• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

19 iconische velgen uit de autohistorie

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 april 2015 om 16:30 – 110 Reacties

Che bella


We deden gisteren een oproep aan velgliefhebbers, en dat hebben we geweten ook. Onderstaande lichtmetaalverzameling is volgens jullie het meest iconische wat autoland ons te bieden heeft.

Wat maakt een iconische velg? Het begint met een onderscheidend design. Daarnaast is herkenbaarheid natuurlijk essentieel. Als een liefhebber een bepaald type velg direct naar jouw merk/model linkt, dan heb je het goed gedaan als fabrikant.

Door de jaren werden veel iconische lichtmetalen en stalen velgen gesmeed danwel gegoten, en om hier uiteindelijk 19 stuks uit te destilleren was een hels karwei, maar dit is het eindresultaat, waarover verder niet gecorrespondeerd kan worden. Go!

  • Porsche – Fuchs-velgen

Tijdloos. Net als de Porsche 911 waar ze onder liggen.

Fuchs

  • BBS LM

Je vindt ze al jaren op van alles en nog wat, maar wat ons ons betreft is de meest legendarische combinatie nog die met de oer-Golf.

BBS LM

  • Jaguar E-Type – Dayton-spaakvelgen

Iconische velgen op een al even iconische auto. In het verlengde hiervan verdient Borrani eveneens een eervolle vermelding.

E-Type velg

  • Lamborghini Countach – telephone dial-wielen

De ronde velgen met 5 gaten, wie kent ze niet? Simpel, maar o-zo-doltreffend. Kregen ook bij de Diablo nog een evolutie, maar op de Countach is het de onverdeelde klassieker.

Countach

  • Subaru Impreza WRX STi

Er zijn twee auto’s uit de jaren ’90 die gouden velgen verdienen: de Clio Williams, en de Impreza WRX STI. Laatstgenoemde gaat hier met de prijzen naar huis.

Pimpreza

  • Peueot 205 GTI Speedline-velgen

Strak en ongecompliceerd, en onder misschien wel de meest iconische hot hatch ooit, dat kan ook helpen.

205 GTI

  • Lancia Delta HF Integrale – Speedline Competition Magnesium

Onmiskenbaar Lancia.

Lancia Delta-velg

  • Mercedes-Benz SLR turbinevelgen

Dit zijn 4 verschillende wielen, aan elke kant aan de draairichting aangepast en achter breder dan voor

SLR

  • Volkswagen Kever- chroomdoppen

Zeg je chroomdoppen, dan zeg je Kever.

Kever

  • Alpina-velgen

Deze veelspakers zijn al decennialang nagenoeg identiek, en onafscheidelijk verbonden met het merk Alpina

Alpina B7

  • Saab – Incavelgen

Zet een mooie 900 op deze aparte wielen en elke nostalgische Zweden-fanboy valt in katzwijm. Wellicht omdat je de meeste 900’s op driespakers tegenkomt, en de Inca’s dus zeldzaam zijn. (foto: Hemmnigs)

Saab Inca

  • Alfa Romeo GTA-style velgen

Opengewerkt, met hele grote cirkels. Enigszins verwant aan de Countach-wielen, maar toch anders.

Alfa-velg

  • Volvo Titan-velgen

Deze strakke vijfspakers tooiden de T5-R, zo ook maar niet die van James May in de Afrikaspecial van wijlen Top Gear, dat waren Volans.

Volvo Titan

  • Dodge Viper Mk.1 – driespaaksvelgen

Volgens sommige lezers één van de zeldzame keren dat 3-spakers ook echt slagen.

Vipervelg

  • Mazda 121 – Ronal-berenvelgen

Deze moeten en zullen in de lijst. Geweldige zet van Mazda!

Ein Bear?!?!?

  • Klassieke AMG 5-spakers

Tegenwoordig gaat Forgiato met de titel aan de haal, maar zo’n 25 jaar geleden had Mercedes-AMG het monopolie op de putdeksel-velgen.

