‘Porsche en Bentley maken de minst betrouwbare auto’s’

Auteur: , 142 Reacties

Brits onderzoek wijst uit dat de VAG-zusjes je nog weleens in de steek willen laten. Maar welke merken scoren dan wel?

Porsche + Bentley = no bueno

De speurneuzen van What Car? hebben uitgezocht welke auto’s het minst en welke het meest betrouwbaar zijn. Op basis van de gegevens van 50.000 verzekeringspolissen is er een lijstje uit komen rollen met 37 merken, gerangschikt op betrouwbaarheid.

Daarbij wordt niet alleen het aantal mankementen meegenomen, maar ook de leeftijd van de auto, de kilometerstand en (niet onbelangrijk) de kosten van eventuele reparaties. Dat laatste verklaart ook meteen waarom de premium merken onderin te vinden zijn. Al die factoren bij elkaar resulteren in een bepaalde score, die de plaats op de lijst bepaalt. Let wel: het gaat hierbij alleen om 3 tot 8 jaar oude auto’s.

De toppers

Honda staat daarbij op een fraaie eerste plaats. Geen heel verrassende uitkomst, want de Jappen hebben een naam hoog te houden wat degelijkheid betreft. En dan bedoelen we degelijkheid in de ruimste zin des woords. De overige toppers in het lijstje komen eveneens uit Azië, Suzuki en Toyota vervolmaken de top 3. Goedkoop autorijden zonder al te veel verrassingen doe je dus het best in auto’s van deze drie merken.

De mindere merken

De oh-zo gewilde premiummerken scoren niet bepaald premium als het op betrouwbaarheid aankomt. BMW, Audi en Mercedes zijn in de onderste regionen terug te vinden, maar bij de hekkensluiters van de lijst staan nog een paar hele stevige namen.

Bentley (laatste) en Porsche (één na laatste) scoren namelijk het slechtst van alle onder de loep genomen merken. En wij maar denken dat Porsches zo oerdegelijk in elkaar staken. De auto die het minst scoort van allemaal is *tromgeroffel* de Audi RS6! Ook bij deze snelle gezinsbak spelen de hoge kosten een belangrijke rol. Een gemiddelde reparatie resulteert in een bonnetje van ruim € 1.400…

Enfin, de rest van de resultaten checkt u in de lijst hieronder. Onthoud daarbij dus wel dat verschillende factoren een rol spelen. Deel eigen ervaringen vooral via de comments!

#
Merk
#
Merk
#
Merk
1Honda2Suzuki3Toyota
4Chevrolet5Mazda6Ford
7Lexus8Skoda9Hyundai
10Nissan11Subaru12Daewoo
13Peugeot14Fiat15Citroën
16Smart17Mitsubishi18Kia
19Vauxhall / Opel20Seat21Renault
22MINI23Volkswagen24Rover
25Volvo26Saab27Land Rover
28BMW29MG30Jaguar
31SsangYong32Mercedes33Chrysler
34Audi35Jeep36Porsche
37Bentley

Foto: een heftige combo via Autojunk



142 reacties

Mambo number Nine ….Tadaa..
@norge: bamboe roest niet idd.
@norge:
Ach, zelfs dat hier zo verguisde Franse k#t hokkie van mij staat nog boven het hoogst genoteerde “superieure” Duitse product.

Ik vermoed dat hier een hoop mensen hun referentiekader opnieuw moeten calibreren….
@jrk68: De rij Peugeot, Fiat, Citroën lijkt me inderdaad fictief en willekeurig tussen geplaatst.
Ik doe het verder met een Suzuki, maar na 2 jaar kan je nog niet veel toevoegen natuurlijk.
@bogey:
Tuurlijk, dream on jongen !
@norge: bewijs is weer geleverd VAG toch weer beter als Hyundai ;)

Ontopic:

