
Omdat smijten met geld leuk is.
Op de eindjaarsveiling van Sotheby’s werden traditioneel weer mooie klassiekers van de hand gedaan. Een auto die eruit springt is de Enzo, die voorheen in het bezit was van Floyd Mayweather. Al is het misschien een beetje oneerbiedig om een 12 jaar oude auto tot klassieker te bestempelen. Ook de DB4GT draagt een verhaal met zich mee. Zo werd de klassieker in oktober al geschat op een verkoopprijs rond de 14 miljoen euro. Uiteindelijk werd er 14.3 miljoen dollar neergetikt voor de Brit.
Het meest bijzondere pareltje was de Ferrari 290 MM. Goed voor een bedrag van ruim 28 miljoen dollar. De complete top 10 beste verkopen check je in het lijstje hieronder. In totaal werd er voor 73.5 miljoen dollar aan auto’s geveild.
1. 1956 Ferrari 290 MM – $28.050.000
2. 1962 Aston Martin DB4GT – $14.300.000
3. 1958 Ferrari 250 GT Cabriolet Series I – $5.720.000
4. 1933 Pierce-Arrow Silver Arrow – $3.740.000
5. 1953 Ferrari 250 Europa Coupe – $3.300.000
6. 2003 Ferrari Enzo – $3.300.000
7. 1972 Lamborghini Miura P400 SV – $2.420.000
8. 1964 Porsche 356 C 1600 SC Cabriolet – $1.760.000
9. 1954 Siata 208S Spider – $1.650.000
10. 1934 Delage D8 S Cabriolet – $1.430.000
Hallo hé. Wat een beauties!
Fjiet fjieuw… :P
Ik zou de Enzo nou niet echt een klassieker noemen, die foto staat een beetje raar tussen al die échte klassiekers. Vooral die Miura en DB4 vind ik érg mooi.
Ik vind $3.300.000 trouwens een hele bak geld voor een overgewaardeerde Ferrari die er niet uit ziet en voor geen meter klinkt.
@ej20g: ik vind zo’n enzo ook echt compleet ruk. Voor mij zou het ook de db4 of miura worden! Wat een prachtwagens.
@thijsj: dat vond vroeger iedereen ook over de F50 en nu beginnen mensen hem te waarderen…
@scooper: ja zolang je opvolger een nog lelijker hok is kun je de vorige nog wel waarderen. Voorspel dat dat met de enzo ook zo gaat zijn omdat ferrari met de laferrari een no lelijkere auto heeft weten te bouwen dan de enzo
@ej20g: voor geen meter klinkt zegt ze nog pfff
@dsdh: de Enzo klinkt voor een Ferrari met V12 absoluut waardeloos. De F50, 599 GTO en F12berlinetta klinken fantastisch maar de Enzo hoort absoluut niet in dat rijtje thuis.
@ej20g: Ja sorry die keer dat balkenende ‘m opentrok op Zandvoort tijdens Marlboro masters zal ik toch echt niet vergeten. Wat een fijne herrie was dat zeg
@dsdh: dat blijft uiteraard persoonlijk. Ik ben blij dat je die ervaring nooit zult vergeten, dat is waar (auto)liefhebberij uiteindelijk om gaat. Trek je daarom ook vooral niks aan van mijn mening en geniet van elke Ferrari (of andere auto) die je ziet. Iedereen die beweert dat jij fout zit met je mening moet je gewoon laten lullen, smaken verschillen nou eenmaal.;)
@ej20g:
Wat een opluchting, ik dacht dat ik de enige was met dat gevoel over die Enzo. Zal heus een beste wagen zijn, maar hij ziet er niet uit, echt vreselijk en 3,3m$… in geen 3,3m jaar…
@bietje: nou dan ben ik de enige die de Enzo helemaal geweldig vind en ook het geluid super vind klinken.
Leuk om er speelgoed autootjes tussen te zetten!
