• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 feitjes over BMW’s sterkste V10 ooit

Auteur: Author, gepost 4 april 2017 om 09:52 – 50 Reacties

P85


Fanboys: terug in je hok. Dit gaat niet over die uitgekauwde E60 M5/E63 M6.

Neen, dit gaat over BMW’s P85. Het blok werd voor F1-seizoen 2005 ontwikkeld en was misschien wel de krachtigste V10 die de koningsklasse van de autosport ooit zag. Vanaf 2006 werd immers gebruik gemaakt van atmosferische V8’s en vanaf 2014 was het gedaan met de NA-motoren. Sindsdien zitten we vast aan 1,6 liter V6’en met turbo en elektropower. Mogelijk komt daar in de nabije toekomst verandering in, maar da’s voor nu niet relevant. Door naar de P85!

1. Hij werd nooit gebruikt in de Formule 1

Meteen maar een anticlimax, dan hebben we dat gehad. De P85 werd ontwikkeld voor het seizoen 2005, maar ineens werd besloten dat motoren niet één maar twee volle Grand Prix-weekenden mee moesten kunnen gaan. BMW was niet bereid om zóveel risico met een nieuwe motor te nemen en de P85 was dus al overleden voordat er ook maar een meter mee was geracet.

2. De specs

Voor wie het NA-tijdperk niet of minder bewust heeft meegemaakt: destijds bedroeg de maximale cilinderinhoud 3.000 cc. Voor 2001 mochten fabrikanten daarbij zelf het aantal cilinders uitkiezen, maar vanaf de millenniumwisseling was alleen die heerlijk schreeuwende V10 nog toegestaan.

Omwille van de hoogte en het zwaartepunt kreeg de P85 een blokhoek van 90 graden. Dit blok was naar verluidt goed voor meer dan 950 pk en “slechts” 360 Nm. De toerenbegrenzer greep in bij 19.800 rpm. Het zal je dan ook niet verbazen dat de P85 een extreem korte slag had. De boring bedroeg 98 mm bij een slag van 39,75 mm.

3. Het gewicht

Nu wordt het pas echt interessant, want deze motor die rustig 950 pk levert woog slechts 82 kg! Materiaalgebruik is wat het gewicht betreft natuurlijk de belangrijkste factor. Zo werden de kleppen gemaakt van titanium, maar was het blok zelf bijzonder licht opgebouwd. De ruimte tussen de cilinders bedroeg namelijk 4 hele millimeters!

Het gewicht van 82 kg is an sich al bijzonder. Wat dit feitje nog interessanter maakt, is dat de E41/4 die BMW in 2000 gebruikte nog 117 kg woog. Bovendien hoefde die motor nog niet een heel Grand Prix-weekend mee te gaan! Het geeft maar weer eens aan hoe rap de ontwikkelingen in de Formule 1 gaan.

4. BMW greep terug naar de P84/5

Zoals gezegd noopten reglementswijzigingen BMW tot het verlaten van de P85, die té vooruitstrevend was om het twee raceweekenden vol te houden. Zo werd de P85 aanvankelijk voorzien van directe injectie, wat voor die tijd heel bijzonder was.

5. Ooit had BMW een nog veel sterkere motor in de F1

In het waanzinnige turbo-tijdperk gedurende de jaren ’80 gebruikten de teams motoren die in de kwalificaties tot de laatste pk werden uitgeknepen. BMW’s M12/13 werd gemaakt van blokken die er in straatauto’s al een tonnetje of wat op hadden zitten zodat alle ‘rek’ eruit was. Door het verhogen van de turbodruk haalden die dingen naar verluidt tegen de 1.500 pk. Meer daarover lees je HIER.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Formule 1, lijstjes, motor, Techniek

Vorig bericht: « Breek! Max kan niet rijden
Volgend bericht: De Seat Ateca FR zegt ¡Hola! »

Lees Interacties

Reacties

  1. undifined1 zegt

    4 april 2017 om 09:59

    Brandstofinjectie = waterinjectie?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      4 april 2017 om 11:44

      @undifined1: ???

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        4 april 2017 om 11:46

        @reistje:
        Zie hieronder. Er stond dat brandstofinjectie innovatief was toen, dus ik dacht er zal wel waterinjectie op gezeten hebben, maar het was dus directe injectie, my bad

        Login om te reageren
  2. kid1988 zegt

    4 april 2017 om 10:01

    Ik neem aan dat jullie bedoelen dat de P85 gebruik zou gaan maken van Directe injectie?
    Directe injectie was in 2005 nog erg nieuw. Vooral voor Benzine motoren.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      4 april 2017 om 10:06

      @kid1988: correct, gaan we fixen!

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 april 2017 om 10:33

      @kid1988:

      1997 Mitsubishi GDI

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        4 april 2017 om 11:05

        @Hubert: 1954, Mercedes 300 SL ;)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          4 april 2017 om 12:14

          @willeme: dat was toch “direct” in het spruitstuk?