Maar verzekeringspolissen keren toch alleen maar schade uit, dus hoe komen ze aan deze data? Of verzekeren ze in Engeland ook het technische gedeelte ?
@bofkont: 8+20/2 VS 9+18/2 … De twee beste merken van Van leggen het dan samen af tegen de twee merken van Hyundai (Kia)…
@w0o0dy: joh ga je toch niet serieus op in, totaal plaatje was mij al bekend ;)
@bofkont: ik dacht vandaag de 17500 vol te maken hier… Maar net niet denk ik.
Heeft het ook iets met het verwachtingspatroon van een merk te maken? Want hoe kan het anders dat Skoda en Seat beter scoren dan Volkswagen? Technisch gezien zijn deze auto’s min of meer gelijk aan elkaar…
@potjak: lijkt mij logisch dat de hoogste onderhoudskosten van de dikkere vw s komen bv touareg tiguan etc. En niet van de polo s en de upjes. Alias mii en fabia
@hplh: dat haalt het gemiddelde inderdaad naar beneden. Ik dacht te kort door de bocht aan Golf, Leon, Octavia… zijn natuurlijk nog meer modellen :)
@hplh: daarbij de VW techniek pas in de Seat en Skoda modellen worden geïntroduceerd nadat de kinderziektes er uit gaan.
@potjak: Tjechen zijn een trots volk die hard werken…Skoda was ook snel om het VAG merkje weer van de kofferklep af te halen nadat ze overgenomen werden..Ze schaamden zich…
@potjak: onderhuids hetzelfde. Maar komen ze niet uit een andere fabriek?
@lennaert: de auto’s wel maar de onderdelen komen toch allemaal van dezelfde leveranciers. Maar zou kunnen hoor dat een Spanjaard beter auto’s in elkaar schroeft dan een Duitser.
@lennaert: ik denk dat het ligt aan de bestuurders
@lennaert:
Skoda heeft in ieder geval de modernste fabriek van Europa en doet daar veel zelf. Componenten komen vaak wel uit gedeelde VAG fabrieken. Verschil zal zitten in de zorgvuldigheid van de assemblage en het feit dat Seat en Skoda over het algemeen de componenten pas krijgen als ze goed doorontwikkeld zijn ipv de aller nieuwste technieken met kinderziektes er nog in te gebruiken.
Volgens mij hebben ze de merken verkeert om gezet
@burdy1999: leg eens uit?
@dirkiii: alle merken die juist betrouwbaar moeten zijn staan onderaan, maar ik denk dat het niet echt zo is
@burdy1999: als je de betrouwbaarheidstesten bekijkt komt er bijna altijd dezelfde uitkomst uit zelfs bij de duitse tüv testen komen eerst de jappers en koreanen en daarna pas de duitse merken
@dirkiii: nee bij de tuv zijn vrijwel altijd de grote winnaars Toyota en Porsche
@ko3n:
Porsche was altijd het meest betrouwbare bij 10 jaar en ouder, onder die leeftijd haalde ze de top 3 ook niet.
Laat onverlet dat Porsche in rap tempo vervaggelt lijkt te zijn en nu bij de slechtste jongetjes van de klas hoort.
Dat vind ik dus ook triest, hoewel dat geen invloed heeft voor mijn keuze, echte luchtgekoelde Porsches vallen buiten dit drama.
@jrk68:
Zijn het niet met name hun SUVtjes die het verpesten?
Ik heb 911 nog altijd hoog zitten qua bouwkwaliteit voor een sportwagen. Denk ook niet dat ik daar de enige in ben……
@Rob:
Helaas is het met de 911 ook niet keer wat het geweest is.
Ik herinner me nog vaag een motorisch debacle bij de GT3 die allen retour Zuffenhausen moesten.
Klanten waren hun speeltje weken kwijt. Gelukkig verdween die faal niet in de doofpot en loste Porsche het netjes op.
@jrk68: ach, de 996/997’s waarvan een groot deel na 50.000km aan een revisie toe is doet de merkwaarde geen goed hoor. Daar doet Porsche verder weinig aan.
@jrk68: Porsche is wel de grote schok van dit onderzoek, ja.
Dat had ik ergens rond Subaru, Hyundai en Nissan verwacht. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat een sportwagen ander publiek trekt (meer bereid een ongemakje voor lief te nemen, desnoods zelf een bandje te wisselen) dan een proletenbak?
@mout: Porsche? Verkopen die nog sportwagens dan? 2/3 is inmiddels sedan (nou ja hatchback) of SUV qua aantallen.
Ik blijf me altijd verbazen dat VW’s en Audi’s het relatief slecht doen in dit soort onderzoeken en dat technisch identieke Skoda’s vele malen betrouwbaarde blijken te zijn. Musschien zijn de Tsjechische arbeiders gewoon beter. Geen idee.

Dat de kosten worden meegenomen vind ik wel een goede. Dan krijg je een veel beter overzicht van hoe een auto zich houdt en wat je er daadwerkelijk aan kwijt bent als ie kapot gaat.

De RS6 heeft bizar veel vermogen, dus alle onderdelen zijn erg duur. Dus op zich wel begrijpelijk.

En de Porsches: ja, de 911’jes staan bekend als vrij robuust, maar in dit onderzoek zijn dus ook de Cayenne S V8 en dergelijke megenomen, en die zijn duur en relatief onbetrouwbaar.

Zo zie je maar weer, de extra euro’s die je kwijt bent aan een nieuwe Honda bespaar je met onderhoud, beurten en onderdelen.
@gtwillem: de kosten zijn juist geen goede graadmeter. Als je een duurdere auto koopt, lees een auto uit een duurder segment, kun je rekenen op duurdere onderhoudskosten.

Daar kies je voor, daarom koop je ook een jap of een echte auto.
@jipp: ik begrijp je punt, maar dit geeft wel een goed beeld van hoe veel je waarschijnlijk kwijt bent. Dat is voor iemand die daadwerkelijk een auto gaat kopen handige info.

Ze hadden wellicht kunnen kiezen om oer marktsegment een overzicht te maken. Dat een Honda Jazz of Toyota Aygo goedkoper is om te rijden dan een Audi RS6 of Porsche Cayenne S is natuurlijk een gegeven.
@gtwillem: het is inderdaad handige info, maar denk je dat het iemand interesseert als hij/zij een rs6 koopt?

Je laatste suggestie om het qua segment te doen lijkt me een prima vergelijking op deze manier, met een meer realistisch lijstje.
@Jipp: Dat gaat niet altijd op reken er maar op dat de onderhoudskosten van de Lexus LS net zo hoog zullen zijn als een S-Klasse bijvoorbeeld en staat Lexus heel wat hoger. Niet dat deze lijst ons alles laat zien, ook tussen verschillende onderzoeken zitten verschillen.
@michaelcorleone: En hoeveel lexussen rijden er rond tegenover een Mercedes? Bij mijn weten is het onderhoud van een Lexus veel goedkoper dankzij Toyota.
@Jipp: Paar weken terug nog een grote beurt gedaan met de Lexus IS en een nieuw koplampje. Was een rekening van € 850,-. Daarbij mag de auto elke 15.000 kilometer voor een beurt waar de concurrent uit Duitsland toch een stuk grotere interval heeft. Dus door de onderhoudskosten zal de hoge notering niet komen. De IS is overgens wel een topwagen en heb er nog nooit storingen mee gehad.
@gtwillem: een onderzoek waarbij de kosten mee worden genomen zegt niks maar dan ook helemaal niks over de betrouwbaarheid. Het zijn 2 totaal verschillende dingen.
@lekbak: nou… Wat niet stuk gaat kost ook niets. Daar al eens aan gedacht?
@w0o0dy: thanks! Ik wilde hetzelfde abrwoorden.
@w0o0dy: ja. Zegt nog steeds niks.

