19 iconische velgen uit de autohistorie

Auteur: , 110 Reacties

We deden gisteren een oproep aan velgliefhebbers, en dat hebben we geweten ook. Onderstaande lichtmetaalverzameling is volgens jullie het meest iconische wat autoland ons te bieden heeft.

Che bella

Wat maakt een iconische velg? Het begint met een onderscheidend design. Daarnaast is herkenbaarheid natuurlijk essentieel. Als een liefhebber een bepaald type velg direct naar jouw merk/model linkt, dan heb je het goed gedaan als fabrikant.

Door de jaren werden veel iconische lichtmetalen en stalen velgen gesmeed danwel gegoten, en om hier uiteindelijk 19 stuks uit te destilleren was een hels karwei, maar dit is het eindresultaat, waarover verder niet gecorrespondeerd kan worden. Go!

  • Porsche – Fuchs-velgen

Tijdloos. Net als de Porsche 911 waar ze onder liggen.

Fuchs

  • BBS LM

Je vindt ze al jaren op van alles en nog wat, maar wat ons ons betreft is de meest legendarische combinatie nog die met de oer-Golf.

BBS LM

  • Jaguar E-Type – Dayton-spaakvelgen

Iconische velgen op een al even iconische auto. In het verlengde hiervan verdient Borrani eveneens een eervolle vermelding.

E-Type velg

  • Lamborghini Countach – telephone dial-wielen

De ronde velgen met 5 gaten, wie kent ze niet? Simpel, maar o-zo-doltreffend. Kregen ook bij de Diablo nog een evolutie, maar op de Countach is het de onverdeelde klassieker.

Countach

  • Subaru Impreza WRX STi

Er zijn twee auto’s uit de jaren ’90 die gouden velgen verdienen: de Clio Williams, en de Impreza WRX STI. Laatstgenoemde gaat hier met de prijzen naar huis.

Pimpreza

  • Peueot 205 GTI Speedline-velgen

Strak en ongecompliceerd, en onder misschien wel de meest iconische hot hatch ooit, dat kan ook helpen.

205 GTI

  • Lancia Delta HF Integrale – Speedline Competition Magnesium

Onmiskenbaar Lancia.

Lancia Delta-velg

  • Mercedes-Benz SLR turbinevelgen

Dit zijn 4 verschillende wielen, aan elke kant aan de draairichting aangepast en achter breder dan voor

SLR

  • Volkswagen Kever- chroomdoppen

Zeg je chroomdoppen, dan zeg je Kever.

Kever

  • Alpina-velgen

Deze veelspakers zijn al decennialang nagenoeg identiek, en onafscheidelijk verbonden met het merk Alpina

Alpina B7

  • Saab – Incavelgen

Zet een mooie 900 op deze aparte wielen en elke nostalgische Zweden-fanboy valt in katzwijm. Wellicht omdat je de meeste 900’s op driespakers tegenkomt, en de Inca’s dus zeldzaam zijn. (foto: Hemmnigs)

Saab Inca

  • Alfa Romeo GTA-style velgen

Opengewerkt, met hele grote cirkels. Enigszins verwant aan de Countach-wielen, maar toch anders.

Alfa-velg

  • Volvo Titan-velgen

Deze strakke vijfspakers tooiden de T5-R, zo ook maar niet die van James May in de Afrikaspecial van wijlen Top Gear, dat waren Volans.

Volvo Titan

  • Dodge Viper Mk.1 – driespaaksvelgen

Volgens sommige lezers één van de zeldzame keren dat 3-spakers ook echt slagen.

Vipervelg

  • Mazda 121 – Ronal-berenvelgen

Deze moeten en zullen in de lijst. Geweldige zet van Mazda!

Ein Bear?!?!?

  • Klassieke AMG 5-spakers

Tegenwoordig gaat Forgiato met de titel aan de haal, maar zo’n 25 jaar geleden had Mercedes-AMG het monopolie op de putdeksel-velgen.

AMG

  • BMW M3 CSL

De oude generatie verkiest wellicht de kroonkurken van de E30, maar het gros van de lezers opteerde voor het lichtmetaal onder de E46 M3 CSL, wat eigenlijk een designafgeleide van de E39 M5 is.

M3 CSL

  • Minilites

Omdat we ook voor de liefhebbers van oude Britten een plekje in ons hart hebben.

Minilite

  • Ferrari F40 – vijfspaker

We sluiten af met de topicfoto waar het mee begon: wie kent ze niet?

