Special: de sterkste Formule 1-racer ooit

Auteur: , 45 Reacties

Hybride geneuzel, brandstofverbruik dat aan banden wordt gelegd en het gas loslaten om de batterijen op te laden? Cute, maar halverwege de jaren '80 hadden F1-coureurs nog haar op hun borst.

Waarschijnlijk ook op hun schouders en rug, want de turbomonsters waar in die tijd mee werd gereden waren bloedjelink. Voorbeelden zijn hier vaak zat voorbijgefietst, toch is er eentje die meer aandacht verdient: de Benetton B186. Op zich was de auto zelf niet eens zo bijzonder. Twee pole positions, drie snelste rondes en een overwinning. Verder kwam de B186 in één seizoen niet. Maar onder de bont gekleurde kap lag een beul van een racemotor.

Die motor was er een uit de koker van BMW en niet geheel toevallig leverde de legendarische Paul Rosche een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de M12/13. De 1.5-liter viercilinder met KKK turbo leverde in kwalificatie-trim meer dan 1.350 pk bij een wagengewicht van zo’n 550 kg. Omwille van betrouwbaarheid en verbruik werd de turbodruk voor de races teruggeschroefd totdat het blok ongeveer 900 pk leverde. Verbruik? Jazeker. In die tijd mochten teams in de races 195 kg brandstof verbruiken, grofweg twee keer zoveel als nu het geval is.

Leuk om te weten: BMW gebruikte voor de vervaardiging van deze motoren alleen oude blokken van straatmotoren die minstens 100.000 kilometer hadden gelopen. Deze gietijzeren blokken waren helemaal uitgehard en uitermate geschikt om dienst te doen als F1-motor. Zoals Rosche het omschreef: “they are like well-hung meat”. Juist ja. BMW had trouwens wel meer vreemde manieren om de blokken op smaak te brengen. Zo werden de viercilinders buiten in de kou en regen bewaard. Ook zouden de ingenieurs regelmatig over de blokken heen hebben gepiest omdat urine op de een of andere wijze een positieve uitwerking heeft op het ijzer.

De M12/13 werd reeds enkele jaren gebruikt voordat het blok in 1986 bij (onder andere) Benetton terechtkwam. Achter het stuur zaten Teo Fabi en Gerhard Berger. Zoals gezegd werden voor de kwalificaties alle registers opengetrokken. De wastegate werd dichtgeplakt, de turbodruk werd opgeschroefd tot een bizarre 5,5 bar en vervolgens was het exacte vermogen onbekend. De testbank ging namelijk maar tot 1.280 pk. Champagne problems!

BMW M12/13

Overigens was dat kwalificatieverhaal nog best een lastige. Coureurs konden ’s ochtends niet oefenen met het kwalificatievermogen, want dan zouden ze sowieso twee blokken slopen. Bovendien hadden ze vaak echt maar één rondje om een snelle tijd neer te zetten voordat het blok, de banden, de ‘bak of iets anders in de soep zou draaien.

Op de snelle circuits bewees de BMW-motor z’n nut, maar het turbogat was natuurlijk bijzonder groot. Gerhard Berger bekende later dat hij weleens vóór de bocht vol op het gas ging, zodat hij bij het uitkomen het volle vermogen ter beschikking had. Op de toenmalige Österreichring kwalificeerde Teo Fabi de Benetton met een gemiddelde snelheid van 256 km/u. Op Monza klokte Berger een topsnelheid van 352 km/u, dertig jaar geleden en zonder DRS!

Nog een bizarre anekdote, om maar aan te geven wat voor beestachtige auto dit was: Berger claimde in Mexico ooit wielspin te hebben gehad bij een snelheid van 345 km/u en in de zesde versnelling. Helaas was het BMW niet te doen om mooie verhalen, maar om resultaten. Die werden mondjesmaat geboekt al was het niet genoeg om de hoge heren in München te overtuigen. De stekker werd uit het project getrokken en wij zitten nu opgescheept met hybride koffiemolens die minder lawaai maken dan de grasmaaier van je buurman. Filmpje!

