100% elektrische G-Klasse voor Arnold Schwarzenegger

Auteur: , 63 Reacties

Misschien wel de minst voor de hand liggende auto om te elektrificeren maar Arnie doet het gewoon.

We kennen Arnold Schwarzenegger, behalve van zijn films en politieke carrière, natuurlijk van zijn dikke auto’s. Zo speelde hij een belangrijke rol in de geschiedenis van de civiele Hummer en reed hij onder andere ook in een Mercedes Unimog. Toen hij in 2003 gouveneur van Californië werd, kon hij het hoge brandstofverbruik natuurlijk niet meer verantwoorden en kocht hij een andere auto liet hij zijn Hummer ombouwen tot waterstofauto.

Zijn voorliefde voor grote auto’s is The Governator nooit verloren, maar in zijn jaren als politicus is hij wel bewust geworden van ons klimaatprobleem. Gooi beide ideeën in een blender, mik er een flink pak dollars bij en deze volledig elektrische Mercedes-Benz G-Klasse is het resultaat. It’s amazing.

Niet Mercedes zelf, maar het Oostenrijkse Kreisel Electric was verantwoordelijk voor de ombouw van de G 350 d. Onder de motorkap en op de plek van de oorspronkelijke dieseltank werden accupakketten geïnstalleerd met een totale capaciteit van 80 kWh. Voor de aandrijving zijn twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 360 kW ofwel 482 pk verantwoordelijk. Goed voor 0-100 in 5,6 seconden en een range van in theorie 299 kilometer. Dat laatste ga je natuurlijk nooit halen. Niet alleen is de stroomlijn van de G-Klasse vergelijkbaar met een stadsbus, het rijklare gewicht van zo’n 2600 kilo is dat ook.

En toch is deze elektrische G lang geen slecht idee. De ombouw is keurig gedaan, er ging geen interieur- of laadruimte verloren door de ombouw en de G-Klasse is razend populair onder celebs. Je weet wel, dat zijn diezelfde mensen die aan het begin van dit deccenium allemaal in een Toyota Prius gingen rijden om te laten zien hoe milieubewust ze wel niet zijn. Voor nu is de elektrische G-Klasse van Kreisel nog een prototype, maar hij schijnt het volgende gefluisterd te hebben: ‘I’ll be back.’

Met dank aan Sjoerd voor de tip!



63 reacties

Goed voor wegen en bruggen al die zware bakken.
Heiligschennis
@thomasbol: In se vind ik dat nog wel meevallen; een echte 4×4 hoort een diesel te hebben, vanwege het hoge koppel bij lage toeren. Maar hier is een elektromotor toch echt wel in het voordeel. En voor de motorbeleving moet je het niet doen, als je door het terrein kruipt. Tenzij je zo’n boulevardcruiser bent die wil gehoord en gezien worden? Daartegenover staat wel dat je er best niet mee door de woestijn trekt, dan heb je best enkele Jerrycans elektriciteit mee…
@breakingpoint: een offroad 4×4 moet je horen werken. In het terrein én in de PC.
@thomasbol: Voor Arnie is het om lekker door Californie te cruisen, daar zijn de elektrische auto’s een hot topic. Het blijft ook een eindbaas die Arnold
@slickrick: deze blijft in Europa. Is namelijk een Europese uitvoering, die krijg je de komende 25 jaar de VS niet binnen.
@breakingpoint: Geluid is zeker wel een groot deel van de beleving van het off roaden. Er zijn maar weinig dingen die beter klinken als een 2.5 turbo diesel die zijn lucht door een snorkel naar binnen zuigt.
Ha dit had ik toevallig vanochtend al ergens gelezen. Leuk voor de celebs die toch alleen maar een beetje door de stad cruisen om gezien te worden..
Haha goed gedaan Arnold! Met je stinkstok in je muil! Zou mooi zijn als je zo’n elektrisch pakket gewoon kon bestellen en in je eigen auto kon doe het zelfen. Is helaas een stuk ingewikkelder dan dat.
@pomoek: nee het is echt zo simpel als dat.. geld is wat het vooral lastig maakt!
@schuiftrompet: ja want hoogspanning gelijkstroom is me toch simpel joh!
@lekbak: Wij hebben op school (Hogeschool Rotterdam) een Citroen HY bus met studenten naar Elektrisch Omgebouwd (zoek second life vehicle maar eens op). Dat ding loopt scheef aan alle kanten en is gemaakt van baguette-staal. Dan moet het met een beetje degelijke auto en wat vooronderzoek zeker wel lukken!
@schuiftrompet: ha hoge school Rotterdam en omstreken! Ben ik alumnus van, dus jij hebt 100% gelijk!
@schuiftrompet: hoogspanning gelijkstroom is levensgevaarlijk. Als je daar een fout mee maakt is het heel snel afgelopen met de pret. Daar moet je toch echt een beetje verstand van hebben. Op die hogeschool is dat project ook niet gedaan door eersteklassers zonder begeleiding of wel dan?
@lekbak: mwah, die 3.2 V sinopoly losse cellen kunnen geen kwaad als ze nog niet met 135 stuks in serie zijn geschakeld. je moet ze natuurlijk niet kortsluiten. Nadat de accubakken volgelegd waren en het hele systeem op spanning stond werd het inderdaad met linten afgezet en daarna zo snel mogelijk dicht gemaakt. Ja ik ben het met je eens dat het gevaarlijk kan zijn maar met een beetje verstand van de techniek en wat common sense moet dit je niet tegenhouden zelf te doen!

