Het blijft knap. In 2010 stond Mate Rimac nog met een elektrische BMW E30 te spelen op een dragstripje ergens achteraf. Nu parkeert hij zijn Concept_One tussen de grote der aarde op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Een volledig verbrandingsmotorloze supercar met een prijskaartje van €742.000.
Nieuwkomers met wilde autoplannen en uitzinnige claims. We komen ze wel vaker tegen en het valt bij dergelijke start-ups altijd nog maar te bezien of ze daadwerkelijk iets kunnen neerzetten dat in de verkoop gaat. Want als er één industrie is waar je geld sneller verdampt dat de waarde van je Facebook-aandelen, dan is het de auto-industrie wel. Maar laten we er vanuit gaan dat Rimac het voor elkaar krijgt in hun fabriek te Kroatië, dan wordt dit de duurste auto met 0% bijtelling. Ook leuk.
De range zou uitkomen op een Tesla-vernederende 600 km, terwijl de vier elektromotoren -één voor elk wiel- in totaal 1.088 pk ophoesten. De topsnelheid bedraagt 305 km/u liggen en in 2,8 tellen sprint de Concept_One naar de honderd km/u. Genoeg om die Vredesteins tot rubberstof te reduceren.
Volgend jaar wil Rimac de eerste afleveren, en in totaal moeten er 88 worden gemaakt. Ambitieus, maar wel gaaf.
Mooie auto, eindelijk een beginnend automerk dat geen andere auto’s kopieert. Ik hoop dat ze het halen.
2,8 naar leeg lijkt me meer realistisch .Die 600 klik wordt zeker alleen maar gehaald in de max 30 modus.
Zijn er alleen maar rode auto’s daar?
OT: best een mooie wagen!
Dat is wel heel netjes, 1088 pk en daarmee een actieradius van 600 km. Hoeveel km’s zouden er overblijven bij normaal gebruik?
Is ie weer :D Blijf het een vette bak vinden, vooral als ze die cijfers allemaal waar kunnen maken.
Die dingen verkopen lijkt mij overigens geen enkel obstakel als je ziet dat Marussia alle 500 B2’s heeft weten te verkopen.
vandaag is rood!?
@wantthegreen: De kleur van de helm op Pole!!
Schumi op pole position in Monaco, woohoo! xD
@dennisr: Nee, Webber staat op pole, ook al was Schumi de snelste in de kwalificatie..
@wantthegreen: Dat dacht ik ook, kennen ze daar maar één kleur in Italië of zo? Zal wel een ééntonig feest zijn dan..
@atteh: och mien god! gaan ze weer straffen uitdelen.. Jammer weer, maar goed..
@dennisr: schumi had die straf al voor dat de quali begon.
@dutchiehd: Ja weet ik, nog van die touché met Senna.. maar vind die straffen altijd maar zielig.. zulke ongelukjes horen bij de sport..
Contrast noem ik dat, ze staan naast elkaar, maar t.o.v. de Aston is dit ontwerp inferieur kwa uitstraling en eenheid.
@Bo1972: Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind hoe de Aston daar staat enorm schreeuwerig overkomen. Te uitgebouwd gevoel, te opvallende velgen en iets te felle kleur.
Prachtige wagen. Vraag me af hoe de bouwkwaliteit is bij zo een kleine, onervaren speler. Dat is de enige reden waarom ik zou twijfelen als ik het geld had.
Mooie auto, uitzinnige prestaties, alleen jammer van de achterkant. Op het moment van ontwerpen is de designer het afgetrapt :p
@vale46:
Geen zorgen vale,mensen die hier het geld voor hebben maken zich geen zorgen over de betrouwbaarheid nog de actieradius.
Ze rijden er toch bijna nooit mee.
Als ie de 600km in een jaar mag rijden is dat al veel.
@jrk68: daar maak ik me dan ook geen zorgen om, ik vind gewoon de achterkant lelijk :p
valt het alleen mij op dat alle concept auto’s op Concorso d’Eleganza Villa d’Este rood zijn
@jobh: Opening van het artikeltje rond de Alfa 4C:
“De auto’s op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este worden dit jaar gesponsord door de kleur rood.”
Dus nee, je bent niet de enige die er zo over denkt ;)
Ze hadden zo te zien geen tijd om de achterkant af te maken?
Dat scherm is trouwens net zo groot als dat van de Tesla model S. Elektrisch betekent kennelijk om in het interieur nog meer stroom te slurpen?
En weer een lelijke achterkant. Zijn er wel auto’s met een gelukte achterkant daar? Alhoewel de Aston Martin nog wel redelijk gelukt is.
WOW! mooi ding!
De achterkant vind ik niet zo geslaagd. Verder wel mooi!
Nein danke.
ziet er prima uit, maar die cijfertjes moeten ze nog maar waar maken.
en het is de achterkant weer die ik niet mooi vind voor de 5e keer vandaag
moet het gewoon zeggen : de structuur is net die van de am one-77 ( heel lange voorkant schuine vooruit en dan de raam stijlen die een beetje naar beneden doorlopen)
Zitten me toch een paar ENORME banden onder zeg!!