• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

2012 Mercedes SL: Eerste foto’s & details!

Auteur: robbie, gepost 16 november 2011 om 17:30 – 35 Reacties

Mercedes SL 2012 carrosserie


Dit is de nieuwe lichtgewicht carrosserie van de gloednieuwe Mercedes SL die volgend jaar op de markt zal komen. De carrosserie volledig van aluminium gemaakt en stuk een stuk lichter dan zijn voorganger. De letters SL zullen eindelijk weer staan voor Sport Leicht.

Het complete chassis weegt slechts 254 kilo en is daarmee zo’n 140 kilo lichter dan het chassis van de huidige SL. Alles wat we hier zien is opgetrokken uit aluminium en alleen de kofferklep zal gemaakt zijn van een mix tussen staal en kunststof. Ook schijnt Mercedes ruim gebruik gemaakt te hebben van carbonfiber, al is dat op deze foto’s nog niet te zien.

Andere noviteiten van de volgende generatie SL zijn de “Magic Vision Control” ruitenwissers. Zoals op de foto’s te zien is zitten de sproeiers verwerkt vlak boven het wisserblad en kan je dus effectiever sproeien en komt er geen ruitensproeiervloeistof in je bek als het dak open is. Daarnaast zitten er geen boxen meer in de deuren, die zijn verplaatst naar de voetenruimte. Dit zorgt ervoor dat er meer bergruimte is in de deuren en de kwaliteit van het geluid zou ook nog eens beter zijn.

Dankzij modernere motoren een lager gewicht en zaken als start-stop zou de nieuwe SL maar liefst 30% zuiniger zijn. Daarnaast is de carrosserie ook nog eens 20% stijver geworden. Onder de motorkap zullen we de bekende 4.7 V8 met twee turbo’s (435 pk) vinden en uiteraard komen er ook weer 2 AMG varianten (SL63 en SL65). En als instapper komt er nog een V6 beschikbaar. (via: auto-motor-und-sport.de)

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Zo ziet de spiksplinternieuwe SL eruit!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, SL, Techniek

Vorig bericht: « Fisker Karma net niet zuinig genoeg voor 0% bijtelling
Volgend bericht: Subaru BRZ STI Concept van alle kanten bekeken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flamingo zegt

    16 november 2011 om 17:31

    hee wat grappig die ruitenwisser :D

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 november 2011 om 17:34

      @Flamingo: overigens had Jaguar dat al jaren geleden op de XJ & XK.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        16 november 2011 om 17:44

        @robbie: Peugeot ook op de 405 :)

        Login om te reageren
        • euro95 zegt

          16 november 2011 om 17:46

          @griffendahl: Heerlijke 6 cilindert blijft die 405! :)

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        16 november 2011 om 19:48

        @robbie:

        Mercedes ook op de sprinter ;-)

        Login om te reageren
  2. besaram zegt

    16 november 2011 om 17:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. pimsieb zegt

    16 november 2011 om 17:38

    wel een heel grote winst qua gewicht dan. wel knap dat het met die materialen 20% stijver wordt. betwijfel t

    Login om te reageren
    • norge zegt

      16 november 2011 om 17:44

      @pimsieb: Winst ? Er wordt vast wel voor 140 kilo extra aan premium luxe opgeschroefd om het te compenseren.

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      16 november 2011 om 23:13

      @pimsieb:
      Zat ik ook aan te denken.
      Zoveel alu en dan 20% stijver. Tis opzich wel mogelijk met een heel goed ontworpen chassis en wat staal op kritische plekken.

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    16 november 2011 om 17:43

    Die komt er toch niet want in 2012 gaan we allemaal doooood!

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      16 november 2011 om 17:56

      @faalhaas: Nee hoor, eerst komt de (9)11 stedentocht! http://www.911stedentocht.nl/index.php

      Sorry voor het spammen ;)

      Login om te reageren
      • raoulkroes zegt

        16 november 2011 om 18:39

        @euro95: Maar alles in friesland is saai..!

        Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          16 november 2011 om 19:52

          @raoulkroes: Je hebt er tenminste geen file’s. In Nederland zou je zo’n tocht niet eens kunnen houden op een dag want je staat de helft van de tijd stil! :lol:

          Login om te reageren
          • euro95 zegt

            20 november 2011 om 16:08

            @Tommy2: Geen file’s?? Waarneer is jou laatste keer dat je in dat gehucht bent geweest? ;)

            Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      16 november 2011 om 18:02

      @faalhaas: wattan kom er een meteoriet op ons af ofzo?

