10 personen gewond na megaklapper op de ‘Ring

Auteur: , 63 Reacties

Motorsport is dangerous...

Vanochtend lieten we je al een video van het heftige ongeval op de Nürburgring zien, maar intussen zijn meer details bekend geworden over wat er precies gebeurde. Ter hoogte van Fuchsröhre verloor een McLaren 650S de nodige olie. Iedereen weet dat een oliespoor op het circuit foute bingo is. Zeker als het de ‘Ring betreft.

Door het oliespoor raakten verschillende auto’s zwaar in de problemen, in totaal waren tien auto’s uit vijf verschillende landen bij het ongeval betrokken. Zes personen zouden hierbij lichtgewond zijn geraakt, vier personen zijn er helaas ernstiger aan toe.

Er moesten twee helikopters, vijf ambulances en 30 hulpverleners aan te pas komen om alle betrokkenen te kunnen helpen.



63 reacties

Wat een bende zeg!
Die Z4 wordt later blijkbaar nog keihard geraakt van achter, want in dat filmpje gaat “alleen” de voorkant aan puin…
Toevallig gister nog een filmpje met olie chaos gekeken van de ring, opvallend hoeveel idioten keihard door blijven scheuren bij een gele vlag… Hoewel er soms ook wel erg laat of weinig gevlagd wordt volgens mij.
@trustmeiamanengineer: vlaggen gebeurt door vrijwilligers die zelf de moeite hebben genomen een vlag mee te nemen in veel gevallen. Of door vrijwillige maar niet altijd aanwezige want rondrijdende marshalls en/of Streckensicherung, maar die zijn er meestal wat later.

Dat kan in dit soort gevallen net te laat zijn.
@stephane8200: Ja dat is natuurlijk zo, maar echt ideaal en veilig lijkt me dat niet. Je zou zeggen dat ze voor die 30eu per rondje wel wat meer toezicht zouden kunnen houden. Of het wordt eens tijd voor een (automatisch) systeem met gele lampen (a la F1) ofzo. Dan zijn er ook geen poppetjes met vlaggen meer nodig.
@trustmeiamanengineer: Als je het F1 systeem wilt introduceren moet je ook een GPS tracker op de auto hebben.
@Breinstein: Gewoon een paar man met knoppen, bellen/SMS naar een nummer, een App, via camera’s. Zat oplossingen.
@trustmeiamanengineer: Dat is wat nu al gebeurd en daarom soms te laat. De lampen zijn niet echt heel duidelijk maar ze zijn er wel de op ring. Hier een bekende waar je op 5:54 kan zien dat er gele lampen branden maar beide M3’s gaan na 300 meter weer vol op het gas omdat ze denken dat geel alweer voorbij is en krijgen kort daarna een ongeluk https://www.youtube.com/watch?v=aXvEJuaq5Bg&feature=youtu.be&t=5m45s
@trustmeiamanengineer: dat is het ook niet. Heb zelf daar 15-16 jaar geleden met mijn camera langs de baan gestaan en staan zwaaien als er wat gebeurd was om ergere ongelukken te voorkomen. Belde ook altijd meteen de Streckensicherung als er wat was.

Had ik ook niet kunnen doen en dan was er wie weet wat allemaal nog gebeurd.
@trustmeiamanengineer: Die gasten die achterop kwamen rijden konden beide de controle behouden en er om heen. Er zullen daarna nog wel wat mensen de hoek om zijn komen hoeken en het niet konden houden.
In het filmpje lijkt het nog mee te vallen, maar er is blijkbaar veel meer gebeurt dan vanuit die ene auto te zien was..
Dat een oud bmw’tje of een Golf oud olie verliest dat is niet zo ondenkbaar. Dat een dure en jonge supersportwagen als de 650 de boel laat lopen is wel vreemd. Je zou verwachten dat de zaken dik in orde zijn en de boel gecheckt voordat je met zo’n kanon de baan op gaat…
Hopelijk valt de ellende voor de onschuldige slachtoffers mee.
@w0o0dy:

Made in England – Nuff’said

Overigens vraag ik me af of ze hun ring stickertje nog wel krijgen .
@desjonnies: Kun je gewoon bij de frituur om de hoek kopen hoor :) 2,- volgens mij.
@Gulli: inmiddels 8 euro voor een beetje sticker..
@bitteeinbit: 4 euro voor een halve sticker in dit geval dan ;)
@w0o0dy: wellicht een curbstone hard geraakt? Legio mogelijkheden hoe of waarom.
@w0o0dy: Dat hok van Shmee150 liet ook z’n koelvloeistof lopen na een intensieve bergpas, schijnt wel een (veel) voorkomend probleem te zijn…
@w0o0dy: foutjes zijn zo gemaakt en menselijk.
@w0o0dy: Een lekke band kan met gemak een oliekoeler kapot slaan. Zeker op dit snelle stuk sta je niet zomaar (veilig) stil en heb je al snel een lang oliespoor.
Het betreft ‘Touristenfahrten” waar iedereen een rondje over de ring kan rijden.
Maar het probleem is dat daar tussendoor malloten rijden die denken coureur te zijn maar de spelregels niet kennen.
Voor deze malloten zijn er trackdays, waar alleen maar snel rijdende auto’s aanwezig zijn en niet opa en oma in hun Capture of andere hoogzitter.
Er zijn er echt te veel op de ring die een waas voor de ogen krijgt als ze daar rijden.
In het weekend moet al helemaal niet op de ring gaan rijden, door de weeks heb je veel meer ruimte om je ding te doen.
@hzw: Dat zal, maar zoals in dit artikel ziet staan was dat hier niet het geval. Dit was door vloeistof op de baan. (Olie of koelvloeistof) Dan maakt het niet eens uit hoe hard je rijd. Dan ga je glijden.
Sterkte voor de betrokkenen… als de fysieke wonden geheeld zijn zullen sommigen nog een flinke dobber hebben aan de emotionele en financiële schade.
En het meest pijnlijke van dit alles. Niemand is verzekerd op de ring.
@kilum:
Don’t do the crime, if you can’t do the time
@kilum: Volgens mijn is het semi openbare weg, verder doe je er verstandig aan een aparte verzekering af te sluiten voor dergelijke circuit bezoek dagen.
@hzw: Het is geen semi-openbare weg, het is een circuit.
En ik geloof niet dat er een verzekeringsmaatschappij in Nederland is waar jij je voor een weekendje kan verzekeren voor een paar rondjes Nordschleife..
Wat ik goed kan begrijpen overigens.
@thearchitect: Echt wel :) https://www.circuitverzekeringen.nl/producten
@jvthof: Staan geen prijzen vermeld. Zou mij niets verbazen als het behoorlijk prijzig is.
@kilum: Een auto van €70.000 euro 1 dag verzekeren voor een circuit (Nordschleife wordt daar niet toe gerekend, dat is duurder – weet niet hoeveel alleen) kost je een kleine €1.000 voor een dag, met 10% eigen risico en een hele rits zaken die niet onder de verzekering vallen (slijtagedelen, sensoren etc)
@kilum: het is natuurlijk geprijsd naar het risico wat eraan verbonden is. Het blijft altijd een gok, maar achteraf zul je altijd balen wanneer je het niet gedaan hebt.
@jvthof: Sorry, ik had specifieker moeten zijn, Ik bedoelde de “gangbare” verzekeringsmaatschappijen in NL (Aegon, Ohra, De Goudse, enz…)
Tuurlijk, kun je je bij zulke exoten als circuitverzekeringen.nl verzekeren, maar dan ik ik volgens mij niet weten wat de premie en eigen risico is..
@thearchitect: en dan nog. Als je bij die gangbare verzekeraars navraagt of je je auto op de Nürburgring kunt verzekeren of een ander circuit, dan heb je gelijk een kruisje achter je naam als ‘risicovolle bestuurder’. Zou ik tenminste doen als verzekeraar.

OT: die witte E36 met NL kenteken ziet er flink gehavend uit. Hopelijk maken de bestuurder en/of passagier het goed.
@stephane8200: is het juist niet risicomijdend gedrag als je dit doet? Genoeg mensen die nog nooit gebeld hebben met die vraag maar zich VER wanen op de openbare weg, en genoeg die bellen hiervoor maar nog nooit een krasje gemaakt hebben.
@stefje: verzekeraars zien hard rijden of op het circuit rijden als een risico, omdat het dat ook is. Als je (veel) op het circuit rijdt is het net zoals met motor rijden: je gaat een keer vallen, al dan niet door je eigen fout.

