• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10 must-know details van de Alfa 4C

Auteur: autoblogger, gepost 4 maart 2011 om 16:30 – 48 Reacties

Alfa Romeo 4C Concept


Volgens onze 24-uurs Poll is de Alfa 4C de beste conceptcar uit Genève, en terecht! Het zal eens tijd worden dat Alfa weer met een leuke auto komt, daarom zetten we even de 10 meest interessante weetjes van de 4C op een rij…

Een jaar geleden
De eerste geruchten over een eventuele Alfa 4C stammen uit maart 2010, exact een jaar geleden. Er was sprake dat de auto te zien zou zijn op het Pebble Beach concours, maar dat was niet het geval.

Veel overeenkomsten met de 8C
Voor de Alfa Romeo 4C Concept zijn technologie en materialen overgenomen van de bekende 8C Competizione, zoals carbon, aluminium en achterwielaandrijving. De 8C was echter een gelimiteerd model, dat zal bij deze 4C niet het geval zijn.

Laag gewicht
Bij de Alfa Romeo 4C Concept ligt de nadruk op een laag gewicht. De gewicht-pk verhouding van nog geen 4 kg/pk moet resulteren in een uitstekende wegligging en een perfect weggedrag. Het koetswerk is volledig van carbon vervaardigd terwijl voor het onderstel achter en voor de kreukelzones veelvuldig gebruik is gemaakt van aluminium. Het uiteindelijke resultaat is een belangrijke gewichtsvermindering tot minder dan 850 kilo, alsmede de optimalisering van het zwaartepunt. Beide karaktereigenschappen dragen bij aan de wegligging, wat met name op bochtige wegen tot uiting komt.

Achterwielaandrijving
De 4C is gebaseerd op de klassieke formule van een tweepersoons, achterwielaangedreven coupé met middenmotor.

Op basis van een KTM X-bow
De Alfa 4C staat op het onderstel van de KTM X-Bow, vandaar de zeer compacte afmetingen. Voordat de auto in productie gaat zullen er echter nog wel wat aanpassingen nodig zijn aan het chassis. De Italiaanse chassis-maker Dallara heeft geholpen bij de ontwikkeling en volgens de laatste geruchten zijn ze van plan om zelf ook een tweezits sportwagen te bouwen.

Viercilinder turbo
De benaming ‘4C Concept’ verwijst naar de 1.750 cc turbo viercilinder benzinemotor, die ruim 200 pk levert. Deze motor is in meer extra-sportieve productiemodellen terug te vinden, zoals in de Giulietta Quadrifoglio Verde, en maakt gebruik van technologieën zoals directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleptiming, een turbocharger en het revolutionaire controlesysteem dat een turbogat voorkomt. De krachtbron is gekoppeld aan de nieuwe ‘Alfa TCT’ automatische versnellingsbak met dubbele droge koppeling, die enkele maanden geleden is geïntroduceerd in de MiTo.

Optimale gewichtsverdeling
De Alfa Romeo 4C Concept heeft een uiterst verfijnde wielophanging, quadrilateraal vóór en McPherson achter. Deze toepassing moet samen met de achterwielaandrijving en de gunstige gewicht/pk-verhouding zorgen voor meer rijplezier. Belangrijk daarbij is de optimale gewichtsverdeling van 40% op de vooras en 60% op de achteras.

Volgend jaar in productie!
Deze auto is niet enkel en alleen bedoeld om te schitteren op de autoshow, hij zal volgend jaar op de markt worden gebracht! Alfa heeft plannen om in vijf jaar 15.000 tot 20.000 units van de 4C coupe te maken. Daarnaast zullen er nog eens 5.000 tot 10.000 units roadster versies gemaakt worden, die komen waarschijnlijk onder het Abarth-label op de markt…

Wereldwijd model
In 2012 gaat Alfa Romeo weer auto’s in de VS verkopen, waaronder deze 4C. Uiteraard zullen de Amerikanen er andere velgen onder zetten, zoals we gewend zijn. Ook zullen er rond die tijd waarschijnlijk een Giulia en een nieuwe midi-SUV op de Amerikaanse markt komen.

De prijs
Alfa Romeo heeft laten vallen dat een Europese prijs van 45.000 euro realistisch is, dat is echter exclusief belastingen. Wat de auto straks in Nederland gaat kosten is nog niet duidelijk, maar je hebt alvast een indicatie…

Ook interessant!

