• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford patenteert 11-bak, wie biedt meer?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 april 2015 om 15:44 – 57 Reacties

I need NOS!


De experts zeggen het, en eerlijk gezegd hadden we ook verwacht dat het met 10 verzetten toch echt wel een keer gedaan was. Echter, Ford heeft een patent op een 11-bak aangevraagd.

Met deze mededeling blijft de vraag trouwens gewoon open of het product er ook daadwerkelijk komt of niet, want vele patenten gaan uiteindelijk ongebruikt de la in. Dit lot lijkt ook de 11-bak beschoren, want het patent ligt er volgens Autoguide al sinds eind 2013.

En op zich: meer verzetten betekent meer onderdelen, wat meer gewicht en kosten betekent. Bovendien heb je voor een bak met meer versnellingen ook meer ruimte nodig. Zodra je boven de 8 versnellingen zit kan je je sowieso afvragen hoezeer de bakverhoudingen nog extra spreiding nodig hebben. Een auto is per slot van rekening geen truck, die maar in een heel nauw toerenbereik hoogefficient is.

Bovenstaande afbeelding is wellicht wat misleidend, want een dergelijk concept betreft natuurlijk een automaat, maar ’t was het eerste dat ons te binnen schoot.

Zowel VW, Hyundai als Ford werken momenteel aan een 10-bak, hoewel het eerste productiemodel hiermee nog op zich laat wachten.

O.a. Mercedes en Land-Rover gebruiken al een 9-bak, wat momenteel het maximale is wat je kunt kopen. Volgens de geruchten krijgt de nieuwe Audi A4 ook een 9-traps S-Tronic.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Roush Stage 3 Mustang GT
    Roush Mustang biedt 785 pk voor €50k
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « Videotime! 918 Spyder vs Agera R met 300+ op Autobahn
Volgend bericht: 19 iconische velgen uit de autohistorie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Zjonnie zegt

    11 april 2015 om 15:53

    Een truck heeft ook maar 4 hoofdversnellingen welke je allemaal kunt delen dwz 1.laag en 1 hoog is al 2 welke het totaal weer 8 versnellingen maakt en deze kun je nog omschakelen in de eindaandrijving waardoor het totaal op 16 komt

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      11 april 2015 om 16:20

      @zjonnie: Goed verhaal, lekker kort.

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        11 april 2015 om 16:57

        @mikkeloentje: Kijk dat jouw niveau zo laag is dat dat lang is is niet ons probleem.

        Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          11 april 2015 om 16:58

          @mercedesclk350: Ik geloof niet dat hij sarcastisch was.

          Login om te reageren
        • mikkeloentje zegt

          11 april 2015 om 17:03

          @mercedesclk350: Stotter je in het echt ook?

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            11 april 2015 om 18:07

            @mikkeloentje: Dubbel om bezit aan te geven.

            Maar ja, toen ik in groep 3 zat snapte ik dat ook nog niet, dus vergeet het snel weer.

            Login om te reageren
            • mikkeloentje zegt

              11 april 2015 om 18:33

              @mercedesclk350: Als ik eerlijk ben geef jij met deze “tussenzin”, waar jij de interpunctie weglaat, geen bezit aan. Maar bedoel je het meer aanwijzend.

              Maar als je nu stopt voordat het nog pijnlijker wordt voor je. Zijn we weer vriendjes hoor!

              Login om te reageren
              • mercedesclk350 zegt

                11 april 2015 om 19:14

                @mikkeloentje: Tuurlijk, jij hebt meer plusjes, ofcourse heb je gelijk.
                Maar als je vriendjes wilt zijn, ok.

              • mikkeloentje zegt

                11 april 2015 om 19:58

                @mercedesclk350: Oh oh, ga je nu toch door? Als je een tussenzin gebruikt, zoals jij doet met de komma’s, moet je deze kunnen weglaten in de zin. Maar dan wordt het: “Tuurlijk ofcourse heb je gelijk.” Dit noemen we dan weer een tautologie en nu hoor ik je denken, maar dat hoeft niet fout te zijn! Dat klopt, maar wel als dit voortvloeit slordigheid of taalkundig onvermogen want dan heeft het geen functie.

                En wij kunnen allemaal gokken in welke categorie jij valt. Dus stop nou gewoon vriendje.

              • lamborgfan zegt

                11 april 2015 om 20:24

                @mikkeloentje: Tip voor vandaag: Neem een lekker zaterdagavond biertje!

              • lionking zegt

                11 april 2015 om 20:26

                @mikkeloentje: dus stop nou gewoon, vriendje.

                Oef

              • nederland1994 zegt

                11 april 2015 om 21:58

                @lionking: lekker boeiend ook, ik ga even een banaan lezen

              • gtwillem zegt

                11 april 2015 om 22:49

                @nederland1994: zo, het lijkt het Viva Forum wel! Zijn we in ‘De Rode Dagen’?

