• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford gaat water in je cilinders spuiten

Auteur: Author, gepost 14 augustus 2017 om 12:25 – 33 Reacties

Ford gaat water in je cilinders spuiten


Wederom een interessant stukje techniek dat bedoeld is om de verbrandingsmotor nog even relevant te houden.

Onlangs schreven we over interessante techniek waar de knappe koppen bij Mazda mee bezig zijn. De Japanners willen namelijk een benzinemotor bouwen waarbij de verbranding, net als bij dieselmotoren, plaatsvindt zonder hulp van bougies. Dat alles is gericht op het verhogen van de efficiency om er zo voor te zorgen dat de verbrandingsmotor nog een poosje mee kan.

Ford is eveneens bezig met het verder verbeteren van de verbrandingsmotor, maar de Europese tak van het merk gooit het over een andere boeg. Ford wil namelijk waterinjectie gebruiken. Op zich niks nieuws, want diverse merken deden dit eerder al of doen dit nog steeds. Denk bijvoorbeeld aan BMW dat waterinjectie toepaste op M4 Safety Car en natuurlijk aan de nieuwe Porsche GT2 RS.

De meeste merken injecteren het water ergens in het inlaattraject om zo de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen. Ook worden de cilinder en andere onderdelen verder afgekoeld. Het risico op klop (spontane ontbranding) wordt op die manier gereduceerd, waardoor de compressieverhouding kan worden opgeschroefd. Zo kan het vermogen worden verhoogd zonder dat het verbruik daaronder te lijden heeft.

Ford pakt het echter anders aan. De Duitse divisie van het merk heeft een systeem gepatenteerd waarbij brandstof en water door één en dezelfde injector de verbrandingskamer in worden gebracht. Bovendien wordt het water als het ware om de brandstof heen de cilinder in gespoten om zo te zorgen dat beide vloeistoffen beter worden verdeeld.

Naast genoemde voordelen zorgt het verder afkoelen van de verbrandingskamer ook voor een lagere temperatuur van de uitlaatgassen. Die bevatten daardoor minder NOx. Zodoende hoeven weer minder uitlaatgassen door het EGR-systeem, wat op zijn beurt weer voordelig is omdat meer gassen gebruikt kunnen worden om de turbo aan te drijven zodat het vermogen stijgt.

Lang verhaal kort: we zijn blij dat fabrikanten nog steeds moeite steken in het relevant houden van de goeie ouwe verbrandingsmotor. (via: allfordmustangs.com)

Ook interessant!

  • Hoera! Ford gaat meer namen uit het verleden halen
  • Video: bootje te water laten gaat helemaal mis
  • Hier gaat Ford elektrische bedrijfswagens bouwen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, motor, patent, Techniek

Vorig bericht: « 10 personen gewond na megaklapper op de ‘Ring
Volgend bericht: Merkel geeft Duitse merken veeg uit de pan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Teerdz zegt

    14 augustus 2017 om 12:45

    Hoe zit het eigenlijk met corrosie van de cilinders dan als zon auto lang stil staat. Genoeg restauratieprogramma’s op Discovery of iets als Roadkill schrijven blokken af omdat er water in heeft gestaan. In hoeverre kunnen ze zeker zijn met zo’n techniek dat er geen water achterblijft?

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      14 augustus 2017 om 12:53

      @teerdz: de inspuiting vind uiteraard alleen plaats bij draaiende motor, zodra de motor afgezet wordt dan zijn de zuigers nog dusdanig warm dat het water zal verdampen, lijkt mij.

      Daarnaast zal er niet zo heel veel water ingespoten worden, denk eerder aan ieniemienie verneveling van water.

      Login om te reageren
    • wpgt zegt

      14 augustus 2017 om 12:54

      @teerdz: Wanneer de motor uit wordt gezet deze nog enkele slagen zonder waterinjectie laten maken lijkt me niet heel lastig te implementeren.