Ferrari-vijfspakers

Een eervolle vermelding gaat naar de stalen velg, ‘schitterend door zijn simpel, stevig en doeltreffend ontwerp‘, aldus onze reaguurders. Daar valt niks op af te dingen. Voor nadere inspiratie en buiten-de-boot-vallers (we moeten ergens een lijn trekken) kunt u zich wenden tot velgfreak gtwillem. Een fijn weekend verder.



110 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vergeet de CL/S600 knallers niet. En, de DS5 met 19 inch mat zwarte wieltjes zijn ook erg fraai.
@thomasbol: Ja en de oude Audi A8 velgen, die je op menig oud golfje voorbij ziet rollen.
@mikkeloentje: Dat zijn echt de meest afschuwelijke wielen ooit. Met name door dat ze op de golfjes zaten…
Velgen van de porsche 911 50nog wat is pas classic en modern in een.
@MAB: Die zijn afgeleid van de originele Fuchs velgen.
@heiligehandgranaat: dat weet ik
@mab: ik ook. Wist je dat die velgen eigenlijk door TechArt gebouwd werden voor Porsche?
@gtwillem: nee dat wist ik niet maar het is niet zo verassend want grote autofabrikanten laten bijna alles aan andere bedrijven over. Je zou bijna zeggen dat het enige wat zij doen is dat ze alles inelkaar schroeven.
3 van de 4 die ik had genomineerd (BBS, Lancia Speedlines en Minilites). Nette score naar wij dachten ;)
Die van de CSL!!
prachtige wielen.
Hoewel ik de meeste velgen op deze lijst inderdaad iconisch vind, vind ik ze niet allemaal niet even mooi. De velgen van de Alfa vind ik wel heel erg mooi altijd moet ik zeggen.

Wel één opmerking: de velgen die onder May zijn 850R zater waren geen Titans maar Volans. Dat zijn totaal andere velgen en eveneens de originele velgen onder een 850R.
Die csl velgen, prachtig
Die Inca velgen van Saab. Ze zijn stoer en mooi maar pff wat duurde het schoonmaken lang toen.
@azuli: De velgen van de eerste generatie 9-5 aero zijn ook wel het vernoemen waard.
Als je ze los ziet, zien ze er niet uit.
Maar onder een aero staat het schitterend.
@Senne: De 9-5 Aero velgen zijn inderdaad enorm gaaf, zeker onder een 9-5 Estate. Net als de Hammerheads en de driespaaks met die sleuven in de spaken. Ook voor de andere modellen had Saab altijd mooie velgen in het assortiment.

Maar als ik een winnaar aan moet wijzen gaat de eer naar Alfa Romeo, waarvan sommige ontwerpen echte kunstwerkjes zijn. Neem bijvoorbeeld de Trispoke die onder de 147 geleverd kon worden.
Heerlijk, heerlijk, heerlijk!
UBER GEIL!!! GTA-style velgen met rooie remklauwen! Wat zijn die AMG 5-spakers dik onder een wat oudere mercedes!
Alleen de carrera gt velgen en die gouden van de scuderia en dan is de lijst perfect denk!
De golf I is toch nooit met BBS velgen geleverd? Dat was toch pas met de golf II G60?
Bij de gouden velgen had ik toch wel eervolle vermelding van de lancia stratos verwacht.
@martingtv: geen enkele Golf is standaard uitgerust met velgen van 8.000 euro ;-).

De G60 had een ander type BBS velg.
@gtwillem: maak er maar maximaal 4.000 euro van. Onder de golf van de foto zijn het 17 inchers. Die kosten ongeveer de helft van de 20 inchers.
@rikus: qua formaat scheelt het idd wel wat. Maar inclusief banden zit je met 20″ zo op een mille of 10-12 (ze zijn best lastig te krijgen).

@gtwillem: BBS LM is gewoon te bestellen. 6,7 jaar geleden lagen de prijzen wel wat hoger. Maar 12.000 euro voor een set LM met band is wel beetje te gek.
@gtwillem: waar in het artikel hebben ze het over BBS velgen van 8000 euro?
Prima lijstje, paar aantekeningen.

1. James May had niet deze velgen eronder liggen, maar een ander type Volvo velg, wat later werd vervangen door een ander aftermarket merk en model.

2. De velgen van de M3 CSL zijn gewoon BBS velgen en niet een variatie op de velgen van de M5 E39. De velgen van de gewone M3 E46 zou je wel zo eventueel kunnen omschrijven.

3. De combinatie oer Golf en BBS LM velgen is weliswaar persoonlijk, maar hoort van origine thuis onder een 911 RS. Kom aanstaande 1 mei maar mee naar Dinslaken, Europees Porsche Meeting, alle bijzondere Porsches hebben de BBS LM velgen eronder. Zoek maar even op Ebay wat een setje kost, net zo veel als een goede Golf I. Ook qua tijdsgeest past de Golf I niet bij de BBS LM. Maar nogmaals, persoonlijk.

