• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 dingen die je nog niet wist over de KTM 1290 Super Duke R

Auteur: michaelras, gepost 8 maart 2020 om 07:01 – 24 Reacties

KTM Superduke 1290 R

Wij stuurden onze reporter naar de presslaunch van de KTM Super Duke in Portimao en hij kwam terug met 5 opmerkelijke zaken aan KTM’s power house.

De KTM Super Duke is de grondlegger van het supernaked segment. De power van een superbike, gekoppeld aan een licht rijwielgedeelte zonder kuip en een recht stuurtje…je raadt zelf wel dat het niet veel bruter wordt. Maar hoe zit het met de 2020 update? Hier zijn vijf feitjes die je nog niet wist.

1: De KTM Super Duke krijgt hulp

Geen geweldig groot nieuws, want alle moderne pk-brakers hebben hulpsystemen. Rider Aids of rijhulpjes zoals tractiecontrole, bochten-ABS of KTM’s unieke Supermoto-ABS helpen om alle power van de 1.301cc dikke V-Twin naar het achterwiel te brengen of om je in veiligheid tot stilstand te krijgen. Alle elektronische snufjes werden verfijnd voor 2020 en de grootste toevoeging is een slidecontrol waarmee je een beter gevoel krijgt over de grip – of het gebrek eraan – bij je achterwiel. Wie als een holbewoner aan z’n gashendel draait of in de voorrem knijpt, eindigt dus niet automatisch met de snufferd op het asfalt en da’s maar goed ook want…  – Zie punt 2.

KTM Super duke 1290 R

2: KTM heeft lak aan PK-cijfers. Terecht.

Heel schattig dat je in de kroeg zit te lullen over de 210pk van je superbike, maar deze sinaasappel on steroids levert al 100 Nm koppel bij 3.000 toeren en trekt vlotjes door naar de 140 Nm bij 8.000 tpm / 180pk bij 9.500 omwentelingen. Voor 189 kg drooggewicht… Ben je niet zo thuis in de powercurves of het cijfermateriaal van motorfietsen? Neem dan van ons aan dat dit ding de armen van je lijf rukt en dat powerwheelies in 5de versnelling tot +/- 250km/u geen uitzondering zijn. Het is misschien niet de snelste acceleratie ter wereld, maar zeker de sensationeelste.

KTM Superduke

3: Het chassis is compleet anders dan in 2019.

De Super Duke R draait ondertussen stiekem al 20 jaar mee sinds de introductie van de eerste 990 in 2000. De revolutie kwam er met de 1290 R uit 2014, maar het 2020 model is minstens even vooruitstrevend. Naast verbeteringen aan de motor, remmen, looks en elektronica, werd het framedesign veranderd met een eendelig alu subframe en ook de vering achteraan onderging een grootse aanpassing voor meer veerweg. Het resultaat: een totaal andere, stabielere geometrie en dus meer vertrouwen en comfort voor de rijder.

ktm super duke 1290 r

4: Deze KTM is ook een beetje BMW.

De Oostenrijkers gaan de Duitse toer op – Hier zit ongetwijfeld nog ergens een grap over nazi’s in, maar ik kan er even niet op komen. Hoewel het basispakket van de 1290 Super Duke R indrukwekkend is, leg je best nog wat extra budget opzij voor optiepakketten. Wij reden op een motor die uitgerust was met het Track Pack (elektronica t.w.v. +/- € 350), een Quickshifter (zou standaard moeten zijn +/- € 400) en het Tech Pack met MSR (Motor Slip Regulation, een soort van auto-blipper) en een adaptief remlichtje, nog eens goed voor +/- € 350). Al bij al nog eens een dikke 1000 euro erbij voor dingen die standaard op een motor van dit kaliber thuishoren. Stel je voor, een supernaked van 21.100 euro (18.799 in Belgie)  zonder quickshifter… 

KTM op straat

5: De SuperDuke is de enige nakedbike.

