• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de heftigste Porsche 997 waar er maar twee van zijn

Auteur: Loek, gepost 9 april 2022 om 13:01 – 11 Reacties

Het is trouwens officieel geen Porsche 997: de ultieme versie van die auto heet RUF RT12 R.

De Porsche 911 van de 997-generaties begint het youngtimer-territorium te betreden. Dan begin je toch ineens te kijken naar hoe gaaf die generatie eigenlijk was. Het was de eerste 911 die de modernere insteek van de 996-generatie weer combineerde met de ouderwetse ronde koplampen en tegelijkertijd weer een stukje moderner werd qua design. Tegelijkertijd is de 997 de generatie die zo’n beetje alle varianten wel heeft gezien.

Heftigste Porsche 997

Sowieso bracht Porsche al gave versies naar de 996-generatie, die de 997 overnam en verbeterde. Zo’n beetje alle smaakjes Carrera, de Targa met nog de bijzondere dakconstructie, Turbo-modellen, speciale hommages zoals de Sport Classic en de Speedster en natuurlijk het brede scala aan GT-modellen. GT3, GT3 RS, GT2 (zonder RS, de allerlaatste) en voor het eerst een GT2 RS, wat toch wel de ultieme 997 is. Is dat wel zo? Want als de Porsche-naam niet heilig is, dan is er misschien wel een Porsche 997 die nóg heftiger is. Die heet RUF RT12 R.

RUF RT12 R

Racegame-fanaten zullen RUF kennen als “het merk dat wél hun rechten verleende aan GranTurismo en Forza toen Porsche dat niet deed”, want RUF is officieel geen Porsche. De auto’s die ze bouwen hebben een carrosserie en basis van Porsche, waar RUF bijna alles aan verbouwt. Het resultaat is een Porsche die mechanisch bijna niet meer te herkennen is. De ultieme RUF variant van de 997 was deze RT12 R.

De basis van de motor is ook de welbekende 3.8 liter F6 met een handgeschakelde zesbak. Door de twee turbo’s flink op te voeren zijn de specs niet voor de poes: 730 pk en 940 Nm. Het levert een sprinttijd van 3,3 seconden naar de 100 op en een topsnelheid van 370 km/u. De laatste R van RUF RT12 R staat trouwens voor het feit dat er iets meer op circuitwerk is gelet en je dus de achtervleugel van een 911 GT3 RS erbij krijgt. Eigenlijk is het een soort GT2 RS met GT3 RS-genen en nóg meer pk.

1 van 2

Van de RUF RT12 R zijn 13 exemplaren gebouwd, maar toch is dit groene exemplaar iets unieker. 11 van die exemplaren zijn namelijk vierwielaangedreven. Samen met één ander exemplaar is deze groene achterwielaangedreven. Er zijn dus twee RT12 R’s in deze specificatie op de wereld. Dat is aardig bijzonder. Het groene kleurtje mag er zijn overigens, net als het interieur waar klassieke ‘Plaid’ stoelzittingen gekozen zijn.

Zoals je verwacht is deze RUF RT12 R te koop. Te veil, specifieker, bij Mecum Auctions. Het is de ster van een aankomende veiling omdat het een zeer zeldzaam apparaat is. De andere RUF RT12 R met achterwielaandrijving heeft een tijdje geleden net geen miljoen opgeleverd op een andere veilingwebsite. Dit gaat dus wel even wat kosten, helemaal omdat deze RT12 R de credentials van het Peterson Museum heeft toen ‘ie daar op een speciale RUF-tentoonstelling stond. Bovendien staan er maar 276 mijlen (444 km) op de klok. Een prijskaartje met zeven cijfers is dus niet uit te sluiten. Alles bekijken kan op de website van Mecum.

Ook interessant!

  • Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
    Durf jij? Porsche 911 (997) met 3 ton op de klok
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt
  • Een GT3 RS-spoiler op een Porsche 992, maken of kraken?
  • Koop de ultieme Porsche 997 op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, Porsche, rt12, ruf

Vorig bericht: « 460 pk sterke Lotus Exige is het ultieme speelgoed
Volgend bericht: BMW M4 alternatief voor 50 mille – Autoblog Advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    9 april 2022 om 13:30

    Dat is idd de ultieme 997!
    Ik zou alleen de taartschep eraf laten. Een sports classic ducktail in de plaats.

    Login om te reageren
    • albertjan zegt

      9 april 2022 om 18:58

      @cossiekiller:meer een picnictafel eigenlijk

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 april 2022 om 13:33

    Zo’n fantastische auto speciaal laten bouwen, en er dan niet mee rijden…

    Login om te reageren
  3. Cuprafan123 zegt

    9 april 2022 om 13:34

    Zouden ze bij ruf als je veel geld meeneemt nog een 997 voor je ombouwen? Lijkt mij goedkoper dan die 1 miljoen op de veiling.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      10 april 2022 om 00:05

      Voor 900.000 euries bouwen ze er één voor je om 😆
      Ik dacht trouwens dat de Rt12R 750 pk aan boord heeft, maar kan me vergissen. De CTR3 gaat daar met 777 pk overheen, later weer overtroffen door de 810 pk van de RtR.
      De voorspatborden van de Rt12R lijken verdacht veel op die van de 8-cylinder (RGT-8). Ze wijken af van de normale 997-spatborden en lopen meer rond. Alois Ruf zei ooit dat ze de vrouwelijke heupen moeten weergeven (of zoiets). Rare jongens die Duitsers…

      Login om te reageren
  4. hooesi zegt

    9 april 2022 om 14:06

    Please, laat vanavond de lottoballen goed vallen..;

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      10 april 2022 om 00:07

      Morgen het juiste staatslot nog beter.
      Leuk die luchtkastelen, of luchtbolides in dit geval.

      Login om te reageren
  5. denx zegt

    9 april 2022 om 15:12

    Heerlijk kleurtje….

    Login om te reageren
  6. roberto zegt

    9 april 2022 om 17:21

    Ik zou graag willen, maar ik vind die RUF makeover gewoon niet fraai.. velgen ook beetje saai. Enige RUF die ik wel kan versmaden is de RUF SCR. Kleurtje wel +1

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      10 april 2022 om 00:12

      Dan gooi je er toch andere velgen onder, dat zijn de kosten niet. Ze staan wel mooi ‘naar buiten’ die Ruf-velgen.

      Login om te reageren
  7. hehe zegt

    9 april 2022 om 18:20

    Heel dik…
    ook dat stuurwiel…
    dat is dan weer een beetje jammer
    voor de rest wel tof

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North