                Als de een z’n best doet om wat betere zinnen te maken en de ander minder erop zeikt is het al een betere wereld hier :-)

                Tip: trek even een goede fles wijn open ;-)

              • frtje16 zegt

                12 april 2015 om 02:10

                @gtwillem: hahah en dit is waarom ik de reacties lees

              • styns zegt

                12 april 2015 om 02:26

                @mikkeloentje: taalnazie orgie

              • drivingpleasure zegt

                12 april 2015 om 21:05

                @mikkeloentje: Zeg dan ook gelijk iets van het woord ’tuurlijk’…

    • Dutchdriftking zegt

      12 april 2015 om 10:03

      @zjonnie: Klopt helemaal, zolang je niet vol geladen een berg op moet sla je vanalles over.

      Login om te reageren
  2. gijsso zegt

    11 april 2015 om 15:55

    Om even een paar merken te noemen: Renault, Mercedes, Volvo, DAF, Scania, MAN, Mercedes, Iveco.

    Het lijken wel godverdomme vrachtwagens te worden met zoveel versnellingen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 april 2015 om 19:26

      @gijsso: Een F650 en F750 zijn toch ook gewoon vrachtwagens? Niet in een vorm die wij hier gewoon zijn, maar toch. Misschien gaan ze het daarvoor gebruiken, of voor nog grotere modellen…

      Of misschien gaan ze weer echte vrachtwagens bouwen, zoals de L-series vroeger…

      Login om te reageren
  3. Orichy zegt

    11 april 2015 om 15:56

    Zo ontzettend veel verzetten heb je niet nodig, bij een handbak houdt het met 7 echt op en de automaat hooguit 8 voor de absolute efficiëntie, zowel qua kosten, ruimte en zuinigheid.
    Mooie naam voor Jeremy’s nieuwe autoshow; “Over The Top Gear”.

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    11 april 2015 om 15:57

    Met zo veel versnellingen kun je beter over gaan op een CVT.

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      11 april 2015 om 16:53

      @trustmeiamanengineer: liever niet, persoonlijk vind ik het bloedirritante dingen

      Login om te reageren
      • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

        11 april 2015 om 19:07

        @lamborgfan: Die vab Audi rijdt nog wel aardig. Het is allemaal afhankelijk van software mijn vriend. Ze rijden heus niet meer als een DAFje.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          11 april 2015 om 19:25

          @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
          Als hij niet met trammelant bij de dealer staat wel.
          Toch heeft dat maatje spijt als haren op zijn hoofd van de aankoop van die splinternieuwe A4.
          Dat hok staat vaker aan de kant dan de 15 jaar oude Mazda die hij verving.

          Login om te reageren
      • autobart zegt

        12 april 2015 om 12:51

        @lamborgfan: Mijn mening is juist dat het heel rustig en comfortabel rijdt… Ten minste, in die A-klasse waarin ik eens gereden heb kreeg ik dat idee… Alleen kickdown klinkt een beetje vreemd, zo’n motor continu hoog in de toeren.

        Login om te reageren
  5. rd1991 zegt

    11 april 2015 om 16:04

    Tja, mijn Daf XF95 gebruikt 12 versnellingen om naar de 90km/h te snellen (nou ja…) en die schakelt bij 1500rpm over, om vervolgens 90km/h bij 1250rpm te rijden, dat gaat je met een personenauto natuurlijk niet lukken, maar desondanks vind ik max. 8 meer dan genoeg voor een auto. Die blokkies worden zo lui gemaakt, dan wanneer er gepresteerd moet worden, ze niet vooruit te rammen zijn, zeker in het geval van de lichtere gemotoriseerde wagentjes. Bij een handbak lijkt 6 me genoeg, ze hebben het jarenlang met dat aantal kunnen doen.

    Login om te reageren
    • Zjonnie zegt

      11 april 2015 om 16:25

      @rd1991: jij rijdt met een as-tronic geen handgeschakelde bak.

      Login om te reageren
      • ter zegt

        13 april 2015 om 07:43

        @zjonnie: Ass tronic, schakelen dmv een pookje in je stoel met je anus.

        Geen handbak dus…

        Login om te reageren
        • Zjonnie zegt

          13 april 2015 om 08:07

          @terrorizer: apart, aangepaste versie voor jou alleen dan?

          Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    11 april 2015 om 16:07

    gaaf, maar waar blijft dat lijstje met de velgen?

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      11 april 2015 om 16:59

      @henkhupelschoten: Mijn gebeden zijn verhoord dank u!

      Login om te reageren
  7. ejvdl zegt

    11 april 2015 om 16:18

    Ik heb in mijn vrachtwagen 13 versnellingen. Maar zou het met 8 of 9 af kunnen. Auto is 6 optimaal volgens mij.

    Login om te reageren
  8. rd1991 zegt

    11 april 2015 om 16:27

    @Zjonnie, klopt ja! De handbal is wel een 16-bak. Maar 12 stuks is al meer dan genoeg en werkt prima als je doorhebt hoe ‘ie z’n ding doet.

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    11 april 2015 om 16:37

    Wouw! Dat lijkt me niet eens lekker rijden zoveel!