AMG

  • BMW M3 CSL

De oude generatie verkiest wellicht de kroonkurken van de E30, maar het gros van de lezers opteerde voor het lichtmetaal onder de E46 M3 CSL, wat eigenlijk een designafgeleide van de E39 M5 is.

M3 CSL

  • Minilites

Omdat we ook voor de liefhebbers van oude Britten een plekje in ons hart hebben.

Minilite

  • Ferrari F40 – vijfspaker

We sluiten af met de topicfoto waar het mee begon: wie kent ze niet?

Ferrari-vijfspakers

Een eervolle vermelding gaat naar de stalen velg, ‘schitterend door zijn simpel, stevig en doeltreffend ontwerp‘, aldus onze reaguurders. Daar valt niks op af te dingen. Voor nadere inspiratie en buiten-de-boot-vallers (we moeten ergens een lijn trekken) kunt u zich wenden tot velgfreak gtwillem. Een fijn weekend verder.

Ook interessant!

  • Video: onderstuur is slecht voor de velgen
  • Alpina velgen
    Deze set velgen van Alpina kost 279.950 euro
  • 22 inch velgen klein maken doe je met dikke BMW
  • Velgen voor RS6
    Velgen voor RS6 van BMW-specialist staan uitstekend

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, velgen

Vorig bericht: « Ford patenteert 11-bak, wie biedt meer?
Volgend bericht: Klassieker: Triumph TR8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ThomasBol zegt

    11 april 2015 om 16:40

    Vergeet de CL/S600 knallers niet. En, de DS5 met 19 inch mat zwarte wieltjes zijn ook erg fraai.

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      11 april 2015 om 17:05

      @thomasbol: Ja en de oude Audi A8 velgen, die je op menig oud golfje voorbij ziet rollen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        12 april 2015 om 10:01

        @mikkeloentje: Dat zijn echt de meest afschuwelijke wielen ooit. Met name door dat ze op de golfjes zaten…

        Login om te reageren
  2. MAB zegt

    11 april 2015 om 16:42

    Velgen van de porsche 911 50nog wat is pas classic en modern in een.

    Login om te reageren
    • heiligehandgranaat zegt

      11 april 2015 om 17:14

      @MAB: Die zijn afgeleid van de originele Fuchs velgen.

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        11 april 2015 om 17:48

        @heiligehandgranaat: dat weet ik

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          11 april 2015 om 17:50

          @mab: ik ook. Wist je dat die velgen eigenlijk door TechArt gebouwd werden voor Porsche?

          Login om te reageren
          • MAB zegt

            12 april 2015 om 12:57

            @gtwillem: nee dat wist ik niet maar het is niet zo verassend want grote autofabrikanten laten bijna alles aan andere bedrijven over. Je zou bijna zeggen dat het enige wat zij doen is dat ze alles inelkaar schroeven.

            Login om te reageren
  3. stephane8200 zegt

    11 april 2015 om 16:44

    3 van de 4 die ik had genomineerd (BBS, Lancia Speedlines en Minilites). Nette score naar wij dachten ;)

    Login om te reageren
  4. jrmpower24 zegt

    11 april 2015 om 16:46

    Die van de CSL!!
    prachtige wielen.

    Login om te reageren
  5. ej20g zegt

    11 april 2015 om 16:47

    Hoewel ik de meeste velgen op deze lijst inderdaad iconisch vind, vind ik ze niet allemaal niet even mooi. De velgen van de Alfa vind ik wel heel erg mooi altijd moet ik zeggen.

    Wel één opmerking: de velgen die onder May zijn 850R zater waren geen Titans maar Volans. Dat zijn totaal andere velgen en eveneens de originele velgen onder een 850R.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      12 april 2015 om 07:42

      @ej20g: Te snel gesproken, je hebt gelijk:
      http://www.topgearroadtrips.com/wp-content/uploads/2013/10/james-may-volvo-africa.jpg

      Login om te reageren
  6. gerjanm zegt

    11 april 2015 om 17:01

    Die csl velgen, prachtig

    Login om te reageren
  7. azuli zegt

    11 april 2015 om 17:02

    Die Inca velgen van Saab. Ze zijn stoer en mooi maar pff wat duurde het schoonmaken lang toen.

