
De experts zeggen het, en eerlijk gezegd hadden we ook verwacht dat het met 10 verzetten toch echt wel een keer gedaan was. Echter, Ford heeft een patent op een 11-bak aangevraagd.
Met deze mededeling blijft de vraag trouwens gewoon open of het product er ook daadwerkelijk komt of niet, want vele patenten gaan uiteindelijk ongebruikt de la in. Dit lot lijkt ook de 11-bak beschoren, want het patent ligt er volgens Autoguide al sinds eind 2013.
En op zich: meer verzetten betekent meer onderdelen, wat meer gewicht en kosten betekent. Bovendien heb je voor een bak met meer versnellingen ook meer ruimte nodig. Zodra je boven de 8 versnellingen zit kan je je sowieso afvragen hoezeer de bakverhoudingen nog extra spreiding nodig hebben. Een auto is per slot van rekening geen truck, die maar in een heel nauw toerenbereik hoogefficient is.
Bovenstaande afbeelding is wellicht wat misleidend, want een dergelijk concept betreft natuurlijk een automaat, maar ’t was het eerste dat ons te binnen schoot.
Zowel VW, Hyundai als Ford werken momenteel aan een 10-bak, hoewel het eerste productiemodel hiermee nog op zich laat wachten.
O.a. Mercedes en Land-Rover gebruiken al een 9-bak, wat momenteel het maximale is wat je kunt kopen. Volgens de geruchten krijgt de nieuwe Audi A4 ook een 9-traps S-Tronic.





Een truck heeft ook maar 4 hoofdversnellingen welke je allemaal kunt delen dwz 1.laag en 1 hoog is al 2 welke het totaal weer 8 versnellingen maakt en deze kun je nog omschakelen in de eindaandrijving waardoor het totaal op 16 komt
@zjonnie: Goed verhaal, lekker kort.
@mikkeloentje: Kijk dat jouw niveau zo laag is dat dat lang is is niet ons probleem.
@mercedesclk350: Ik geloof niet dat hij sarcastisch was.
@mercedesclk350: Stotter je in het echt ook?
@mikkeloentje: Dubbel om bezit aan te geven.
Maar ja, toen ik in groep 3 zat snapte ik dat ook nog niet, dus vergeet het snel weer.
@mercedesclk350: Als ik eerlijk ben geef jij met deze “tussenzin”, waar jij de interpunctie weglaat, geen bezit aan. Maar bedoel je het meer aanwijzend.
Maar als je nu stopt voordat het nog pijnlijker wordt voor je. Zijn we weer vriendjes hoor!
@mikkeloentje: Tuurlijk, jij hebt meer plusjes, ofcourse heb je gelijk.
Maar als je vriendjes wilt zijn, ok.
@mercedesclk350: Oh oh, ga je nu toch door? Als je een tussenzin gebruikt, zoals jij doet met de komma’s, moet je deze kunnen weglaten in de zin. Maar dan wordt het: “Tuurlijk ofcourse heb je gelijk.” Dit noemen we dan weer een tautologie en nu hoor ik je denken, maar dat hoeft niet fout te zijn! Dat klopt, maar wel als dit voortvloeit slordigheid of taalkundig onvermogen want dan heeft het geen functie.
En wij kunnen allemaal gokken in welke categorie jij valt. Dus stop nou gewoon vriendje.
@mikkeloentje: Tip voor vandaag: Neem een lekker zaterdagavond biertje!
@mikkeloentje: dus stop nou gewoon, vriendje.
Oef
@lionking: lekker boeiend ook, ik ga even een banaan lezen
@nederland1994: zo, het lijkt het Viva Forum wel! Zijn we in ‘De Rode Dagen’?
Als de een z’n best doet om wat betere zinnen te maken en de ander minder erop zeikt is het al een betere wereld hier :-)
Tip: trek even een goede fles wijn open ;-)
@gtwillem: hahah en dit is waarom ik de reacties lees
@mikkeloentje: taalnazie orgie
@mikkeloentje: Zeg dan ook gelijk iets van het woord ’tuurlijk’…
@zjonnie: Klopt helemaal, zolang je niet vol geladen een berg op moet sla je vanalles over.
Om even een paar merken te noemen: Renault, Mercedes, Volvo, DAF, Scania, MAN, Mercedes, Iveco.
Het lijken wel godverdomme vrachtwagens te worden met zoveel versnellingen.
@gijsso: Een F650 en F750 zijn toch ook gewoon vrachtwagens? Niet in een vorm die wij hier gewoon zijn, maar toch. Misschien gaan ze het daarvoor gebruiken, of voor nog grotere modellen…
Of misschien gaan ze weer echte vrachtwagens bouwen, zoals de L-series vroeger…
Zo ontzettend veel verzetten heb je niet nodig, bij een handbak houdt het met 7 echt op en de automaat hooguit 8 voor de absolute efficiëntie, zowel qua kosten, ruimte en zuinigheid.
Mooie naam voor Jeremy’s nieuwe autoshow; “Over The Top Gear”.
Met zo veel versnellingen kun je beter over gaan op een CVT.
@trustmeiamanengineer: liever niet, persoonlijk vind ik het bloedirritante dingen
@lamborgfan: Die vab Audi rijdt nog wel aardig. Het is allemaal afhankelijk van software mijn vriend. Ze rijden heus niet meer als een DAFje.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Als hij niet met trammelant bij de dealer staat wel.
