
Slopen is kopen…?
Het mooie van een BMW M3 Touring is dat het een echte all-rounder is. Hij is ruim, praktisch, voldoende comfortabel, kortom: een auto waarmee je zorgeloos van A naar B kunt rijden. Maar ja, tegelijkertijd is het een serieus kanon met 530 pk. En daarmee kun je toch de mist ingaan.
Dat gebeurde eerder deze maand nabij het Duitse Coesveld, niet ver van de Nederlandse grens. Een 21-jarige ging een proefritje maken met een M3 Touring, om erachter te komen dat 530 pk misschien toch nog iets te hoog gegrepen was. Hij verloor namelijk de controle en eindigde zijwaarts tegen een boom.
Helaas raakte de boom precies het bestuurdersportier. De jongeman kwam er daarom niet zonder kleerscheuren vanaf en moest afgevoerd worden met de ambulance. De BMW heeft ook een lelijke beuk gekregen. Al gokken we dat de auto toch weer opgelapt gaat worden.

In principe is de M3 Touring niet de meest listige variant, want deze is altijd uitgevoerd als xDrive. Dat is echter wel afhankelijk van de rijmodus. Je kunt de auto ook gewoon in 2WD zetten, waarbij het volledig vermogen naar de achterwielen gaat en ESP uit staat. En dan is een boom snel gevonden, als je niet oppast.
De 21-jarige jongeman heeft de zaken verder goed voor elkaar, als hij nu al in de markt is voor een M3 Touring. Dit is ook een vrij nieuw exemplaar, te zien aan de LCI-koplampen. Nu is een M3 aanzienlijk goedkoper in Duitsland, maar je praat alsnog over een nieuwprijs van minstens €107.000.
Foto: Polizei Nordrhein-Westfalen





Deze week is in NRW een jongeman VS. 18 dodelijk verongelukt in een BMW X4 met eveneens 500 pk. Ook dit was een eenzijdig ongeval met een boom. https://youtu.be/A85RHLXhw3g?si=ZRVoSuaz6P3W7VQL
Herstel; 2 dodelijke slachtoffers en 3 zwaargewonden. https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinland/zwei-tote-alleinunfall-duesseldorf-100.amp
Met minimale rijervaring in een auto met 500pk stappen, het zal vast vaker goed gaan dan fout, maar slim is anders..
Had dit ook voorbij zien komen. Vijf jochies in een auto met 500pk en geen van allen een riem om…
Je wilt ook niet de enige sukkel zijn die wel een riem om heeft, dan is je leven echt voorbij. Oh wacht nee andersom.
Deze lap je niet meer op, als ik die knik zo zie.
Kans is groot dat deze gewoon op de richtbank weer recht getrokken word en waarschijnlijk over een paar maanden weer ergens tekoop staat.
In Duitsland is het volgens mij verplicht aan te geven of het een Unfall Wagen is. Snel exporteren dus
Dat soort gasten zijn dan voor de wet “volwassen” echter het verstand van een kind van 12 dat op de brommer van de buurvrouw mag rijden.
Het wordt tijd voor ervarings jaren afgestemde pk grenzen
Ah, daar issie al. We gaan weer direct wetten en regels invoeren omdat er een bijgoochem in het nieuws komt die een fout heeft gemaakt. Als het een fiat punto was had je niks gelezen. Shit happens. Next.
Precies dit is de reden dat vliegen zo veilig is. Omdat ze na elk ongeluk daadwerkelijk de regels verscherpen/aanpassen wardoor er minder kans is dat zoiets nog een keer gebeurt. En zoals Jan als zegt is dit met motorfietsen al veel langer zo omdat de toen de Hayabusa uitkwam en iedereen helemaal batshit crazy ging om over hoe snel dat ding wel niet was.
Toen autos maximaal 400 pk hadden was het nog wel te doen maar nu een golfje al met bijna 400 pk geleverd word en de tuners steeds meer uit die turbo blokken weten te persen vind ik dit helemaal geen slecht idee. Wanneer krijgen de auto’s hun “Hayabusa” momentje?