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      11 april 2015 om 18:29

      @azuli: De velgen van de eerste generatie 9-5 aero zijn ook wel het vernoemen waard.
      Als je ze los ziet, zien ze er niet uit.
      Maar onder een aero staat het schitterend.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        11 april 2015 om 18:59

        @Senne: De 9-5 Aero velgen zijn inderdaad enorm gaaf, zeker onder een 9-5 Estate. Net als de Hammerheads en de driespaaks met die sleuven in de spaken. Ook voor de andere modellen had Saab altijd mooie velgen in het assortiment.

        Maar als ik een winnaar aan moet wijzen gaat de eer naar Alfa Romeo, waarvan sommige ontwerpen echte kunstwerkjes zijn. Neem bijvoorbeeld de Trispoke die onder de 147 geleverd kon worden.

        Login om te reageren
  8. philipf zegt

    11 april 2015 om 17:03

    Heerlijk, heerlijk, heerlijk!

    Login om te reageren
  9. testarossa zegt

    11 april 2015 om 17:12

    UBER GEIL!!! GTA-style velgen met rooie remklauwen! Wat zijn die AMG 5-spakers dik onder een wat oudere mercedes!

    Login om te reageren
  10. kampioentje zegt

    11 april 2015 om 17:17

    Alleen de carrera gt velgen en die gouden van de scuderia en dan is de lijst perfect denk!

    Login om te reageren
  11. martingtv zegt

    11 april 2015 om 17:21

    De golf I is toch nooit met BBS velgen geleverd? Dat was toch pas met de golf II G60?
    Bij de gouden velgen had ik toch wel eervolle vermelding van de lancia stratos verwacht.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 april 2015 om 17:22

      @martingtv: geen enkele Golf is standaard uitgerust met velgen van 8.000 euro ;-).

      De G60 had een ander type BBS velg.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        11 april 2015 om 18:32

        @gtwillem: maak er maar maximaal 4.000 euro van. Onder de golf van de foto zijn het 17 inchers. Die kosten ongeveer de helft van de 20 inchers.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          11 april 2015 om 21:26

          @rikus: qua formaat scheelt het idd wel wat. Maar inclusief banden zit je met 20″ zo op een mille of 10-12 (ze zijn best lastig te krijgen).

          Login om te reageren
          • rikus zegt

            12 april 2015 om 12:59

            @gtwillem: BBS LM is gewoon te bestellen. 6,7 jaar geleden lagen de prijzen wel wat hoger. Maar 12.000 euro voor een set LM met band is wel beetje te gek.

            Login om te reageren
      • martingtv zegt

        11 april 2015 om 18:50

        @gtwillem: waar in het artikel hebben ze het over BBS velgen van 8000 euro?

        Login om te reageren
  12. gtwillem zegt

    11 april 2015 om 17:21

    Prima lijstje, paar aantekeningen.

    1. James May had niet deze velgen eronder liggen, maar een ander type Volvo velg, wat later werd vervangen door een ander aftermarket merk en model.

    2. De velgen van de M3 CSL zijn gewoon BBS velgen en niet een variatie op de velgen van de M5 E39. De velgen van de gewone M3 E46 zou je wel zo eventueel kunnen omschrijven.

    3. De combinatie oer Golf en BBS LM velgen is weliswaar persoonlijk, maar hoort van origine thuis onder een 911 RS. Kom aanstaande 1 mei maar mee naar Dinslaken, Europees Porsche Meeting, alle bijzondere Porsches hebben de BBS LM velgen eronder. Zoek maar even op Ebay wat een setje kost, net zo veel als een goede Golf I. Ook qua tijdsgeest past de Golf I niet bij de BBS LM. Maar nogmaals, persoonlijk.