    Login om te reageren
  10. hondar zegt

    11 april 2015 om 16:44

    Heb je wat te doen in auto, maw minder tijd voor social media…

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    11 april 2015 om 16:45

    Als je dan gas geeft moet hij eerst 5 versnellingen terug lol.

    Login om te reageren
  12. Ram-G-maN zegt

    11 april 2015 om 16:48

    Nog heel even en je hebt er meer van, dan je mountainbike.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      11 april 2015 om 20:13

      @AutomotiveDesigner: klopt, daarbij is de nieuwste hype nu 1×11…

      Login om te reageren
  13. yupyup zegt

    11 april 2015 om 17:00

    Krijg je dan op een gegeven moment niet een ontzettend zenuwachtige auto die continue aan het schakelen is?

    Login om te reageren
  14. testarossa zegt

    11 april 2015 om 17:15

    Ik neem aan wel automaten!? Ik heb een autorijbewijs, geen vrachtwagen bewijs. schakelen zelf vind ik fantastisch, maar om voor elke 10 kilometer dr bij of dr af te gaan schakelen… FORGET IT

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2015 om 23:54

      @testarossa: Bij het nieuwe rijden, rijdt je 50 in z’n 5. Dus elke 10 km/h is helemaal niet zo exotisch.

      Login om te reageren
  15. dafmaf zegt

    11 april 2015 om 17:52

    Ik rijd dit jaar 25 jaar automaat, waarvan 22 jaar traploos. ik heb geen idee meer hoe je moet schakelen. En, beroepschauffeurs daargelaten, rijd ik in mijn automaat meestal zuiniger dan vrienden en bekenden met een handbak.

    Login om te reageren
    • kaasdevies zegt

      11 april 2015 om 18:58

      @dafmaf: u heeft een lichamelijke beperking?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        11 april 2015 om 19:28

        @kaasdevies: U heeft een mentale beperking?

        Login om te reageren
        • dafmaf zegt

          11 april 2015 om 21:34

          @Esprit_de_Flandre: Hahaha, dank je.

          Login om te reageren
      • dafmaf zegt

        11 april 2015 om 21:33

        @kaasdevies: Het is misschien moeilijk te geloven voor je, maar er zijn mensen die schakelen omslachtig en zinloos gedoe vinden.

        Login om te reageren
        • blackmilo zegt

          12 april 2015 om 11:49

          @dafmaf: Het is misschien moeilijk te geloven voor je maar er zijn mensen die automaten lui en irritant vinden.

          Login om te reageren
          • dafmaf zegt

            12 april 2015 om 14:01

            @blackmilo: O, dat geloof ik niet alleen, dat weet ik. Maar je hoeft geen lichamelijke beperking te hebben om de voorkeur te geven aan een automaat.

            Login om te reageren
  16. captainslow zegt

    11 april 2015 om 18:52

    Naast gewicht en kosten zit je ook met de Mean Time between Failure (MTBF) volgens mij. Meer bewegende delen, meer kans voor dingen om mis te gaan volgens mij.

    Zelf denk ik ook niet dat ik graag zou rijden met een auto die meer dan, zeg 7 versnellingen heeft. Waarbij 6 voor snelweg en 7 voor supersnel, graag.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2015 om 23:57

      @captainslow: Hoezo? Meer tandwielen om de slijtage over te verdelen, het gaat dus langer mee.

      Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    11 april 2015 om 19:10

    Nou, als het net zo’n fantastische bak wordt als Ford in mijn Jaguar heeft gestopt dan zit je continu tegen het Gearbox fault lampje aan te kijken en schakelt de bak op en terug op de meest gekke momenten.

    Login om te reageren
  18. dawwg zegt

    11 april 2015 om 19:31

    Ik kan me al aan sommige 7- en 8-traps automaten storen, hoe soepel ook, wordt soms een beetje moe van al dat op-en-terug-geschakel onder lage load, zeker bij lichtere motorisering; doe me dan maar een natte DSG-6 bak ..maarja, ben dan ook een verstokt handschakelaar.

    Login om te reageren
  19. mout zegt

    11 april 2015 om 19:38

    Aan mijn 4-bak (M40) is later een extra versnelling toegevoegd. Een heuse overdrive, zodat ik nu een M41 heb!
    Maar ik geef toe dat ik vandaag de neiging had door te schakelen naar de 6 die er niet is.

    Login om te reageren
  20. schellekens006 zegt

    11 april 2015 om 20:27

    Mijn racefiets heeft er nog veel meer!! En ik gebruik ze allemaal vroemmmm…

    Login om te reageren
  21. dewitt zegt

    11 april 2015 om 20:34

    Mhhhh das wel handig voor in films die gasten zijn altijd oneindig aan het schilderen voor niks … Maar met deze 11 bak is het bittere noodzaak al dat geroer met de versnellingsbak pook

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      12 april 2015 om 08:52

      @dewitt: iets met tekst lezen en automaat.

      Login om te reageren
  22. norge zegt

    11 april 2015 om 22:04

    Mijn Volvo heeft er drie, meer dan genoeg…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North