Benetton B186



45 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Wielspin bij 345 km/u? ik denk dat ik serieus zou schrikken
@rufctr01: Ik zou een eetlepel jus uit mijn broek kunnen scheppen
Daarom koop ik altijd auto’s met meer dan 200.000 km op de klok ..

Die zijn namelijk veeeeeeel beter dan nieuwe ..
wel eerst effe in een gierput rijden natuurlijk ..
Anders werkt het niet ..
Ik pis altijd over mijn hond heen. Loopt ie ook harder.
@baklava: hahaha geniaal!
@baklava:

Ik heb overigens geen hond, mochten er mensen “dierenmishandeling” willen gaan roepen.
@baklava: Wiens hond pis je dan over? Die van de buren?
@baklava: hahahahah!
@baklava: probeer het ’s bij je vrouw/vriendin zou ik zeggen…
@davelepeef: dan krijg ik klappen met een slipper. Nee dank je!
Vroeger was alles beter.
@boomhauwer: die woorden kun je je in Nederland niet veroorloven maat! Want nu… Nu hebben we Max Verstappen! Het grootste fenomeen uit de F1 historie, toch.. Moet alleen nog even snel kampioen worden voor de sier. Maar dat komt volgen seizoen. En dan staat hij wel op 1 in de zoekwoorden top, boven Pokemon :)

Oke even serieus. Wat een dappere mannen die in die klassiekers stapten zeg. Toen was F1 ECHT een extreme sport. Red Bull had er toen al moeten zijn eigenlijk. Zien er bovendien stuk vetter uit!
Wel vreemd dat er geen artikel gewijd is aan het feit dat Paul rosche recentelijk overleden is.
@marvin1608: Hoeveel artikels wil je dan hebben over hem? http://www.autoblog.nl/nieuws/het-genie-achter-deze-motor-is-overleden-92949
@simonmc: Stom, mijn fout. Gek dat ik dat artikel gemist heb terwijl ik dagelijks kijk. Vond het al vreemd.
@marvin1608:

Paul was onze BFF ..
We missen hem nog elke dag .. 7X ..
@lincoln: en om hem te eren schrijven we 7x per dag over Max Verstappen. Cirkeltje –> rond.
Echt jammer dat ik die tijd niet heb meegemaakt…
De mannen die deze auto’s bestuurden aten ook geen honing, zij kauwden op bijen. Mooi man
Blokken die al een ton erop zitten en buiten in de kou en regen werden bewaard. Je verwacht het niet..
@pinut187: het was niet om de blokken uit te harden maar om de interne spanningen eruit te krijgen. Het metaal “werkt” dan niet meer.
Toen klonken turboblokjes nog wel goed.
Het moet echt bizar (eng) geweest zijn om hiermee te kwalificeren. Buiten dat je een miljoen peekaa had werd het vermogen ook niet echt subtiel geleverd. Als je niet in het juiste toerengebied zat gebeurde er niks en als de turbo dan eindelijk opspoelde (wat wel even duurde met deze ouderwetse turbo’s) waren ze niet te houden. Enorm respect voor deze mannen.
De V6 Twin Turbo motoren waren veel krachtiger dan het 4 pittertje van BMW. dat terzijde, het was leuk om het (echte) turbo tijdperk mee te maken. Ik begrijp best wel dat als je een BMW liefhebber bent je de roze bril niet af wilt zetten beste MauritsH maar je bent journalist of niet?.
@sracert: Ten eerste: deze BMW-motor staat bekend als de sterkste F1-motor ooit. Ten tweede: vele AB-lezers weten dat ik geen BMW-fan ben. Ik heb een Toyota Starlet en daar ben ik heel blij mee. Ten derde: probeer de volgende keer een verhaal te tikken waar wél een touw aan vast te knopen valt, als het effe kan ook nog in één overzichtelijke reactie ipv al deze losse drek.
@MauritsH: vind het enkel raar dat de foto van de motor in het artikel er geen turbo te zien is?
Als die toch zo belangrijk is…
Ok voor de info: De krachtigste F1 motor van die tijd kwam van HONDA. Sorry het was niet anders voor de EU fans.
@sracert: Voor jouw info, die was toch echt van latere datum, Piquet had in de Brabham BMW in kwalificatie trim 14000 toeren in de rug.
@toniominestrone: klopt helemaal. met Piquet waren de turbo’s nog vrij. De McLaren van Senna niet, vandaar het opschroeven v/d toeren door Honda.
De Williams Honda van Piquet en Mansell in kwali trim had 1500 pk+ was ook topgeheim, niemand mocht iets van elkaars motor weten.
@sracert: Het zit je wel dwars hè?
Post eens wat bronnen zou ik zeggen, dan kunnen we er allemaal nog wat van opsteken ipv dat slappe gekakel.
Groetjes van een BMW liefhebber ;P
Later door de turbo restricties had HONDA(met Senna) een motor die meer dan 18.500 t/pm kon draaien. was ook top geheim(niemand wist precies hoeveel toeren) en toen besloot de FIA (met dank aan Ferrari, kon niet meekomen) de turbo’s af te schaffen.
@sracert: zie hier de geboorte van V-TEC.
En natuurlijk dank je Renault, die wisten in ’78 al wat turbo’s gingen doen. Toen racen nog echt TOP was en tegenwoordig zonder Max-en een goed slaapmiddel zijn voor een middag dutje op de bank. Rest my case…..
Tijdje geleden heb ik nog een special geschreven over Nelson Piquet die in 83 kampioen werd met deze motor. http://bmwblog.nl/bmwblog-nl-special-nelson-piquets-tweede-titel/
Het schijnt dat er in Born ook enkele oude Duitsers werken die elk mini motorblokje even swaffelen voordat het wordt ingebouwd. Al snel 5 pk extra.
Ooit een fantastisch verhaal gelezen dat Gerhard Berger moest proefrijden met de ATS-BMW F1 wagen op…….Zandvoort.
Hij moest echter op Spa trainen met een BMW 635 voor de 24 uur.
Hij racete met zijn 325i met de journalist die dit allemaal opgeschreven heeft voor het nageslacht ’s nachts naar Zandvoort om overdag zijn debuut! te maken in de F1, om vervolgens terug naar Spa te racen in race overall met de 325i.
Eenmaal in Spa aangekomen, kon’ ie gelijk in de 635 CSI springen om zijn eerste stint te doen.
Ik bedoel maar, drie bijzondere BMW’s in minder dan 24 uur, wie zou dat nou niet willen?
Ow die ATS BMW was volgens Berger het meest verschrikkelijke monster ooit, de krachten die op je lichaam werden uitgeoefend door de Turbo motor, maakten schakelen schier onmogelijk!
Jammer dat ik toen te klein was om F1 te kennen/begrijpen, en nu “te groot” om het slappe overgereglementeerde afkooksel dat F1 nu is te appreciëren…
Bedankt voor de tip Autoblog. Vanaf nu doe ik ’s morgens mijn motorkap open, pis ik elke keer eens over mijn motorblok (mag kakken ook?) en hoop dat hij binnenkort weer wat extra vermogen heeft. Ik hou jullie op de hoogte als er vooruitgang wordt geboekt!
@cossiekiller: Check je winterbanden, laat je auto niet stationair warmdraaien en vergeet vooral niet om je turbo af te laten koelen..
@dare2think: als je de urine netjes spreid en de turbo koelt dan hoeft de motor niet meer af te koelen als je geparkeerd hebt.
@rrvliet: Aan de meeste openbare toiletten te zien zal dat verspreiden geen probleem zijn.
Een en ander had ook wat te maken met de brandstof die indertijd gebruikt werd, dat was volgens mij een stuk heftiger spul dan tegenwoordig gebruikt wordt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).