    4. Die chroomdoppen waren niet enkel voorbehouden aan de kever, maar zaten onder bijna elke Duitse auto van 1950 tot 1960.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      11 april 2015 om 20:21

      @gtwillem: Zeg maar gerust 1970, voor aantal modellen zelfs jaren ’80

      Login om te reageren
    • sralracer zegt

      11 april 2015 om 20:32

      @gtwillem: mr velg

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      11 april 2015 om 21:07

      @gtwillem: idd duur setje.
      http://www.ebay.nl/itm/Original-BBS-LM-Le-Mans-Felgen-PORSCHE-997-Turbo-C4-4S-Targa-8-5-11-x-19-ET50-/321720040705?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item4ae8023d01

      Login om te reageren
  13. pindakoning zegt

    11 april 2015 om 17:25

    Mooie lijst geworden

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    11 april 2015 om 17:29

    De Saab Inca velgen zijn voornamelijk geleverd op de 99 (Turbo) en niet de 900 (nu moet ik ophouden met zeiken…)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 april 2015 om 21:51

      @gtwillem:
      nee absoluut niet
      ’t is namelijk de waarheid en da’s nooit gezeik !

      Dr Karl Heinz Lindt

      Login om te reageren
  15. berlinetta zegt

    11 april 2015 om 17:31

    Ben het zeker eens met deze lijst! Allemaal iconische velgen, waarbij mijn favoriet uit deze lijst toch wel de Alfa-velgen zijn.

    Login om te reageren
  16. skipper zegt

    11 april 2015 om 17:39

    de BBS LM horen naar mijn mening niet echt onder een “oer” golf.. in de war met de BBS RM zeker?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      12 april 2015 om 00:52

      @skipper: Bij Autoblog hebben ze de magie van de BBS LM nooit echt goed begrepen. De wielen van Vossen en met name ADV.1 worden bijna als reclame verheerlijkt, terwijl de LM afgezeken werd. Zoek maar op het artikel van de Audi RS6 Avant van wijlen Paul Walker: daar werden de velgen afgedaan als prullaria. De kenners weten wel beter ;-).

      Login om te reageren
  17. appeltje zegt

    11 april 2015 om 17:47

    Teddy’s! Die moeten ooit eens onder mijn eigen “Bolhoedje”. Countach lichtmetaal en GTA style vind ik ook prachtig. De mooiste vind ik zelf de eerste generatie wielen onder de Diablo.

    Overigens heten deze dingen niet “velgen”, maar “wielen”. De velg is alleen de buitenste rand van het wiel (waar de band tegenaan zit), en dus dus een onderdeel van het wiel zelf. Deze vormt samen met de “spaken” en de naaf het hele wiel.

    Login om te reageren
  18. clioracing zegt

    11 april 2015 om 17:47

    Dus helemaal niemand hier vindt de OZ F1 velgen iconisch?! Apart. Deze zitten o.a. onder de eerste generatie Pagani Zonda en de eerste generatie Clio RS.

    Login om te reageren
  19. autofreaker zegt

    11 april 2015 om 17:48

    Golf 1 gti velgen mis ik :(

    Login om te reageren
  20. qoekje zegt

    11 april 2015 om 17:48

    Ik mis de brabus monoblock 6 en de rays te37

    Login om te reageren
  21. lucasd zegt

    11 april 2015 om 17:54

    James May had er geloof ik volans onder van de 850 r

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      11 april 2015 om 23:31

      @lucasd: die Monoblock 6 had ik onder mijn Brabus en die TE37 (Volk/Work) was mijn 4e genomineerd wiel.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      12 april 2015 om 01:01

      @lucasd: zijn auto was een 850R, geen T-5R. Met Volans inderdaad.

      Login om te reageren
  22. keviinnn zegt

    11 april 2015 om 17:57

    Rs5 velgen van audi vind ik ook zeker speciaal. Los van waar ze allemaal onder gezet worden

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      11 april 2015 om 18:20

      @keviinnn: bedoel ie de rotors? Die waarvan je de tipjes van de spaken in een andere kleur zijn.

