• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 auto’s krijgen ontiegelijk veel vet op de botten

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2020 om 21:57 – 38 Reacties

F1 auto vet

F1 auto’s moeten hun jeans wat kieskeuriger gaan uitkiezen de komende jaren.

Af en toe komt dezer dagen weleens de vraag voorbij hoe relevant de F1 nog is. In de inmiddels dik 70-jarige geschiedenis van de sport heeft technologische vernieuwing altijd een belangrijke rol gespeeld. Zelfs de grootste hater kan niet ontkennen dat de F1 goed is geweest voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld motoren en aerodynamica. Maar ja, is de F1 ook nog relevant nu die goede oude verbrandingsmotor volgens velen op zijn laatste benen loopt? Groene overwegingen worden steeds belangrijker en CO2 uitstoten past niet in dat plaatje. Extra nadeel: langzaam maar zeker worden die F1 bakken alleen maar zwaarder en zwaarder.

Dat laatste terwijl een lager gewicht natuurlijk ook gewenst is voor een laag verbruik. Overigens is dat bij EV’s een beetje de vraag, want een zwaardere auto betekent ook meer regeneratie van energie bij remmen. Maar goed, een zwaar gewicht zorgt dan wel weer voor extra slijtage aan onderdelen en wegdek, wat niet echt sustainable is. Je zou dus zeggen dat als de F1 aan haar relevantie wil werken, het maken van hele lichte auto’s geen slecht idee is.

Maar helaas, dit jaar wordt het minimumgewicht voor auto’s wederom verhoogd naar maar liefst 746 kilogram. Ter vergelijking: een nijlpaard weegt ongeveer 1.500 kilo. Het minimumgewicht is weer drie kilo zwaarder dan vorig jaar, vanwege de implementatie van een nieuwe sensor om de brandstoftoevoer in de gaten te houden. Kennelijk is die sensor nodig omdat teams konden sjoemelen met de oude setup. Volgend jaar worden de auto’s nóg zwaarder, omdat er meer gestandaardiseerde onderdelen gebruikt zullen worden. Auto’s moeten dan minimaal 768 kilo gaan wegen, exclusief coureur. Precies het omgekeerde van wat je wil dus.

Er is nog een beetje hoop als we kijken naar de historie van de sport. F1 auto’s yoyo-en al langer met hun gewicht. Een opsomming:

  • 1961: 450 kilo.
  • 1966: 500 kilo
  • 1970: 530 kilo
  • 1972: 550 kilo
  • 1973: 575 kilo
  • 1981: 585 kilo
  • 1982: 580 kilo
  • 1983: 540 kilo
  • 1987: 500 kilo
  • 1988: 540 kilo
  • 2004: 605 kilo
  • 2011: 625 kilo
  • 2013: 642 kilo
  • 2017: 728 kilo
  • 2018: 733 kilo
  • 2019: 743 kilo
  • 2020: 746 kilo
  • 2021: 768 kilo

De huidige trend is dus duidelijk. Maar hoop jij dat deze gebroken wordt, of houd je wel van iets om vast te houden? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • F1 2022
    BREEK: Eerste foto's F1-auto 2022 zijn gelekt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Lichtgewicht, Racing

Vorig bericht: « Onveilig gevoel? Dan is deze Brabus Invicto voor jou
Volgend bericht: 5 dingen die je nog niet wist over de KTM 1290 Super Duke R »

Lees Interacties

Reacties

  1. dabazz zegt

    7 maart 2020 om 22:04

    F1 heeft tegenwoordig Amerikaanse eigenaar hè…

    Login om te reageren
    • indy zegt

      8 maart 2020 om 07:45

      Simplify, then add lightness

      Login om te reageren
  2. realhustler zegt

    7 maart 2020 om 22:10

    Dingetje met gewicht is, dat het heel duur is om iets lichter te maken. Dus als ze het minimum gewicht lager zetten, dan gaan de rijke teams vreselijke ingewikkelde en dure dingen maken om overal nog meer grammen te besparen, en de arme teams lukt het niet om zo licht te worden. Dan is straks een Mercedes 100 kg lichter dan een Force India. dus nog meer verschil, niet alleen in rondetijd maar ook in slijtage van banden, minder remweg, snellere acceleratie.
    Nu doen de rijke teams het ook wel, in mindere mate, en kunnen ze met ballast spelen, dat maakt ze wel wat sneller, maar niet zoveel als 100 kg verschil in gewicht.