Stel: van type 1 worden er 1000 auto’s verkocht en er gaat eentje stuk. De uitzondelijk dure bougie die stuk ging kost €250 plus uurloon bij de dure luxe merkgarage kost het €750 euro.

Van auto 2 worden er ook duizend verkocht en er gaan 10 stuk, toevallig ook de bougies. Kosten: €15 per bougie en nog 3 tientjes uurloon van de wat minder luxe merkgarage.

Welke type auto is dan betrouwbaarder?

Volgens mij is de duurdere auto 10 keer zo betrouwbaar. Je hebt 10 keer zo weinig kans om stil te staan met pech. Neem je het geldbedrag mee dan verschuift die verhouding.

Ok, je moet het uiteindelijk wel betalen maar als je dat zo graag mee wil nemen moet je onderzoeken welke auto het goedkoopst is om te rijden. Niet de betrouwbaarheid!
@lekbak: zoals ik hierboven ook al aanhaal: al die frutsels kunnen en gaan stuk. Turbo’s zijn relatief fragiele stukjes techniek. Alles met Electronica die met mechanica moet samenwerken (electro diff, 4wd met slimme verdeling van de power, dempers met settings, verschillende schakelprogramma’s op je automaat/dubbele koppelings versnellingsbak, radar, slimme cruise control, lane assist etc) het kan/en gaat allemaal stuk.
@w0o0dy: je eigen reactie geeft dus al aan dat de kosten van onderhoud eigenlijk niets te maken hebben met betrouwbaarheid. Want iets wat complex is, is meteen duur om te vervangen. Een aygo zonder turbo heeft dus sowieso lagere kosten als een Porsche met turbo, of de vag TFSI motoren. Onderhoudskosten kun je dus gebruiken als vergelijk voor betrouwbaarheid.
@Jipp: als je een vergelijkbaar palet aan auto’s maakt mag je verwachten dat de resultaten tussen merken vergelijkbaar zijn. We vergelijken merken niet modellen. Dat Bentley erin staat is eigenlijk apart… Want waar is dan Rolls Royce?

Anyway, een Audi mag je zonder meer in vergelijking tot BMW of Mercedes zien… Maar ook Honda, Mazda, Lexus, kun je daar naast zetten… Blijft het feit dat die spullen van VAG onderaan bungelen nog steeds wel overeind..

Porsche, Bentley.. Geen idee wat die er tussen dien want dat is een heel ander segment dan de rest (ondanks het feit dat Porsche meer Panamera’s, Cayenne’s, ( de Macan ziet iemand ooit zo’n ding?) en andere niet zo typisch Porsche meuk verkoopt dan echte Porsche’ s).
@w0o0dy: beste man, je snapt het echt niet. Dit onderzoek is totaal niet representatief, onder andere omdat een verzekeringsmaatschappij niet de benodigde data hiervoor heeft en ook niet alle merken en modellen mee genomen zijn. Daarnaast is het algemeen bekend dat het onderhoud van een Bentley of Audi nou eenmaal duurder is dan een kwalitatief mindere Toyota of Kia. Dus dit lijstje is heel leuk maar raakt kant nog wal.

Een leasemaatschappij of beter nog de data van alle leasemaatschappijen in bijvoorbeeld Nederland zullen, na juist onderzoek waarbij de juiste verbanden worden gelegd, een ander beeld geven wat wel overeen komt met de werkelijkheid.
@lekbak:
Het is jouw perseptie dat iets dat duurder is ook beter is.
De praktijk leert echter dat iets duurder is door een hogere marge en dure marketing.
Helaas is er geen causaal verband tussen prijs en kwaliteit.
@jrk68: Ach, auto’s zijn net wijn. Een fles van 3 Euro bevat voor 0,11 Euro wijn. De rest is verpakking, transport, diesel, opslag, winst, accijns, etc. Een fles van 5 Euro bevat voor bijna 2 Euro echte wijn. Is al heel veel beter. De allerduurste fles wijn kost qua netto inhoud, zijnde het gefermenteerd sap, 20 Euro. De rest van de 1.995 Euro is marketing, naam, status, vraag-aanbod, hebberigheid en wat transport, verpakking, houten vaten… Dit geldt dus ook voor auto’s. Veel geld, weinig concrete meerwaarde t.o.v. een gezinswagen uit een Sloveense fabriek.
Het is de perceptie. Het gevoel. Placeboto’s…
@jrk68: hollands, nergens schrijf ik dat ik denk dat duurder beter is. Ik weet wel beter.

Betrouwbaarheid is toch de kans die je hebt dat de auto stuk gaat?

Het bedrag van een eventuele reparatie heeft daar dus geen zak mee te maken. Dat fictieve voorbeeld van mij hierboven zegt volgens mij alles. Als je het dan nog niet snapt ben je hulpeloos.