      Login om te reageren
    • freshlife zegt

      14 augustus 2017 om 13:00

      @teerdz: dat lijkt me niet zo moeilijk toch? Als een auto lang stilstaat loopt er immers ook geen benzine de cilinder in

      Login om te reageren
    • ettie zegt

      14 augustus 2017 om 13:02

      @teerdz: reken er maar op dat er geen grote hoeveelheid water gebruikt wordt. Bovendien kan je daar bij de ontwikkeling van de motor rekening mee houden natuurlijk.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      14 augustus 2017 om 13:46

      @teerdz: goede vraag, maar ik lees meerdere goede oplossingen op je bericht. Maar met nano-techniek zou de motor beschermd kunnen worden, tegen beschadigingen.

      Login om te reageren
  2. nvn1993 zegt

    14 augustus 2017 om 12:59

    Misschien een rare vraag maar moet je dan ook regelmatig een waterreservoir of zo iets bijvullen bij een auto met dergelijke techniek?

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      14 augustus 2017 om 18:07

      @nvn1993: Ja, met gedemineraliseerd water. Hoeft niet heel vaak geloof ik, kennis heeft een M4 DTM Championship Edition met deze techniek aan boord en die vult niet elke tankbeurt het water bij…

      Login om te reageren
  3. donvliet zegt

    14 augustus 2017 om 12:59

    Interessant. Jammer dat je een watertank aan boord moet hebben voor al dit soort systemen. Extra gewicht en je moet zo’n ding bijvullen…

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      14 augustus 2017 om 13:21

      @donvliet: Bijvullen van water is niet perse nodig. BMW heeft een systeem gepatenteerd waarbij het condenswater van de airco wordt gebruikt voor de inspuiting. Dat zou voor normaal gebruik voldoende moeten zijn om niet te hoeven bijvullen.

      Login om te reageren
  4. galverink zegt

    14 augustus 2017 om 13:00

    Gaat dit over benzinemotoren? Lijkt me van wel maar staat er niet expliciet bij.

    Dus: AdBlue bij diesels, maar dan wel in een werkzame dosis. Dus een extra tankdop op je auto.

    Dezelfde auto maar dan met benzinemotor met waterinjectie. Water en adblue komen uit hetzelfde apparaat in het tankstation.

    Iedereen moet er aan geloven straks.

    Login om te reageren
    • ferrarigolf zegt

      14 augustus 2017 om 22:44

      @galverink: Adblue is toch echt wel wat anders. Dit wordt namelijk gebruikt in de katalysator en niet in de motor zelf. En Adblue is ook zeker geen water!

      Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    14 augustus 2017 om 13:02

    Over een paar jaar lachen we om dit berichtje.

    Niet dat ik nou zo’n muesli eter ben, ik hou nog steeds van brullende motoren. Maar, de verbrandingsmotor verder ontwikkelen? Daar zijn toch geen echte winsten meer te behalen. De originele T-Ford reed 1 op 10 op benzine en/of alcohol. Wat zijn we nou in 100 jaar echt opgeschoten.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      14 augustus 2017 om 13:12

      @janjansen: Natuurlijk zijn er nog enorme verbeteringen te maken. Met nieuwe technieken komen ze tegen de 50% efficiëntie van de benzinemotor aan (zoals Mercedes in de F1). Die T-Ford zat waarschijnlijk op een paar procent. Laat staan de uitstoot van roet, NOx en dergelijke.

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      14 augustus 2017 om 13:15

      @janjansen:
      Ja, in de jacht naar die laatste paar procentjes wordt de verbrandingsmotor complexer en complexer. Straks in elk muesligebakje een geblazen koffiemolens met waterinjectie, variabele compressie en kleptiming.
      Zet dat eens af tegen het rendement en simpliciteit van een elektromotor.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        14 augustus 2017 om 13:21

        @harrie: Er hoort ook nog een (ingewikkelde/zware/dure) accu en geavanceerde (power)elektronica bij die “simpele” elektromotor. Zet dat eens af tegen de simpliciteit van een kunststof/staal/aluminium vat van 40-60L met een simpel brandstofpompje.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          14 augustus 2017 om 18:32

          @trustmeiamanengineer: en dan heb je het alleen over de brandstoftank. Om een brandstofmotor te laten werken is heel wat meer nodig.

