• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

3 feitjes over het Nederlandse wagenpark [2019]

Auteur: RubenPriest, gepost 2 april 2019 om 09:32 – 41 Reacties

3 feitjes over het Nederlandse wagenpark [2019]


De cijfertjes zijn weer binnen.

De rekenwonders van het CBS hebben vandaag het 2019 dossier over ons wagenpark gepresenteerd. Van het aantal auto’s tot de populairste kleur en van de ontwikkelingen met betrekking tot de wegvoertuigen tot de gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland. Je checkt het hieronder.

De populairste kleur
Je verwacht het natuurlijk niet (ahum), maar grijs is de populairste kleur op auto’s onder Hollanders. We vinden het heerlijk om als grijze muis in de file op te gaan. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg is het motto. Naast grijs zijn zwart en blauw de meest voorkomende kleur. In 2003 was blauw nog de meest voorkomende kleur, gevolgd door grijs en rood. Het aantal rode en groene auto’s loopt terug. In 2003 was het aandeel groene auto’s nog 14 procent, nu is dat 4 procent. Rode auto’s gingen van 19 naar 7 procent.

Gemiddelde leeftijd auto’s
Personenauto’s zijn gemiddeld 11 jaar oud in Nederland. Onder motoren is er veel meer liefde voor oud spul, want de tweewielers zijn gemiddeld 21 jaar oud. De personenauto’s gaan steeds langer mee. In 2009 waren personenauto’s nog gemiddeld 9 jaar oud. De technische vooruitgangen spelen daar een belangrijke rol. Een tweedehands auto uit 2009 is immers technisch een stuk beter dan destijds een auto uit 1999.

Het wagenpark
Inmiddels telt het Nederlandse wagenpark meer dan 8,5 miljoen auto’s. Dat is 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Twee derde van de Nederlandse wegvoertuigen betreffen een personenauto. Het aantal auto’s onder particulieren nam met 1,5 procent toe. Onder bedrijven was dat 4,4 procent. De helft van de Nederlanders van 18 jaar of ouder had een auto op naam staan. De meeste autobezitters (88 procent) hadden één personenauto, de rest bezat er twee of meer. De cijfers dateren van begin 2019.

Foto: grijze Audi RS 6 Avant via @pinguinman18 op Autojunk

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, grijs, lijstjes, nederland, onderzoek

Vorig bericht: « Officieel: MINI Electric nu te reserveren
Volgend bericht: Méér files in 2019, check hier de ergste knelpunten »

Lees Interacties

Reacties

  1. vonklausenburg zegt

    2 april 2019 om 09:42

    Ik zag 2009 staan en dacht ‘maar 1999 is ook gewoon gisteren, wat is dit voor kwats?!’.

    Nu zit ik onder werktijd mijn pensioen te controleren.

    Login om te reageren
    • 900t zegt

      2 april 2019 om 09:51

      @vonklausenburg: Iemand uit de jaren ’80 is ook maar net in de 20 toch?

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        2 april 2019 om 10:42

        @900t: Iemand uit de jaren 80 is net 10.

        Login om te reageren
      • shogun zegt

        2 april 2019 om 14:59

        @900t: 30 is t nieuwe 20 toch?

        Login om te reageren
    • baklava zegt

      2 april 2019 om 10:11

      @vonklausenburg: mensen die geboren zijn in 99 zijn in mijn ogen ook nog 5 jaar oud

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 april 2019 om 10:19

      @vonklausenburg: same problem here….. als je wilt weten hoe oud iemand is dan doe je rekenen naar 2000 plus een beetje…

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      2 april 2019 om 10:59

      @vonklausenburg: heb gisteren The Matrix zitten kijken. Kwam er namelijk achter dat die film dit jaar 20 jaar oud is. Damn.

      Login om te reageren
  2. emping zegt

    2 april 2019 om 09:49

    De belangrijkste redenen voor Nederlanders om grijs kopen/leasen: makkelijker door te verkopen (waardevaster = minder verlies), wordt niet zo snel vies (minder snel te wassen = goedkoper), krasjes zie je niet zo goed (minder vaak poetsen, lak bijwerken = goedkoper).

    Dus het heeft vooral met geld besparen te maken. En de gemiddelde Nederlander is ook gewoon een beetje saai.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      2 april 2019 om 11:36

      @emping: Alle voordelen die je noemt hebben vooral met gemak te maken.