Let wel, ik het het niet over de vraag of het nuttig is om te weten of niet. Dat is het.
@gtwillem: Lijkt mij gewoon te liggen aan elektronica. Volgens mij worden Skoda’s vaker meer standaard besteld, terwijl men op Audi’s al vaker wat snufjes wil, die dus ook rapper kapot gaan.
Hebben vroeger een 807 gehad boordevol elektronica. Dat ding stond elke maand in de garage…
Maar laten we eerlijk zijn. Eigenaren van de top 3 merken laten hun auto niet in de 8000 toeren klimmen om em vervolgens in de bocht te smijten. Die auto”s worden gewoon veel minder belast en dus minder slijtage en dus minder bezoek aan de dealer.
@bilscobar: Vtec just kicked in bro!
@reistje: Goed punt op dat imbecile bro na maar dat zal de leeftijd zijn.
@bilscobar: laten we eerlijk zijn.. De top 5 gebruiken minder dan gemiddeld turbo motoren… En de merken die slecht scoren zitten vaak redelijk vol met allerlei Electronics vanwege alle snufjes.. You do the math.
@w0o0dy: Dus Ford maakt de beste auto’s? Die lopen verre van achter op tech..
@bilscobar: Mijn vtec krijgt er geregeld van langs….zo ken ik er meer, dus jouw redenatie klopt niet.
@bilscobar: Tja moet ik mijn verhaal weer herhalen, het ligt niet aan VAG het ligt aan de bestuurder. VAG is fantastisch en iedereen die met onderzoeken en meer van dat soort onafhankelijke meetbare relationele argumenten komen zijn gewoon allemaal dom, stom en snappen het niet!
Logisch als je een verzekeraar een rapport laat maken.

Dus, allemaal vooral een verzekering afsluiten.
heb net een 17 jaar ouwe 528 wagon gekocht ..
komt allejezus betrouwbaar over ..

je moet alleen wel genoegen nemen met de slechtste/omslachtigste stereo installatie ooit ..
een priemiejum dashboard (harder dan aluminium) ..
je moet constant met minimaal 500 kg isolatie-schuim rondtuffen ..
je moet wel 1 op 8 willen/kunnen rijden ..

een soort van Lada Niva dus .. maar dan nog minder innovatief ..
@lincoln: een E39! Nice! Wat voor kleur/interieur/velg combinatie?
@lincoln: Dat heet een Touring, mijn beste. Een Tou-ring! ;)
@lincoln: Nou weer een 528. Gebruik je braakliggende landingsbanen voor opslag, of verkoop je ze ongeveer in hetzelfde tempo?
Verder neem je me met je reactie wel de woorden uit de mond, ja. Sinds ik die oude Volvo rijd ben ik helemaal niet bang meer voor onderhoud of mankementen. Je moet veel voor lief nemen (wat moet ik met een radio in een auto die zoveel herrie maakt?), maar zorgen over of ie rijd heb je niet meer.
Skoda en Seat zullen waarschijnlijk beter scoren dan hun concerngenoten omdat de kosten lager zullen liggen. Vraag me wel af wat reparatiekosten met betrouwbaarheid te maken heeft, maar goed. Goede score van PSA en Fiat i.i.g..
Ohja heel representatief dit, we nemen de betrouwbaarheid op basis van de kosten van het onderhoud. De rs6 is hierbij het duurste.

Dus dit onderzoek is niet representatief want er word niet gekeken naar wat er kapot is en hoe vaak maar hoe hoog de rekening is. En tsja, bij een duurder merk/model is onderhoud nou eenmaal ook duurder, iets waar geen rekening mee gehouden is.
@Jipp: Lets face it… Audi maakt dure auto’s van matige onderdelen. Wat had je verwacht? En ja ik weet zeker waar ik het over heb… Dichtbij het vuur zullen we maar zeggen.
@w0o0dy: Dan vraag ik mij af zit er dan een wezenlijk verschil tussen een A3 en een A8 bijvoorbeeld, dat de duurdere modellen dat minder hebben of maakt dat niet uit.
@michaelcorleone: high tech, luxe en zuinig gaat stuk, ouderwetse techniek met minimale opties en hoge co2 uitstoot voor de prestaties blijft (beter) heel.
@michaelcorleone: dus een A8 met de dikste motor hoeft minder hard te werken (als je rustig/vlot rijdt) en zal minder snel stuk gaan op de motor, versnellingsbak, etc.. Een kleiner model met lichte, zuinige motor, vol met opties die gaat enorm vaak de mist in. Werkt te hard, wordt niet gespaard, heeft alle luxe maar dus ook veel teveel wat stuk kan.
@w0o0dy: Is duidelijker nu, thanks ;)
@w0o0dy: dus BMW en Mercedes maken ook dure auto’s van matige onderdelen volgens dit lijstje?! Betrouwbaarheid en onderhoudskosten Zijn geen goede vergelijk.
@Jipp: ja in feite wel… Honda mag dan volgens velen saai zijn en weinig vermogen bieden voor het soort auto. Die dingen bestaan uit onderdelen waar de leveranciers voor tot het gaatje moeten om de normen van de fabrikant te halen. Toyota gooide Phillips ooit bijna buiten omdat ze de eisen van “x faults per milion” niet haalden… Mazda heeft (terecht maar impopulair) lang turbo’s proberen te weren omdat ze geen vertrouwen hebben in de leveranciers en hun producten.. En ja die Mazda lijkt simpeler en minder snel etc… Maar heerlijke auto’s om mee te leven en echt veel beter en betrouwbaarder dan vrijwel iedereen denkt.

