En de betrouwbaarste auto van Duitsland is…

Auteur: , 53 Reacties
Porsche

Dure auto's leveren weinig problemen op. Of toch niet?

In de VS kunnen we al een tijdje genieten van de onderzoeken van JD Power. Daar is het al een tijdje iets Koreaans aan de top, zoals Kia, Hyundai of Genesis (het luxemerk van Hyundai). Maar ook Porsche doet het altijd goed. Is dat alleen in de VS zo, of koop je in Europa ook een goede auto als je eentje uit Zuffenhausen voor de deur zet?

Engeland vindt van niet. Maar de TÜV in Duitsland deed hier onderzoek naar en kwam tot een hele andere conclusie. De Porsche 911 (rijtest) is namelijk de betrouwbaarste auto van het jaar. De resultaten zijn gebaseerd op ‘grote tekortkomingen bij een onderhoudsbeurt’. Slechts 2,5 procent van de Porsche 911-eigenaren ondervindt zulke tekortkomingen. De andere toppers zijn iets oudere auto’s, namelijk de vorige generatie Mercedes B-Klasse en GLK. Die halen allebei een score van 2,6 procent.

De volledige resultaten per klasse luiden:
Mini’s: Opel Adam (4,4 procent)
Kleine auto’s: Hyundai i20 (3,0 procent)
Compact: Mercedes A-Klasse (3,2 procent)
Middenklasse: Mercedes C-Klasse (3,0 procent)
Vans (?, ze zullen MPV’s of iets dergelijks bedoelen): Mercedes B-Klasse (2,6 procent)
SUV’s: Mercedes GLK (2,6 procent)

Onderaan de lijst staan de Dacia Logan (14,6 procent), de Renault Clio (13,0 procent) en de Fiat Punto (12,1 procent). Dacia’s mogen dan spotgoedkoop zijn, de reparaties laten kennelijk te wensen over. De Porsche 911 staat op plek 1 bij elke categorie van leeftijd. Al nemen de percentages wel toe per jaar. De volledige tabellen check je hieronder.

TÜV onderzoek



53 reacties

Is er eigenlijk al een betrouwbaarheidsonderzoek naar betrouwbaarheidsonderzoeken?
@Dizono: wie betaald die bepaalt
@lekkerlinksrijden: als je nou bij bepaalt een t gebruikt, waarom dan niet bij betaalt?
@jmeverts: denk dat het een foutje was
@lekkerlinksrijden: of het was de schuld vd Rabobank
@lekkerlinksrijden: ken je klassiekers.
Wie betaalt, die bepaalt…