@poemoek ook op automotive? ?
@schuiftrompet: met andere woorden: je moet best wel een beetje weten wat je doet.

Als je ooit de ellende hebt gezien die een gemiddelde klusser van zijn huis maakt of wat de gemiddelde hobbyist in een auto pruts dan ga je nooit meer adviseren zoiets zelf te ondernemen.
@lekbak: Ja natuurlijk dat zeg ik ook! maar je hoeft geen elektrificatie genie ervoor te zijn.. ik denk dat we het wel eens zijn :)
En na de fotoshoot: Get me tha Choppaah.
@rijnounsdoor: * Het is ‘Get to the choppa’
Leuk voor erbij!
Vet. Een G Klasse die je af en toe gebruikt om te boenjeren, daarvoor heb je geen groot bereik nodig.
Oh nooo, noo v8! Get back to tha choppah!
Gaaf! Kunnen we de G-klasse toch in leven houden.
Ik kan niet de enige zijn die “I’ll be back” in Arnold-stijl heeft gelezen..

On:
Er zijn van die auto’s waar je gewoon niet aankomt. Je blijft er gewoon ver weg van met accupakketjes.. Een G-klasse, een LR Defender, een Land Cruiser, om een paar op te noemen.
@misterdrogba: Ik doe aan terreinrijden met een diesel. Maar elektrisch is toch echt een voordeel hoor. Met dat koppel rij je overal omhoog.

En tja, de meeste van de G klasses worden niet eens in het terrein gebruikt. (Al doet Arnie dat waarschijnlijk wel)
@fanboy: nou ik denk dat het wel mee valt. Rusland is een erg belangrijke markt voor de G-klasses. Rusland is een al terrein. De wegen zijn daar zo slecht (buiten de grote steden).
Lul maar, ik vind ’t wel een mooie bak.

Valt mij (in mijn omgeving) op dat er steeds méér mensen interesse hebben voor elektrisch rijden. Vol elektrisch dan hè?. De Range-Extender/Plugin-Hybride fase is (volgens mij) op dit moment nog steeds de beste (economisch/praktisch) keuze,..
Maar toch: ‘men’ praat steeds meer over: als ik 250km kan rijden, doe mij dan maar vol elektrisch! ‘men’ begint zelfs al te twijfelen aan de restwaarde van de conventionele auto… ja maar; als iedereen elektrisch wil, en benzine véél duurder wordt (door belasting of wat ook), dan is mijn nieuwe conventionele auto straks niets meer waard.

