• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari eist vernietiging Nederlandse replica, maar vangt bot

Auteur: machielvdd, gepost 29 juni 2021 om 11:08 – 21 Reacties

Ferrari liet zich weer eens van zijn onsympathieke kant zien.

Ferrari is een prachtig merk met een grote schare liefhebbers. Dat betekent niet dat het ook een sympathiek merk is. Dat zijn ze namelijk niet. Sterker nog: Ferrari is eerder een arrogant en kinderachtig bedrijf. Nu maar hopen dat we niet aangeklaagd worden omdat we dit zeggen.

Dat Ferrari moeilijk kan doen wisten we al, maar dat wordt nu nog eens bevestigd. Ferrari heeft namelijk weer een rechtszaak aangespannen om een replica te vernietigen. Het interessante is: deze keer is het een Nederlandse replica. De zaak moet dus beoordeeld worden door de Nederlandse rechter.

Allereerst: om wat voor replica gaat het? Het betreft een replica van de 365 Daytona Spyder. Deze is maar in een oplage van 122 stuks gebouwd, maar is toch heel bekend geworden dankzij het optreden in Miami Vice. Voordat Crockett en Tubs in een witte Testarossa door een nachtelijk Miami scheurden, deden ze dat namelijk in een zwarte Daytona Spyder.

Net als deze Nederlandse Daytona Spyder was dat echter een replica. Dat is meteen de reden dat er een echte Testarossa voor in de plaats kwam, want ook in de jaren ’80 was Ferrari al niet de makkelijkste.

De Miami Vice-Daytona was gebaseerd op een Corvette C3. De replica waar het nu om gaat heeft dezelfde basis. Sterker nog, de ombouw is gedaan door hetzelfde bedrijf dat destijds de replica’s voor Miami Vice verzorgde: McBurnie Coachcraft.

Ferrari Daytona Spyder replica

De Nederlandse eigenaar heeft de auto in 2018 geïmporteerd uit de VS en later online te koop gezet. Daar kreeg Ferrari dus lucht van en die stuurden er meteen hun advocaten op af. Zij spanden een rechtszaak aan en eisten dat de Ferrari Daytona Spyder-replica vernietigd zou worden. De Ferrari Daytona-replica werd vervolgens in beslag genomen, in afwachting van een uitspraak.

Dit gebeurde al in 2020, maar inmiddels heeft de rechtbank van Den Haag een vonnis geveld. Gelukkig bestaat er nog gerechtigheid, want de kinderachtige eis van Ferrari wordt niet ingewilligd. De beschuldigde partij betoogde dat er voldoende verschillen waren tussen de replica en het origineel en de rechter gaf hem daarin gelijk. Hij is daarom niet schuldig bevonden aan auteursrechtinbreuk. Als de replica wél goed gelukt was, had het anders af kunnen lopen.

Maar dat is niet het geval, dus de eigenaar krijgt zijn Daytona Spyder-replica gewoon weer terug. Eind goed, al goed. Toch moet er nog wel iets vernietigd worden: de logo’s. Er was namelijk wel sprake van merkinbreuk. De replica zal dus verder zonder logo’s door het leven moeten. Of de eigenaar moet een logo verzinnen dat net afwijkend genoeg is. Een steigerende geit ofzo.

Voor wie in de details wil duiken: de hele uitspraak is te lezen op rechtspraak.nl.

Foto replica: Rechtbank Den Haag

Bron: Quotenet

Ook interessant!

  • Ferrari Replica
    Ferrari wil opnieuw Nederlandse replica vernietigen
  • ferrari daytona sp3
    Surprise: nieuwe Ferrari Daytona SP3
  • Voel je miljonair met de Ferrari Daytona SP3 configurator
    Voel je miljonair met de Ferrari Daytona SP3 configurator
  • Video: Nederlandse YouTuber Gio koopt Ferrari 458 Speciale

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

365, daytona, Ferrari, rechtszaak, replica, spyder

Vorig bericht: « Nederland is Europees kampioen laadpalen
Volgend bericht: LEVC Taxi nu ook als, eh, e-camper met turbomotor »

Lees Interacties

Reacties

  1. doublechevron65 zegt

    29 juni 2021 om 11:19

    Niets kinderachtig, plagiaat ed. is gewoon irritant al dat copy & paste gedoe is vermoeiend, ook al krijg ik idd. een keer mijn geld.

    Login om te reageren
    • AbdelJabbar zegt

      29 juni 2021 om 11:38

      @doublechevron65: maar kopiëren mag tot op zekere hoogte. Aldus de rechter

      Login om te reageren
    • S zegt

      29 juni 2021 om 15:38

      @doublechevron65: Ferrari doet een greep in de klasse en koopt deze replica en sloopt hem. Kost minder dat een rechtszaak aanspannen.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 juni 2021 om 17:50

      @doublechevron65: het auteursrecht biedt ruim voldoende gelegenheid voor het maken van eerbetonen, citaten en persiflages. Helaas echter hebben veel rechthebbenden niet alleen een ontstellend kort lontje, maar ook opmerkelijk diepe zakken om iemand die zo’n eerbetoon, citaat of persiflage creëert, financieel helemaal kapot te procederen, of bijvoorbeeld voor eeuwig van de diverse sociale media te laten verbannen.

      Login om te reageren
  2. mattr zegt

    29 juni 2021 om 11:54

    Waarom de eigenaar aanklagen en niet de fabrikant McBurnie Coachcraft..?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      29 juni 2021 om 11:57

      Die hebben waarschijnlijk betere advocaten.