OK, OK, OWKAY. We weten het, vergeef ons even deze marketing-bullsh** maar KTM heeft een punt: De Super Duke is en blijft de enige dikke nakedbike die van een blanco blad werd ontworpen en zelfs de oude KTM RC8 superbike heeft hier niets mee te maken. Alle andere nakeds stammen rechtstreeks of onrechtstreeks wél af van gekuipte racemotoren. Misschien is dit dus het unieke element wat ervoor zorgt dat de Super Duke al 20 jaar synoniem staat voor sensaties, fun en hooliganisme?

KTM Superduke van achteren

Tekst: Arno Jaspers (MaxxMoto)

Foto’s : KTM tijdens de presslaunch op Portimao 

Helm : AGV Corsa R, Pak : Dainese Misano D-Air 

Ook interessant!

  • ktm rc 8c
    Ktm lanceert €35k trackspeeltje: RC 8C
  • Shelby Super Snake Speedster
    Shelby Super Snake Speedster wil jij op je oprit hebben
  • Bugatti Chiron Super Sport: 1.600 pk en 440 km/u
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

ktm, Motorfiets, superduke

Vorig bericht: « F1 auto’s krijgen ontiegelijk veel vet op de botten
Volgend bericht: AB Gemist: de snelste SUV, Genève Roadshow en meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. kadett83 zegt

    8 maart 2020 om 07:49

    Puntje 5 gaat niet op. Grondlegger van Supernaked misschien. In 1994 was de Speed Triple behoorlijk dik voor zijn tijdperk en de echte grondlegger van de hooligan/super naked bike.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      8 maart 2020 om 08:38

      @kadett83: Punt 5 gaat wel op. Het frame van de triumph stamt af van andere triumphs van dat moment. De KTM is en blijft de enige motor in de wereld die van begin tot eind is ontworpen als naked en daarbij niets heeft geleend van al bestaande motoren.

      Login om te reageren
      • risl zegt

        8 maart 2020 om 09:44

        @87sandyd: nee hoor, Buell XB is alleen als maker ontworpen. Zelfs de R is alleen een naked met topkuip en ander subframe.

        Login om te reageren
    • sagaris zegt

      8 maart 2020 om 08:57

      @kadett83: Dit was ook het eerste wat in mij opkwam. Er is namelijk geen 1000 triple buikschuiver (jammer genoeg). Verder leuk stukje!

      Login om te reageren
  2. Ultimora zegt

    8 maart 2020 om 07:56

    Had ooit een Superduke 990. Het was mijn eerste motor. Was wat dat betreft een beslissing uit het hart en geen verstandige keuze. Want het geluid, HET GELUID ?. Zo heerlijk laag lomp 2-cyl geluid. Verder top uiterlijk, en KTM is een merk met een eigen karakter, die je wat minder ziet dan de Japanse en Italiaanse merken. Dat vond ik er leuk aan.

    Deze nieuwe mogen ze ook zo neerzetten, al die rijhulpen zijn wat mij betreft een zeer welkome aanvulling, om zo’n machine nog beter te verkennen.

    Login om te reageren
  3. TimoBac zegt

    8 maart 2020 om 09:13

    Complimenten voor de motor-artikelen! Gisteren weer van 11.00 tot 16.00 op de motor gezeten, het was heerlijk. Lekker de dijken rondom Schoonhoven gereden, ik kan het iedereen aanraden.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      8 maart 2020 om 10:07

      @timobac: ik heb daar mijn eerste huis gekocht, o.a. omdat je daar zo lekker kon motorrijden. Uiteindelijk vond ik het toch te ver naar waar ik ben opgegroeid, maar het zegt wel wat over die omgeving!

      Login om te reageren
      • wokkelz zegt

        8 maart 2020 om 10:40

        @2wheeler: lekdoek is in het weekend dicht voor motoren tegenwoordig, althans een gedeelte ervan.

        Login om te reageren
        • Foramen zegt

          8 maart 2020 om 11:53

          @wokkelz: snap het ook wel. Rijd zelf ook motor maar zou helemaal gek worden van de motoren als ik daar aan de dijk zou worden.
          Dat gezegd hebbende, is ook wel verleidelijk die 60km snelheidslimiet ruimschoots te overschrijden.