Arny heeft dat probleem niet: hij zet met stift z’n poot erop en voila: die auto is voor de rest van z’n leven waarde vast :-)
Als diesel eenmaal verboden wordt (of als je er bijna nergens meer mee mag rijden) wil ik mijn Discovery II ook nog eens ombouwen.
Smal autootje voor zo’n brede kerel. Maar verder natuurlijk een goed idee. Niet mijn eerste keus, maar dit is zeker beter voor het milieu. De ombouw lijkt ook netjes gedaan te zijn.
En wat doet dat in het terrein? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het systeem als je er een diepe moderpoel mee in duikt?
Eigenlijk best aardig. Maar doe mij maar. Gwn n v8
Zie mij zelf nooit in een elektrische auto rijden doe de V8 maar. Vreselijk elektrische auto’s weg er mee!
@arias12: hoe lang duurt het nu voordat zo’n op een typmachine getypte comment er via PTT Post is?
@Dizono: hij snapt het tenminste wel.
@nopetrolnofun: Wat snapt hij wel?
@dizono:
Elektriciteit is de toekomst… Alleen niet een realistische. Waar ga je ze opladen? Nu zijn er al wijk in België waar er geen laadpalen mogen bijkomen om dat de transformatoren en de kabel dit niet aankunnen. Of je moet al elke kabel in de grond veranderen en elke transformator. Daarbij kan de co2 van mijn auto omgezet worden door de natuur in tegenstelling tot het afval uit de Belgische scheurtjes centrale’s.
@shiva: Tja, dat riep je overgrootvader over auto’s in het algemeen:

“Waar moet je die paardloze koetsen vullen dan, totaal geen infrastructuur! Over infrastructuur gesproken, de wegen zijn ook niet geschikt voor auto’s”

Moet je nu eens kijken! Tanken kan super voordelig overal in België, alleen dat van die wegen is nooit helemaal opgelost…
@dizono: we zoeken nog schrijvers voor Groen7!
@dizono:
Elektriciteit is de toekomst… Alleen niet een realistische. Waar ga je ze opladen? Nu zijn er al wijk in België waar er geen laadpalen mogen bijkomen om dat de transformatoren en de kabel dit niet aankunnen. Of je moet al elke kabel in de grond veranderen en elke transformator. Daarbij kan de co2 van mijn auto omgezet worden door de natuur in tegenstelling tot het afval uit de Belgische scheurtjes centrale’s.
@shiva: de techniek staat niet stil. Het komt nog zover dat je je electrische auto in 5 minuten kunt opladen, bij een tankstation.
@arias12:
Mensen zoals Arias12, vreselijk, weg ermee!
# einde nutteloze bijdrage #
Kan beter een energiecel van een T-800 of een plasmareactor van een T-X in zijn auto zetten.
Betere autonomie dan die oude batterijen…
Ach… Meneer de senator wat doet u nou?
En de stroom wordt opgewekt door een Franse electriciteitscentrale in noord Canada die op kolen stookt en meer CO2 uitstoot dan 17 miljoen(17.000.000,jawel) auto’s. Ik doe er niet aan mee. Sinds ik het programma op TV5 gezien heb over de honderden miljoenen winst die multinationals maken over hun CO2 uitstoot betaal ik het liefst niks meer voor het”milieu”.
@alfarobert:
Speciaal voor mensen zoals jij die halve waarheden rondbazuinen de volgende link:
http://www.wattisduurzaam.nl/11121/energie-opwekken/wind/5-fake-news-verhalen-duurzame-energie-ontzenuwd/
Lees vooral nummertje 3 en nummertje 8 eventjes heel goed.

