• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

100 jaar Maserati: een overzicht

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 januari 2014 om 18:19 – 16 Reacties

Afbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzichtAfbeelding 100 jaar Maserati: een overzicht

Maserati Ghibli
Maserati bestaat 100 jaar en viert zijn eeuwfeest met een mooi overzicht tijdens de beurs Interclasssics & Topmobiel. Dit weekend was in het MECC in Maastricht de rijke historie te zien van het befaamde Italiaanse merk met de drietand, dat werd opgericht door drie broers.

Ze deden dat met als basis de garage van broer Alfieri die onderhoud verzorgde voor onder meer Isotta Fraschini, waarvoor hij ook races reed. Oudste broer Carlo was het technisch brein achter de firma. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw begaven de broers zich in de racerij met de Tipo 26, het begin van een lange racetraditie.

Na de oorlog haakte Maserati aan bij het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1 en met de 2,5 liter zescilinder 250F maakte het furore. In handen van Juan Manuel Fangio behaalde de 250F in 1954 en 1957 het kampioenschap in de Formule 1. Ook Stirling Moss kwam met een 250F uit in het wk F1. Later raakte de auto achterhaald omdat fabrikanten overstapten naar het ontwerp met de motor achterin. In zijn nadagen werd de 250F als privé-inschrijving bestuurd door Maria Teresa de Filippis, de eerste vrouw in de F1.

Birdcage

De jaren vijftig brengen ons tevens bij de absolute blikvanger van de beurs: de Tipo 61, ofwel Birdcage. Die bijnaam dankt de auto aan het ingenieuze, ragfijne buizenframe dat doet denken aan een vogelkooi. Op veilingen worden voor deze auto’s astronomische bedragen neergeteld. Afgelopen augustus veilde RM Auctions er eentje (chassisnummer 2461 uit 1960) tijdens het concours op Pebble Beach voor dik 2 miljoen dollar. Een jaar eerder ging een exemplaar uit 1959 bij veilinghuis Gooding & Co onder de hamer voor 3,5 miljoen dollar.

Na de Tipo 61 volgden nog enkele racemodellen, maar daarna nam Maserati afscheid van de rensport vanwege het grote ongeluk in Guidizzolo tijdens de Mille Miglia in 1957. Hierbij kwamen de bemanning van een deelnemende Ferrari en negen toeschouwers om.De autofabrikant concentreerde zich vervolgens op straatauto’s.

Tipo 61

In de jaren zestig zagen een reeks elegante, krachtige sportcoupés het levenslicht, zoals de 3500, de 5000 en de Sebring met fraaie
lijnen getekend door de befaamde carrozzeria’s Touring Superleggera en Vignale. In 1963 kregen de coupés gezelschap van de Quattroporte, de eerste vierdeurs van het merk die een trend zette door sportwagenprestaties te koppelen aan een statige verschijning met veel praktische ruimte. Een paar jaar later, in 1967 belichaamde de Ghibli voor Maserati de overgang naar de jaren zeventig met een scherpe wigvorm.

Citroën

Omdat de ontwikkeling van nieuwe modellen veel geld kostte, moest Maserati zich aansluiten bij een grotere partner en zodoende nam Citroën het merk in 1968 over. Dat gaf financiële ruimte en de Italianen kwamen met nieuwe modellen met de motor achterin, zoals de Khamsin en de Merak. Aan de periode onder Citroën danken we ook de Citroen SM, met zijn Maserati V6 motor. De oliecrisis betekende echter het einde.

Daarna ontfermde sportwagenontwerper Alejandro de Tomaso zich over Maserati. Hij bleef auto’s voor liefhebbers maken, maar kwetsbaar waren ze wel. De modellen uit de late jaren zeventig en tachtig waren notoir onbetrouwbaar en zeer onderhoudsgevoelig. Bezoekers van evenementen zoals Italia a Zandvoort herinneren zich nog wel de blauwe rookgordijnen als er weer eens een Biturbo de geest gaf tijdens een snelle ronde.

Charme

Pas onder regie van het Fiat-concern vanaf 1993 is het merk weer uit het dal gekropen. Met de 3200 GT werd in 1998 definitief een nieuwe weg ingeslagen. De Quattroporte die we vorig jaar hebben uitgezwaaid, heeft Maserati weer helemaal op de kaart gezet bij het grote publiek met zijn brutale charme.

