Kies maar: de MX5-replica-editie

Auteur: , 61 Reacties

Deze 'Ferrari 250' en 'BMW Z3' hebben twee dingen gemeen: het zijn allebei replica's, en ze zijn allebei onderhuids een Mazda MX-5.

Hoewel ik de lol er zelf nooit zo van ingezien heb, staan eBay en aanverwante sites regelmatig vol met replica’s, sommige geslaagd, sommige van een wat bedenkelijker kwaliteit. De ‘Z3’ die we hier zien neigt wat mij betreft beslist naar de laatste categorie, met een bodykit waar je op sommige plekken je kind van twee in kunt verstoppen. Nice work, brah.

Wat is sowieso het punt om de ene betaalbare Roadster in een andere Roadster die je als iets ouder tweedehandsje waarschijnlijk evenveel kost om te toveren? Joost mag het weten, maar je krijgt er wel een set dikke pattas bij, dat dan weer wel (via Carscoop):

Nee, dan de 250-replica, die ziet er wat professioneler uit, en bovendien maak je hiermee tenminste iets heel anders van je Japanner. Leuk voor de retroliefhebber, hoewel wij toch liever een echte in de redactiegarage hebben staan, zeker na de 250-overdosis van Villa d’Este afgelopen weekend.

Met dank aan Hans voor de tip!



61 reacties

twijfels…. welke zou het meeste opleveren bij het oud ijzer?
@johnkeend:

die “Ferrari” is volgens mij van kunststof, levert daarom waarschijnlijk niet veel op.

De “BMW” is volgens mij gedeeltelijk met originele onderdelen opgebouwd, grote kans dat daar wat staal of aluminium bij zit.
OMG wat sneu, maar dat zijn alle replica’s naar mijn mening.
Die Z3 is wel heel erg slecht.
@bofkont: Alle ? http://ts2.mm.bing.net/th?id=I4534055835993193&pid=1.1
@norge:

Maar heel weinigen daarvan zijn replica’s de meesten zijn gewoon zelf gebouwde wagens (waar trouwens niets! mis mee is) met de looks van een Cobra.
@Hupke: Dan is het nog steeds een replica toch? En inderdaad, niet alle replica’s zijn sneu.. slechts 95% ervan :)
@bofkont: porsche speedster Replica’s zijn ook prima!
En mijn grote droom: een BMW 507replica…. Als iemand er een vindt; let me know!
Ferrari dan maar, wel geinig ding..
MX-5 is gewoon een hele goede auto. Ik zou zelfs een MX-5 ombouwen tot hatchback als ik nog een MX-5 overhad.
Degene die het makkelijkste terug om te bouwen is naar een MX-5! Wat een lelijke dingen.
Penarie 250
@zender: donald duck gelezen vandaag?;p
@Thijsj: ja, reactie van iemand verwachte ik al, haha :p
in essentie zijn ze dus een stuk priemiejummer dan de real deal ..
Eindelijk, een goed sturende Z3. Hadden ze bij BMW zelf moeten maken.
@topless: Ik vind de Z3 1.8 van mijn broer aardig door de bochten komen. In de MX-5 voel ik me net een sardientje!
Die Ferrari is nog enigszins te begrijpen, gezien die niet zomaar te verkrijgen is, en ook relatief netjes gedaan. Maar die Z3 is dus een van de meest nutteloze replica’s ooit… Misschien vond meneer de Z3 er beter uitzien, maar de MX-5 beter rijden (begrijpelijk).

Maaruh, nee, ik hou het lekker bij mijn MX-5 replica op basis van een MX-5.
Doe dan die GTO maar, zou ze allebei niet willen maar die Z3 ziet er echt afschuwelijk uit.
De 250, maar ik zou een mx5 niet zo ombouwen.
de z3 is wel lelijk gedaan. Maar ze zijn beide wel grappig
Doe maar een ginetta g40r…
@baasbas:

Ja en als ze toch bezig zijn mij een fles taittinger uit ’96 en een kilo beluga.

Een ginetta gaan vergelijken met wat klusprojectjes op mx5 basis houd nu toch niet echt steek.
@Hupke: even wat beter je huiswerk doen……hometrainer bestaat uit veel mx5 onderdelen. Zelfs de koplampen van een nb zijn gebruikt op een ginetta;)
@Jeroenmx5: hometrainer = ginetta. Heerlijk zo’n iPhone
@Jeroenmx5: lol..

damn you autocorrect, damn you to he’ll
@Jeroenmx5: gewoon uitzetten he =)
@Jeroenmx5:

Kost een ginetta niet zo ruwweg het dubbele van een mx5?
@Hupke: net geen 30.000 pond in het VK. Dat betekent volgens mij dat hij niet schrikbarend veel duurder is?
@baasbas:

Een mx5 kost minder dan £20000 dus da’s dan toch minstens £10000 verschil.
Da’s een €12380 das niet het dubbel maar toch al wel een groot verschil. (misschien niet zo groot als ik verwacht had)
Wat is er zieliger dan in een Z3 gevonden worden? in een namaak Z3 gevonden worden. Autoblog, aub over naar echt auto-nieuws.
Maaaaarrrrrrrrrrrrrr,,,, met die z4 heb je wel een: SUBWOOFER 5 centimeter van je oor!!!!
die z3 is gewoon slecht,
die andere is niet veel beter…