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        20 november 2011 om 16:10

        @Flamingo: Nee, two days before the day after tomorrow !
        http://www.youtube.com/watch?v=6nShKMP7KXk

        Login om te reageren
    • petervdb zegt

      16 november 2011 om 18:04

      @faalhaas: Dat is pas in december. Als de SL leverbaar wordt tegen de zomer kan je er nog een half jaar van genieten en hoef je je geen zorgen te maken of je hem wel kan afbetalen.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    16 november 2011 om 17:43

    Mijn Vito had toen ook van die ruitenwissers met douche koppen ,hoezo noviteit? Alleen jammer dat bij de Vito de slangen steeds los gingen .

    Login om te reageren
  6. euro95 zegt

    16 november 2011 om 17:48

    Mooie mercedes! Ik denk dat ik voor de v6 ga! Zou zo een v8 biturbo-blok veel zuipen?

    Login om te reageren
  7. fiestafeest zegt

    16 november 2011 om 17:50

    een cc zal nooit echt een lichtgewicht kunnen worden lijkt mij
    maare het combineerd wel het beste van 2 werelden 8)

    Login om te reageren
  8. agera zegt

    16 november 2011 om 17:53

    Spannende tijden bij Mercedes, de grootste primeur is toch wel de introductie van de volgende generatie S-Klasse die ook binnenkort plaats zal vinden.

    Login om te reageren
  9. RoT___ zegt

    16 november 2011 om 18:06

    Systeem met de ruitenwissers is inderdaad niet nieuw, het is daatentegen in deze vorm heel netjes weggewerkt. Hopelijk donderen ze ooit nog eens die alles-in-één stengel overboord, wat een onding blijf dat.

    Login om te reageren
    • rmr91 zegt

      16 november 2011 om 19:44

      @RoT___: Neejoh, als je het gewend ben wil je niet anders..

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        16 november 2011 om 20:21

        @rmr91: Ik kan maar niet wennen aan dat baggerding. Zit veel te laag, voelt gammel aan en behoeft altijd weer uitleg. Waarom gaan ze niet gewoon mee en bouwen ze het universele systeem in, links knipperlicht, rechts ruitenwissers, gewoon helder.

        Login om te reageren
  10. 4991 zegt

    16 november 2011 om 19:00

    Wel graaf die ruitenwissers.

    Login om te reageren
  11. Stender zegt

    16 november 2011 om 19:04

    Wauw een subwoofer bij de voeten?

    Login om te reageren
  12. love4sportcars zegt

    16 november 2011 om 19:13

    En de v12? :(

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      16 november 2011 om 19:30

      @love4sportcars: Er staat in de tekst dat er een 65 komt. Of er ook een 600 komt is denk ik nog niet bekend, maar denk haast van wel.

      Login om te reageren
  13. spotu2 zegt

    16 november 2011 om 19:28

    de voorkant ziet er toch wat platjes uit, niet echt sportief

    Login om te reageren
  14. Pica zegt

    16 november 2011 om 19:54

    ik heb al enkele spyshots gezien van de amg versie/het AMG pakketje en als die in je achteruitkijk spiegel nadert weet je niet hoe snel je rechts moet rijden.Gaat weer supervet zijn.

    Login om te reageren
  15. masterstig zegt

    16 november 2011 om 20:40

    Van mij mag ie wel wat langer, vooral de voorkant (en dan ook een wat scherpere neus).

    Login om te reageren
  16. SCscreamGT2 zegt

    16 november 2011 om 21:28

    Waar is die typerende afbuigende lijn naar het achterspatbord die we ook op de cls zagen gebleven. Vond dat namelijk bijzonder interessant om naar te kijken.

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    16 november 2011 om 23:09

    Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe stijf zo’n SL nog is met al die gewichtsbesparing?
    Dat was altijd z’n goede punt.
    Als je weet dat een Lotus elise 10000Nm/deg als waarde heeft wat best wel stijf is voor een open wagen en de SL 17000Nm/deg (21000Nm/deg met top up) dan weet je hoe goed dat ding gebouwd was.
    Als je dat verder vergelijkt met een E46 coupe (M3) 13000Nm/deg of een Viper coupé 7600Nm/deg.

    Ik bedoel de cijfers spreken voor zich, het chassis van de huidige SL is vrij goed gebouwd en is enorm stijf voor een cabrio te zijn, het is zelfs stijf voor een sportwagen.

    Login om te reageren
    • SvenvW zegt

      17 november 2011 om 08:18

      @Hupke: Als je een artikel ook leest voordat je dit soort vragen stelt zou handig zijn….

      “Daarnaast is de carrosserie ook nog eens 20% stijver geworden.”

      Login om te reageren
  18. mellie zegt

    18 november 2011 om 13:55

    Ziet er goed uit. zal wel niet voor mij zijn weggelegd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North