          Login om te reageren
          • basman147 zegt

            4 april 2017 om 12:30

            @lekbak: Nope, bij de 300sl wordt het rechtstreeks de cilinders ingespoten. Overigens werd dit principe bij mijn weten voor het eerst op de Mercedes Benz DB601 (vliegtuigmotor) toegepast, waarvan de eerste prototypes in 1935 werd gebouwd

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              4 april 2017 om 18:18

              @basman147:

              Inderdaad. De motor van onder andere de gevreesde Messerschmitt BF109.

              Login om te reageren
      • sjeppie156 zegt

        4 april 2017 om 15:50

        @Hubert: 2.0 fsi van audi en de 2.0 jts van alfa omstreken 2001 beide directe injectie

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          4 april 2017 om 22:36

          @sjeppie156: Bron?

          Login om te reageren
          • sjeppie156 zegt

            5 april 2017 om 13:45

            @simonmc: https://en.wikipedia.org/wiki/JTS_engine
            Ik heb zelf een 2.0 jts 156 gereden uit 2002 en een maatje van mij rijd een a4 2.0 fsi uit 2002

            http://www.autoweek.nl/kentekencheck/80-JLBT
            http://www.autoweek.nl/kentekencheck/01-JVZX

            Daar zie je dat deze directe injectie hebben.

            Login om te reageren
  3. bouwvakkert zegt

    4 april 2017 om 10:03

    V6 met turbo toch tegenwoordig?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      4 april 2017 om 10:11

      @bouwvakkert: @teerdz thanks! Gefixt

      Login om te reageren
      • Teerdz zegt

        4 april 2017 om 10:53

        @mauritsh: Zo’n vergissing is ook niet heel vreemd, ik denk niet dat er een meer inspirerend geluid uit die V4’s was gekomen haha.

        Login om te reageren
        • Author zegt

          4 april 2017 om 10:56

          @teerdz: dat sowieso! :) Ik wil om de een of andere manier maar niet onthouden dat die dingen tegenwoordig een V6 hebben…

          Login om te reageren
  4. Teerdz zegt

    4 april 2017 om 10:06

    Lijkt me dat je bedoelt dat het een 1,6 V6 is, de V4’s zijn voor de LMP1 auto’s zoals de Porsche 919.

    Login om te reageren
  5. goodolddays zegt

    4 april 2017 om 10:07

    Die 82kg, machtig indrukwekkend!

    Login om te reageren
  6. ruvo zegt

    4 april 2017 om 10:12

    Formule 1 rijdt met 1’6 V6 niet met v4

    Login om te reageren
  7. gitaarknul zegt

    4 april 2017 om 10:15

    Bizar als je nagaat dat het al een prestatie was dat zon motor ren weeken meeging, nu zit je met zes motoren over een heel seizoen, met ongeveer hetzelfde vermogen, met 4 cilinders minder, en de helft van de inhoud. En een lagere toerenbegrenzer.
    Stel dat ze weer teruggaan naar een V10 in 2021, én hybride power gebruiken wat voor een monsterlijk vermogen je dan hebt

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      4 april 2017 om 10:58

      @gitaarknul: sterker nog. Dit jaar mogen er maar 4 motoren gebruikt worden.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      4 april 2017 om 11:24

      @gitaarknul: dat is om de kosten te beperken voor de kleinere teams? Ferrari, Mercedes hebben diepe zakken als het op F1 budget aankomt?

      Login om te reageren
      • gitaarknul zegt

        4 april 2017 om 11:46

        @rufctr01: dat zal vast meespelen, mercedes en ferarri hebben dan misschien wel het budget om voor elke race een motor te verslijten, die dan ook veel meer power heeft, dan word het gat nóg groter

        Login om te reageren
  8. bluedust zegt

    4 april 2017 om 10:23

    Is de s85 motor afgeleid van deze krankzinnige motor?

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      4 april 2017 om 11:49

      @bluedust:
      Ik heb altijd het idee gehad dat de s85 gewoon 5 cilinder versies van de s54 koppen had, en daardoor mogelijk ook wel wat met de s70/3 van doen had

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        4 april 2017 om 11:50

        @undifined1: s70/2

        Login om te reageren
        • shogun zegt

          4 april 2017 om 15:00

          @undifined1: S70/2 zijn dan toch 2 S50’s? S70 stamt al van begin/half jaren 90 en toen bestond de S54 nog niet.

          Login om te reageren
  9. danielj zegt

    4 april 2017 om 10:33

    De s85 is geïnspireerd op de p85, lijkt me best een interessant artikel voor de e60 fanboys.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      4 april 2017 om 12:16

      @danielj: Klopt! De S85 (5.0 V10 in de E60 M5 EN M6), is ook de ‘vader’ van de S65, de 4.0 V8 in de E9x M3, beide pareltjes trouwens, en lekker hoogtoerig, doch met een goed koppelverloop over bijna het gehele toerenbereik, heeft ook goed aangetoond dat BMW erg goed is in blokken bouwen, naast haar oude vertrouwde robuuste zes-in-lijn motor.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        4 april 2017 om 21:13

        @lekkaah: Heerlijke blokken, maar ook altijd een draaikolk in de tank, zelfs als je idle’de …. je stond elke 400-500km (max) weer aan de pomp, opnieuw ff 100L af te rekenen. Tikt aardig aan als je ‘m niet alleen voor in het weekend hebt :)

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          4 april 2017 om 21:55

          @dawwg: heeft de E60 M5 een 100 litertank? De M3 iig een 60 litertank, hoewel we allemaal gewicht willen besparen had daar toch om praktische redenen een 80L in gemogen van mij, maar dat is dan ook misschien het enige ‘kritiek’puntje aan de auto..

