De Model Y is nog niet eens in Nederland op de markt verschenen, maar Elon Musk heeft het al wel over een verbeterde versie.
De bouw van de eerste Europese Gigafactory is in volle gang in het pittoreske Grünheide. Reden genoeg voor Elon Musk om af te reizen naar Duitsland om hoogstpersoonlijk een kijkje te nemen en de pers te woord te staan.
Vooral dat laatste was interessant, want zoals gewoonlijk deelde hij weer wat smakelijke info. Dit keer over de Model Y, die in de Duitse fabriek van de band moet rollen. De Tesla-topman laat namelijk weten dat dit niet simpelweg om een kopie van de Model Y zal gaan.
Het zal namelijk gaan om een nieuwe versie van de Tesla Model Y. Daarbij moet je niet denken aan wat kleine upgrades hier en daar, maar aan een grondig herzien platform. Zoals Musk het omschrijft:
It’s actually a radical redesign of the core technology of building a car.
Elon Reeve Musk
Grote veranderingen dus voor de Model Y. Wat dit precies inhoudt verklapt Elon nog niet. Daarvoor moeten nog even geduld hebben tot ‘Battery Day’. 22 september is de grote dag waarop Elon Musk de toekomstplannen van Tesla zal ontvouwen.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, zo’n nieuwe versie van de Tesla Model Y, maar eerst moeten we maar eens de huidige versie van de Model Y zien te krijgen. Volgens de officiële website kunnen we rekenen op begin 2021. Het gaat nog wel iets langer duren voordat de Duitse Model Y’s er komen. Volgens de planning zullen eind volgend jaar de eerste Tesla’s van de band rollen onder de rook van Berlijn.
akranoplan zegt
Dat heeft hij een tijd geleden toch al eens gezegd? Ik heb dat een tijd geleden nog onder een vorig bericht over Tesla gepost (toen de model Y in Nederland werd geregistreerd). Trouwens er zullen geen model Y’s (officieel) beschikbaar zijn in Europa tot ze in Duitsland beginnen te produceren en dat zal pas ten vroegste juni 2021 zijn… Quote Musk van eind juli: And we’re really changing the design of the car in order to make it more manufacturable. The fundamental architecture of Model Y will be different in Berlin, it may look the same, but the internals will be quite different
flutterby zegt
@akranoplan: het plan is om GF Berlin sneller in productie te krijgen dan Shanghai en de Duitsers lijken zich volledig te committeren om dit te realiseren. Begin het tweede kwartaal van 2021 kunnen we dan al Berlijnse Model Y’s verwachten. Ik ben heel benieuwd, maar gezien Tesla historie zou ik de eerste modellen even mijden en minimaal drie maanden wachten met in ontvangst nemen (4 als het in de buurt van het einde van het kwartaal komt).
dutchneon zegt
De introductie van de EU model Y staat toch voor begin 2021?
dus niet eind volgend jaar
metalmike zegt
@dutchneon: Volgens mij was de laatste planning om in juli 2021 de productie op te starten.
Ik weet niet of je een van die eerste auto’s wil hebben trouwens.
flutterby zegt
Waar ik benieuwd naar ben is of deze wijzigen ook naar de Berlijnse 3 komen. Het liefst met het dak en kofferbak van de Y.
koeberg zegt
“It’s actually a radical redesign of the core technology of building a car.”
Lees: in Duitsland worden de auto’s wel degelijk in elkaar gezet, met kwaliteitscontrole.
flutterby zegt
@koeberg: als je auto’s degelijk bouwt is de kwaliteit controle niet nodig ;)
koeberg zegt
Dan doen ze in de VS toch iets fout. Daar ontbreekt beide.
bischero zegt
@flutterby: lekker trollen
Dennis van der Pool zegt
“Wat dit precies inhoudt verklapt Elon nog niet.”
Grote kans dat het het volgende is:
https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat het vooral het volgende is: https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/
Dedude zegt
Tesla met (Nog betere) Duitse afwerking, dat wordt natuurlijk helemaal top.
Vind de Y alleen niet zo knap, hopelijk gaan ze de model3 ook daar in elkaar klussen!
basman147 zegt
Of dit
https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/
ty5500 zegt
In combinatie met een nieuwe batterijsamenstelling vermoed ik
jdeboer zegt
Kwalitatief superieur aan de ID4, het is dat ik niks met hoge compensatie hokken heb.
Toch maar doorsparen voor de Cyan P1800.
marcomanta zegt
Hij lacht ons allemaal uit en is iedereen 2 stappen voor. Hij gaat mooi centraal zitten met zijn fabriek, veel ruimte om te bouwen, goedkope grond, goede werkgelegenheid en dicht bij goedkopere werknemers uit de landen welke aan de andere kant van Duitsland grenzen. Aanvoer van materialen makkelijk via de lucht of scheepvaart cq spoor en auto’s verkopen met vooraf bekende problemen (Alfa rijders weten ook dat hun merk niet geheel mankement vrij is). De consument accepteert nu eenmaal de tekortkomingen bij hun merk, zelf ooit ook Alfa gereden, ja 3 x achter elkaar zelfs en daarvan wist je wat er stuk ging.
Bij Tesla gaat er eigenlijk weinig stuk, het is meer de kwaliteit hoe het is gebouwd of gespoten, onlangs een model 3 bekeken, huilen met de pet, zowel de lak als afwerking, drama en toch accepteert men het.
Musk kennende zal zijn streven zijn om in Duitsland de kwaliteit fors te verbeteren en de 3 maatstaven Mercedes, Audi en BMW voorbij te willen streven.