      Login om te reageren
      • keviinnn zegt

        11 april 2015 om 19:17

        @marc94: ja die bedoel ik :)

        Login om te reageren
    • fredex zegt

      12 april 2015 om 09:10

      @keviinnn: dat zijn geen RS5 velgen, maar van origine op TTRS toegepast! Maar inderdaad, die mis ik ook in het lijstje… Btw velgen van RS4 b7 model kan ik ook nog steeds waarderen. ;-)

      Login om te reageren
  23. Arnoud zegt

    11 april 2015 om 18:05

    Mijn hemel, wat mis ik mijn 1.9GTi… Ooit komt er weer een en dan ook zeker met de Speedlines. Vallelunga rouge of Miami blue, middendemper +katalysator verwijderen en een Musketier einddemper. ^ ^

    Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      11 april 2015 om 20:04

      @Original_Arnoud: Ik snap je. Wat een fantastische wagens zijn dat. Ik heb de 205 1.9 CTi gehad. Full options, nooit weg moeten doen. Maar ik denk niet dat er ooit nog een komt, ze beginnen zeldzaam en duur te worden.

      Login om te reageren
  24. maferick74 zegt

    11 april 2015 om 18:08

    En de originele porsche cupvelgen?

    Login om te reageren
    • madvillain zegt

      11 april 2015 om 20:30

      @maferick74: Die zijn lelijk. Sorry. Die van de 993 GT2 zijn stukken mooier.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 april 2015 om 21:25

        @madvillain: 3 delige Speedlines. Ook een prijzige velg.

        Login om te reageren
        • madvillain zegt

          11 april 2015 om 21:30

          @gtwillem: De magnesium Cup-velgen van de 964RS zijn ook kneiterduur. Alsook de Fuchsen onder de RSR Porsche’s.

          Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    11 april 2015 om 18:09

    Leuke velgen. Veel wist ik wel hoe ze er uit zagen maar wist ik de naam niet

    Login om te reageren
  26. michelschouten zegt

    11 april 2015 om 18:17

    Die lancia delta velgen zijn gaaf!

    Login om te reageren
  27. rednasnamsob zegt

    11 april 2015 om 18:24

    Minilites *kwijl*

    Login om te reageren
  28. michaelcorleone zegt

    11 april 2015 om 18:34

    Mijn favoriet uit bovenstaande is simpel, de Alpina (komt ook door de prachtige oude 6-serie) en de M3 CSL zijn prachtig. De Lancia Delta Integrale mag er ook wezen.

    Login om te reageren
  29. autofanaat zegt

    11 april 2015 om 18:51

    Die velgen van de 850 waren toch echt volans. Deze velg van de t-5r is anders en niet op de r geleverd dacht ik.

    Login om te reageren
  30. e1000bmw zegt

    11 april 2015 om 18:51

    Ik mis toch wel de driedelige velg van de E34 M5:
    http://img.photobucket.com/albums/v31/integraleevo/random%20suff/webjunk/IMG_3960_640.jpg

    En de FPS die – naast BMW – ook onder vele Italiaanse modellen zaten: http://www.bmw2002turbo.nl/WHEELS/touring_alloys.jpg

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 april 2015 om 18:59

      @e1000bmw523i:

      Spaken verschillen zeker, maar ik vind dat ongelofelijk ondingen die e34 velgen.

      Login om te reageren
  31. Ram-G-maN zegt

    11 april 2015 om 19:06

    De JDM-liefhebbers zullen wel de Volk TE37’s en Watanabe missen hier. Hoewel de Watanabe’s verdomde veel weg hebben van de minilites. Ik haal ze dan ook zelf vaak genoeg door elkaar.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      11 april 2015 om 20:43

      @AutomotiveDesigner: jep, ik mis ze inderdaad ook. Wel moet ik zeggen dat ik de Watanabe’s nog een stukje mooier vind. Misschien omdat ik ze vaker onder verschillende auto’s gezien heb.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        11 april 2015 om 23:14

        @ej20g: Een setje bronskleurige Watanabe onder een KPGC10. <3 Daar word ik gelukkig van.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          12 april 2015 om 01:03

          @AutomotiveDesigner: hmmn, I feel you! Watanabe’s doen het ook errug goed onder Miata’s en Datsun Z’s trouwens.