Of zoals de Duitsers zelf zeggen ‘Erst kommt dass Fressen, erst dan der Moral’.
@moveyourmind: eigenlijk waren dat Berthold Brecht en Kurt Weill, niet “de Duitsers”. Uit hun mond klonkt het als volgt: “Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral” (uit de Driestuiveropera).
@moveyourmind: die MoraL
Wat is eigenlijk de definitie van ‘grote tekortkomingen bij de grote beurt’? De één vindt bijvoorbeeld het vervangen van een distributieriem na slechts 60.000 km doodnormaal, de ander krijgt er een rolberoerte van. Of dat bij sommigen de uitlaat soms al na twee, drie jaar lek is waar andere er vijftien jaar mee kunnen doorrijden.
@RRRobert: precies dat. En als je een auto van een paar ton koopt, weet je dat het onderhoud ook genoeg gaat kosten. En zie je het niet als tekortkoming maar als iets dat erbij hoort.
@sudsprint: Een tekortkoming bij een grote beurt kan het ontbreken van voorspel zijn. Vergelijk het maar met in de ochtend bij -10 na het starten gelijk in de begrenzer gaan.
Wordt niet fijn gevonden door je partner…..
@octaan64: Peugeot partner? Of een andere tijger? 😂
@tjorque: Da’s een leeuw.
@octaan64: hou op, schei uit. M’n vrouw gaat te pas en en te onpas op m’n slappe lus zitten rijden, geen seintje niks. Wordt gek van die koude starts….
@davelepeef: Bij een oldtimer moet je wat langer voorgloeien….. En als de prik er echt een beetje af is kan je nog altijd een dampstartje doen…..
@davelepeef: doet ze bij mij ook altijd…;)
@davelepeef: pas getrouwd? Geen zorgen. Binnenkort ben je blij áls ze nog ns komt rijden
@davelepeef: misschien een nieuw gloeispiraaltje voor het betere voorgloeien? ;-))
@octaan64: een grote beurt wordt over het algemeen zeker wel gewaardeerd door mijn partner.. en ik voer hem graag en met liefde voor haar uit.
Een porsche 911 is redelijk goedkoop naar schijnt in onderhoud. Voor een sportwagen alleszins. Wat betekent dat die mensen wellicht een verkeerd/vertekend beeld hebben?
@unknown32: Toevallig weet ik dat Porsche onderdelen echt verschrikkelijk duur zijn.
@jarropieters: Toevallig weet ik dat het eigenlijk wel meevalt. Voor de kwaliteit en service die je ervoor terug krijgt zie ik dit niet gebeuren bij een Audi of BMW. Natuurlijk is een remblokje of en oliebeurt iets duurder. Een Renault kan dan ook niet langdurig 250 rijden. Er zijn gewoon hele andere eisen aan het materiaal. De prijzen die Porsche hanteren zijn erg redelijk. Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb, wat zijn de kilometerstanden van de onderzochte auto’s? Dat een Porsche over een jaar betrouwbaar is geloof ik wel. De meeste eigenaren eigen er maar 5000km mee en meest de gemiddelde Volvo is dit al snel 75000km per jaar….
Lol! Lexus deed niet mee zeker! Hahahaha! Sjoemellijstjes….
@svenska_aeroplan_ab: Saab deed ook niet mee?
@svenska_aeroplan_ab: veel te weinig verkochte exemplaren voor een objectief beeld.
@svenska_aeroplan_ab: Dus het lijstje klopt niet omdat je merkje er niet instaat?

Toyota staat er wel in overigens
Ben ik de enige die zich afvraagt waar de Volvo’s zijn in deze lijsten?
@rpaolo: hoezo, zijn ze zo goed dan?
-EDIT: de plaat blijft hangen, Rick Astley. Never gonna give you up. Never gonna let you down… .-
@rpaolo: tussen 10 en 122
@rpaolo: kon pagani ook al niet in dit lijstje vinden :)
Volgens mij is dit zonder alle elektronische malheur, alleen basic onderdelen. Dus remmerij, ophanging etc. Ik kan me niet indenken hoe een kale dacia anders onderaan komt….
@peug206: als je bij dacia een probleem hebt wat buiten de garantie valt (dat is bij hun nog al snel) is het erg duur vergeleken met de auto. bij porche kost een distributieriem bijna niks vergeleken met de auto, en is het dus geen ‘grote tekortkoming.’
Erg gevaarlijk om hier zomaar conclusies aan te hangen:
Ik begrijp dat het om nieuwe auto’s gaat (en dit is een belangrijke factor om mee te nemen!)

Mensen die in het algemeen een nieuwe Porsche kopen, hebben het kapitaal en ook de interesse om de auto goed te laten onderhouden.
Aan de onderkant zien we Dacia, Renault Megane /Kangoo.
Mensen die in het algemeen dit soort auto’s kopen, geven geen ene fuck om onderhoudt, willen een vervoersmiddel om van A naar B te rijden waarin ze (A zoveel mogelijk zooi kwijt kunnen B)zo goedkoop mogelijk is (C geen ene fuck geven om rijkwaliteit of wat dan ook.

