
Niet op skeelers, maar in een auto welteverstaan.
Hard vooruit gaan is één ding, maar hard om de bocht gaan is een tweede. Bij Porsche weten ze als geen ander hoe ze een strak sturende auto moeten maken. Dat blijkt uit het feit dat het wereldrecord slalommen is verbroken in een Porsche.
Om precies te zijn was de auto in kwestie een Porsche 718 Boxster Spyder, die volledig standaard was. De Spyder is meer dan een Boxster met een andere dakconstructie: je kunt het zien als een dakloze GT4. Deze is dus uitstekend geschikt voor wat gooi- en smijtwerk.
Het opvallende is dat het wereldrecord niet verbroken is door een doorgewinterde coureur, maar door Chloe Chambers, een 16-jarig meisje. Onderschat haar echter niet: ondanks haar leeftijd heeft ze al aardig wat ervaring. Het Amerikaanse meisje, geboren in China, is namelijk al sinds haar zevende actief in de kartsport.
Om het officiële wereldrecord slalommen in een voertuig te verbreken moest Chloe zo snel mogelijk tussen 51 pylonen door rijden, die op zo’n 15 meter afstand stonden. Uiteraard was het daarbij de bedoeling dat alle pylonen (en de auto) aan het eind nog overeind stonden. Ze wist dit kunstje te klaren in een tijd van 47,45 seconden, genoeg voor een nieuw Guinness World Record.
Uiteraard is deze indrukwekkende prestatie ook vastgelegd op beeld. De video check je hieronder:
Beter dit dan op die leeftijd je wereldrecord jongens krijgen proberen te verbreken :D
Hier zijn skills voor nodig.
@Volvo_440_turbo: pervers mannetje
@ethylestra jongens krijgen kan vanalles betekenen, wie is hier nu de pervert? ?
@ethylestra: doe is lief
Op je 16e kinderen krijgen en dan alleen jongetjes? Is daar ook al een wereldrecord van?
Doet ze gewoon heel goed. Mooi samengestelde Boxster trouwens, dat rode interieur blijft mooi.
Mooi hoe koel ze achter het stuur zit, alsof het niks is. Volledige controle.
Lijkt me dat je op een gegeven moment ook gewoon in een flow komt die goed voelt en je dan niet eens meer echt naar de pylonnen kijkt.
Ja, 16 jarige mensen laten praten, voegt weinig toe.
De echte vraag is: welke production vehicle zou dit kunnen verbreken (met een ervaren coureur achter het stuur).
0-60 km/h tijd is belangrijk en vervolgens flink kunnen gooien: dus, laag gewicht, relatief brede banden en een niet te lange auto. Ik zou zomaar voor kunnen stellen dat je dit met een Fiat 500 695 nogwatedition prima kan verbeteren.
@gregorius: Lotus Exige? Alpine a110?
@gregorius: Donkervoort?
Heel mooi filmpje.
Hier speelt massa een grote rol, ze zal zelf niet zwaar zijn.
Wellicht een opvolgster van Hamilton, het wordt wel eens tijd voor een vrouw in de Formule 1.
Het bewijs dat 16 jarigen niet goed kunnen autorijden, ze slingert over de weg.
Ook het bewijs dat het geen echte Amerikaanse is. Want die kunnen alleen maar rechtdoor rijden.
Heel gaaf! Wat een skills. Dat zonnebrilletje maakt het af. Ik zou zo trots als een aap met zeven lullen zijn als dit m’n dochter was.
Ben bang dat die lul die haar heeft voorgebracht haar heeft laten adopteren omdat ie liever een zoontje wilde…
Ik vraag me wel af waarom ze een raceoverall aan heeft, maar geen helm.
@cossiekiller: sponsors
Zij ziet er beter uit zonder helm, de meeste andere coureurs beter met…
Die andere 1,3 miljard “in China geboren” doen dit niet na. Integendeel, die kunnen voor geen meter rijden , mag ik elke keer weer ervaren. Ooit in Shanghai kunnen genieten van een jonge dame die (ook in een Porsche) een 911 achteruit probeerde te rijden….heerlijk.
Wat een kut app hebben jullie zeg, kan niet eens een filmpje kijken
@mab: de reclame doet het natuurlijk wel
@mab: klagen heeft geen zin, die lamzakken doen er toch niets mee
@595pista: ga je lekker naar autoweek toch
@bierbuik: ah meid toch
Apart dat ze hier een open auto voor gebruiken toch? Zou denken dat de stijvere GT4 zich hier beter voor zou lenen.
Het zwaartepunt is zeer belangrijk bij slalom. Doordat dit waarschijnlijk lager ligt bij de cabrio gebruiken ze deze. Door het tekort aan stijfheid wegens het gebrek aan een dak, maken ze meestal veel goed aan de onderkant van de cabrio. Lasconstructies en extra platen komen de stijfheid ten goede, maar ook het zwaartepunt zakt ivglm de coupe versie.
De andere video die Porsche postte laat veel beter zien hoe het er aan toe ging:
https://youtu.be/UxMw9URBkx4
Klopt, ik dacht eigenlijk dat ik die erbij gedaan had. Ik heb ze inmiddels even omgewisseld.
Toch denk ik dat het sneller kan, met bijvoorbeeld een Ariël Atom…
@joaker: dat denk ik ook. Niet alleen een atom maar ook menig Lotus of een Alfa 4c moet dit ook prima kunnen verbeteren.
@joaker: zelfs mijn moeder van 70 kan dit sneller in mijn Caterham.
Hoe goed het journaille ook zegt dat een Porsche stuurt, hij weegt ruim 1300kg. De wetten van de natuur kan je nou eenmaal niet ombuigen.
Zou wel eens willen weten wat het antwoord van Donkervoort hierop zou zijn.