Waar je wel gelijk in hebt, maar wat je er niet bij verteld, is dat de handel in CO2-rechten de boel verziekt. Dat systeem dient zeer dringend bijgesteld te worden op mondiale schaal, anders wordt het nooit wat. Het is een beetje hetzelfde als het sluiten van de 5 laatste kolencentrales in Nederland, die zijn veel schoner dan andere kolencentrales in bijv. Polen. Dan ben je inderdaad het probleem aan het verplaatsen.
Maar Shell fakkelt in Nigeria bij de oliewinning ook gewoon een hoeveelheid gas af waar je jaarlijks 15.000 huishoudens in Nederland warm mee kunt houden. Dus dat is nog veel erger qua milieubelasting.
Dus ja, de regels moeten strenger en mogen niet misbruikt worden om geld aan te verdienen want dat werkt precies die verplaatsing van de CO2 uitstoot in de hand terwijl het gewoon drastisch omlaag moet. Echter is het nog altijd beter dan dat het er niet zou zijn en alles en iedereen ongezien de typhus zoveel CO2 uit zou mogen stoten als ze lief is.
Uiteindelijk zijn we dus zeker wel op de goed weg, echter gaat het onder de huidige regels gewoon veel te langzaam.
Zo, ziet er wel uit als een erg mooi afgewerkte ombouw! En voor die stukken in de stad rijden is het best een praktische auto. Hoe zou het nu met de offroad capabilities zijn?
@bennyblisto: Je hebt het programma dus ook afgekeken? Ook de oliewinning in Noord Canada door teerzand af te graven waar 1 oliemaatschappij al bezig is en het Franse Total dit jaar gaat beginnen na een investering van ruim 10 miljard?
@Alfarobert: Welk programma? Ik ben wel bekend met de teerzandafgraving in Canada die lucratief is als de olieprijs hoog is. Maar ja, op benzine blijven rijden lijkt me sowieso niet de beste manier om een verandering in de wereld te bewerkstelligen qua onze omgang met fossiele brandstoffen, wat jij? En misschien heeft Arnie al wel jaren z’n hele dak vol liggen met zonnepanelen..
@bennyblisto: Was vorige week maandagavond op TV5,nederlands ondertiteld natuurlijk anders had ik het ook niet kunnen volgen. Ging ook over een betongigant uit Frankrijk die over z’n CO2 uitstoot van 2007 t/m 2015 480.000.000 had verdiend.Zelfs 1 gesloten vestiging waar dus niemand meer werkt verdienden ze 1 miljoen op. Programma duurt 2 uur maar heel intressant.
Net zo geloofwaardig als een Hummer H2 met fuel cell dus. Hij valt in herhaling.
Netjes gedaan! Dit is toch wel gaaf om te hebben! Wie weet wordt ie zo wel betaalbaar. Bijna geen brandstof kosten en geen BPM. Hoef je hem niet voor om te bouwen.
@henkhupelschoten: ja mooi, ga er vanuit dat de overheid op termijn hier wel wat van gaat vinden. Belastingvrij of arm bestaat nooit lang.
Grappig dat zijn stunt double mee is om ‘m op te halen (foto 10)
Het blijft toch een mooie baas, die ouwe ex-Oostenrijker
Heeft ie die jas overgehouden van de set van een oorlogsfilm?
@mashell: Arnold IS een oorlogsfilm..
Als hij ecologisch wil zijn kan hij maar beter direct die dikke sigaar wegdoen!
http://m.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/landrover/article/23319625/elektrische-land-rover-als-antwoord-op-tesla-model-x

Zou ik wel willen zo’n elektro defender voor de boodschappen.
@kobus1967: Ik ben een liefhebber van de Defender, maar die electriesche Defenders waren echt troep. De elektromotor leverde slechtere cijfers dan de 2.2 diesel in de standaard Defender 95 pk en 330 nm tegenover 122 pk en 360 nm voor de diesel. Er kon maar 80 km mee gereden worden en laden duurde 4 tot 10 uur. Daarnaast woog het hele zooitje 100 kg meer dan de diesel Defender.
Gelukkig dat het maar om een experiment voor de electriesche Range Rover ging.
Leuk voor Nederland maar als je daar in Oostenrijk mee moet rijden in de sneeuw, bergen, veel kouder… man je houd geen bereik over.
Hat gejank over “heb je deze aflevering gezien over CO2” en “ik ga nooit een elektrische auto rijden” allemaal van die no-name commentaren.

Dit artikel gaat over een ombouw van een rijdend betonblok met een hoop CO2 uitstoot, noch in benzine of diesel, die het tegendeel met elektra setup laat zien. Ik vind deze innovatie vanuit een aftermarket alleen maar om aan te moedigen! Laat er meerdere van zulke initiatieven ontstaan. Tuurlijk is het geen hosanna, maar iedere conservatieve denkwijze is er 1 teveel.
Of had je het liefst nog steeds met je Commodore 3000 en draaischijftelefoon hangend aan een spiraalkabel, de hele dag willen werken?
Wat een zwaar hok
Ach, hj heeft geld genoeg, zal vast nog wel een paar benzineslurpers hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).