Wie overweegt een Mazda 6 tov een A3 sedan of Passat? Dan ben je al redelijk een afwijkende leaser..
@w0o0dy: ondernemen is risico nemen, zonder risico nemen kom je niet verder.
@Jipp: Tuurlijk zijn die onderdelen even matig. Komen van bij dezelfde leveranciers hoor…
En toch zou ik een Bentley kopen in plaats van zo’n Hond.a.
@jozef879: meneer heeft wat te besteden ;-)
@gtwillem:
Het schijnt dat hij met ene Donnie vakkenvult bij een niet nader te noemen Duitse electronica keten….

Dus in schaal H0 zal die Bentley er heus wel komen….
@jrk68: jij bent zeker de leukste thuis? ;-)
Is het niet bij Mercedes dat de onderdelen juist zo duur zijn want we zien nog steeds c-klasse’s etc. Die moeiteloos de 5 ton lopen.
@henkhupelschoten: Of de Mercedes W124 die moeiteloos 1 miljoen km halen :)
@michaelcorleone: Had het over de mercedessen van nu maar inderdaad die lopen als een tierelier :) heb zelf een 280 SE 4.5 (usa) en in de 10 jaar dat ik hem heb geen enkel groot probleem en jij is nu 43 jaar oud alleen de gebruikelijke dingen die gelijk verholpen worden
@henkhupelschoten: Aight een echt liefhebber :) mooie keuze, netjes hoor geniet ervan.

Ben er ook benieuwd naar of de moderne hedendaagse Mercedessen net zo goed zijn als de oude.
@michaelcorleone: dat kunnen we pas over een jaartje of 25 zeggen. Die van mij is in ieder geval nog nooit kapot geweest na 4,5 jaar en 115.000km. Alleen de geplande beurten gehad.
Zo kan ik ook een lijstje maken
Een Peugeot betrouwbaarder dan een Volvo? Yeah right..
@amgc63: Brits onderzoek. Franse auto’s zijn daar niet populair, worden weinig verkocht, weinig gereden, hebben weinig problemen. Net als bij dat Tuv onderzoek waarbij Toyota altijd wint. Bejaarden rijden weinig hebben dus ook weinig pech. Ook hier zijn het de veelrijders merken die onderaan bungelen en de senioren merken die bovenaan staan.
@mashell: het gehele onderzoek is niet representatief omdat er niet de juiste verbanden worden gelegd.
@Jipp:
Het hele onderzoek is niet representatief omdat de uitslag jou niet welgevallig is…?

Typisch geval van merk blindheid….
@mashell: en Alfa Romeo wordt niet verkocht aan de andere kant van het Kanaal, dus die staan helemaal niet in het overzicht. Beter geen vermelding dan helemaal onderaan zullen we maar zeggen ;-)
@amgc63: Klopt, ik heb zowel een Peugeot als een Volvo en ik kan je zeggen dat die Peugeot feitelijk én relatief minder storingen/reparaties/onkosten vergt.
Vaag dat Peugeot zo hoog staat, heb zelf alleen nog maar ongein gehad met die dingen..
Raar, want er zijn ook weer lijstjes die juist stellen dat Porsches super degelijk en betrouwbaar zijn. Daarbij rijdt nog ruim 75% van alle Porsches ooit gebouwd. Ja, een auto van 40 jaar is nou eenmaal niet goedkoop te onderhouden meer. Ik zou graag een verdeling willen zien van de gemiddelde leeftijd per merk en dan wat de kosten per jaar zouden zijn. Denk dat Porsche dan op een heel andere plek uit komt.
@Stefje: ik denk dat je daar gelijk in hebt want Porsches ontzettend betrouwbare auto’s maar het is niet verbazing wekend dat de kosten wat hoger zijn dan bij een aygo
@ko3n: Klopt. Een goede beurt van een Porsche is bijna een nieuwe Aygo waard
@Stefje: Marketingzever.

Handig opgepikt door Porsche dat 75% (of iets dergelijks, cijfers lopen uiteen naargelang de bron) nog rondrijdt. Hebben ze mooi gespind in “betrouwbaar”, maar even nadenken leert je dat dit zever is.

Er rijden nog zoveel Porsches rond gewoon omdat een Porsche duur is, en omdat er genoeg liefhebbers zijn voor Porsches van alle leeftijden. Als de deur van je 15 jaar oude Alto of Saxo een ferme deuk krijgt, of je versnellingsbak gaat eraan, is ie financieel perde total.

Bij een Porsche echter is er, in welke staat van ontbinding het ding ook verkeert, altijd wel iemand die er geld voor over heeft en hem wil opknappen.

Niets met betrouwbaarheid te maken dus…
@Esprit_de_Flandre: Ja duh, tuurlijk is een deur van een Porsche duurder dan die van een Alto, dat was de aanschaf van de auto ook. Punt is dat dit hele onderzoek appels met peren is. Een sportauto kost nou eenmaal meer dan een stadsauto’tje.
@Stefje:
Dat hoeft helemaal niet, een Elise is qua runningcosts vergelijkbaar met een VW Lupo uit die tijd.
Wegenbelasting is lager, verbruik 1:16, verzekering kost ook een paar tientjes in de maand en de afschrijving is nihil.
Wat rest is het onderhoud en er is weinig duurder in het onderhoud dan een VW dus tel uit je winst….
Het lijkt mij dat prijs wel erg zwaar word gerekend gezien dat het bijna een lijst van goedkoop naar duur is (Hoewel er wel uitzonderingen zijn zoals Lexus).