          Login om te reageren
  4. racerx zegt

    8 maart 2020 om 09:43

    Punt 5 geeft enkel het onvermogen aan om een competitieve racer neer te zetten. Een toffe naked is makkelijker te ontwerpen dan een racer die vooraan mee kan doen in WSBK, hoe leuk ik de RC8 ook vond.

    Ik hoop overigens dat KTM dit jaar stappen gaan maken in MotoGP, kan de sport wel gebruiken (en ik ben een liefhebber van Brad Binder’s rijstijl).

    Login om te reageren
  5. galgootje zegt

    8 maart 2020 om 10:04

    Ik ben ’t behoorlijk met je eens, alhoewel KTM het zou moeten kunnen. Onvermogen is het dus wellicht niet. Budget dingetje? Anyway, dikke fiets dit! Laatste SuperDuke waar ik op reed reed iig fantastisch leuk.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 maart 2020 om 11:10

      @galgootje: ik vind KTM een heel tof merk en hoop van harte dat ze ooit nog een keer een racer bouwen, ik ben geen fan van nakeds helaas…

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        8 maart 2020 om 11:24

        @racerx: ik weet / begreep het door je reacties links en rechts, niks mis met stukje persoonlijke voorkeur! Dikke prima!

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          8 maart 2020 om 11:54

          @galgootje: reacties van motorliefhebbers onderling zijn heel wat vriendelijker dan dat asociale geroeptoeter bij sommige auto artikelen, bewijs door jou geleverd ;-).

          Login om te reageren
          • galgootje zegt

            8 maart 2020 om 11:57

            @racerx: dank u dank u!! :-) Ik reageer op zowel 2 als 4 wielige artikelen en zie bij beiden verhitte reacties zo nu en dan. Denk meestal zoiets als komop luitjes, doe es lieffff tegen mekaar gewoon.. Maarja ik begin me te realiseren dat dát wel heel erg 1994 is ofzo… Blijkbaar… :-)

            Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    8 maart 2020 om 10:58

    Het enigste wat ik wel al wist is dat ik hem niet kan betalen… :)

    Login om te reageren
  7. daan83 zegt

    8 maart 2020 om 12:43

    Waarom gaat Autoblog niet eens mee naar dit soort persdagen en een first ride review maken!

    Login om te reageren
  8. kimbo12 zegt

    8 maart 2020 om 13:41

    ik wist helemaal niks van dit ding en houden zo. want motor voor paupers. ik dacht dat ik autoblog.nl intikte?

    Login om te reageren
  9. donstorm zegt

    8 maart 2020 om 16:23

    De ZZR 1400 levert 158,2 Nm bij 7500 rpm, en 200 pk bij 10.000 rpm. En dat voor een 4-pitter en een model dat al jaren en jaren op de markt is. Wat is er zo bijzonder aan deze “Super Duke”?

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      9 maart 2020 om 07:26

      @donstorm: dat zijn koppel er al is bij 3000. Minder is meer ;)

      Login om te reageren
  10. Dizono zegt

    8 maart 2020 om 20:56

    Volgens mij kwam de Super Duke pas in 2005, De eerste gewone Duke met 600cc was er in 1994. Overigens zijn de huidige én de vorige generatie Ducati Monster ook vanaf de grond aan ontworpen als nakeds, alleen de eerste was een soort parts bin special.

    Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    8 maart 2020 om 22:08

    Op technisch vlak vind ik ktm geweldig!
    Ook het hooliganisme in het dna van deze fietsen spreekt me wel aan. (Met gevaar voor eigen leven)

    De prijs ja, zelfs die zou ik bereid zijn op te hoesten.

    Maar de looks, neen die werken voor mij echt niet… die koplampen krijg ik maar niet verteerd.
    Jammer!

    Login om te reageren
  12. poeperman zegt

    9 maart 2020 om 07:27

    Ik vind de Ducati S4R van dik 15j geleden toch al minstens even indrukwekkend gezien de tijdsgeest.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2020 om 10:58

    Een fantastisch speeltje, maar ook een belachelijk duur speeltje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North