• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

100% Retro: het strakste dashboard van Villa d’Este

Auteur: carbert, gepost 23 mei 2011 om 21:54 – 37 Reacties

Bertone!


Tussen alle sierlijk gelijnde klassiekers staat ook nog een topper op het gebied van eighties design.

In de tijd dat Nederland massaal de Rubiks kubus probeerde op te lossen presenteerde Lamborghini een door Bertone ontworpen meesterwerk: De Lamborghini Athon. Gebouwd op het chassis van de in beperkte oplage gebouwde Lamborghini Silhouette, met een 3000 cc V8 achterin die 265 pk leverde. Filmpje!

Lamborghini Athlon

Ook deze concept is gespot door ons aller Autoblogger tijdens het concorso van Villa d’Este. In 1980 was hij op de autosalon van Turijn voor het eerst te aanschouwen. Serieuze productieplannen zijn nooit geweest, niet alleen omdat het in die tijd erg slecht ging met Lamborghini. De auto werd tijdens de veiling te koop aangeboden en is uiteindelijk voor €347.200,- verkocht.

Let ook op het bizarre stuur en de ‘hypermoderne’ boordcomputer/rekenmachine op rechts. Als ze die lelijke puist met knoppen aan de linkerzijde kunnen weglaten mogen ze het dashboard zo in mijn auto bouwen (hoewel deze natuurlijk ook wel oldschool is). Meer van de auto zien? Je kunt hem HIER op Autojunk bekijken!

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Gratis Ferrari bij aankoop van villa in Nunspeet
    Gratis Ferrari bij aankoop van villa in Nunspeet
  • retro F-150 Raptor
    Grote retro F-150 Raptor heeft kleine 600 pk
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

athlon, bertone, Cabrio, concept, dashboard, interieur, Lamborghini, Retro, villa-este

Vorig bericht: « Kanye West rolt in een SLR Stirling Moss door Cannes
Volgend bericht: Lekker open rijden in je Morgan [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. gerard1710 zegt

    23 mei 2011 om 21:57

    Wat ben ik blij dat de eighties voorbij zijn.

    Login om te reageren
  2. Romen zegt

    23 mei 2011 om 21:59

    -edit: dank u-

    Login om te reageren
  3. fortuna zegt

    23 mei 2011 om 22:00

    alles komt terug en voor mij mag deze stijl zeker terugkomen!

    Login om te reageren
    • rfw1994 zegt

      23 mei 2011 om 22:46

      @fortuna: Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
  4. janklaassen zegt

    23 mei 2011 om 22:06

    70’s goed qua alles
    80’s goed qua interieur, exterieur gewoon niet.

    Login om te reageren
  5. GTR zegt

    23 mei 2011 om 22:09

    doet mij denken aan een citroën

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      23 mei 2011 om 22:28

      @GTR: +1 Citroën all the way

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 mei 2011 om 22:53

      @GTR: Vooral aan de BX en XM inderdaad, die zijn dan ook van Bertone.

      Login om te reageren
      • Nilo zegt

        24 mei 2011 om 14:14

        @Citrofiel: *kijkt uit raam* lijkt wel heel erg veel op de XM die daar staat :D

        Login om te reageren
    • mout zegt

      24 mei 2011 om 10:13

      @GTR: Nogal ja. Ik dacht een proto van de BX te zien. Die probeerde Bertone eerst aan Volvo te verkopen (Zweden hield van vierkant), en had een beige interieur, nog vierkanter dan de BX.
      Met Citroën had je trouwens wel dat alleen de series I radicaal waren. Ik had een BX series I en een XM series I. Na de facelift was de BX die knoppenclusters (‘satelieten’) kwijt, en had ie gewone ronde meters. De XM raakte zelfs de vierkante vormen en het eenspaaksstuur kwijt – plus de compleet vlakke, gesloten wieldeksels.

      Login om te reageren
      • GTR zegt

        24 mei 2011 om 23:32

        @mout:

        wauw, nog blokkiger dan een BX. dat verdient een prijs!

        Login om te reageren
  6. bakkerst zegt

    23 mei 2011 om 22:12

    Super vét dat stuur vind ik echt briljant, het was me in eerste instantie niet eens opgevallen. En dat maakt het voor mij nog beter, de mooiste lijnen zijn de lijnen die je zelf moet trekken. Het uiterlijk is even spectaculair als vreemd, en niet op de rivella manier..

    Login om te reageren
  7. henkdewit zegt

    23 mei 2011 om 22:16

    De luxe versie van Kitt (night rider) inclusief alle vage knopjes. En een raar stuur. En een schakelpook?

    Login om te reageren
  8. Laue zegt

    23 mei 2011 om 22:18

    éénspaak stuur!! super!

    Login om te reageren
  9. itsme38 zegt

    23 mei 2011 om 22:21

    Van voren is het nog aardig om aan te zien. Ondanks dat het natuurlijk wel een ‘gaaf’ design is.
    Ook erg futuristisch gezien de bonnetjesprinter links van het stuur;) Met een beetje fantasie zag ik dat er toch wel meteen in haha

    Login om te reageren
  10. Emerald_Green_Jag zegt

    23 mei 2011 om 22:21

    Dit is inderdaad The Eighties all over again! Ik zie hier overigens veel van de vormgeving uit Space 1999 of Battlestar Galaxy in terug. Mooie tijdgeest.