@b00m3rang: vergeet niet dat pk’s alleen niet het hele verhaal vertellen. Terwijl die aantallen stijgen zijn ook elektronische hulpmiddelen steeds beter geworden. Een nieuwe Golf R met 400 pk maar wel een automaatbak, tractiecontrole, vierwielaandrijving en de hele reutemeteut is volgens mij makkelijker te temmen dan een Countach met ook rond de 400 pk. Dus ik denk niet dat de variabelen ’tijd’ en ‘aantal pk’ echt veel uitmaken.
Al die hulpmiddelen zorgen er bij zo’n jonge testosteronbom alleen maar voor dat het nog makkelijker fout gaat. Als je niet snapt dat er natuurkundige wetten bestaan dan kun je er gif op innemen dat het uiteindelijk een keer fout gaat. Denken dat die elektronica je wel redt is gewoon dom. Smart gadgets make stupid people.
En niks is stoerder dan al die hulpmiddelen uit te zetten, zodat het nog makkelijker fout gaat.
@potver7: in deze tijden van digitale registratie zou je makkelijk kunnen achterhalen welke hulpmiddelen aanstonden ten tijde van een ongeval.
En als zo’n enkeltje boom is gebeurd met tractiecontrole uit en/of in de circuitstand (waar expliciet bij staat dat je het niet op de openbare weg mag gebruiken), mag de herstelbetaling uit eigen zak komen.
Ik wil ook niet beweren dat het nooit fout kan gaan met elektronische hulpmiddelen. Maar autofabrikanten zijn ook niet achterlijk en weten dat een mate van bescherming geen overbodige luxe is met extra pk’s. Dus ze verkleinen het risico zeker.
Als aanvulling op Potver:
Motoren van nu hebben ook wheelie control, traction control, stability control, natuurlijk abs en een heleboel andere goodies. Dat zwakt de hoeveelheid kinetische energie helaas niet af op t botsmoment. Daarbij zijn moderne auto’s steeds groter en zwaarder waarbij ze dus meer kinetische energie hebben. Dus harder aankomen en meer schade aan kunnen richten.
En over dat makkelijk temmen, als je snel wilt rijden ga je zo snel als je denkt te kunnen. Ik denk dat er veel zelfoverschatting voorkomt bij 21 jarigen die een m3 gaan testrijden.
Aantal pk maakt natuurlijk wel uit. Als iemand op een landweggetje volgas geeft tot de volgende bocht met 60pk rijdt die misschien 80km/u terwijl het met 400pk 180km/u is. Dan mag je zoveel systemen hebben als je wilt, maar gaat het grof mis.
En op een landweggetje is het meestal nog eenzijdig, maar kijk eens een random filmpje van de volgas gevende GTI’s en AMG’s in de stad of van een automeeting en zie en huiver hoe veel jonge gasten bijzonder veel risico nemen door te racen met omstanders in de buurt.
Dan gaan die systemen echt niet de redder zijn. Ze zorgen eerder voor overmoedigheid, en een groter gevaar, want anders hadden ze de eerste bocht er al uit gevlogen door te snel gas te geven, zonder absurde snelheid.
@loek elektronische hulpmiddelen zijn exact dat: hulpmiddelen. Geen wondermiddelen. Alsof die jongeren uit hun gamewereld zo even de echte wereld in stappen en denken daar ook zo verder te rijden na een klappertje. Hulpmiddelen kunnen massa en hoge snelheid niet “even” afstoppen zonder dat daar zwaar lichamelijk letsel bijkomt. De variabelen tijd en aantal pk zijn hier niet los te zien van hoge snelheid en massa. Dat is wat met geen enkel hulpmiddel even snel te redden valt. Ook met een Picanto die met 160km/h aan komt denderen kun je dodelijke gevolgen hebben. Alleen met een Picanto heb je heel wat meer tijd nodig om die snelheid te creëren, bij een Golf R is dat 2 tot 3 keer eerder te realiseren. Dus de kans dat het dan een keer mis gaat neemt ook toe.
Met 400pk was het nog te doen? 100pk gaat het echt niet maken. Vertel mij eens hoe je op zo’n weg je auto tegen een boom zet? Dan mag je al eens wat gas geven, zelfs met esp uit (waarom zou je dat al willen doen op zulk een weg) ga je nog moeite moeten doen. Overmoedig, vrees ik.