          Login om te reageren
    • stefan1985 zegt

      11 april 2015 om 21:10

      @AutomotiveDesigner: Zijn die standaard (of als optie) onder een productie auto geleverd geweest??

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        11 april 2015 om 23:08

        @stefan1985: De TE37 werden onder meerdere Nissan Skyline GT-R’s geschoven. Tegenwoordig ook onder de Nissan GT-R Black Edition/Track Pack. De Watanabe werden OEM geleverd op de Toyota Sprinter Trueno GT Apex AE86.
        Correct me if I’m wrong.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          12 april 2015 om 00:54

          @AutomotiveDesigner: nee, de Watanabes werden wel vaak eronder geplaatst, maar af fabriek zaten er putdekseltjes onder ;-)

          Login om te reageren
          • Ram-G-maN zegt

            12 april 2015 om 02:22

            @gtwillem: Bedankt voor je terechtwijzing Willem! :-)

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              12 april 2015 om 20:35

              @AutomotiveDesigner: Graag gedaan, kerel!

              In Japan en Amerika zie je dat veel topauto’s uit de jaren 60 tot 80 met verschrikkelijk lelijke velgen geleverd werden. Dit was expres gedaan, want als men een auto kocht, monteerde de gelukkige nieuwe eigenaren toch andere velgen. Dat is een van de redenen waarom aftermarket tuning industrie in Japan en Amerika vele malen groter is dan in Europa.

              RS Watanabes zijn overigens verschrikkelijk leuke wielen. Ze smoelen enorm lekker, zonder dat ze enorm groot zijn (vaak wel lekker breed).

              Login om te reageren
  32. jozef879 zegt

    11 april 2015 om 19:11

    Die 20 inch XKR velgen blijven ook briljant

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      12 april 2015 om 20:16

      @jozef879: zeker die BBS velgen die onder de eerste twee types XKR-S lagen. De eerste XKR-S van 2002 was schitterend en de XKR-S uit 2008 had ook prachtige 20″ velgen (ook van BBS).

      Login om te reageren
  33. st33fie zegt

    11 april 2015 om 19:15

    BBS CH is ook een icoon

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      11 april 2015 om 19:58

      @st33fie: Evenals de BBS Lenso BSX

      Login om te reageren
      • stefan1985 zegt

        11 april 2015 om 21:10

        @e1000bmw523i: Onder welke productie auto zaten deze standaard (of optioneel) dan??

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          11 april 2015 om 21:35

          @stefan1985: Je gaat me toch niet vertellen dat je de honingraatjes niet kent, hè?!
          Die zijn al sinds de 2002 (BMW) en de Manta A’tjes te vinden onder (vaak getunede) BMW’s, Opels en Golf 1…

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            11 april 2015 om 22:14

            @e1000bmw523i: Ah, ik haalde ze in de war met de RM.

            Login om te reageren
          • stefan1985 zegt

            11 april 2015 om 22:34

            @e1000bmw523i: Waren die een fabrieks-optie ja?

            Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            12 april 2015 om 20:39

            @e1000bmw523i: ik ken ze wel, maar het zijn toch Lenso BSX velgen die qua design op BBS velgen lijken? BBS en Lenso zijn twee aparte bedrijven. BBS is Duits en Lenso Brits, als ik mij niet vergis.

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              13 april 2015 om 10:29

              @gtwillem: Ik niet weten. Ik geen velgenfreak zijn. ;)

              Login om te reageren
  34. hawa zegt

    11 april 2015 om 19:35

    Jullie vergeten de allereersrte, allerbelangrijkste, en m.i. allermooiste, met geïntegreerde remtrommel van de Bugatti type 41 Royale! Al in 1926 reed deze op 24″-jetsers!