4. Die chroomdoppen waren niet enkel voorbehouden aan de kever, maar zaten onder bijna elke Duitse auto van 1950 tot 1960.


@gtwillem: Zeg maar gerust 1970, voor aantal modellen zelfs jaren ’80
@gtwillem: mr velg
Mooie lijst geworden
De Saab Inca velgen zijn voornamelijk geleverd op de 99 (Turbo) en niet de 900 (nu moet ik ophouden met zeiken…)
@gtwillem:
nee absoluut niet
’t is namelijk de waarheid en da’s nooit gezeik !

Dr Karl Heinz Lindt
Ben het zeker eens met deze lijst! Allemaal iconische velgen, waarbij mijn favoriet uit deze lijst toch wel de Alfa-velgen zijn.
de BBS LM horen naar mijn mening niet echt onder een “oer” golf.. in de war met de BBS RM zeker?
@skipper: Bij Autoblog hebben ze de magie van de BBS LM nooit echt goed begrepen. De wielen van Vossen en met name ADV.1 worden bijna als reclame verheerlijkt, terwijl de LM afgezeken werd. Zoek maar op het artikel van de Audi RS6 Avant van wijlen Paul Walker: daar werden de velgen afgedaan als prullaria. De kenners weten wel beter ;-).
Teddy’s! Die moeten ooit eens onder mijn eigen “Bolhoedje”. Countach lichtmetaal en GTA style vind ik ook prachtig. De mooiste vind ik zelf de eerste generatie wielen onder de Diablo.

Overigens heten deze dingen niet “velgen”, maar “wielen”. De velg is alleen de buitenste rand van het wiel (waar de band tegenaan zit), en dus dus een onderdeel van het wiel zelf. Deze vormt samen met de “spaken” en de naaf het hele wiel.
Dus helemaal niemand hier vindt de OZ F1 velgen iconisch?! Apart. Deze zitten o.a. onder de eerste generatie Pagani Zonda en de eerste generatie Clio RS.
Golf 1 gti velgen mis ik :(
Ik mis de brabus monoblock 6 en de rays te37
James May had er geloof ik volans onder van de 850 r
@lucasd: die Monoblock 6 had ik onder mijn Brabus en die TE37 (Volk/Work) was mijn 4e genomineerd wiel.
@lucasd: zijn auto was een 850R, geen T-5R. Met Volans inderdaad.
Rs5 velgen van audi vind ik ook zeker speciaal. Los van waar ze allemaal onder gezet worden
@keviinnn: bedoel ie de rotors? Die waarvan je de tipjes van de spaken in een andere kleur zijn.
@marc94: ja die bedoel ik :)
@keviinnn: dat zijn geen RS5 velgen, maar van origine op TTRS toegepast! Maar inderdaad, die mis ik ook in het lijstje… Btw velgen van RS4 b7 model kan ik ook nog steeds waarderen. ;-)
Mijn hemel, wat mis ik mijn 1.9GTi… Ooit komt er weer een en dan ook zeker met de Speedlines. Vallelunga rouge of Miami blue, middendemper +katalysator verwijderen en een Musketier einddemper. ^ ^
@Original_Arnoud: Ik snap je. Wat een fantastische wagens zijn dat. Ik heb de 205 1.9 CTi gehad. Full options, nooit weg moeten doen. Maar ik denk niet dat er ooit nog een komt, ze beginnen zeldzaam en duur te worden.
En de originele porsche cupvelgen?
@maferick74: Die zijn lelijk. Sorry. Die van de 993 GT2 zijn stukken mooier.
@madvillain: 3 delige Speedlines. Ook een prijzige velg.
@gtwillem: De magnesium Cup-velgen van de 964RS zijn ook kneiterduur. Alsook de Fuchsen onder de RSR Porsche’s.
Leuke velgen. Veel wist ik wel hoe ze er uit zagen maar wist ik de naam niet
Die lancia delta velgen zijn gaaf!
Minilites *kwijl*
Mijn favoriet uit bovenstaande is simpel, de Alpina (komt ook door de prachtige oude 6-serie) en de M3 CSL zijn prachtig. De Lancia Delta Integrale mag er ook wezen.
Die velgen van de 850 waren toch echt volans. Deze velg van de t-5r is anders en niet op de r geleverd dacht ik.
Ik mis toch wel de driedelige velg van de E34 M5:
http://img.photobucket.com/albums/v31/integraleevo/random%20suff/webjunk/IMG_3960_640.jpg