      Geen gezeur met verkoop, geen gezeur met wassen en geen gezeur met krasjes.

      Precies wat handig is bij een gebruiksvoorwerp.

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      2 april 2019 om 12:03

      @emping: dit idd.

      Login om te reageren
  3. maxco zegt

    2 april 2019 om 09:52

    Hebben julie ook cijfers vwb de export, import en aantallen nieuwe auto’s. Zou ik wel interessant vinden!

    Login om te reageren
  4. detroitv8 zegt

    2 april 2019 om 09:53

    “Een auto” uit ‘99 is technisch veel beter dan een Renault uit 2009. Dat zou ‘m moeten zijn.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 april 2019 om 10:19

      @detroitv8: hangt sterk af van welke auto uit ’99.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        2 april 2019 om 11:19

        @dutchdriftking: welke auto was in ‘09 betrouwbaarder dan in ‘99 dan?

        Niks van VAG, zeker niks uit Frankrijk, ford had net de nieuwe generatie uit die onverwoestbaar bleek, Opel was goed in de jaren ‘90. Japanners waren ijzersterk eind jaren ‘90. Misschien is er een alfa Romeo die beter was in 2009…

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          2 april 2019 om 11:46

          @lekbak: De laguna!

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            2 april 2019 om 12:18

            @reactief: was de 3 al uit in 09 dan? De 2 was de grootste rampenbak van de afgelopen 120 jaar…

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              2 april 2019 om 14:31

              @lekbak: ja, inderdaad de 3e generatie! Die tweede was om te huilen…

              Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          2 april 2019 om 14:10

          @lekbak: de ’99 VAG diesels waren zeker beter dan de ’09 sjoemel diesels.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            2 april 2019 om 14:18

            @dutchdriftking: de ‘99 VAG diesels waren op de Mercedes motoren na de beste diesels uit die tijd. Als ik geen Mercedes fanboy was geweest had ik misschien gezegd dat ze net zo goed waren.

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              2 april 2019 om 21:50

              @lekbak: nouw…. k ken mensen die in die tijd een eerste generatie CDI hadden, dat was behoorlijke brol. Ik durf hardop zeggen dat de 2.0HDi 90 en 110pk van psa een pak beter waren dan die basis cdi blokjes van 115pk ofzo

              Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    2 april 2019 om 10:20

    Ik ben er absoluut zeker van dat een auto uit ‘99 technisch beter was toen die 10 jaar oud was dan een auto uit 2009 nu. Dat was namelijk (het begin van) het hoogtepunt van de betrouwbaarheid van auto’s

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      2 april 2019 om 10:34

      @lekbak: Staaf dat maar eens met cijfers, wsnt er klopt geen snars van. Echt een broodje gorilla verhaal. Auto’s zijn door de electronificering , betere en duurzamere marerialen, strengere wegregeving en rigidere test juist veel beter geworden.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        2 april 2019 om 10:43

        @autodrome: ik heb het niet over beter maar over betrouwbaarheid. Juist elektronica is het zwakke punt en door regelgeving worden auto’s alleen maar complexer en dus minder betrouwbaar. “Dus” ja, want minder is altijd meer als je betrouwbaarheid wilt.

        Turbo’s, variabele kleppen geneuzel, egr, directe inspuiting etc gaat allemaal voor storingen zorgen. Al die Veiligheids dingen die verplicht zijn geworden zijn gevoelig, alle comfortverhogende snufjes zijn gevoelig. Net de argumenten die jij gebruikt zijn slecht voor de betrouwbaarheid.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        2 april 2019 om 10:45

        @autodrome: correctie, ik heb het niet over beter in algemene zin maar over beter in betrouwbaar zijn. Ik heb het dus wel over het woordje beter.

        Login om te reageren
        • autodrome zegt

          2 april 2019 om 18:50

          @lekbak: volgens mij zijn autos echt betrouwbaarder geworden door de electronica, vroegah was het de mechanica en beading en dat gaf vaak vervelende grappen langs de weg

          Login om te reageren
    • autodrome zegt

      2 april 2019 om 10:38

      @lekbak: of probeer je hier cynisch te zijn?

      Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    2 april 2019 om 10:23

    Jammer dat er zo weinig voor een leuke kleur wordt gekozen. Het lijkt wel een self-fulfilling prophecy, tweedehands worden ze niet gekocht omdat er geen aanbod is waardoor men ze nieuw niet wil hebben omdat men bang is dat ze tweedehands niet verkocht raken omdat het percentage grijs veel hoger ligt.