      Login om te reageren
    • gekkehenk zegt

      29 juni 2021 om 12:55

      @mattr: dat onderschrijft maar hoe dom die gasten daar eigenlijk zijn 😂😂

      Login om te reageren
  3. roadster zegt

    29 juni 2021 om 11:57

    Niet alleen Ferrari is hier kinderachtig in.

    Jaguar
    https://www.octanemagazine.nl/replicas-bedreigd-door-zweedse-uitspraak/

    Porsche
    https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/porschespecialist-met-succes-verboden-door-porsche/

    VW
    https://www.autovisie.nl/nieuws/volkswagen-verliest-zaak-om-rechten-t1-bulli/

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      29 juni 2021 om 14:33

      Om niet te vergeten Singer zelf die über retro-911’s bouwt en meende met een eigen concept te kunnen komen met gebruik van Porsche logo’s.

      Login om te reageren
  4. vbarchetta zegt

    29 juni 2021 om 12:02

    Wat een zielig gedoe is dat altijd bij Ferrari, om die paar slechte replicas. Er zijn bijvoorbeeld ook talloze replicas van de Lamborghini Countach/Diablo, Mercedes 300SL Vleugeldeur, Bugatti’s etc. Maar die hoor je er niet over….

    Login om te reageren
    • martingtv zegt

      29 juni 2021 om 12:54

      Mercedes heeft ook al 300 sl replica’s laten vernietigen.
      https://www.pistonheads.com/news/general-pistonheads/mercedes-has-gullwing-replica-crushed/25411

      Login om te reageren
      • vbarchetta zegt

        29 juni 2021 om 17:31

        @martingtv: en deze dan? https://www.autoblog.nl/ja-dit-is-wel-degelijk-een-mercedes-slk

        Login om te reageren
    • koeberg zegt

      29 juni 2021 om 13:45

      Misschien omdat het slechte replica’s zijn? Een slechte replica met een Ferrari logo is slechte reclame voor je merk lijkt me. Want niet iedereen weet dat het een replica is.

      Login om te reageren
  5. joos straetmans zegt

    29 juni 2021 om 14:24

    Ferrari strijdt tegen wansmaak en slechte replica’s. Van mij mag dit ding illegaal geëxporteerd worden naar de Filipijnen, kan die daar door de shredder.

    Login om te reageren
  6. geelbarrel zegt

    29 juni 2021 om 14:24

    In mijn beleving heb je deze replica’s in twee soorten: wanna-be en claim-to-be. Eentje uit de eerste categorie is als de hierboven geshowde Daytona. Daarvan zie je op kilometers afstand al dat het een C3 voorruit heeft, vaak net niet de juiste stance en in het ergste geval bij veel replaics modellen twee van die dunne pijpje middenachter, het Kever motorblokje verradend… Vaak een beetje een karikatuur van het origineel.
    De claim-to-be replica’s zijn de gevaarlijke. De vaak met zeer hoge vakmanschap exact nagebouwde voertuigen, alleen al vanwege de hoeveelheid labour-time al in het duurdere segment vallend. Neem nou een Bugatt Atliantic die in Argentinie tot het laatste schroefje wordt nagebouwd.. .Dat zijn volgens mij de grootste doornen in het oog van een (nog bestaande) fabrikant van hetoriginele spul. Simpelweg omdat dit vroeger of later altijd door iemand misbruikt kan worden als “origineel”.

    Login om te reageren
  7. jarnobakker zegt

    29 juni 2021 om 15:26

    Ik vind dat ze niet zo moeten zeuren. Laat ze dan gewoon zeggen dat hun logo er niet op mag zitten.

    Login om te reageren
  8. Bram750 zegt

    29 juni 2021 om 15:50

    Zouden ze niet goedkoper af geweest zijn door in plaats van een advocaat te betalen die auto te kopen? En hem dan zelf in stukken snijden.

    Login om te reageren
    • jochem99 zegt

      29 juni 2021 om 18:32

      @Bram750: precies dit

      Login om te reageren
  9. jollykart zegt

    29 juni 2021 om 18:15

    Interessant om te kijken waar nu het verschil in beleving vandaan komt. Als een Chinees merk een BMW X5 als inspiratiebron gebruikt en daar hun eigen logo’s opplakt vinden we het plagiaat. Nu is het een Amerikaans bedrijf wat zelfs de logo’s van Ferrari erop plakt. De kenner ziet misschien dat het niet klopt maar een grote groep niet. Juist het design en het onbereikbare is waar Ferrari aan verdient. In tegenstelling tot de Chinese X5 zit de nep Daytona waarschijnlijk beter in elkaar en is hij voor een veel schappelijkere prijs rijdend te houden. Het lijkt mij logisch dat Ferrari dit met man en macht tegen probeert te gaan lijkt me.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    29 juni 2021 om 20:43

    Toch knap gedaan om zoiets te bouwen, een paar jaar geleden was er ook zoiets bij blik op de weg, maar dan een rode.

    Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    30 juni 2021 om 09:43

    Ik vind het simpel:
    – replica zonder commerciële doeleinden (voor eigen particulier gebruik): fabrikant niet zeuren.
    – replica’s om poen te scheppen:
    licentie verwerven bij de fabrikant/merkrechten houder of gewoon niet doen of kapot geprocedeerd worden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North