          Login om te reageren
        • crackdavid zegt

          5 april 2017 om 12:17

          @dawwg: Ken iemand met een S65 AMG die haalt soms maar 300 km op een tank :p

          Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        5 april 2017 om 12:15

        @lekkaah: Qua betrouwbaarheid zijn het maar matige blokken. Bij de E60 M5 kwam het zeer regelmatig voor dat de complete motor vervangen moest worden.

        Login om te reageren
  10. SimonMc zegt

    4 april 2017 om 10:34

    Vraag me dan altijd af exact wat er dan kapot gaat aan zo’n blok. Spreken we dan over schade aan de schraapringen/segmenten, of zelfs aan de cilinderwand? Of zijn de drijfstangen niet meer 100 % recht ofzo?

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      4 april 2017 om 12:00

      @SimonMc: er zal we het een en ander krom gaan trekken ja, vooral na een uurtje of 2 op 19.000 toeren. En 85 kilo, dat zal ook niet heel erg mee werken om de boel heel te houden..

      Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    4 april 2017 om 10:41

    Ik zie eerlijk gezegd maar 3 feiten over de motor, de laatste 2 gaan over andere motoren….

    Login om te reageren
  12. porsche928 zegt

    4 april 2017 om 11:20

    Geen geluid bij dit topic?

    Login om te reageren
  13. reistje zegt

    4 april 2017 om 11:54

    Die 90 graden zal zijn om balans (en omdat het moet volgens de regels) en niet om het zwaartepunt.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      4 april 2017 om 15:03

      @reistje: Nee hoor, Ilmor maakte 72˚ V10’s die we o.a. in de McLaren zagen liggen zoals in Adrian Newey mislukte MP4-18. Volgens mij werd de hoek van de cilinderbank pas bepaald bij de V8 motoren.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        4 april 2017 om 18:22

        @bassx:

        Inderdaad, Renault had zelfs een 111 graden exemplaar rond die tijd.

        Login om te reageren
  14. bassx zegt

    4 april 2017 om 12:20

    Van ’89 t/m ’99 mocht je niet meer dan 12 cilinder gebruiken. Het was dan ook niet helemaal vrij naar keuze. Maar in ’99 was de V12 al helemaal uitgestorven omdat de voordelen van de lichtere V10 al gauw werd opgemerkt. Toch vind ik de V12 lekkerder klinken, hier hoor je Ferrari’s met hun V12’s tussen de V10’s: https://www.youtube.com/watch?v=EwmvVWSvSpg

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      4 april 2017 om 18:25

      @bassx:

      Het eerste voorstel voor de 3.5L limiteerde de motoren zelfs tot 8 cilinders. Maar daar stak Enzo Ferrari natuurlijk een stokje voor met hoog politiek spel door een Indycat te bouwen en te dreigen de F1 te verlaten.

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    4 april 2017 om 13:13

    Geeft maar weer duidelijk aan dat F1 techniek geniaal is, maar niet geschikt voor dagelijks gebruik. Na 1 weekend a 500km naar de knoppen…. Natuurlijk 500km max presteren maar toch.

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    4 april 2017 om 13:46

    Zonde dat er soms van dit soort dingen worden tegengehouden door regels

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 april 2017 om 14:41

      @mrrallycross:

      Anderzijds worden er door de beperkingen weer andere ideeën opgedaan.

      Login om te reageren
  17. sracert zegt

    4 april 2017 om 16:29

    Leuk maar de 3.5 liter V-10/12 klonken nog beter! en je kon het geluid v/d verschillende motoren op afstand horen naast het circuit. Nadat iedereen een V8 moest hebben hoorde je geen verschil meer tussen de verschillende motoren. Een Ferrari klonk net zoals een Renault/Honda/of een Mercedes. Dat was toen ook al k#t. Tegenwoordig maken ze ook allemaal het zelfde geluid, gewoon ronduit ook K#t en SAAI. Het slaapt wel lekker op de bank.

    Login om te reageren
  18. jippie zegt

    4 april 2017 om 21:25

    Zou de zeer korte slag debet zijn aan de vrij beperkte hoeveelheid Newtonmeters (nm’s)?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 april 2017 om 22:38

      @jippie: Lijkt me eerder gerelateerd aan de cilinderinhoud, niet zo zeer aan de slag.

      Login om te reageren
  19. fconderkantlat zegt

    4 april 2017 om 21:30

    er gaan geruchten rond dat de stig destijds op dagelijkse basis op de motor kakte zodat de motor beter uithardde

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North