Verzekeraar kijkt maar naar 1 ding: geen geld uit hoeven te keren en risico op uit moeten beperken.
@thearchitect: toch wel dacht ik. Er is aansprakelijkheid op de ring omdat het circuit officieel een weg is. Daarom dat politie vaak dashcam beelden vraagt en een schuldige kan aanwijzen.
Meestal kan dit echter niet en is er gedeelde aansprakelijkheid.
Op andere circuits is dat niet zo, en kan je niet aansprakelijk gesteld worden
@hzw: Van de ACHMEA website (het is geloof ik een TOL-weg)
“Wat is niet verzekerd
Artikel 2
2.1 Naast de uitsluitingen genoemd in artikel 16 van de Algemene voorwaarden mv-950
zijn op deze verzekering de volgende uitsluitingen van toepassing.
Van de dekking zijn uitgesloten:
a. snelheidsritten
– als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of
wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid;
– rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort);
– rijden op de Nurburgring.
Wel is er dekking voor het deelnemen”
https://www.centraalbeheer.nl/CB%20Downloads/14818_CB_Pvw_Verkeer_27071.pdf
@kilum: @thearchitect: De ring is tijdens TF officieel een tolweg, de regelgeving van een verzekering geldt daar dus tenzij uitdrukkelijk in uw polis vermeld staat dat het niet geldig is op de ring.

In dit geval kwam er zelfs meteen een expert langs om alles vast te stellen. “Due to the incredibly high amount of damage inflicted, an insurance surveyor was called to the incident immediately, which explains why the track never opened again today.”
@fuxhound: idd diegene die hier beweren dat de ring een circuit is weten niet waarover ze praten. Bij een ongeval op de ring komt maar al te vaak de politie aan te pas…ken nog geen enkel ander “circuit” waar dit gebeurd. Verder mag alles erop en door elkaar tijdens touristenfahrten. In veel verzekeringen staat uitdrukkelijk vermeld dat op circuit en/of nordschleife je wagen niet verzekerd is. Staat de Nordschleife er niet in vermeld dan ben je gewoonweg verzekerd. Heb zelf al een klein voorvalletje gehad op de Ring…mijn verzekering heeft netjes uitbetaald (was zelfs een factuurtje van de nurburgring organisatie) en sterker nog, ben nog steeds klant bij dezelfde verzekering.
@crusader: Welke verzekering maatschapij is dat dan :)
@kjeld: P&V verzekeringen…. Belgische verzekeraar. Mijn broer is er ook verzekerd. Ook bij hem staat er geen beperking in zijn verzekering van zijn Porsche voor de Nordschleife…
@kjeld: P&V
@crusader: Wellicht is het in België anders, maar in Nederland geldt de Ring als een circuit. Daar zijn rechtzaken over gevoerd en de Nederlandse rechter heeft bepaald dat de Ring gezien moet worden als een circuit en de verzekeraar zodoende niet hoefde uit te betalen.
@donvincenzo: omdat in jullie land een rechter zegt dat de Nordschleife als circuit moet behandeld worden bij een geschil maakt het nog geen circuit, dat is voor zijn rekening. Als het per definitie een circuit is dan hoeft de naam Nordschleife ook niet apart vernoemd te worden in de uitzonderingsclausule vd verzekering. Soit we kunnen hier nog een hele boom over opzetten. De Nordschleife is GEEN circuit id strikte zin vh woord echter is het ad verzekerde om de juiste info te verschaffen en om na te gaan of de Nordschleife uitgesloten is van zijn verzekering oftewel door de uitzonderingsclausule in zijn verzekering (ook in 95% vd verzekeringen in BE zo) oftewel door een precedent van een rechtzaak zoals in Nederland. Maar in BE is het nu eenmaal zo dat als het niet apart vernoemd wordt ze tot nu toe gewoonweg uit te betalen hebben.
@crusader: In Nederland ligt dat dus anders. De rechtzaak ging over een geval waarbij de verzekeraar de Ring niet expliciet had uitgesloten, maar waarbij het rijden op circuits wel was uitgesloten. De verzekeraar stelde zich op het standpunt dat de Ring een circuit is en weigerde zodoende uit te keren. De klant spande hierop een rechtszaak aan, maar verloor. Volgens de Nederlandse rechter is de Ring een circuit. Verzekeraars hoeven dus niet uit te keren, ook als het niet expliciet vermeld staat. De meeste verzekeraars vermelden de Ring desondanks wel expliciet in de voorwaarden, maar strikt genomen is dat dus niet eens noodzakelijk.
@fuxhound: Nee, volgens de Nederlandse jurisprudentie is het een circuit.
@donvincenzo: Ik zou graag wel eens willen weten dat de precieze details zijn van die zaak en of het over een circuit ging of over iets anders. Er zijn namelijk ook wel zaken geweest die niet zozeer gingen over wel/niet circuit maar over onjuiste/onvolledige info of risicovol gedrag.