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      7 maart 2020 om 23:37

      Nee hoor, alles is nog lichtgewicht en zo licht mogelijk daar waar mogelijk. Weliswaar is er een minimumgewicht: het is nog altijd fijn om zelf te bepalen waar je gewicht plaatst.

      Bovendien zijn de auto’s flink gegroeid door de jaren. Dat past ook wel bij de toename in mimimumgewicht.

      Zie bijvoorbeeld:
      [img]https://i.redd.it/dzcbf2trrzd21.png[/img]

      Login om te reageren
      • 1000bochten zegt

        9 maart 2020 om 12:30

        Mooi plaatje erbij zeg! Echt bizar hoeveel langer die auto’s zijn geworden.

        Login om te reageren
    • none zegt

      8 maart 2020 om 14:56

      F1 heeft steeds minder met racen te maken en steeds meer met entertainment. Het wordt net als idols (en alle aanverwanten) gemaakt zodat het de grootste groep bereikt, want het is immers makkelijk om jan modaal zijn centjes uit zijn zak te krijgen met merchandize rommel.

      Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    7 maart 2020 om 22:14

    De gemiddelde AutoBlogget prakt zijn auto ook vol met opties om hem sneller te maken.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      8 maart 2020 om 07:43

      @bernoulli: klopt, striping 5pk

      Login om te reageren
      • Henk_he zegt

        8 maart 2020 om 14:34

        ///M-performance logo’s op de plastic “carbon” onderdelen, plus 5 pk extra

        Login om te reageren
  4. laptom zegt

    7 maart 2020 om 22:49

    Om het racen weer leuker te krijgen zou je 3 dingen moeten doen; laag gewicht, kleinere auto’s (in ieder geval smaller zoals 2015/2016) en eenvoudige aero regels. Punt 1&2 zouden no brainers moeten zijn. Punt 3 is wat lastiger.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      8 maart 2020 om 10:55

      @laptom: Amen!

      Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    7 maart 2020 om 23:16

    Denk dat de gewichtstoename ook met de veiligheid te maken heeft. Kreukelzone halo

    Login om te reageren
  6. morph zegt

    8 maart 2020 om 01:09

    Ze zouden beter ook een maximum lengte/wielbasis vastleggen, straks zijn die dingen langer dan een limo.. Een overzichtje? @jaapiyo?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 maart 2020 om 06:37

      @morph: dat lossen we op door ze een krappe haakse bocht bij de ingang van de pitstraat te laten maken als in de race drie keer moeten steken om de bocht te kunnen halen gaan ze wel voor wendbaarder auto’s.

      Login om te reageren
    • ericd zegt

      8 maart 2020 om 07:17

      Precies! Misschien een itempje doen dat F1 auto’s vooral ook groter zijn geworden, nu net zo lang als een RR Phantom. Ruim een meter langer dan 25 jaar terug. Maakt inhalen ruim 2 meter moeilijker dan voorheen dus. Doe daar es wat aan, incl. de breedte. Die mocht een paar jaar terug van 1.80 m. naar 2 m. https://pbs.twimg.com/media/DtwszKjWoAI8FZv.jpg https://i.redd.it/dzq2zjshl0n31.jpg

      Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      8 maart 2020 om 07:31

      @morph: laat dat straks maar weg, de Mercedes F1 wagen van 219 was 5,7 meter lang

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        8 maart 2020 om 07:44

        @tvklarenbosch: was er toen al F1?