Verder zie je een aantal dingen die steeds terug komen: Japanse merken doen het altijd het beste, vooral Honda en Toyota. Skoda doet het het beste van VAGgroup. Audi is altijd het slechtste van de premium merken, terwijl Lexus altijd ver boven de rest uitsteekt.
@reistje: exact… Die conclusies kun je bijna uit ieder onderzoek gewoon aflezen.
@reistje: Inderdaad er zijn veel onderzoeken gedaan en er zitten zo nu en dan een verschil tussen, maar de punten die je opnoemt zijn constant wel hetzelfde.
@michaelcorleone: die punten zijn dus niet constant hetzelfde, als er echt word gekeken naar het gebruik komen de jappen er minder goed vanaf, alleen hun kleintjes doen het goed… Omdat die geen kilometers maken en de rest wordt gebruikt door bejaarden.
@Jipp: je vervalt weer in retoriek waarvoor je geen bewijs hebt. Er zijn geen Europese volume merken die (ongeacht welk onderzoek) bij de Japanse merken in de buurt komen qua betrouwbaarheid. De onderdelen zijn doorgaans iets duurder, de monteurs kosten even veel dus blijft over de mate van financiële ellende die een probleem oplevert en het aantal (serieuze) problemen. Lampjes die stuk gaan zijn irritant maar geen vergelijking voor turbo’s die vervangen moeten worden, bakken die in de soep lopen of Electronics met een eigen arbeids- invulling…
Komt alleen omdat men naar kisten kijkt want porsche’s zijn toch behoorlijk betrouwbaar
Zal wel kloppen dat de Japanners de meest betrouwbare zijn, want uit de meeste lijstjes blijkt dat wel.
Alleen ben ik benieuwd naar de Honda en Toyota fabrieken in de VS en de Honda en Toyota fabrieken in Japan. Dit kan bepalend zijn en een groot verschil tussen zitten, als het gaat om precisie, afwerking, nauwkeurigheid zijn er weinigen die kunnen tippen aan Japanse arbeiders.
Aan de andere kant staat Chevrolet ook vrij hoog :)
Ook Nissan doet het netjes.

Zoals norge het al aangaf niets verrassends aan Skoda, want Tsjechen.
Subaru, BMW, Audi, Mercedes en Porsche had ik logischerwijs hoger verwacht.

Zolang de consumenten (inclusief mijzelf) als een stelletje schapen deze merken blijven kopen en denken dat zij de beste zijn komen ze er iedere keer mee weg jammer genoeg.
beetje apart dat alle vag merken apart staan
je zou toch verwachten met een motor soort en een grill dat ze allemaal op een plek staan
Wat een totaal belachelijk onderzoek zo. Kosten zeggen niks over de betrouwbaarheid. Alsof ik minder vaak langs de weg sta met panne als mijn auto goedkoop te repareren is… Stelletje dwazen van dat onderzoek.
Ik heb de laatste jaren voornamelijk ervaring met 2 Porsches en 3 BMW’s. Daarvoor heel veel Peugeot gereden, maar ook Honda en nog een merk of 10. Conclusie; bij die BMW’s gaat vrijwel nooit wat stuk. Maar standaard onderhoud is niet goedkoop. Dan Porsche. Daar gaat wel eens wat stuk. De levensduur van onderdelen is gewoonweg veel korter, want het wordt veel zwaarder belast. Niet dat ze onbetrouwbaar zijn, maar dingen verslijten gewoon eerder. En als het dan vervangen moet worden, dan loop je er behoorlijk op leeg. Maar aangezien de meeste Porsche eigenaren vinden dat een hobby geld mag kosten, wordt het vrijwel altijd weer netjes vervangen. Daardoor blijven het betrouwbare auto’s. Maar dat neemt niet weg dat het slijt en dat het flink geld kost. Gelukkig geen Italiaans performance geld, want Maserati en Ferrari is maar voor weinig mensen op te brengen.
@1000bochten: De 911’s die mijn vader enkele jaren geleden gehad heeft waren op zich best betrouwbaar, het was vooral de bouwkwaliteit van het interieur dat de wensen overliet. Veel ratelingen etc., dat hoort niet bij zo een auto. Dat waren toen dus nog 997 MK1’s, dus ik weet niet hoe het nu zit met kwaliteit.
Een lijstje op basis van 50.000 verzekeringspolissen? Hoe komen die verzekeraars aan die kennis? Als er iets aan mijn auto mankeerde heb ik nooit mijn verzekeraar ingelicht maar ben dan naar de garage gegaan. Dus als je het mij vraagt is dit weer een lijstje van niks.
Bij Porsche komt dat de laatste jaren vooral door de Cayenne en Panamera, en nu ook de Macan. Auto’s die goed verkopen, en hoe meer van die auto’s, hoe meer probleemmeldingen. Wanneer je enkel exclusieve sportwagens bouwt, is dat natuurlijk anders.
Die combo op de achterste rij ziet er toch net iets beter uit..
Leuk zulke lijstjes, en leuk dat de Japanners altijd bovenaan staan, maar wie van het kooppubliek is nou echt geïnteresseerd in zo’n lijstje. Durf te wedden dat het 0 tot niemand is.

Als zo’n lijstje inderdaad belangrijk was dan had Volkswagen niet op nummer 1 in de verkooplijsten gestaan. En dat zijn de lijsten waar het echt omgaat.