Anyhow, ik heb het een aantal jaren gechecked met de verzekering van Leaseplan en daar was het toen geen probleem om naar de Ring te gaan. Tenzij expliciet uitgesloten is het vooralsnog niet zo dat je er vanuit moet gaan dat je per se niet verzekerd bent. Wel bestaat er volgens mij altijd het risico zoals ook op de autobahn, dat als je boven de 130 rijdt, je er van bewust moet zijn dat je verhoogd risico neemt en de verzekering daar moeilijk over kan doen. En ik zou voor de zekerheid iedereen altijd aanraden alleen te gaan rijden als je de schade zelf kan/wilt betalen in het geval het toch gezeik wordt…
@bj: Hier de uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBSGR:2009:BJ6417

En hier de uitspraak in hoger beroep:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSGR:2012:BY1306

Er speelt van alles in deze zaak en in het hoger beroep wordt niet meer expliciet gesproken over de Nordschleife. In de uitspraak in eerste aanleg wel. Kijk met name bij punt 4.19:

“Uit de door Unigarant in het geding gebrachte stukken blijkt zonder meer dat de Nordschleife-Nürburgring een voormalig Formule 1 circuit is, waarop men tegen betaling de stuurmanskunsten kan testen. Dat het circuit thans niet meer voor wedstrijden als Formule 1 circuit in gebruik is doet aan het karakter van circuit niet af. Ook het feit dat de Nordschleife-Nürburgring formeel een openbare weg is waar dezelfde regels gelden als op normale Duitse snelwegen is niet van belang. Doorslaggevend is dat de Nordschleife aangelegd is om te dienen als circuit en als zodanig, anders dan een normale openbare weg, niet is ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn maar juist om zo uitdagend mogelijk te zijn. Op de Nordschleife-Nürburgring worden bovendien, zoals op een circuit gebruikelijk is, rondes gereden. Het gaat niet om een openbare weg in de gebruikelijke zin van het woord die door het normale verkeer benut wordt om van de ene bestemming naar de andere te komen.”
btw, lekkere auto zo’n McLaren 650S als die olie lekt.
Een 650S heeft dry-sump: bij een lek kan je doorrijden totdat vrijwel de gehele olie voorraad op het asfalt ligt en de oliedruk wegvalt.
Volgens de site van MacLaren bevat een 650s 8.0 liter olie.
Dat is een aardige glijbaan.
Akelig. Sterkte voor de Noorse RS4 en Nederlands M3(?), opengeknipt dak is geen goed teken…

Gevaar is een belangrijke reden waarom ik niet veel zin heb op de Ring te rijden, Thilo van het eerdere filmpje heeft tenminste een rolkooi en helm en een moderne wagen, wat nauwelijks kan gezegd worden van veel deelnemers aan de TF…
Ook een Nederlander bij betrokken zo te zien?
@dutchdriftking: Meerdere, die Polo in de berm aan het begin, de M3, volgens mij zag ik nog wat Nederlands vooraan rijden.
@gulli: Die M3 stond inderdaad onlangs nog te koop, was opnieuw gespoten en circuitklaar gemaakt – hebben ze niet lang van kunnen genieten jammer genoeg
@hugo85: Die groene M3 bedoelde ik trouwens, ook een Nederlander.
@hugo85: die groene race m3 stond gisteren nog te koop op marktplaats. Is er nu van af. Zonde hoor was net nieuw opgebouwd.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1190967046-bmw-m3-circuit-klaar-met-kenteken.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Wie neemt er dan ook olie mee als je gaat racen ;-)
Sommige auto’s zoals die.groene polo en z4 hebben na dat filmpje nog flinke tikken gehad zeg
Sowieso zijn er weer een paar oude BMW racehokken afgeschreven>
Zonde trouwens dat die e46 M3 op de foto’s op de ring te zien is (92-gp-dd)
Ding stond hier een straat verder altijd in de garage bij de 1e eigenaar die hem echt vertroetelde. Toen waren de originele Evo2 wielen ook nog gewoon in perfecte staat en niet aan flarden gereden en daarna van ellende maar mat zwart gespoten…
@dragspert: geen zorgen die rijdt over een tijdje gewoon weer
Is de eigenaar van de 650s nu aansprakelijk?
@bluedust: als die het wist vlg mij wel. Maar bewijs dat maar eens
Wel gaaf als je daar met je ouwe Polo tussen de verwoeste supercars staat.
Dan voelt het toch een beetje alsof je bij de eckte hoort.
Hopelijk overleeft iedereen die betrokken was dit ongeval zonder blijvende letsels. Maar als je de wagens in dit filmpje ziet (https://www.youtube.com/watch?v=ax8p55NXmK4) vrees je toch het ergste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).