    Over 30 jaar kijken we ook zo terug op de vormgeving van vandaag!

    Overigens vind ik de buitenkant best het bekijken waard…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      23 mei 2011 om 23:50

      @Emerald_Green_Jag: O jes, Battlestar Galactica.. dat was inderdaad dit soort styling. De piloten met de Farao helmen. En de Cylons met hun rode led.. super! Als Starbuck in zijn uniform in bovenstaand interieur gaat zitten past het precies, zelfs qua kleur. ;)

      Login om te reageren
    • mout zegt

      24 mei 2011 om 10:23

      @Emerald_Green_Jag: Nee, over 30 jaar kijken we gapend terug op de ontwerpen van vandaag. Wel lachen we ons een maagzweer om hout-, alu- en carbonmotiefjes in onze interieurs, bekleed met vinyl keukenzeil.
      Waarom ik denk dat we daar gapend op terugkijken? Omdat we ook gapend terugkijken op de meeste dashboards van toen. Aan de klokken, stengels, schakelaars van toen, is bijna niets veranderd:

      Login om te reageren
  11. Jimmie zegt

    23 mei 2011 om 22:25

    De auto werd tijdens de veiling te koop aangeboden, maar het minimale bod werd niet gehaald.

    Hoe kom je hierbij?

    Al die Bertone prototypes werden door de curator zonder reserve aangeboden.
    Deze Athon is uiteindelijk voor 347k over de kop gegaan (~75% boven de verwachte opbrengst! Hoezo minimale bod niet halen?)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      23 mei 2011 om 22:47

      @Jimmie: excuses, je hebt gelijk. De tekst is aangepast, thanks!

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        23 mei 2011 om 22:53

        -edit: Gefixed, dank u-

        Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    23 mei 2011 om 22:36

    Brakke bak…en volgens mij is die hele show gebaseerd op ‘oude mannen in broeken met hoog water, kromlopend en gierig’…

    Login om te reageren
  13. Gideon zegt

    23 mei 2011 om 22:39

    “het conrordo van Villa d’Este” – Hoe zegt u?
    –edit: dank u, is inmiddels aangepast–

    OT: op Drivr.be is laatst een interessant topic geweest over de mooiste dasboards ooit, en daar zaten ook een paar juweeltjes tussen:

    http://drivr.be/2011/05/15/enquete-stem-voor-het-coolste-dashboard/

    Login om te reageren
  14. Tommy2 zegt

    23 mei 2011 om 23:16

    Vette shit, dat dashboard wat overloop in de stuurkolom! :D

    Login om te reageren
  15. mortsel2640 zegt

    23 mei 2011 om 23:33

    Lamborghini gallardo spyder van de 80’s hihi geinig ding

    Login om te reageren
  16. Flatfour zegt

    23 mei 2011 om 23:41

    Mooi was die tijd..!

    Login om te reageren
  17. noudjuh zegt

    23 mei 2011 om 23:42

    Doet me denken aan een Citroen BX!
    en ik weet ook waarom: De velgen lijken sprekend op de velgen van een 1.4 deauville…
    en het dashbord heeft links naast het stuur ook de irritante hoeveelheid knopjes voor richtingaanwijzers en lichten dicht op elkaar geplakt zonder hendeltjes.

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-NICNBAVX.jpg

    Login om te reageren
  18. Freewarefreak zegt

    23 mei 2011 om 23:47

    Mijn vader had vroeger een Nissan Stanza, ergens in de 80’s.. die was van binnen exact zo vierkant als die topic-foto hierboven.

    Login om te reageren
  19. wimmm zegt

    23 mei 2011 om 23:50

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      23 mei 2011 om 23:50

      @wimmm: alstublieft!

      Login om te reageren
  20. agera zegt

    24 mei 2011 om 00:53

    Weet niet waarom, maar moest gelijk denken aan die jaren 80 serie Knight Rider.

    Login om te reageren
  21. cerra zegt

    24 mei 2011 om 09:38

    ik vind veel oude lambo’s mooi, maar deze vind ik er niet uit zien!

    Login om te reageren
  22. Stopwearingpants zegt

    24 mei 2011 om 12:49

    Deze auto doet me aan total recall denken

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    24 mei 2011 om 12:53

    Cool ding, maar wat een vreemd stuur…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 mei 2011 om 12:56

      @Esprit_de_Flandre: Doet ferm denken aan oude SF-films. Man, wat waren ze toen achterlijk. Nu nog altijd, maar allez…

      Login om te reageren
  24. wolffjee zegt

    24 mei 2011 om 14:34

    dat kan toch niet chill sturen.. alle kracht moet je aan de rechter kant van het stuur uitoefenen!

    Login om te reageren
  25. jaapiyo zegt

    24 mei 2011 om 14:54

    Handig, die casio rekenmachine naast dat ventilatie rooster…Als je dan in het buitenland aan het tanken was met je brute italiaanse sportwagen kon je meteen even berekenen hoeveel gulden de benzine daar kostte.

    (Ja ik weet dat er nooit een productiemodel is geweest…)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North