  • Allerlaatste Alfa 4C
    Allerlaatste Alfa 4C: dit is 'm dan eindelijk!
  • Deadline Alfa Romeo
    Deadline Alfa Romeo: nog 10 jaar de tijd
  • Bijzondere Abarth sportwagen
    Bijzondere Abarth sportwagen gaat WEL in productie
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

4C, Alfa Romeo, concept, lijstjes, top10

Vorig bericht: « Renault Wind Gordini poseert in Genève
Volgend bericht: Benieuwd naar de prijs van een C-Klasse Coupé? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pepijn zegt

    4 maart 2011 om 16:37

    Strakke bak, wel aan de prijs…

    Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    4 maart 2011 om 16:37

    Vind ik een héél schappelijke prijs!

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      4 maart 2011 om 20:13

      @SimonMc:
      ‘exclusief belastingen’ vriend

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        5 maart 2011 om 12:46

        @tvrspeedsix: Niet mij belasting, vriend!

        Login om te reageren
  3. koekepan zegt

    4 maart 2011 om 16:43

    wil wel eens zien wat er van die prijs komt!

    Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    4 maart 2011 om 16:46

    Leuk zo een snijfje journalistiek! Drivr deed onlangs hetzelfde voor de Pagani Huayra.

    Login om te reageren
  5. StijnB zegt

    4 maart 2011 om 16:46

    snuifje ofc…

    Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    4 maart 2011 om 16:50

    Dat de uiteindelijke productie versie ook nog 850 kg weegt lijkt me nog steeds heel sterk, maar hij ziet er wel erg vet uit in ieder geval. Doet me qua concept/opzet een beetje denken aan de MR2.

    Login om te reageren
  7. tborre zegt

    4 maart 2011 om 16:51

    voor die wagen is de genoemde prijs zeer aanvaardbaar.. Maar eerst zien en dan geloven…

    Login om te reageren
  8. oula zegt

    4 maart 2011 om 16:57

    @autoblogger:
    en nu 10 feitjes over die roodharige!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      4 maart 2011 om 17:06

      @oula: ze heet olga, ze kwam op haar 4e naar Italie, had een moeilijke jeugd aldaar, werd vaak uitgescholden op school, kwam terecht in de prostitutie, leerde via-via de marketingmanager van Alfa kennen (…), kreeg een baan aangeboden als beursmeisje, maakt lange dagen op autoshows, gebruikt altijd conditioner voor intensieve gloedvolle roodaccenten en draagt paars ondergoed.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        4 maart 2011 om 17:12

        @autoblogger: ja mis ! Ze heeft tegenwoordig een roze string….dat je’t ff weet… :lol:

        Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          4 maart 2011 om 17:56

          @Megakix: Oh? Had ze bij jullie wél ondergoed aan? Goh… :mrgreen:

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            4 maart 2011 om 20:52

            @Klassiekerrally: :D

            Goeie!

            OT: als Olga precies voor de ‘Lotus-Elise-luchthapper’ staat, is het ineens een veeeeeeel mooiere auto!

            Login om te reageren
  9. Koenigsegg zegt

    4 maart 2011 om 17:07

    Kijk dat lees ik nu eens graag !

    Toffe, nuttige info, compact en begrijpelijk neergepend en met een happy end (de prijs).
    Met de (relatief) lichte motorr zullen dus ook minder belastingen betaald moeten worden.

    Login om te reageren
  10. stefan82 zegt

    4 maart 2011 om 17:10

    A label erop en knallen maar…

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    4 maart 2011 om 17:11

    Leuk om deze weetjes te lezen. Helaas zal de prijs ervoor zorgen dat we’m welhaast nooit in het eggie zullen zien…verd..

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      5 maart 2011 om 14:07

      @Megakix: Als je Italiaanse supercars in’t echt wilt zien moet je hier in Genk komen wonen. De grootste Italiaanse gemeenschap van België rijdt hier o.a. met een 8C, verschillende Maserati’s, veel Ferrari’s, en enkele Lambo’s. Zo gauw de zon weer begint te schijnen, kijk ik mijn ogen uit.

      Login om te reageren
  12. birdboy zegt

    4 maart 2011 om 17:46

    Ben een enorme Alfa fan, maar deze vind ik er echt niet uitzien. Beetje gesmolten 8C…

    45k ex belastingen is ook niet bepaald goedkoop.