Ik dacht hetzelfde
die ferrari 250 Europa is zooooo verschrikkelijk chique ..
had bijna een Fiat of Lancia kunnen zijn ..
[off-topic]
Het spijt me zeer Autoblog, maar ik vind dat deze site echt verschrikkelijke advertenties heeft. Ik scroll naar beneden, en midden in het artikel op vol volume ineens een advertentie die mijn hele PC laat vastlopen en terwijl ik niks kan doen kan ik wel lekker luisteren naar iets wat ik niet nodig heb op vol volume. Als jullie er iets aan kunnen doen zou dat fijn zijn, en daaronder versta ik niet een AB abonnement kopen.
@mercedesclk350: Heel simpel, gewoon een adblocker installeren ;) Problem solved
@supersuus22: Je weet dat je dan in feite aan het stelen bent?
@mercedesclk350: Dan moet je een AB abonnement kopen ;) dan ben je er ook vanaf.
Kleine moeite dan toch? ;)
@mercedesclk350: Hahaha, nog ff! Jij zet zeker de tv ook altijd ff wat harder als er reclame komt?
@C6_R: Nee, dan laat ik hem op normaal volume staan omdat reclames niet op 5 keer hoger volume staan dan waar je mee bezig bent.
@mercedesclk350: stelen? Dan ben ik zeker ook aan het stelen met de app, zo zonder reclame.
@supersuus22: dan kan autoblog dus beter iets aan die advertentie doen. Dan verdienen ze nog wel wat.
@lekbak: Dat kan ook het ligt er maar net aan welke kant je de bal op speelt ;) abo nemen is toch ook een kleine moeite? Daar verdient AB dan ook wat aan én je hebt dan helemaal geen last meer van reclames :)
@mercedesclk350:
wrong .. da,s on-topic ..
sterker nog .. on-topic voor elk artikeltje op autoblog ..
Ik vind de aston martin veel chiquer dan de rijdende hotdog van Ferrari. Helaas telt “geschiedenis” van zo’n bolide ook mee.
Zo’n Siata is toch ook wel mooi hoor. Een bedrijf bij mij in de buurt restaureert veel klassieke Italiaantjes (moet er voor m’n werk, in de metaal, ook wel eens onderdelen voor maken). Staat onder andere een mooie Siata 208S spider en een Ferrari 250GT Boano! Prachtige auto’s.
Die Delage is de mooiste.
@norge: vind de Pierce Arrow ook een mooie automobiel .
De Siata voor mij graag. Als het goed genoeg was voor Steve McQueen…
Ik mis de reacties van gtwillem!
@013gta147: wat zou er aan de hand zijn? ;)
@013gta147: hij was dus druk bezig om ons van additionele informatie te voorzien :)
Tja, dit zijn nou de toppertjes onder alle auto’s ?
1. De 290MM had de motor van een Ferrari F1 racer, maar dan uitgeboord. Won de Mille Miglia in 1956.
2. De DB4 Zagato werd ontworpen door Ercole Spada. Zwaar ondergewaardeerde designer die ook verantwoordelijk was voor de Lancia Fulvia, Ford GT70, Alfa Romeo TZ, Alfa 155 DTM en ehh, Nissan Terrano.
3. De Ferrari Cabrio’s waren er op zwaar aandringen van de rijken der aarder. Net als Piëch was Enzo Ferrrari een groot tegenstander van Cabriolets, vanwege de concessies die de auto’s ondergingen (minder stijf, hoger gewicht).
4. De Pierce-Arrow Silver Arrow was de een van de eerste grote limousines die in staat was sneller te lopen dan 200 km/h. De auto was dusdanig ontworpen dat de auto rustig en stabiel bleef op die snelheid. Latere versies met een opgevoerde versie van de V12 liepen zelfs 220… En dat voor WWII.
5. De Ferrari 250 Europa Coupe is ontworpen door Michelotti, in opdracht van Vignale, gebouwd bij Carrozeria Touring. Hoe cool wil je het hebben.
