• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 dingen die we weten over de nieuwe Ford Focus RS500

Auteur: RubenPriest, gepost 23 juni 2016 om 09:08 – 37 Reacties

RS500


Nog niet officieel aangekondigd, maar de puike hatchback gaat er natuurlijk gewoon komen.

Ford werkt achter de schermen aan een nieuwe Focus RS500. Het recept van de vorige RS500 wordt herkauwd, verbeterd en meer hardcore. De oude RS500 werd gekenmerkt door zijn matzwarte kleur en de bekende 350 paardenkrachten die het moesten uitvechten over de voorwielen. De nieuwe RS500 zal een dikkere body krijgen met een groter in-your-face uiterlijk. Maar dat is niet alles. We benoemen alle punten volgens de laatste geruchten vanuit de wandelgangen.

Eindelijk een dik uiterlijk
Een dikkere body zoals ik al zei. Waar de reguliere RS nog niet zo extreem oogt, gaat de RS500 tegen het randje. Een grotere spoiler, opgeklopte wielkasten, luchthappers op de motorkap en een scherper vormgegeven voorbumper doen je de RS500 onderscheiden van zijn reguliere broertje.

Hardcore
De RS500 zal geen auto zijn waarmee je naar Zuid-Frankrijk gaat reizen in alle comfort. Om gewicht te besparen wordt er het nodige isolatiemateriaal weggelaten en worden de zijruiten mogelijk van plastic. Ook zal Ford meer gebruik maken van carbon onderdelen.

Automaat met dubbele koppeling?
Mogelijk propt Ford een automaat met dubbele koppeling in de RS500, gecombineerd met de reeds aanwezige vierwielaandrijving kan dit een groot verschil maken. Dit moet zorgen voor maximale prestaties op het circuit en auto’s als de BMW M2 en de Audi RS3 het nakijken geven. Een pittige taak.

Meer vermogen
Vanzelfsprekend krijgt de RS500 meer vermogen. De reguliere RS perst 350 pk uit de 2.3 EcoBoost. Dit is al een behoorlijk aantal. De verwachting is dan ook dat Ford meer gaat inzetten op gewichtssparing en de 2.3 slechts een klein beetje kietelt. Verwacht een vermogen á 370 pk. Verder zal de RS500 grotere (carbon) remmen krijgen en wordt de hete hatch nog een stukkie stijver afgesteld.

2017
Is het jaar dat we kennis gaan maken met mogelijk de allerheetste hot hatch ooit. Verwacht een beperkte oplage van 500 stuks en een iets pittiger prijskaartje. Ter vergelijking: toen de vorige RS500 op de markt werd gebracht moest je hier zo’n 11 mille meer voor neerleggen dan de reguliere RS.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-rs, Ford, hatchback, lijstjes, rs500, top5

Vorig bericht: « Bizar: Bugatti Chiron op Le Mans sneller dan LMP1 Audi
Volgend bericht: Deze BMW E46 M3 fopt iedere autokenner »

Lees Interacties

Reacties

  1. hammond zegt

    23 juni 2016 om 09:10

    Zal me de komende tijd hier wat meer op Focussen

    Login om te reageren
    • Janalleman zegt

      23 juni 2016 om 10:34

      @hammond: ford focussen?

      Login om te reageren
      • mikkeloentje zegt

        23 juni 2016 om 10:55

        @bjornvdschelde: Gelukkig leg jij zijn grap even uit.

        Login om te reageren
  2. 991gt3rs zegt

    23 juni 2016 om 09:13

    Geruchtenmolen 5.0.0. En de vorige RS kenmerkte zich toch door zijn matzwarte folie?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      23 juni 2016 om 09:16

      @991gt3rs: lees anders het artikel even..

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        23 juni 2016 om 09:19

        @RubenPriest: ”We benoemen alle punten volgens de laatste geruchten vanuit de wandelgangen.” Verder zie ik zal en verwachten en ik zie nergens wat over folie? Dat vroeg ik me af.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          23 juni 2016 om 09:48

          @991gt3rs: Het is nog niet bekend of de nieuwe RS500 ook enkel matzwart zal zijn. In het eerste gedeelte van de tekst benoem ik dat de vorige RS500 inderdaad bekend stond om zijn matzwarte lak. Het is geen folie.