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 augustus 2017 om 13:31

        @harrie: Variabele kleptiming is echt al niet meer zo exotisch tegenwoordig hoor.

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          14 augustus 2017 om 17:13

          @simonmc: En daar is Koenigsegg alweer een stukje verder mee, door een elektrische variant te implementeren. Net als de aandrijfriemen te vervangen.
          Ook al zou het ingewikkelder worden, het is altijd beter, dan de totale elektrische aandrijflijnen, met accupakketten, waarvan wij nu nog niet weten, of het voor de toekomst geen schade aanricht, aan het milieu en emotie.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            15 augustus 2017 om 02:03

            @orichy: Dat is niet correct hoor, het systeem van Koenigsegg is allesbehalve elektrisch. Het is een combinatie van pneumatiek en hydrauliek.

            Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            15 augustus 2017 om 02:06

            @orichy: …er vanuit gaande dat je het systeem van hun dochteronderneming Freevalve bedoelde?

            Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 augustus 2017 om 13:23

      @janjansen: en haalde 20pk uit een 2.9 liter motor. Afgezien van de Amerikanen knippert de rest van de wereld daar niet meer echt van met de ogen.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 augustus 2017 om 18:37

        @Gulli: en dat in ruim 100 jaar vooruitgang.
        Als je dat afzet tegen de ontwikkelingen de laatste 10 jaar van bijvoorbeeld mobiele telefoons is het toch wel teleurstellend niet?
        Werd wel een keer tijd voor een revolutie in autoland.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 augustus 2017 om 13:30

      @janjansen: Die motor leverde ook wel even andere prestaties he. Als we tegenwoordig een motor zouden bouwen met die prestaties dan heb je de zuinigste auto ter wereld.

      Login om te reageren
  6. supertjeduc zegt

    14 augustus 2017 om 13:40

    Zal wel geen kraanwater zijn , anders zitten je injectors zo verstopt door de kalk
    Ben er ook wel eens mee bezig geweest , wel met de eenvoudige vorm , zitten best een hoop voordelen aan water injectie
    Nadeel je moet wel een extra tank vol houden

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      14 augustus 2017 om 15:05

      @supertjeduc: kalkfilter

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      14 augustus 2017 om 15:50

      @supertjeduc: Ze spuiten er af en toe ook eens wat azijn door ( geintje ).

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    14 augustus 2017 om 14:11

    Lekker bezig!

    Login om te reageren
  8. mgmgb zegt

    14 augustus 2017 om 14:21

    Niet heel nieuw dit, dat hadden de eerste productie turboauto’s (Oldsmobile Jetfire) ook al. In dat geval demiwater met wat methanol tegen het bevriezen en een anti-corrosiemiddel. Ze noemden het spul Rocket Fluid. Allemaal om toen al een 10.5 op 1 compressie in combinatie met een turbo mogelijk te maken. Als de vloeistof op was gooide hij automatisch de turbodruk omlaag.

    Login om te reageren
  9. hans75 zegt

    14 augustus 2017 om 14:26

    http://www.coolisbetter.nl/ doet dat nu toch al heel wat jaren… schijnt best goed te werken…

    Login om te reageren
  10. kennone zegt

    14 augustus 2017 om 14:31

    Had dus nooit mijn lekke koppakking moeten laten maken bij mijn Ford Sierra vrúúger. Die wagen liep toen gewoon vooruit op de techniek!!

    Login om te reageren
  11. KEV9 zegt

    14 augustus 2017 om 15:11

    Ford deed dit al in de jaren 70 bij hun race capri’s. Zo haalden zij bijna 400 pk uit een 1400 motortje

    Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    14 augustus 2017 om 15:19

    Zo’n beetje de oudste techniek om meer uit een verbrandingsmotor te kunnen halen. Ik weet niet precies wanneer de turbo voor het eerst toegepast is maar water injectie is al een dikke honderd jaar oud. En Nederlandse motorbouwers (ja, die hadden we en we waren er goed in!) waren de beste met dat soort dingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North