    Login om te reageren
  13. grimi zegt

    4 maart 2011 om 17:53

    Exclusief belastingen. Rekenen wij gewoon even door:
    45.000,- Cataloguswaarde
    15.000,- BPM
    8.000,- BTW
    68.000,- De VANAF verkoopprijs

    Login om te reageren
  14. monk zegt

    4 maart 2011 om 17:59

    40:60 optimaal? is dat nieuw en Alfa exclusief ofzo? Volgens mij wordt er doorgaans uitgegaan van 50:50 bij een optimale gewichtsverdeling

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      5 maart 2011 om 17:20

      @monk: Toch heb ik wel eens gehoord dat 48:52, of 49:51 net een beetje beter is dan 50:50. Maar idd, 40:60 lijkt me wel erg veel van het goede, en ik denk dan ook niet dat dit inderdaad de meest ideale gewichtsverdeling is.

      Login om te reageren
  15. ukbob zegt

    4 maart 2011 om 18:13

    Uh, waarom zit er geen foto van deze beursdame bij de ‘babes-topics’?? Net bij Autoweek *gaat mond spoelen* gezien dat ook bij de Citroen Concept Metropolis een zeer mooie dame staat..

    Login om te reageren
  16. ukbob zegt

    4 maart 2011 om 18:17

    Uhh, never mind:
    http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/01/alfa-4c-babes-in-geneve

    Login om te reageren
  17. zdev zegt

    4 maart 2011 om 18:33

    Als de motor van de 8c er nou in zat… :-)

    Login om te reageren
  18. As_long_as_it_is_fast zegt

    4 maart 2011 om 19:16

    En ik maar denken dat daar een roze versie stond! :D

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 maart 2011 om 09:22

      @As_long_as_it_is_fast: dat staat er toch ook? Mat roze, er is vast een groep die dat mooi vindt. Of dat de typische Alfa mannetjes zijn waag ik te betwijfelen.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        5 maart 2011 om 13:40

        @mashell: Ja, maar ’t is zo roze naar de kant van rood. Op’t filmpje leek het echt lelijk babyroze. :D

        Login om te reageren
  19. Gideon zegt

    4 maart 2011 om 19:37

    Leuk dat hij op het chassis van een X-Bow staat, maar jammer dat ze er dan die 1750 Tbi en die TCT-bak inlepelen. De eerste schijnt namelijk geen karakter te hebben, en die tweede schijnt gewoon waardeloos te schakelen.

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      5 maart 2011 om 14:10

      @Gideon: Toch sterk dat ze 235pk uit een 1750 toveren. 1750 is trouwens traditie bij Alfa, da’s niet zomaar een nummer.

      Login om te reageren
  20. willemseles zegt

    4 maart 2011 om 19:48

    Gideon, aan schijnt hebben we niets.
    Met Alfa’s heb ik veel rijderservaring, maar met die 235 Tbi en TCT nog niet en houd dus mijn commentaar voor me.

    Login om te reageren
  21. hape zegt

    4 maart 2011 om 20:14

    @gideon
    Het woord “schijnt” verraad dat je de mening van anderen (autojournalisten?) klakkeloos overneemt…
    Je moet nog veel leren.
    Of heb jij er al in gereden?

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    4 maart 2011 om 20:33

    Merde merde merde… 45.000 euroten.

    Ik had gehoopt op een MS-5 prijsje. Want dan is dit succes verzekerd. MX-5 heb je al voor 25.000 in Belgique, taks inbegrepen…

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    4 maart 2011 om 21:34

    Hmmmmmmm
    Carbon in een serie wagen ?
    En dan 45 mille ex belastingen, gebouwd door Communisten?
    Die te lui zijn om de dag aan te kijken?
    ’t is misschien vreemd maar het woord STRATOS komt heel de tijd bij me op, ik bedoel, FIAT Group gooit de boel (geschiedenis) van merken als Lancia en Alfa zo ondersteboven dat Alfa misschien de Ralley sport in zal gaan?
    850 kilo, achterwielaandrijving, middenmotor, carbon, aluminium ?
    Een beetje Lotus kost hier een krappe ton Euries dus ?????

    Login om te reageren
  24. Atenza zegt

    5 maart 2011 om 13:44

    Ik vind het net een Elise maar dan een beetje Alfa. Op zich leuk ding maar zijkanten te krampachtig

    Login om te reageren
  25. norge zegt

    5 maart 2011 om 14:00

    Vroeger hadden de alfa’s minst twee jaar nodig om naar deze kleur te veranderen ,vooruitgang heeft dit proces toch sneller gemaakt ;)
    Leuk wagentje maar wel in niet verschoten rood graag :D

    Login om te reageren
    • damster zegt

      10 mei 2011 om 10:45

      @norge:

      Bullshit.