          Login om te reageren
          • mrrallycross zegt

            23 juni 2016 om 10:22

            @RubenPriest: de lak was glans zwart. Daaroverheen was een maat zwart 3m folie geplakt

            Login om te reageren
            • RubenPriest zegt

              23 juni 2016 om 10:39

              @mrrallycross: Oke, dan neem ik terug dat het pure lak was. Zal wel geen reguliere folie zijn, aangezien een gemiddelde wrap na een paar jaar gaat slijten.

              Login om te reageren
              • 991gt3rs zegt

                23 juni 2016 om 11:08

                @RubenPriest: Ruben toch… The matt black foil finish for the Ford Focus RS500 was developed in partnership with the technology company 3M, which specialises in advanced film products for the automotive industry.

              • willeme zegt

                23 juni 2016 om 11:14

                @RubenPriest: Best een plakkerig wrapje:

                https://www.youtube.com/watch?v=8uKsBfV0FK4

              • RubenPriest zegt

                23 juni 2016 om 11:20

                @willeme: Met een wrap is het advies nooit om door de wasstraat te gaan. Is dat ook met deze RS500 dan?

              • mrrallycross zegt

                23 juni 2016 om 11:59

                @RubenPriest: zit volgens mij inderdaad een gebruiksaanwijzing bij. Vogelpoep meteen verwijderen, stonechips direct behandelen. Dat soort dingen

              • willeme zegt

                23 juni 2016 om 12:16

                @RubenPriest: Volgens mij hetzelfde als met Magnolakken van Mercedes en Frozen kleuren van BMW. Wasstraat kon, maar liever met de hand.

  3. jbkleyn zegt

    23 juni 2016 om 09:13

    Geweldig ding, de vorige was ook bruut. Stiekum wel jammer dat ie altijd zo laat komt, je geeft dan 70k (denk ik) uit aan het “oude model” Focus al zullen ze zo uitverkocht zijn

    Login om te reageren
  4. W115 zegt

    23 juni 2016 om 09:15

    2017 pas. En ik maar denken dat we de volgende generatie focus binnenkort mogen aanschouwen.

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      23 juni 2016 om 09:21

      @w115: voor de nieuwe generatie komt de rs500. Dit zal een uitzwaai model worden

      Login om te reageren
  5. fmgarcia zegt

    23 juni 2016 om 09:18

    Gaat toch nergens over. Dit is geen hot hatch meer. Clio is al groot genoeg voor een gezin tegenwoordig. Niet dat dit niet sexy wordt, in tegendeel.. Aan de andere kant, hypercars hebben ook 1200 pk +.

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      23 juni 2016 om 09:39

      @fmgarcia: tegenwoordig vallen alle 4wd met meer dan 350pk onder hyper hatchbacks. En het zijn nogsteeds hatchbacks

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        23 juni 2016 om 09:48

        @mrrallycross: Doe mij dan maar een xc90 t8.. Neen gekheid. De vorm laat het een hatchback lijken. Die nieuwe focus is gewoon bijna een super 2000 man. Snap het hyperhatch niche wel. Hoop alleen dat de fabrikanten niet vergeten waar het werkelijk om gaat. Nu ga je een vermogen/tractie wedloop krijgen. Cijfers liegen niet en daarom ga je straks in een fiesta st al 4wd krijgen om de bijv clio rs af te troeven. Van kwaad tot erger ben ik bang.

        Login om te reageren
        • mrrallycross zegt

          23 juni 2016 om 10:25

          @fmgarcia: je kan geen xc90 vergelijken met deze auto.. zo een wedloop is prima als er betere auto’s uit komen. Maar zoals Ford het doet is het prima. Een dikke hatch neerzetten waar je zelf kan schakelen en goed stuurt. Daarna uitzwaai model die alle ander zoek gaat rijden

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            23 juni 2016 om 10:31

            @mrrallycross: Alle 4wd 350+ hyperhatch vandaar xc90 referentie. Enfin ik begrijp hoe Ford dit aanpakt. Doen ze al 2 generaties. Nu is het nog de Tocus maar voordat je het weet komen de andere spelers met awd modellen. Vind dan dat je het gewoon geen hothatch meer kan noemen. Te zwaar, te steriel en dat zou zonde zijn. Straks krijgen we nog een 1 serie met fwd..

            Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    23 juni 2016 om 09:24

    Had ook wel 450pk verwacht dan.. Ik dan in dot geval dan liever een grotere twinscroll turbo op de reguliere rs geplaatst voor meer fun

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    23 juni 2016 om 09:34

    Dat is wel een aanzienlijker verschil met de huidige RS dan de vorige RS en RS500. Hopen dat het zo is.

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    23 juni 2016 om 09:42

    Nu duimen dat deze motor ook in de Mustang komt. De huidige RS heeft z’n motor ook uit de Mustang maar dan met iets meer vermogen dan de Mustang.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      23 juni 2016 om 09:53

      @ericc: De motor heeft in ieder geval meer dan genoeg reserves. Ik sprak vorig jaar Sept een gast op de dragstrip die expres voor de EcoBoost is gegaan om te kijken hoeveel vermogen hij er uit kon trekken (veilig). Die zat toen op 604pk en gebruikte hem gewoon als daily driver!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 juni 2016 om 10:08

        @E34M5Touring: klinkt fors, hoe doet hij dat qua brandstofverbruik als daily? Als drag racer is 1 op 1 geen punt. Maar iedere 80km tanken is toch knap vermoeiend.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          23 juni 2016 om 10:13

          @dutchdriftking: Hij had z’n eigen tuningfirma en deed al dingen met de V6 EcoBoost dus de techniek was hem niet vreemd. Is ook wel een hoop gedaan aan die motor (zal een kijken of ik nog foto’s heb van de motor en auto) maar nog steeds een 4pitter EcoBoost. Verbruik heb ik niet naar gevraagd maar hij haalde 530 op premium pump gas en 604 op racegas. Hij zei dat ie prima streetable was, beetje laggy bij lage toeren maar zeker niet enorm piekerig. De motoren schijnen echt heel sterk te zijn. Zowel de V6 als de 2.3.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            23 juni 2016 om 10:58

            @E34M5Touring: motoren met een hele hoop reserves is hoe je imago opbouwt. Dat heeft Ford goed in de gaten. Het merk is goed bezig de laatste jaren!

            Login om te reageren
  9. eefie zegt

    23 juni 2016 om 09:56

    Lekkere specs, maken die handel

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    23 juni 2016 om 10:07

    Weer mat zwart met dat geniale rood lederen recaro interieur? Zou wijs zijn!

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    23 juni 2016 om 10:23

    “De verwachting is dan ook dat Ford meer gaat inzetten op gewichtssparing en de 2.3 slechts een klein beetje kietelt. Verwacht een vermogen á 370 pk.”

    Dit is toch heerlijk? Deden maar meer fabrikanten dit. Veel power is leuk, maar een fenomabele wegligging is veel leuker. In mijn ogen is gewichtsbesparing het beste ingrediënt voor een performance-car. Ford snapt het.

    Login om te reageren
  12. martijn11 zegt

    23 juni 2016 om 10:25

    Zou vast wel een mooie auto worden

    Login om te reageren
  13. aadnus zegt

    23 juni 2016 om 11:48

    Die auto is 6 jaar op de markt. Ze kennen t beter net als Allefa doen. Intromodelleke focus 4 RS 500

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    23 juni 2016 om 12:19

    Dit zijn toch wel de gaafste wagens hoor. Ben hier wel fan van.

    Maar kom op en prop er 400pk in. staat zo leuk..

    Login om te reageren
  15. bonzoo zegt

    23 juni 2016 om 14:12

    Zal vast een zeker een dikke erotische bak worden!

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    24 juni 2016 om 03:25

    Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. T belooft een erg dikke bak te worden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North