• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

460 pk sterke Lotus Exige is het ultieme speelgoed

Auteur: Loek, gepost 9 april 2022 om 11:34 – 4 Reacties

Deze flink aangepakte Lotus Exige is een ultiem speeltje dat door de eigenaar nóg meer ultiem is gemaakt.

We hebben het sinds de onthulling van de Lotus Eletre veel over ‘de origine van Lotus’. Dan gaat het natuurlijk om de heerlijke speeltjes van het merk waar simplify, then add lightness nog een grote rol speelde. Bij de Lotus Elise, bijvoorbeeld. Een vederlichte sportauto die dankzij een simpele motor alsnog een genot was om mee te rijden.

Lotus Exige

Daar kwam later de Lotus Exige bij. In eerste instantie een soort ‘hardcore’ Elise met meer pk en meer gefocuste insteek. Bij de derde generatie in 2012 kwam de Exige S voor het eerst met een ook daadwerkelijk andere motor dan de Elise in productie. Het werd de van de Evora geleende Toyota 2GR-FE motor: een blubberdikke V6. Deze leverde in eerste instantie 350 pk. De Exige is wat zwaarder dan de Elise, maar de lichte insteek zorgt er nog steeds voor dat het heerlijk speelgoed is. Het kan altijd heerlijker.

Lotus Exige “HELL SLOW”

Dat bewijst Britse fotograaf George Williams. Hij heeft al een tijdje een Lotus Exige die hij al eens flink aangepakt heeft. Het gele monster ontving meerdere upgrades aan het exterieur, het interieur en de motor en aandrijflijn. Het resulteert momenteel in 460 pk voor de kleine Lotus. De auto krijgt van Williams de bijnaam HELL SLOW, een referentie naar het kenteken HE11 SLO. De orde van de dag is echter dat HELL SLOW een metamorfose heeft ondergaan.

Paars

De 460 pk sterke Lotus Exige is namelijk recent compleet getransformeerd. Het meest opvallende is de kleur. De auto heeft helemaal uit elkaar gelegen en het gaat om een volledig opnieuw gespoten carrosserie, geen wrap of dat soort praktijken. De gekozen kleur heet Viola Mathilde en is een compleet op maat gemaakte kleur. Andere upgrades zijn nieuwe carbon onderdelen rondom en de gigantische achtervleugel: groter dan de normale. Om deze vleugel kracht bij te staan werd er voorop een carbon splitter met diffusor gemonteerd en zitten er nieuwe luchtkanalen in de voorklep.

Mistlampen

De Lotus Exige van Williams creëert al een mooi paars/geel contrast door gele remklauwen en gele Lotus-letters achterop, maar het contrast wordt versterkt door de gele mistlampen. Er zaten al mistlampen op, maar nu zitten er gele LED-schijnwerpers beter weggewerkt voorop. Wat ook zeker niet verkeerd staat: nieuwe velgen. Het gaat om HRE R101-velgen, de LW (lightweight) versie. Uiteraard met een setje Michelin-banden om lekker te kunnen sturen.

Een bijzonder aangepaste auto en een eigenaar die er trots op is. Williams heeft trouwens het gros van zijn werk gedocumenteerd op zijn Instagram en zijn YouTube-kanaal. Zodat je alles in detail kunt zien wat er is veranderd aan deze heftige Lotus Exige.

Image-credit: George F. Williams/@gfwilliams op Instagram

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, exige-s, Lotus, paars, tuning

Vorig bericht: « Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië 2022
Volgend bericht: Koop de heftigste Porsche 997 waar er maar twee van zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ultimora zegt

    9 april 2022 om 12:01

    Ik volg deze auto al vanaf nieuw. Hij neemt geen halve maatregelen en dat deed hij bij het bestellen ook niet. Hij had namelijk al een unieke kleur er op: Namelijk Liquid Yellow, de signatuurkleur van Renault Sport. Ergens wel jammer dat die kleur verloren is gegaan. Wat wel gaaf is, is dat de auto er redelijk OEM uitziet, maar op bijna geen enkel vlak meer is. Vrijwel alles is op maat gemaakt en zeer doordacht uitgevoerd. Er zit trouwens ook een klein Nederlands randje aan, want hij heeft er een Tractive onderstel, met actieve dempers.

    Login om te reageren
  2. phaeton zegt

    9 april 2022 om 12:20

    Zijn kenteken lees ik als HE (is) II (2, too) SLOW.

    Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    9 april 2022 om 12:38

    Wat een heerlijke Lotus. T begint toch weer te kriebelen.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    9 april 2022 om 13:48

    Mooie kleur dat paars. Dat is toch een kleur die ik steeds meer ga waarderen op een auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North