En het merk wil door. De doelstelling is om 50.000 auto’s per jaar te verkopen. Daarom is er onder de Quattroporte de kleinere Ghibli bijgekomen. Ook komt er een suv, de Levante. Die hebben we al een paar jaar als concept onder de naam Kubang op autobeurzen kunnen zien. Maserati wil groter groeien, maar dreigt daardoor misschien ook wel te veel mainstream te worden. Natuurlijk, ze hebben allemaal dikke motoren en geweldige rij-eigenschappen, ook de Ghibli diesel. Maar kijk nou eens goed naar de nieuwe Quattroporte. Er zitten elementen in het design die doen denken aan Infiniti. Kijk maar eens. Vooral driekwart schuin van achter. Is dat de weg die Maserati moet volgen?

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham
    Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Gastbijdragen, interclassics, Klassiekers, Maserati

Vorig bericht: « BMW X5 M50d F15: rijtest en video
Volgend bericht: McLaren P1 wordt getrakteerd op nieuwe velgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrmpower24 zegt

    20 januari 2014 om 18:37

    Mijn favoriet is absoluut de Quattroporte Sport GT S van 2009. Een van de allermooiste en lekkerst klinkende auto’s die er zijn.

    Login om te reageren
    • koenh zegt

      20 januari 2014 om 19:30

      @jrmpower24: Helemaal mee eens!!!

      Login om te reageren
  2. mclarenf1lm zegt

    20 januari 2014 om 18:37

    Leuk om wee terug te lezen en de foto’s te zien, zijn jullie van plan om volgend jaar misschien ook te komen?

    Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    20 januari 2014 om 18:43

    Toch wel het mooiste Italiaanse automerk.

    Login om te reageren
  4. mrci zegt

    20 januari 2014 om 18:44

    Suc6 met de komende 100 jaar. Heeft toch wel wat maserati

    Login om te reageren
  5. 250tdf zegt

    20 januari 2014 om 18:46

    Klopt het dat veel van die maserati’s uit het Umberto panini museum in Italië komen? Ben daar namelijk een keer geweest en herken er een paar

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      21 januari 2014 om 07:48

      @250tdf: Ja ik zou het ook wel bevestigd willen zien, want ook ik had het gevoel dat ze uit dat museum komen.
      Wat een schitterende collectie is dat toch.

      Login om te reageren
  6. gemaskerdemuchacho zegt

    20 januari 2014 om 18:47

    Heerlijk! Deze meeste van deze zien staan bij de privecollectie van Panini..

    Login om te reageren
  7. sulobb zegt

    20 januari 2014 om 18:55

    Nee zeker niet… Maserati is een exceptioneel merk… Een Maserati ontvangt zoveel (vooral positieve) reacties omdat het ‘apart’ is… Door de productie te vergroten zal, volgens mij, het merk zijn uitstekende charisma alleen maar verzwakken…

    Login om te reageren
  8. sulobb zegt

    20 januari 2014 om 18:56

    Tegenwoordig draait alles om geld… Ook bij Maserati voelen ze dat…(spijtig genoeg)

    Login om te reageren
  9. strating zegt

    20 januari 2014 om 19:08

    De maserati khamsin heeft net als de ghibli de motor voorin. De bora en merak waren uitgerust met een motor achterin.

    Login om te reageren
  10. kapiteinaudi zegt

    20 januari 2014 om 20:07

    Een van de mooiste (of misschien wel het mooiste) automerk(en) ooit. Wat een prachtige collectie!

    Login om te reageren
  11. jessetje zegt

    20 januari 2014 om 21:24

    Dat is echt wel mooi!!

    Login om te reageren
  12. nickmercedes zegt

    20 januari 2014 om 22:29

    Heb zondag nog in een Maserati 3200gt mogen rijden, echt een geweldige ervaring en een pracht auto!
    Het is echt een prachtig merk met zeer mooie auto’s ertussen!

    Login om te reageren
  13. alfista zegt

    21 januari 2014 om 16:16

    @250tdf en bullgod: er waren 4 autos uit Panini-museum waaronder de Birdcage en witte El Dorado. Deze zijn eigenhandig door de organisatoren van Interclassics bij hem uitgezocht in zijn museum.

    Login om te reageren
  14. marjo zegt

    21 januari 2014 om 18:38

    Erik Panis (MECC) en Michiel Mulder (MCH) hebben ervoor gezorgd dat er een schitterende collectie Maserati’s stonden. De meeste van deze auto’s zijn van leden van Maserati Club Holland. En slechts enkele van Panini en 1 van Louwman. Onze gele Ghibli is net weer keurig thuis gebracht. Wij kijken terug op een super weekend dat perfect verzorgd was.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North