Trouwens, een Hayabusa met een 400pk golfje vergelijken ….
In een Punto was dit ook niet gebeurd, dat is toch ook de strekking van het artikel? Op twee wielen zijn er al regels voor wat je wel en niet mag rijden, misschien wordt het inderdaad tijd om dat voor voertuigen met twee wielen meer ook te doen.
Bij een motorfiets is dat al jaren zo.
Lijkt mij ook een logische stap nu auto’s zo ontzettend krachtig zijn geworden.
Is er een positief verband aangetoond tussen hoge motorvermogens en het aantal zware crashes met jonge bestuurders aan het roer?
Is het niet zo dat de groep jonge bestuurders – en dan met name jongetjes – sowieso veel vaker crasht, onafhankelijk van het gebruikte projectiel?
Al denk ik dat het leuker is om een beetje op te bouwen en vind ik enorme vermogens in straatauto’s op zichzelf niet altijd het plezier in het rijden verhogen, moet het natuurlijk niet zo zijn dat er zomaar met de natte vinger en de onderbuik als kompas nieuwe regels worden ingevoerd.
Door mensen zoals jou hebben we al dit hele labyrint aan onzin regels in dit land, niet alles heeft een rubberen tegen nodig waar mensen zoals jou schijnbaar op geilen? tis ook een kwestie van natuurlijke selectie en common sense. Ik rijdt vanaf mn 18e al M3’s en echt niet in de file meerijdend, en ook nooit schades gereden ermee ofzo, kan prima als je er normaal mee omgaat,
Je kan eerder zeggen een bepaald niveau kwa opvoeding voor je een rijbewijs mag halen dat je kan aantonen slim genoeg te zijn wat wel en niet kan….. Dat lijkt mij hier een stuk beter op zn plaats
Wat was het eindoordeel na de testachtige rit? Gaat hij een koop/lease overeenkomst tekenen voor een fabrieksnieuwe M5 Touring want deze M3 komt duidelijk stabiliteit en wegligging tekort zelfs met xDrive Mode. Kan de boom nog biologisch opgeknapt worden of moet hij gekapt worden? Het verhaal is (nog) niet afgerond en daar heeft mijn OCD erg veel moeite mee.
Overduidelijk geen PPF wrap gezien de schade.
Haha “een lelijke beuk gekregen”
Ik zou niet graag in zijn schoenen staan . Zal de zooi mogen vergoeden.Dure proefrit
Lelijke deuk en ze krijgen dat wel recht maar als eventuele koper zou ik er niet gerust in zijn.
Dus dan ben je autoverkoper en dan geef je zo’n auto mee aan een 21 jarige voor een proefritje. Ppff.
Het kan ook een gevalletje “huur” zijn waarbij de bestuurder niet eens in de buurt van Rotterdam is gekomen.
Niet iedereen op die leeftijd is arm….. Er zijn ook succesvolle twintigers, of twintigers met rijke ouders die dat betalen, super juist voor die lui!
Ik heb ook wel eens een Jaguar F-type s meegekregen met 380pk toen ik begin 20 was. En de verkoper ging niet mee, maar m’n vriendin. Het doel van zo’n rit is om aan te voelen hoe de auto rijdt en rechtuit geeft je echt wel een paar keer flink gas, maar op de limiet ga je natuurlijk niet rijden tijdens zo’n rit. Kan dus prima maar je moet geen testpiloot achter het stuur laten kruipen.
Vooral zonde van de boom! De knul van 21 heeft wat geleerd! En die auto is maar blik…
De schade in de foto is door de politie geblurred. Waarom?
Dat komt omdat daar de dealer naam staat. Die is geblurd
Ja, nog steeds een dure auto, echter rijden in Nederland ook veel te veel mensen rond in een te dure auto. Lang leve de leasemaatschappij. Het is mij ook opgevallen dat de vanaf leaseprijzen in Duitsland regelmatig de helft kosten vergeleken met Nederland. Dus je krijgt voor je geld veel met auto dan enkel aan Citroen C1 bijvoorbeeld.
Wie koopt er tegenwoordig nog een auto? Alles moet toch nieuw zijn, Stel je voor dat de buren denken dat het slecht gaat.