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Royale_Coupé_Napoléon_Type_41#/media/File:Bugatti_Type_41_(Royale)_Coupé_Napoleon.jpg

    Login om te reageren
  35. Lennaert zegt

    11 april 2015 om 19:40

    Holy shit die teddy’s zijn gaaf! Maar ik mis de oz superturismo’s wel een beetje.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      11 april 2015 om 21:38

      @Lennaert: Tja, zoals zo’n beetje alles van OZ: voornamelijk circuitgebruik…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        12 april 2015 om 20:22

        @e1000bmw523i: Renault Clio V6, Lancer Evolution IV, V en VI (niet de TME, die had Enkei’s eronder liggen), Alfa 156 GTA, Ford Focus RS MkI, Lotus Esprit V8, Lotus Exige, Pagani Zonda C12(S), Clio RS 172 Phase I, Clio RS 197, Megane RS 225 Cup/Trophy en Volkswagen Golf R32 MkI hadden standaard allemaal OZ velgen eronder liggen!

        Login om te reageren
  36. bassx zegt

    11 april 2015 om 19:41

    Halibrand velgen die bijna onder elke iconische muscle car te zien is mis ik toch echt hier. Mooiste is discutabel maar iconisch zijn ze zeker

    Login om te reageren
  37. mout zegt

    11 april 2015 om 19:56

    Op mij heeft de XM I indruk gemaakt. Pas toen ik er later een in bezit had, leerde ik dat het doppo’s waren:
    http://www.xmclub.nl/sites/default/files/styles/grote_afbeelding/public/XM-Type1_0.jpg?itok=YwXXekmW
    Maar de Etoile velgen van de XM doen er niet voor onder:
    http://i995.photobucket.com/albums/af79/rovber/IMG_1807.jpg

    Login om te reageren
  38. agera zegt

    11 april 2015 om 20:03

    Ik denk dat de velgen op de koeningsegg agera ook wel iconisch worden vanwege hun ventilatiemechanisme voor de remmen

    Login om te reageren
  39. daanprikkel zegt

    11 april 2015 om 20:34

    Alles van de Ferrari F40 is iconisch.

    Login om te reageren
  40. ferrari94tr zegt

    11 april 2015 om 20:46

    Vergeet je buurvrouw ook niet, prachtig rond en toch blubberdik. Oftewel het gaat niet om de velf maar om de auto.

    Login om te reageren
  41. Robert zegt

    11 april 2015 om 21:06

    Ik mis er ook nog wel een paar:
    Ronal Aero (Audi, jaren tachtig)
    Ronal R50 (denk: New Kids Opel Manta)
    Gullideckel (Mercedes)
    Pirelli (Golf 1, actiemodel GTI)
    Porsche Cup (opvolger Fuchs)
    Porsche telephone dial (928)
    Rotor (Mazda RX7)
    Spyker met z’n propeller spaakvelgen
    Citroën had in de jaren zeventig en tachtig ook altijd erg fraaie, vaak zeer aerodynamische velgen op de CX, GSA, BX en XM

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      11 april 2015 om 22:22

      @RRRobert: Daar dacht ik ook aan:de Pirelli velgen van de Golf,momenteel zeldzaam en duur.

      Login om te reageren
  42. bofkont zegt

    11 april 2015 om 21:09

    Voor mij de 147/156 GTA velgen, geweldig!!

    Login om te reageren
  43. alfamail zegt

    11 april 2015 om 21:44

    De 5 gats velgen van mijn alfa 156 destijds!

    Login om te reageren
  44. Jochen zegt

    11 april 2015 om 21:48

    Ik mis echt de Turbo Ronal wielen.
    Complimenten voor de lijst, leuk en zeer herkenbaar

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 april 2015 om 22:13

      @jochen: ik had ze nog genomineerd. Maar waarschijnlijk dat de gemiddelde reaguurder te jong is om ze zich te herinneren. Zelfde geld voor de Zender Turbo wielen en de Pirelli wielen van de Golf GTI Campaign.

      Login om te reageren
  45. desjonnies zegt

    11 april 2015 om 21:52

    Jongens, we hebben SMAAK !