En de FPS die – naast BMW – ook onder vele Italiaanse modellen zaten: http://www.bmw2002turbo.nl/WHEELS/touring_alloys.jpg
@e1000bmw523i:

Spaken verschillen zeker, maar ik vind dat ongelofelijk ondingen die e34 velgen.
De JDM-liefhebbers zullen wel de Volk TE37’s en Watanabe missen hier. Hoewel de Watanabe’s verdomde veel weg hebben van de minilites. Ik haal ze dan ook zelf vaak genoeg door elkaar.
@AutomotiveDesigner: jep, ik mis ze inderdaad ook. Wel moet ik zeggen dat ik de Watanabe’s nog een stukje mooier vind. Misschien omdat ik ze vaker onder verschillende auto’s gezien heb.
@ej20g: Een setje bronskleurige Watanabe onder een KPGC10. <3 Daar word ik gelukkig van.
@AutomotiveDesigner: hmmn, I feel you! Watanabe’s doen het ook errug goed onder Miata’s en Datsun Z’s trouwens.
@AutomotiveDesigner: Zijn die standaard (of als optie) onder een productie auto geleverd geweest??
@stefan1985: De TE37 werden onder meerdere Nissan Skyline GT-R’s geschoven. Tegenwoordig ook onder de Nissan GT-R Black Edition/Track Pack. De Watanabe werden OEM geleverd op de Toyota Sprinter Trueno GT Apex AE86.
Correct me if I’m wrong.
@AutomotiveDesigner: nee, de Watanabes werden wel vaak eronder geplaatst, maar af fabriek zaten er putdekseltjes onder ;-)
@gtwillem: Bedankt voor je terechtwijzing Willem! :-)
@AutomotiveDesigner: Graag gedaan, kerel!

In Japan en Amerika zie je dat veel topauto’s uit de jaren 60 tot 80 met verschrikkelijk lelijke velgen geleverd werden. Dit was expres gedaan, want als men een auto kocht, monteerde de gelukkige nieuwe eigenaren toch andere velgen. Dat is een van de redenen waarom aftermarket tuning industrie in Japan en Amerika vele malen groter is dan in Europa.