      Dit is een show car en heeft dien ten gevolge carbon panelen. De productieversie krijgt veel minder carbon. De gebruikte verf is er 32 uur voor de onthulling op aangebracht. Echter, dit was verf voor aluminium/staal. Men wist niet dat dit de uitwerking zou zijn. De productie auto zal niet deze kleur krijgen. Het maken van deze show car, was een race tegen de klok op z’n Italiaans (alles op het laatst):

      http://www.youtube.com/watch?v=B3Trb3Ya3jw

      damster

      Login om te reageren
      • damster zegt

        10 mei 2011 om 10:48

        @damster:

        Sorry verkeerde vid. Deze:

        http://www.youtube.com/watch?v=3F4Ba3uLpmQ

        damster

        Login om te reageren
        • norge zegt

          10 mei 2011 om 17:03

          @damster: Waarom is het bulshit wat ik zeg dan ?
          Het is toch bekend dat als je een rode Alfa (auto) had dat die binnen een paar jaar vaal werdt ?
          Of je moest hem uit de zon houden en elke maand wax er op smeren.
          Maar wel leuk filmje, THANKS ;)

          Login om te reageren
          • damster zegt

            11 mei 2011 om 11:07

            @norge: uh uh nou omdat er een hoop veranderd is sinds vroegah…..en ik eigenlijk vind dat we dat niet ongedaan moeten maken door grappig bedoelde verwijzing. Mijn sud sprint veloce, 156, 147 en brera zijn bijzonder kleurvast en -echt…..dus BS omdat het niet meer op de huidige tijd slaat. Wel humor overigens. Maar niet juist (meer).

            Login om te reageren
            • norge zegt

              11 mei 2011 om 16:31

              @damster: Heb zelf een spider uit 76 gehad die elke maand in de wax gezet moest worden ,maar mijn opmerking was eigenlijk bedoeld voor elke rode auto van vroeger. ;)

              Login om te reageren
  26. douwe zegt

    5 maart 2011 om 14:09

    ik denk dat de 4C is geboren toen ze bij alfa een 8C in de pers/crusher hebben gedaan en halverwege bedachte dat het misschien toch wel zonde zou zijn om hem weg te doen…

    eigenlijk

    Login om te reageren
  27. TuttiAlfisti zegt

    5 maart 2011 om 17:48

    Ik vind dit soort forums superiritant. Allemaal van die gastjes die geen auto kunnen bouwen maar wel praten of ze op een ontwerpafdeling werken. Vooral die VW Audi zeikertjes. Je ziet ze al gassend bij een patatbar staan, en nu zitten ze hier op het forum hun domheid te uiten.

    Login om te reageren
  28. CBR600rr zegt

    5 maart 2011 om 18:03

    @tuttifruttialfisti: niemand dwingt je de reacties te lezen, hoewel ik het wel met je eens ben dat sommigen aardig naast hun schoenen lopen –> negeren dus!

    Login om te reageren
  29. ferrari zegt

    5 maart 2011 om 18:11

    jammer van die prijs, daarmee prijst hij zich helemaal uit de markt. hoe mooi hij ook is en in vergelijking met de 8C een koopje, maar het is en blijft een heleboel euro’s voor zo’n klein autootje voor 2 personen. qua prijs zit hij in het vaarwater van een Porsche Boxster/cayman, maar die bieden meer vermogen en een heerlijke 6 cylinder. en qua wegligging zullen die ook wel een referentie blijven in deze klasse, ook met de komst van deze beauty. jammer, maar te duur…., dan had er op zijn minst of meer vermogen of en 6 cylinder in moeten zitten.

    Login om te reageren
  30. ferrari zegt

    5 maart 2011 om 18:16

    wat is hier gebruikt van de X-Bow? kan iemand mij dit even uitleggen? volgens mij is die KTM X-Bow geheel uit carbon gemaakt, maar dat lijkt me sterk dat deze alfa van carbon gemaakt zal worden.! aan de andere kant verklaart dat wel het enorme prijskaartje! aan de andere kant zou het wel in de lijn met de 8C zijn, die ook carbon gebruikte. en dat verklaart ook het lage gewicht van 850kg. (hoop dat het ook bij het produktie model zo laag blijft!)

    Login om te reageren
  31. Dimglor zegt

    6 maart 2011 om 11:09

    Ziet er eigenlijk best wel nog een mooie wagen uit.. En lekker licht..
    Zou wel eens willen zien of het productiemodel sterk afwijkt…

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    9 maart 2011 om 23:58

    Dit klinkt echt te goed om waar te zijn. Als dit klopt dan is het echt de ideale auto! Om lol mee te maken dan;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North