    Login om te reageren
  46. jawi94 zegt

    11 april 2015 om 22:26

    Oei vergeet niet de E34 M5 turbine velgen ook al zijn het plastic stukken die het geheel vormen XD

    Login om te reageren
  47. reggie-boy_rood zegt

    11 april 2015 om 22:42

    Haha SLR op mijn reactie/suggestie! Top autoblog!

    Login om te reageren
  48. Rob zegt

    11 april 2015 om 22:42

    Is al een hoop leuks genoemd, maar ik mis de wielen van de Jaguar XKR. Die vijfspaaks dingen van de eerste gen. XK. BBSjes dacht ik. Met 20inch aan de grote kant, maar het past perfect. Stijlvol, maar toch een tikkie ordinair: perfect voor de XKR!

    http://img2.netcarshow.com/Jaguar-XKR_Coupe_2005_800x600_wallpaper_14.jpg
    http://img2.netcarshow.com/Jaguar-XKR_Coupe_2005_800x600_wallpaper_0c.jpg

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      12 april 2015 om 20:31

      @Rob: zijn de Silverstone velgen van de BBS. Werden speciaal gebouwd voor de XK180 (schitterende auto, overigens. @sirsmokalot: is het een idee om een lijst van de mooiste concepts te maken die er helaas nooit gekomen zijn? Ik heb er zo een stuk of 100 voor je, inclusief toelichting ;-), kun je een lijstje samenstellen en dan kunnen alle reaguurders uren discussieren en extra modellen toevoegen).

      Login om te reageren
  49. norge zegt

    11 april 2015 om 23:09

    Mooi dat de Lambo Wheels erbij staan..

    Login om te reageren
  50. mclarenf1lm zegt

    12 april 2015 om 01:08

    Helemaal niemand die Torque Thrusts mist? *zucht*
    Ik dacht dat hier ook nog amerikanen liefhebbers zaten.

    Login om te reageren
  51. Homer55 zegt

    12 april 2015 om 03:02

    Die 5 spaaks AMG’s heb ik ook onder mijn stink 190E liggen.

    Login om te reageren
  52. fconderkantlat zegt

    12 april 2015 om 03:03

    de 993 en 996 turbo velgen zijn ook best iconisch wat mij betreft. Welke je trouwens vaak onder gepimpte golf iv ‘ tjes zag zitten van replica velgenboeren

    Login om te reageren
  53. fconderkantlat zegt

    12 april 2015 om 03:05

    porsche twist heet ie

    Login om te reageren
  54. Davidov zegt

    12 april 2015 om 04:48

    De Diablo-velgen met gaten erin!
    http://home.wxs.nl/~evdbeek/diabl01.jpg

    Login om te reageren
  55. camber24 zegt

    12 april 2015 om 08:54

    Erg leuk en goed artikel. Past goed bij de liefhebbers hier. Mag mij betreft vaker zoiets komen!!

    Login om te reageren
  56. kjeld zegt

    12 april 2015 om 12:18

    Deze VW Pirelli velgen zijn calssic

    Login om te reageren
  57. carlolaatst zegt

    12 april 2015 om 13:18

    Citroën CX Turbo Velgen?
    http://i39.tinypic.com/mi0uoi.jpg

    Login om te reageren
  58. mgmgb zegt

    12 april 2015 om 14:22

    Iemand zei minilites? Minilites!
    [img]http://i.imgur.com/jfipMcw.jpg[/img]

    Login om te reageren
  59. bertorelli zegt

    14 april 2015 om 13:07

    Ik mis de Fuchs Kroonkurken…

    http://www.mercedesforum.nl/forum/download/file.php?id=86758

    Login om te reageren
  60. RobUSA zegt

    14 april 2015 om 15:55

    ” uit de autohistorie”
    Ok met dus maar 1 uit de VS (Viper)
    Wat dachten jullie dan van de Torq Thrust van American Racing ??
    Of de tegenhanger Gragar SS.
    Onder heeeel veeel hotrods en muscle cars en nog mooi ook !!
    Dus toch een top 20, sorry op nr 1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North