Nogmaals leuk zo’n lijstje en leuk dat de Japanners hoog staan maar uiteindelijk hebben ze er geen klote aan als het kooppubliek weg blijft.
@Rick-dos: Helemaal mee eens :) dat bedoelde ik dus ook in mijn laatste alinea.
@Rick-dos:
Ja, precies, japanners hebben hebben er geen kloot aan dat van de top 10 grootste autoproducenten in de wereld er 4 japans zijn. Als je je chauvinsme kracht bij wilt zetten kun je dus beter eerst googelen dan gelijk wedden….
@super: Ja, want die 4 hebben het allemaal te danken aan dit soort lijstjes en dat ze bekend staan om hun betrouwbaarheid. Daarom stond GM boven aan die lijsten van grootste autofabrikanten; om hun kwaliteit…
Het heeft er niks mee te maken dat Japanse auto’s in Amerika populair zijn omdat ze een goedkoop alternatief waren voor bijvoorbeeld de Amerikaanse fabrikanten of dat de oliecrisis in de jaren ’70 Japanse merken een forse duw in de rug hebben gegeven.

Als je me voortaan ergens van wil beschuldigen zorg dan eerst dat je je feiten op orde hebt.
@Rick-dos:
Ik beschuldig je nergens van, lijkt me alleen beter dat je niet te veel geld inzet op je weddenschappen….

Ik weet niet of je het door hebt, maar de jaren 70 zijn alweer bijna een halve eeuw geleden, dus de autokopers uit die tijd zijn langzaamaan uit aan het sterven, en daarnaast zijn japanse autos al lang niet zo goedkoop meer, daarvoor moet je bij de koreanen zijn.

Niemand buiten Japan koopt een Japanse auto om nationalistische redenen zoals dat wel het geval is met amerikaanse, duitse en franse etc. autos, niemand koopt een japanse auto omdat ie zo sexy is en/of lekker rijdt, blijft over; betrouwbaarheid en lage kosten. Waarom zijn australiers massaal overgestapt van landrovers naar landcruisers, waarom rijden aziaten massaal in japanse autos, waarom is de camry al jaren verkooptopper in de VS?

Je kunt het wel hebben over “feiten”, maar je argument is gewoon niet erg logisch.
@super:
Je beschuldigt mij van chauvinisme dan wel dat de weddenschap een chauvinistische grondslag zou hebben, wat gewoon niet zo is.

Ik stel alleen maar dat niemand een auto meer of minder gaat kopen door dit soort lijstjes. Als dat wel zo zou zijn dan zou VW niet op nummer 1 in de verkooplijsten staan. Vervolgens koppel jij dit soort lijstjes wel aan de verkooplijsten door te stellen dat in de top 10 4 Japanse merken staan en dat probeer je nu ook te onderbouwen terwijl de redenen vele verschillende factoren kent dán alleen maar betrouwbaarheid. Nogmaals als betrouwbaarheid dé factor zou zijn dan zou GM niet op de eerste plaats hebben gestaan van de verkooplijsten en de overige Amerikaanse merken de top 10 afronden.

De reden dat ik de jaren ’70 noem en dat Japanse auto’s goedkope alternatieven waren is omdat juist toen de basis is gelegd dat Japanse fabrikanten zo hard en snel konden groeien en dan met name op de Amerikaanse markt. In die tijd stonden de Japanners niet bekend om hun betrouwbaarheid. Ze stonden alleen bekend om de prijs en dat ze alles kopieerden. Sterker nog voor de jaren ’70 en zelfs in de jaren ’80 nam niemand Japanse auto’s serieus in Europa. Dat had niks met nationalistische redenen te maken dat had vooral te maken met andere opvattingen over auto’s en beweegredenen voor het kopen van auto’s in Europa en in Amerika. De bestverkopende auto in de VS is immers al jaren de F150. Dat Japanse auto’s bekend werden om hun betrouwbaarheid kwam pas in de jaren ’90.

Dit zijn allemaal feiten die simpel te verifiëren zijn.
Ik heb ook een lijstje gemaakt. Mijn onderzoek is gebaseerd op eigen ervaringen van alle auto’s* die ik heb gehad. Jarenlang* * onderzoek heeft het volgende uitgewezen:
Op plaats nummer één: Mitsubishi
Op plaats nummer laatst: Mitsubishi

Conclusie: koop een Mitsubishi. Of niet.

(*eigenlijk één auto, * *al zeker vier jaar)
Subaru #11 jongûh, nog best goed
en toch rij ik al 85.000 probleemloze kilometers in mn 300 pk vag apparaat, zelfs maar 1 liter per 30.000km olie verbruik. zal wel weer alle mazzel van de wereld hebben
3 tot 21 … Wat een lol, nog altijd op familiefeestjes moeten aanhoren dat het zo’n slechte auto’s zijn en blij dat we die merken niet meer hoeven te kopen, miserie dat we met die auto’s en bijhorende merken hebben gehad man man wat een zeverlijst
Allemaal leuk en aardig, maar ik denk dat het lijstje er heel anders uitziet als je gaat kijken naar auto’s tussen de 15 en 25 jaar. En bij kilometerstanden die beginnen bij een ton of twee, drie. Dan komen de echt goede auto’s bovendrijven terwijl de rest al lang en breed op de schroothoop ligt.
@moveyourmind:
Ik had een 96 civic die ik tot 300000km mishandeld heb, het enige wat ooit kapot is gegaan is een kachelweerstandje, koste 15e om te repareren. daarna een bmw 3serie, waarbij in 200000km 3 differentielen (xdrive) draagarmen, stuurbekrachtiging, luchtmassameter, wiellagers, en ruitensproeiers kapot gingen, en dan vergeet ik vast nog een hoop. Lijstje komt aardig overeen met mn eigen ervaring dus.
@super: Goede auto’s, die Hond’s. Bij mijn eerste auto, een Accord is er naast een nieuw luchtfilter en een paar keer bougies verwisselen motorisch ook nog nooit wat stuk gegaan. Hoewel, het verdelerkapje moest wel een keer vervangen worden, omdat die iets stoorde op de radio. Toch een hele uitgave, geloof dat dat ding wel twintig gulden koste.