Maar er zijn leukere varianten:
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2006/07/baby.aston.500.jpg

of,

http://www.madabout-kitcars.com/kitcar/images/retroforza.jpg
@minimarcos: Grappig een Aston die scheel kijkt!
Doe dan maar de 250, de Z3 is echt nutteloos. Koop dan een echte Z3, kost echt geen fortuin.
kvind die 250 mooi
Een mx5 ombouwen tot z3… Is dat niet duurder dan een z3 kopen? Die GTO replica vind ik dan nog wel kunnen, op het geluid na.
@moondustfocus: ja haha dat dacht ik ook! Waarom zou je in godsnaam een Z3 replica maken?? Die dingen zijn echt niet duur tenzij je de M Roadster wilt… Maar die MX-5 zal wel niet 321 pktjes hebben.
Beuntje de Haas. Die Ferrari is wel aardig.
Als deze motor erin ligt heeft die GTO kit nog wel iets: http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=j1ZIIVsUV3U
Voor het geld van die ombouw heb je een Z3, die 250 is best netjes. Maar een MX-5 is opzich zelf al een leuke roadster, en leuk laag te maken!
De z3 is ronduit lelijk. De ferrari lijkt niet echt op het origineel, maar is wel nog mooi vind ik.
Die ferrari 250 is begrijpelijk omdat die vreselijk duur is en niet te krijgen daardoor, maar die bmw z3? Wtf, die is iets duurder dan een mx-5, dus even duur als een ombouw z3
Ik zou een mx5 gewoon ontdoen van z’n voorruit. Voorzien van rolbeugels. En gaan met die banaan. Terwijl ik ermee aan het rijden ben zou ik natuurlijk gaande weg hier en daar wat moeten aanpassen. Wat minder verliezen daar, wat meer vermogen hier. Andere remmen zus en aangepaste …
Wat ik nooit zou doen is wat ik hierboven zie.

De Z3 heeft wel iets (laten we het iets noemen en niet schoonheid, maar toch zeker dat iets, dat heeft die wel) maar koop dan een Z3 als de gebreken het uitzicht niet waard zijn moet je er misschien gewoon niet in rondrijden.

Mijn ideale mx5’s:
de NA
http://image.motortrend.com/f/auto-shows/mazda-celebrates-20-years-of-the-mx-5-miata-at-chicago/14759777+cr1+re0+ar1/1995-mazda-miata-speedster.jpg

de NB
http://fp.images.autos.msn.com/media/580x348/2e/2e8990b2ccb4449887c589bd321a9e5a.jpg

de NC
http://www.zerotohundred.com/wp-content/uploads/2009/09/mazda-mx-5-speedster-concept-18-600x399.jpg
@Hupke: Die gele coupé achter die rode NB! Hebb0n!! :D
@Jesper:

Enkel in RHD (en dan nog zeldzaam) te verkrijgen vrees ik.
@Hupke: Een auto zonder voorruit. Dat ben je na 50 km helemaal zat. Wind, regen, kou, helm op je kop, de radio niet kunnen horen, met niemand kunnen praten. Daar zijn motorfietsen voor uitgevonden.
@midasracer:

hahah precies mijn gedachten
@midasracer:

Radio niet kunnen horen beschouw ik als een voordeel. Voor de rest heb je helemaal gelijk op m’n motor heb ik veel goedkoper minstens even veel plezier (wind, kou, regen, helm op, geen gezaag) als ik in een mx5 zonder voorruit zou kunnen hebben. Toch is het een idee dat me niet zal loslaten totdat ik er m’n broek aan heb gescheurd vrees ik.
@Hupke: Toevallig kwam ik gisteren een kennis tegen. In een rolstoel met zijn been vooruit. Die was dus van zijn motor gereden, de sloot in en zijn been gebroken. Eigen ondernemer dus even geen inkomen. Dan is een auto een stuk handiger, want iets om je heen scheelt dan wel! Daarom zul je mij nooit op een motor zien.
Wat ook nog wel een mooie ombouw is van een mx5 is de deze.
http://www.superchargedmiata.net/sites/default/files/20kzk2x.jpg

Maar die foto en dat het een mx5 is het enige wat ik ervan weet. Meer info erover is trouwens altijd welkom.
@Hupke:

er zijn voor de USA markt ooit een stuk of 100 coupes gemaakt ..
of een stuk of 1000 .. kan ook ..

ik weet iig dat ze door Mazda gemaakt zijn ..
@lincoln: autobacs body, ergens in japan gemaakt. Even kijken of ik de link kan vinden….
@Hupke: Er zijn ook diverse fastback kits te koop. Zelfs in carbon om mee te racen. Maakt de auto stijver en aerodynamischer. En ziet er ook nog in veel gevallen fraai uit.
@Hupke: zie link onderaan
Die Ferrari kan nog wel maar die z3 is wel heel erg.
Een MX5 NA zou ik gewoon normaal houden, maar die 250 is echt heel netjes gedaan.
op deze pagina van Pistonheads staan een aantal kitcats op basis van de Mx5– de Simpson Design auto’s zijn deels erg fraai. Dat zou ik overwegen als ik iets aan de styling zou willen gaan doen. De Italia II GTB en GTC zijn erg fraai… maar ja waarom zou je een dichte auto willen?

Een glasfiber/crfp-body op een Mx5 (als die echt meer dan 50kg van het gewicht af zou halen..) dat zou nog wel aardig zijn..
Een MX5 ombouwen tot Z3? Zonde van de tijd en het geld. Ga dan iets ouds restaureren of zo! Idem voor die 250..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).