        Login om te reageren
        • quincy zegt

          8 maart 2020 om 09:37

          @lekkerlinksrijden: even bestond vorig jaar 1800 jaar. Niets van mee gekregen?

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            8 maart 2020 om 10:35

            @quincy: heb ik zitten slapen, sorry

            Login om te reageren
    • T16 zegt

      9 maart 2020 om 23:48

      Regels die sinds 2003 gelden: V10 NA, circa 900 pk 19,000 rpm

      Gewicht: minimaal 600 kg inclusief coureur
      Tank capaciteit: Circa 127–150 liters
      Lengte: vrij 4,500–4,800 mm
      Breedte: maximaal 1,800 mm
      Hoogte: minimaal 950 mm
      Wielbasis: vrij 2,800–3,100 mm aanpasbaar

      2006: V8 2,4 liter en max 16,700 rpm (V10),

      2011 V8 + KERS (80 pk)

      2014: V6 1,6 liter Turbo engine en twee Energy Recovery Systems (ERS)

      Regels die sinds 2017 gelden:

      Gewicht: 728 kg inclusief coureur en exclusief brandstof
      Tank capacity: Circa. 150 L i.v.m. FIA reg 105 kg (circa 142 liters)
      Lengte: vrij 5,100–5,450 mm
      Breedte: maximaal 2,000 mm
      Hoogte: minimaal 950 mm
      Wielbasis: vrij 3,200–3,700 mm

      Regels die sinds 2018 gelden: V6 1,6 turbo 875–1,000 pk + 160 pk
      Gewicht: minimaal 733 kg inclusief driver en exclusief brandstof
      Tank capaciteit: Circa. 150 L i.v.m. FIA regel 105 kg (equivalent 142 liters)
      Lengte: vrij 5,100–5,450 mm
      Breedte: maximaal 2,000 mm
      Hoogte: minimaal 950 mm
      Wielbasis: vrij 3,200–3,700 mm

      FIA verhoogt brandstoflimiet voor 2019 naar 110 kilo. Daarnaast mogen de auto’s op geen enkel moment een fuel flow hebben van meer dan 100 kilogram per uur.

      Regels die voor 2020 gelden:
      Gewicht: minimaal 745 kg inclusief Coureur en exclusief brandstof.

      N.B. : Een coureur weegt minimaal 80 kg incl. stoeltje en kleding, helm en handschoenen, anders wordt er aangevuld met ballast gewicht tot 80 kg.

      Login om te reageren
  7. alfapeter zegt

    8 maart 2020 om 07:29

    Ik denk niet dat de ontwikkelingen in aerodynamica van de F1 ook maar enige relevantie hebben voor de auto in het algemeen. Andere technologische evoluties waarschijnlijk wel. Gewicht heeft dan weer heel veel te maken met gestelde vereisten.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      8 maart 2020 om 11:45

      @alfapeter: ik denk juist van wel. Veel simulatiesoftware zou nu niet zo ver zijn als het is zonder F1. Ook zijn daar veel truckjes ontdekt die later op produktieauto’s gebruikt werden om het verbruikt te verlagen. De autoindustie had nooit zo veel tijd en geld in de details gestopt als de F1 teams.

      Login om te reageren
  8. tvklarenbosch zegt

    8 maart 2020 om 07:38

    Mijns inziens zouden ze het volgende moeten doen:
    1. Kortere, smallere auto’s
    2. Zwaar versimpelde aero
    3. Non-hybride motoren op bio brandstof
    4. Gewicht naar 600 kilo
    5. Beperking in wat ingesteld kan worden door de coureur. Dus maar 1 motorstand
    6. Geen hulpmiddelen als bijtpuntassistentie voor de koppeling
    7. Bandenkeuze compleet vrij laten
    8. Geen DRS

