• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

30 in de bebouwde kom langzaam? Het kan nog veel erger!

Auteur: nicolasr, gepost 14 november 2023 om 17:00 – 17 Reacties

Hitte auto

Als jij 30 in de bebouwde kom al langzaam vindt, moet je bedenken dat het nog veel erger kan.

Een tijdje geleden was heel autominnend Nederland in rep en roer. Het gemeentebestuur van Amsterdam had namelijk besloten de snelheid in de hoofdstad te verlagen tot 30 kilometer per uur. Iets met veiligheid, klimaat en leefbaarheid ofzo.

Iedereen natuurlijk op zijn/haar/hen achterste benen, want hoed halen ze het in hun malle hoofden daar in de Stopera. 30 slaat helemaal nergens op. Ze nemen ons alle hobby’s af. Met 30 word je link en rechts ingehaald door fatbikers en oma’s op scootmobielen.

Maar het kan allemaal nog veel erger.

30 in de bebouwde kom langzaam?

In de Duitse stad Frankfurt am Main namelijk, heeft het stadsbestuur gekozen om de maximumsnelheid te verlagen naar 20 kilometer per uur. Da’s dus nog eens 30 procent lager dan de al belachelijke 30 in Amsterdam.

Daarmee wil het stadsbestuur af van de door hen genoemde ‘zinloze autoritjes. Dus van parkeergarage naar parkeergarage en andere korte, kleine ritjes.

Maar ook het showen van auto’s moet hiermee tot het verleden behoren. Al is dat ‘quatsch’, want showen doen die lui toch al terwijl ze bijna stilstaan. Voor revven heb je geen hoge snelheid nodig.

En oh ja, hier wordt de klimaatkaart ook getrokken. Want 20 rijden is minder slecht voor de ijsbeertjes dan 30. Prima. Als laatste zegt Frankfurt ook dat het om de veiligheid gaat. Met 20 per uur maak je minder schade bij een ongeluk dan met 30. En dat klopt. Toch?

Maar goed. Nu weet je dus waar je niet moet zijn als je naar Duitsland gaat. Hou hem lekker op de Autobahn en scheur door naar je favoriete wintersportgebied in Oostenrijk ofzo.

Veel beter.

Ook interessant!

  • Amsterdam transformeert naar 30 km/u
    Amsterdam transformeert naar 30 km/u
  • 1 op de 3 Nederlanders gaat geen 30 rijden in bebouwde kom
  • maximumsnelheid Amsterdam
    BREEK: maximumsnelheid Amsterdam naar 30 km/u
  • Video: politieachtervolging door bebouwde kom met 100 km/u

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid

Vorig bericht: « Video: gooi je Maybach bovenop je Landcruiser
Volgend bericht: Lezersvraag: Wat is het hardste dat je in Nederland hebt gereden? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    14 november 2023 om 17:19

    Zouden ze aandelen bij de DSG dokter hebben gekocht? Lekker schuren door veel te snel opschakelen, en dan blijven schuren bij die snelheid.

    Login om te reageren
  2. kreukelzone zegt

    14 november 2023 om 17:28

    Een beetje nuance: dit geldt alleen voor de zijstraten. Snelheidslimiet op doorgaande wegen blijft bij het oude. https://www.parool.nl/wereld/30-km-uur-te-langzaam-in-deze-duitse-stad-gaat-de-maximumsnelheid-naar-20-km-uur~bef28843/

    Login om te reageren
  3. herve11f zegt

    14 november 2023 om 17:53

    Weet je dat het bewezen is dat twee voertuigen die niet in beweging zijn NIET kunnen botsen. Dat is dus NOG veiliger.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 november 2023 om 18:24

      Totdat er een idioot met 80km/u achterop botst en je alsnog een kettingbotsing van 3 of meer auto’s hebt … Weet er helaas alles van, zag ‘m nog op z’n Crackberry kijken in de binnenspiegel zo’n 0.5~1s voordat ie m’n bumper sloopte en m’n auto een paar meter vooruit beukte tegen het bumper van m’n voorligger.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        14 november 2023 om 22:51

        Maar dan was je voertuig naderhand dus wel in beweging. Dus.

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    14 november 2023 om 17:56

    20 kilometer per uur, het kan nog erger!

    In de plaats waar ik woon is een aantal jaar geleden de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom naar 30 kilometer per uur gegaan en sinds een jaar is de belangrijkste verkeersader die door de kern loopt richting de uitvalswegen naar de regio voor bijna de helft (!!!!!) een 15 kilometerzone geworden.

    Dat is wel bijna 100 meter waar je maar 15 kilometer per uur mag. .

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      14 november 2023 om 18:43

      Is er letterlijk ook maar iemand die zich daar aan houdt?

      Login om te reageren
  5. Mini Joe zegt

    14 november 2023 om 18:01

    Vroeger, tot het einde van de 19e eeuw, had je bij de entree naar de stad bordjes staan met hondenwagens stapvoets.
    Dat warenonderzoek eens tijden🫠

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      14 november 2023 om 18:59

      Dat waren nog eens tijden

      Login om te reageren
  6. Roskampies zegt

    14 november 2023 om 18:11

    Dus het vermeerderen van pks en veiligheids systemen over de afgelopen decennia leidt dus uiteindelijk tot een daling van de max snelheid op alle wegen. Interessante gewaarwording.

    Login om te reageren
  7. pa045 zegt

    14 november 2023 om 18:19

    @nicolasr: het zal je hobby maar zijn om door Amsterdam rijden. Ik weet wel wat ik liever doe in mijn spaarzame vrije tijd,

    Login om te reageren
  8. nofxke zegt

    14 november 2023 om 20:51

    Door zo traag te rijden wordt de motor helemaal niet warm en geraakt de katalysator niet opgewarmd. Waardoor de uitstoot veel hoger is.
    Veel slechter voor de ijsberen dus…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2023 om 09:56

      Hoezo wordt van traag rijden de motor niet warm? Bij langzaam rijden, onder de 90, is het verbruik van een brandstofmotor het hoogst, er gaat weinig energie in de aandrijving en dus heel veel in warmte productie.
      Maar wie zo’n klein stukje met de auto gaat dat de motor niet warm wordt die begaat een milieudelict.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        16 november 2023 om 17:25

        Brandstofverbruik onder 90 is versnellen en afremmen. Traag rijden levert geen warmte op. Weinig energie en veel warmte productie bestaat niet.

        Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    14 november 2023 om 23:43

    @nicolasr: in België flitsen ze straks iedereen de bijstand in, en in Duitsland mag je niet harder dan een step. Eens met de stelling dat NL allang niet meer het “braafste jongetje van Europa” is?

    Login om te reageren
  10. smokin zegt

    15 november 2023 om 06:29

    Ik kan me niet voorstellen dat het veiliger is wanneer de elektrische (bak)fietsen je links en rechts voorbij vliegen.

    Login om te reageren
  11. 3246cm252kw zegt

    16 november 2023 om 18:14

    Wordt wat, ik heb een auto waar ik echt minimaal 30+ mee moet rijden wil ik hem in ze 2 kunnen zetten en mee tuffen op relatief te lage toeren. Ik zie me al rijden heel Amsterdam door in ze eerste versnelling hahaha en die herrie erbij haha wat een top idee! Lol

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North