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    2 april 2019 om 10:25

    Deze cijfers vertekenen het beeld. In ieder geval worden ze niet in de juiste context geplaatst. Als je deze cijfers kijkt lijkt het net of we groen links opofferen aan de autogoden. Feit is dat er 2% meer Nederlanders zijn bijgekomen, dus 1.9% meer autos is achteruitgang.
    Verder stellen dat technische vooruitgang oorzaak is dat autos nu gemiddeld 11 jaar zijn ipv 9 is ook onzin. Een motor die een regel eerder genoemd werd is gemiddeld 21 jaar oud. En geloof me, tussen mijn Husky van 1970 is ook technisch ver onderlegd tegenover mijn 2019 Yammie XTZe. Bovendien heb ik mijn twijfels of autos van 2009 wel beter zijn dan 1999. Mijn 1999 auto reed 780.000km voor ik hem weg deed en mijn 2009 had een motorrevisie nodig na 140.000. Ik persoonlijk denk dat het meer te maken had met de lease auto verkopen en meer aanbod is meer tweede hands. Meer inkomen is jongere tweede hands kopen. Dus te stellig en in hetzelfde artikel jezelf tegenspreken…

    Login om te reageren
  8. autodrome zegt

    2 april 2019 om 10:29

    Mooi grijs is heus niet lelijk …

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      2 april 2019 om 10:41

      @autodrome: laat me raden…. geboren in de jaren’60 ;-)
      Grapje hé!
      Zijn hier de oldtimers meegerekend? Een Bentley van voor wereldoorlog 2 haalt de gemiddelde leeftijd wel fel naar beneden.
      Of enkel auto’s die niet als old/young-timer zijn ingeschreven.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 april 2019 om 13:51

        @ericc: op een wagenpark van 8,5 miljoen auto’s doet zo’n vooroorlogse Bentley natuurlijk helemaal niks met het gemiddelde.

        Login om te reageren
  9. mashell zegt

    2 april 2019 om 10:38

    Allemaal vergrijzingseffecten. Het land vergrijst. Mensen met grijs haar hebben een voorkeur voor grijze auto’s, ze rijden weinig kilometers en kunnen dus met een oudere wagen af.

    Login om te reageren
  10. niek93 zegt

    2 april 2019 om 10:44

    Tsja, we kiezen allemaal de meest voordelige optie. De lease rijder de grijze business line editie. En particulieren blijven langer doorrijden. Nederland is geen autoland en dat zal het ook nooit worden. Wij, autoblog lezers, zijn gek. Autogek

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      2 april 2019 om 11:38

      @niek93: Ik dacht dat zwart en wit uni de enige gratis kleuren zijn bij auto’s?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 april 2019 om 11:39

        @karhengst: Nog niet eens. Voor zwart moet je al heel vaak bijbetalen.

        Login om te reageren
      • niek93 zegt

        2 april 2019 om 12:25

        @karhengst: kan aan mij liggen maar volgens mij zijn die business line uitvoeringen vaak standaard grijs. En dat zijn ook vaak aantrekkelijke paketten… dus die worden veel gekozen. Dat is het aanbod, wanneer wordt vraag aanbod?

        Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    2 april 2019 om 10:58

    Ik ben trouwens wel benieuwd wat de leeftijd is van het particuliere wagenpark. Incl private lease maar zonder de zakelijke lease, en eigenlijk ook zonder oldtimers. Volgens mij rijdt de particulier gemiddeld toch wel15 jaar oud namelijk.

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      2 april 2019 om 12:17

      @lekbak: mijn auto is ruim 12 en ook nog grijs van kleur..

      Login om te reageren
  12. ghost zegt

    2 april 2019 om 13:20

    Vuilniszakgrijs is nog altijd immens populair, wie had dat gedacht..

    Login om te reageren
  13. kniesoor zegt

    2 april 2019 om 13:58

    Als je ‘zilver metallic’ ipv ‘grijs’ zegt klinkt het al een stuk beter.

    #marketingrules

    Login om te reageren
  14. phaeton zegt

    2 april 2019 om 18:07

    “Een tweedehands auto uit 2009 is immers technisch een stuk beter dan destijds een auto uit 1999.” Respectievelijk 11 en 9 jaar oud gemiddeld. Dat moet dus zijn 2008 (2019) en 2000 (2009).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North