Toch heeft dat maatje spijt als haren op zijn hoofd van de aankoop van die splinternieuwe A4.
Dat hok staat vaker aan de kant dan de 15 jaar oude Mazda die hij verving.
@lamborgfan: Mijn mening is juist dat het heel rustig en comfortabel rijdt… Ten minste, in die A-klasse waarin ik eens gereden heb kreeg ik dat idee… Alleen kickdown klinkt een beetje vreemd, zo’n motor continu hoog in de toeren.
Tja, mijn Daf XF95 gebruikt 12 versnellingen om naar de 90km/h te snellen (nou ja…) en die schakelt bij 1500rpm over, om vervolgens 90km/h bij 1250rpm te rijden, dat gaat je met een personenauto natuurlijk niet lukken, maar desondanks vind ik max. 8 meer dan genoeg voor een auto. Die blokkies worden zo lui gemaakt, dan wanneer er gepresteerd moet worden, ze niet vooruit te rammen zijn, zeker in het geval van de lichtere gemotoriseerde wagentjes. Bij een handbak lijkt 6 me genoeg, ze hebben het jarenlang met dat aantal kunnen doen.
@rd1991: jij rijdt met een as-tronic geen handgeschakelde bak.
@zjonnie: Ass tronic, schakelen dmv een pookje in je stoel met je anus.
Geen handbak dus…
@terrorizer: apart, aangepaste versie voor jou alleen dan?
gaaf, maar waar blijft dat lijstje met de velgen?
@henkhupelschoten: Mijn gebeden zijn verhoord dank u!
Ik heb in mijn vrachtwagen 13 versnellingen. Maar zou het met 8 of 9 af kunnen. Auto is 6 optimaal volgens mij.
@Zjonnie, klopt ja! De handbal is wel een 16-bak. Maar 12 stuks is al meer dan genoeg en werkt prima als je doorhebt hoe ‘ie z’n ding doet.
Wouw! Dat lijkt me niet eens lekker rijden zoveel!
Heb je wat te doen in auto, maw minder tijd voor social media…
Als je dan gas geeft moet hij eerst 5 versnellingen terug lol.
Nog heel even en je hebt er meer van, dan je mountainbike.
@AutomotiveDesigner: klopt, daarbij is de nieuwste hype nu 1×11…
Krijg je dan op een gegeven moment niet een ontzettend zenuwachtige auto die continue aan het schakelen is?
Ik neem aan wel automaten!? Ik heb een autorijbewijs, geen vrachtwagen bewijs. schakelen zelf vind ik fantastisch, maar om voor elke 10 kilometer dr bij of dr af te gaan schakelen… FORGET IT
@testarossa: Bij het nieuwe rijden, rijdt je 50 in z’n 5. Dus elke 10 km/h is helemaal niet zo exotisch.
Ik rijd dit jaar 25 jaar automaat, waarvan 22 jaar traploos. ik heb geen idee meer hoe je moet schakelen. En, beroepschauffeurs daargelaten, rijd ik in mijn automaat meestal zuiniger dan vrienden en bekenden met een handbak.
@dafmaf: u heeft een lichamelijke beperking?
@kaasdevies: U heeft een mentale beperking?
@Esprit_de_Flandre: Hahaha, dank je.
@kaasdevies: Het is misschien moeilijk te geloven voor je, maar er zijn mensen die schakelen omslachtig en zinloos gedoe vinden.
@dafmaf: Het is misschien moeilijk te geloven voor je maar er zijn mensen die automaten lui en irritant vinden.
@blackmilo: O, dat geloof ik niet alleen, dat weet ik. Maar je hoeft geen lichamelijke beperking te hebben om de voorkeur te geven aan een automaat.
Naast gewicht en kosten zit je ook met de Mean Time between Failure (MTBF) volgens mij. Meer bewegende delen, meer kans voor dingen om mis te gaan volgens mij.
Zelf denk ik ook niet dat ik graag zou rijden met een auto die meer dan, zeg 7 versnellingen heeft. Waarbij 6 voor snelweg en 7 voor supersnel, graag.
@captainslow: Hoezo? Meer tandwielen om de slijtage over te verdelen, het gaat dus langer mee.
Nou, als het net zo’n fantastische bak wordt als Ford in mijn Jaguar heeft gestopt dan zit je continu tegen het Gearbox fault lampje aan te kijken en schakelt de bak op en terug op de meest gekke momenten.
Ik kan me al aan sommige 7- en 8-traps automaten storen, hoe soepel ook, wordt soms een beetje moe van al dat op-en-terug-geschakel onder lage load, zeker bij lichtere motorisering; doe me dan maar een natte DSG-6 bak ..maarja, ben dan ook een verstokt handschakelaar.
Aan mijn 4-bak (M40) is later een extra versnelling toegevoegd. Een heuse overdrive, zodat ik nu een M41 heb!
Maar ik geef toe dat ik vandaag de neiging had door te schakelen naar de 6 die er niet is.
Mijn racefiets heeft er nog veel meer!! En ik gebruik ze allemaal vroemmmm…
Mhhhh das wel handig voor in films die gasten zijn altijd oneindig aan het schilderen voor niks … Maar met deze 11 bak is het bittere noodzaak al dat geroer met de versnellingsbak pook
@dewitt: iets met tekst lezen en automaat.
Mijn Volvo heeft er drie, meer dan genoeg…