6. De Enzo Ferrari heeft Pininfarina op de zijkant staan, maar is toch echt ontworpen door een Japanner: Ken Okuyama. Naast Ferrari’s (599GTB, P4/5) heeft Okuyama ook meegeholpen aan de 986 Boxster, Colt CZC (ja, die ja), volgens mij nog een paar tractoren, maar zijn specialiteit: hoge snelheidstreinen!
2e Weetje over de Enzo: Toen Zlatan Ibrahimovic op het punt stond van een transfer van Ajax naar Juventus, verliep dat erg stroef. Meneer wilde wel, maar op 1 voorwaarde: Zlatan wilde een Enzo. Niet meer geld dan een Enzo waard was, maar een Enzo. Dat was een dingetje, want alle Enzo’s waren al lang en breed uitverkocht. Gelukkig was de clubvoorzitter ene Meneer Agnelli, dus werd er speciaal voor Ibrahimovic een (zwarte) Enzo bij gebouwd.
7. Uiteraard was Ferrari dé grote concurrent voor Lamborghini. Maar bij de ontwikkeling van de Muira liet Lamborghini zich met name inspireren door de Lola GT, een race/sportwagen met Ford motor, wat later zou resulteren in de legendarische GT40: een auto die alleen maar gebouwd werd om Enzo een hak te zetten.
8. Betreft de Porsche 356 C 1600 SC Cabriolet, ik kan mij nog herinneren dat Porsche eigenlijk de auto al lang uit productie had willen nemen om te kunnen focussen op de 911 en 914. Maar dankzij aanhoudende vraag vanuit de VS en NL (KLPD) werd ie nog een paar jaar langer in productie gehouden.
9. De Siata 208 was een grote favoriet van Steve McQueen. Het is een soort Italiaanse Ac Ace met een 2.0 V8 van Fiat. Volgens mij had Steve er als wijze van liefkozing ook Ferrari schildjes op laten zetten.
10. Ik weet eigenlijk niets bijzonders over de Delage D8 S Cabriolet. Was voor mijn tijd. Misschien iets voor @desjonnies.
@gtwillem: zo goed @013gta147 en @norge? :-D
@gtwillem: meer dan goed :D
Tnx again
@gtwillem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delage_D8
@gtwillem: de Delage D8s was bedoeld voor “sport auto doeleinden”, het ingekorte chassis bood meer handling en een betere wegligging. De 4 liter 8 cylinder lijnmotor leverde 120 PK’s, genoeg voor een top van maar liefst een redelijk teleurstellende 130 km/h, iets wat voornamelijk te wijten was aan het hoge gewicht van het chassis aan de ene kant en de -vaak- zware koetswerken van de befaamde carrossiers.
Latere modellen leverden meer vermogen, maar bleven ondergemotoriseerd tov de concurrentie. Vanaf 1936 werd er een Cotal pre-selector versnellingsbak leverbaar.
Sjongejongejonge die Pierce-Arrow is niet normaal prachtig!
Doe mij nr.5 maar aub
zijn dit nu premium auto’s?
Er zit er geen een bij waar ik meer dan een miljoen voor over zou hebben. Maar dat geldt denk ik voor alle auto’s…
Ik wist niet dat die Silver Arrow te koop was.. Eén van de drie nog bestaande, indertijd 5 gebouwd!!
En de mooiste ?
Die wordt momenteel geveild……………………een baby blauwe Lancia Aurelia Spider.
Gaat ook niet door het miljoen heen, gewoon omdat dit echt MOOI is en dat is iets dat alleen kunstkenners en oud geld begrijpen !
http://bringatrailer.com/listing/lancia-b24s-convertible/
Wauw, die Miura, wat een geweldige bak!
@autoblog en die 300 SL alluminium die 4.3 miljoen deed?
@henkhupelschoten: die ging niet via Sotheby’s?
@autoblogger: Zou goed kunnen, vond het wel een opvallend hoog bedrag.