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 maart 2020 om 08:28

      @tvklarenbosch: klopt vanuit optimaal/interessant-race-perpectief. Now simply add commerce en money en dan wordt waarschijnlijk elk aspect wat je hier noemt uitgemolken om te winnen want winnen = geld. Dus bij dit rijtje zou mijnsinziens ook iets van beperkt budget moeten hebben. Of de aankomende budgetcap daar iets aan gaat veranderen moet nog blijken. Kan me herinneren dat MV ooit eens tijdens een interview aangaf dat ’t weinig zou helpen omdat teams dan via administratieve trucs toch wel hun budget konden overschrijden wat vrijwel oncontroleerbaar was voor een FIA.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        8 maart 2020 om 12:45

        @drdre1: autofabrikanten kunnen dat. Gooien de kosten posten bij de auto fabriek ipv bv raceteam. Maar de kleinere teams kunnen niet schuiven met hun budgetten.

        Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      8 maart 2020 om 08:35

      @tvklarenbosch:
      Dé oplossing: Allemaal aan de Lotus 49 op biobrandstof!
      Probleem opgelost.

      Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      8 maart 2020 om 10:14

      @tvklarenbosch: en geen radiocommunicatie

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        9 maart 2020 om 19:32

        @maferick74: mwah dat stoort mij niet zo. Zeker als de coureur minder kan instellen aan de auto

        Login om te reageren
    • none zegt

      8 maart 2020 om 15:14

      Zoals ik hier boven schreef
      “F1 heeft steeds minder met racen te maken en steeds meer met entertainment. Het wordt net als idols (en alle aanverwanten) gemaakt zodat het de grootste groep bereikt, want het is immers makkelijk om jan modaal zijn centjes uit zijn zak te krijgen met merchandize rommel. ”

      Waarom denk je dat ze de auto’s veiliger maken? Omdat je dan het gezin met de kids voor de buis kunt plakken, dat werkte niet echt goed als er iemand zich dood rijdt.
      Vanuit een puur racerij perspectief, is het goed (iig maakt het niet veel uit) als er iemand zich dood rijdt. Krijg je die eeuwige verheerlijking als met Senna, en het is nou niet dat zo’n stoeltje leeg blijft. Ik durft te wedden dat over 20 jaar heeft de naam Lauda meer marktwaarde heeft dan Hamilton.

      Login om te reageren
  9. 114i210pk zegt

    8 maart 2020 om 07:50

    Een sensor van 3 kg. Wow.?

    Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    8 maart 2020 om 08:05

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 maart 2020 om 08:31

      @ukbob: ja, maar dan moet jij je zin eindigen met een punt. ? En ’n lichter gewicht is wel goed als ’t ging om ’n gewicht. ? Dus je hebt gelijk. (k**! ?)

      Login om te reageren
  11. vaakbenjetebang zegt

    8 maart 2020 om 10:40

    Auto’s zijn tegenwoordig allemaal veel te zwaar. Wat dat betreft is de ontwikkeling in de F1 op dat gebied heel relevant voor straatauto’s…

    Login om te reageren
  12. yipikaye zegt

    8 maart 2020 om 10:43

    Ach….
    F1 auto’s lijken net mensen.
    Jouw vrouw, naast je op de bank, wordt ook elk jaar zwaarder.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      8 maart 2020 om 10:57

      @yipikaye: maar m’n vrouw kan ik helaas niet ieder jaar inruilen.

      Login om te reageren
  13. drsjeroen zegt

    8 maart 2020 om 16:18

    Formule 1 auto’s lijken dus echt steeds meer op de auto’s die je kan kopen, ze worden steeds zeaarder

    Login om te reageren
  14. poeperman zegt

    9 maart 2020 om 07:28

    Nooit gedacht dat een nijlpaard zo licht was. Een beetje Belgisch Wit-Blauw stier weegt 1300+

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2020 om 11:04

    Tja, de afgelopen 70 jaar zijn de auto’s dus pakweg 300kg zwaarder geworden, dat is veel. Maar ze zijn ook vele malen veiliger geworden. Dit zal het meeste gewicht hebben toegevoegd. Ook wat waard toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North