Mijn huidige auto komt qua betrouwbaarheid niet eens in de buurt. Maar àls de Jag rijdt dan rijdt hij wel heel lekker.
Love hondaaaa <3
Niet zo raar, je vouwt een Porsche of Bentley sneller om een boom dan een polo 1.2
1 simpele vraag: hoe weet mijn verzekeringsmaatschappij wanneer ik panne heb? Kijk als de ANWB met dit soort resultaten komt snap ik het wel.
Weer een lijstje waarin alle logica ontbreekt. Verschil tussen Skoda en VW ondanks ze zowat alle techniek gemeen hebben. De “best” skorende zijn ook overwegend weinigrijders. Kosten zijn ook navenant de prijs van de wagen. Persoonlijk rijdt ik al 25j VW aan 35000/jaar en heb nooit kosten gehad buiten de onderhoudsbeurten bij een degelijke garage en die ontbreken er blijkbaar in Engeland of de eigenaar heeft er lak aan. Trouwens het lijstje steunt op 50.000 polissen voor 37 merken, maakt gemiddeld 1300 tal wagens per merk terwijl er van sommige merken wel miljoenen rondrijden in UK. Maakt 0,1xx %…… ferme enquete !
@speedie: De wonderen der Statistiek… ;)
@Esprit_de_Flandre: Je hebt leugens, je hebt grote leugens en er is statestiek…
@pallas: minus de spel/schrijffouten(2)….
mea culpa
Renault op een 21e plaats, is max’ auto natuurlijk nog niet bij meegenomen
Iets zegt mij dat er niets van deze lijst klopt
een beetje rare tabel om af te lezen. Porsche onderaan, dat had ik niet echt verwacht
Waar is Dacia?
Deze lijst heeft niets met betrouwbaarheid te maken. Het is wel een interessante lijst, maar de kosten vertekenen het beeld kompleet. Die hebben niets met betrouwbaarheid te maken. Betrouwbaarheid is hoe vaak je problemen hebt.
@donvliet:
Yep, echter de kans bestaat dat er een verband is tussen meer problemen en meer kosten….

Misschien stof tot nadenken….?
Niet echt verrassend. Als ik bij mijn porsche dealer kom staat de werkplaats tjokvol met hetboude type cayenne. Schijnen niet al te best in elkaar te zitten. Denk dat dit model debet is aan de resultaten.
Anyways: het leukst zijn altijd de beteuterde, verongelijkte gezichten vsn Toyota rijders als er iets flink stuk is aan zo’n auto.. Dan draaien ze hélemaal door, al die tijd voor lul gereden in zo’n saai bejaardenhok en dan net zo hard leeglopen op reparaties, kostelijk..
Trouwens zat chronische problemen a la VAG bij Toyota gezien: 1.8’s in de Avensis die liters olie verbruiken, diesels die massaal in de soep draaien.
Wat een absoluut niets zeggende lijst is dit dan!

Het is toch compleet uit zijn verband om te zeggen dat Bentely’s en Porsche’s onbetrouwbaar zijn omdat reparaties gemiddeld duurder zijn….

Natuurlijk is de reparatie van een “premium” auto duurder dan die van een “budget” auto!
@baars1992: ach kom op… bij een duurdere auto verwacht je toch ook een betere auto?
@fiestafeest:
Niet noodzakelijkerwijs, wel verwacht ik een leukere auto.
De toekomstige kwaliteit laat zich bij nieuwe modellen lastig inschatten.
In de eerste jaren van deze eeuw hadden zelfs merken die als bullitproof (Mercedes) te boek stonden ineens elektronische gremlins van bijbelse proporties….
Beste fanboys die lijstje proberen onderuit te halen.

Welk lijstje je ook maakt, in welk land het onderzoek ook is gedaan telkens staat honda en Japans merken op de eerste drie plaatsen en de VAG producten staan nog geeneens in de top 10.

Het enige wat mij verbaasd doet zijn, nou ja verbaasd…is dat de VAG kwaliteit nu al bij Porsche lijkt door te dringen.

Zeg het al vaker, honda onderdelen zijn misschien wat prijziger maarja als het minder vaak kapot gaat of langer meegaat dan ben je dus op de eindstreep goedkoper uit. En ja saai? Achja die toerenmonsters zijn echt niet saai en honda is nu na de crisis weer de leuke speeltjes op de markt aan het brengen.
Nou ik weet wel zeker dat deze lijst behoorlijk klopt! Na 33 jaar BMW gereden te hebben gooi ik de handdoek in de ring, wat een ellende tegenwoordig! De laatste was van 2007 en heb ik 5 jaar gehad. Maximaal 7000 km tussen de storingen gereden. Rond de 13000,- reparaties op 60000km. Blij dat deze weg is, er komt zeker geen andere. Audi is idem dito, niets dan ellende en giga rekeningen. Voor mij geen turbo’s en zeker geen directe injectie meer. Voor de laatste BMW altijd met veel plezier en met relatief weinig problemen gereden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).