RS Watanabes zijn overigens verschrikkelijk leuke wielen. Ze smoelen enorm lekker, zonder dat ze enorm groot zijn (vaak wel lekker breed).
Die 20 inch XKR velgen blijven ook briljant
@jozef879: zeker die BBS velgen die onder de eerste twee types XKR-S lagen. De eerste XKR-S van 2002 was schitterend en de XKR-S uit 2008 had ook prachtige 20″ velgen (ook van BBS).
BBS CH is ook een icoon
@st33fie: Evenals de BBS Lenso BSX
@e1000bmw523i: Onder welke productie auto zaten deze standaard (of optioneel) dan??
@stefan1985: Je gaat me toch niet vertellen dat je de honingraatjes niet kent, hè?!
Die zijn al sinds de 2002 (BMW) en de Manta A’tjes te vinden onder (vaak getunede) BMW’s, Opels en Golf 1…
@e1000bmw523i: Ah, ik haalde ze in de war met de RM.
@e1000bmw523i: Waren die een fabrieks-optie ja?
@e1000bmw523i: ik ken ze wel, maar het zijn toch Lenso BSX velgen die qua design op BBS velgen lijken? BBS en Lenso zijn twee aparte bedrijven. BBS is Duits en Lenso Brits, als ik mij niet vergis.
@gtwillem: Ik niet weten. Ik geen velgenfreak zijn. ;)
Jullie vergeten de allereersrte, allerbelangrijkste, en m.i. allermooiste, met geïntegreerde remtrommel van de Bugatti type 41 Royale! Al in 1926 reed deze op 24″-jetsers!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Royale_Coupé_Napoléon_Type_41#/media/File:Bugatti_Type_41_(Royale)_Coupé_Napoleon.jpg
Holy shit die teddy’s zijn gaaf! Maar ik mis de oz superturismo’s wel een beetje.
@Lennaert: Tja, zoals zo’n beetje alles van OZ: voornamelijk circuitgebruik…
@e1000bmw523i: Renault Clio V6, Lancer Evolution IV, V en VI (niet de TME, die had Enkei’s eronder liggen), Alfa 156 GTA, Ford Focus RS MkI, Lotus Esprit V8, Lotus Exige, Pagani Zonda C12(S), Clio RS 172 Phase I, Clio RS 197, Megane RS 225 Cup/Trophy en Volkswagen Golf R32 MkI hadden standaard allemaal OZ velgen eronder liggen!
Halibrand velgen die bijna onder elke iconische muscle car te zien is mis ik toch echt hier. Mooiste is discutabel maar iconisch zijn ze zeker
Op mij heeft de XM I indruk gemaakt. Pas toen ik er later een in bezit had, leerde ik dat het doppo’s waren:
http://www.xmclub.nl/sites/default/files/styles/grote_afbeelding/public/XM-Type1_0.jpg?itok=YwXXekmW
Maar de Etoile velgen van de XM doen er niet voor onder:
http://i995.photobucket.com/albums/af79/rovber/IMG_1807.jpg
Ik denk dat de velgen op de koeningsegg agera ook wel iconisch worden vanwege hun ventilatiemechanisme voor de remmen
Alles van de Ferrari F40 is iconisch.
Vergeet je buurvrouw ook niet, prachtig rond en toch blubberdik. Oftewel het gaat niet om de velf maar om de auto.
Ik mis er ook nog wel een paar:
Ronal Aero (Audi, jaren tachtig)
Ronal R50 (denk: New Kids Opel Manta)
Gullideckel (Mercedes)
Pirelli (Golf 1, actiemodel GTI)
Porsche Cup (opvolger Fuchs)
Porsche telephone dial (928)
Rotor (Mazda RX7)
Spyker met z’n propeller spaakvelgen
Citroën had in de jaren zeventig en tachtig ook altijd erg fraaie, vaak zeer aerodynamische velgen op de CX, GSA, BX en XM
@RRRobert: Daar dacht ik ook aan:de Pirelli velgen van de Golf,momenteel zeldzaam en duur.
Voor mij de 147/156 GTA velgen, geweldig!!
De 5 gats velgen van mijn alfa 156 destijds!
Ik mis echt de Turbo Ronal wielen.
Complimenten voor de lijst, leuk en zeer herkenbaar
@jochen: ik had ze nog genomineerd. Maar waarschijnlijk dat de gemiddelde reaguurder te jong is om ze zich te herinneren. Zelfde geld voor de Zender Turbo wielen en de Pirelli wielen van de Golf GTI Campaign.
Jongens, we hebben SMAAK !
Oei vergeet niet de E34 M5 turbine velgen ook al zijn het plastic stukken die het geheel vormen XD
Haha SLR op mijn reactie/suggestie! Top autoblog!
Is al een hoop leuks genoemd, maar ik mis de wielen van de Jaguar XKR. Die vijfspaaks dingen van de eerste gen. XK. BBSjes dacht ik. Met 20inch aan de grote kant, maar het past perfect. Stijlvol, maar toch een tikkie ordinair: perfect voor de XKR!

http://img2.netcarshow.com/Jaguar-XKR_Coupe_2005_800x600_wallpaper_14.jpg
http://img2.netcarshow.com/Jaguar-XKR_Coupe_2005_800x600_wallpaper_0c.jpg
@Rob: zijn de Silverstone velgen van de BBS. Werden speciaal gebouwd voor de XK180 (schitterende auto, overigens. @sirsmokalot: is het een idee om een lijst van de mooiste concepts te maken die er helaas nooit gekomen zijn? Ik heb er zo een stuk of 100 voor je, inclusief toelichting ;-), kun je een lijstje samenstellen en dan kunnen alle reaguurders uren discussieren en extra modellen toevoegen).

Mooi dat de Lambo Wheels erbij staan..
Helemaal niemand die Torque Thrusts mist? *zucht*
Ik dacht dat hier ook nog amerikanen liefhebbers zaten.
Die 5 spaaks AMG’s heb ik ook onder mijn stink 190E liggen.
de 993 en 996 turbo velgen zijn ook best iconisch wat mij betreft. Welke je trouwens vaak onder gepimpte golf iv ‘ tjes zag zitten van replica velgenboeren
porsche twist heet ie
De Diablo-velgen met gaten erin!
http://home.wxs.nl/~evdbeek/diabl01.jpg
Erg leuk en goed artikel. Past goed bij de liefhebbers hier. Mag mij betreft vaker zoiets komen!!
Citroën CX Turbo Velgen?
http://i39.tinypic.com/mi0uoi.jpg
Iemand zei minilites? Minilites!
http://i.imgur.com/jfipMcw.jpg
” uit de autohistorie”
Ok met dus maar 1 uit de VS (Viper)
Wat dachten jullie dan van de Torq Thrust van American Racing ??
Of de tegenhanger Gragar SS.
Onder heeeel veeel hotrods en muscle cars en nog mooi ook !!
Dus toch een top 20, sorry op nr 1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).