Om dit onderzoek beter te begrijpen zou je moeten meetellen of onderhoud op tijd wordt uitgevoerd en door wie (goede garage of een of andere beunhaas).
Het zou zomaar kunnen dat een 911 gemiddeld iets minder km’s maakt dan een Logan. En dat de financiële drempel bij een Logan eigenaar iets lager ligt om een reparatie eerder een defect dan onderhoud te classificeren. Een 911 heeft ook minder last van koters achterin of vrouwen achter het stuur. Ook zijn er veel 911 modellen die geen hoge leeftijd halen doordat de staart nog wel eens wil kwispelen veroorzaakt door een het ontbreken van vaardigheden of de inzet op de Nordschleife. De 911 modellen die wel een hoge leeftijd bereiken zijn liefhebber auto’s waar meer op of onder wordt gelegen dan vrouwlief tussen de lakens. Wat een totaal nietszeggend bericht. Dat men dit soort dingen nog voor het vee durft te publiceren. Proost ik neem er nog een.
@octaan64: en een heleboel 911’s zijn gewoon daily drivers
Alfa Romeo staat er niet in, dit maakt de lijst ongeloofwaardig.
@mikje90: En dat zijn miz ook de echte liefhebbers. Helaas zie ik deze veel te weinig in het dagelijkse saaie verkeersbeeld (met hier en daar een fijne uitzondering).
Wij van WC-eend….
@rufctr01: bedoel je soms “Wir von WC eend adviseren…” 😊
@rufctr01: HEERLIJK jouw reactie, waar zijn je grote VAG haatpraat woorden nu dan?
Dit onderzoek zegt natuurlijk helemaal niets. De meeste porsches zijn geen daily drivers en staan dus het grootste deel van de tijd in een verwarmde garage, geen wonder dat ze niet stuk gaan. Ik vind het gebrek aan toyota’s ook nogal vreemd aangezien die normaalgesproken juist overal hoog scoren.
@MrSkyline: eerlijk gezegd denk ik dat de meeste Porsches juist als daily drive gebruikt wordt. Een 911 (de speciaaltjes daargelaten) is gewoon een waanzinnig goed en comfortabele machine en van de Carrera 2 en 4 worden volgens mij toch wel de meesten verkocht.
Gewoon de grootste ouwelullebakken staan hoog op de lijst. Deze rijden het minste. Een i20, 911, Adam, B-klasse. De ene babyboomer heeft het beter dan de ander..
Het verbaasd me dat een relatief simpele auto, gebaseerd op ‘oude’, uitontwikkelde techniek als de Dacia Logan onderaan staat.

Ik geloof overigens niet in rare complotjes zoals we die hierboven lezen. Als dat het geval was zou de complete lijst er een beetje anders uitzien.
Dit klopt natuurlijk niet. Ze moeten auto van 0 tot 300.000 km bijv testen en de mamkememtem kijken. Ik kan zeggen dat bmw mercedes en evt volvo uitspringen. Alle mensen die ik ken porsche bezitten, hebben bij niet eens 150k dure onderhoud achter de rug. Iknweet bijv porsche onderdelen duur zijn maar 6 k onderhoud. 4x bougie bijna.800 euro
We weten inmiddels dat Duitser heel goed kunnen zijn met sjoemelen, VAG met fraude
Emissiewaarden, ADAC met test waarbij de Golf onterecht won en ook bij AMS winnen ook bijna altijd de Duitse merken…..
“Onderzoek”
Renault is helemaal k*t dus. Je zou denken dat ze leren van hun fouten.
@caspert79: nee het blijven Fransen he
Dit onderzoek zegt helaas niet zoveel omdat het niet meeneemt hoeveel en hoe er met auto’s wordt gereden.
Door de toppositie van de 911 is wel duidelijk dat auto’s waar minder in gereden wordt logischerwijs minder gebreken hebben. Door de goede score van de Gold Opavan en het ontbreken van de regulieren Golf is wel duidelijk dat rijden als een bejaarde de cijfers ook een handje helpt..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).