
Interessant! De autoverkopen in Nederland laten 5 opvallende dingen zien.
Augustus 2025 was geen recordmaand voor de Nederlandse automarkt. Met 26.663 registraties lag het totaal zo’n 3 procent lager dan vorig jaar. Toch zijn de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC interessant te noemen. Er zijn genoeg trends en verrassingen te ontdekken als je door de droge cijfers kijkt. Dit zijn de vijf meest opvallende.
1. Hyundai Inster knalt erin
Nieuwkomers hebben het vaak lastig, maar de Hyundai Inster bewijst dat het ook anders kan. Met 411 verkopen in augustus en inmiddels 2.601 dit jaar is de compacte elektrische auto direct een publiekslieveling. Ik ben blijkbaar de enige die het ding een uitstraling vindt hebben van een brommobiel.

2. EV’s groeien hard, maar niet allemaal
Dat de EV stevig voet aan de grond heeft, staat buiten kijf. Met 9.051 registraties in augustus pakken volledig elektrische auto’s een marktaandeel van bijna 34 procent. Toch profiteren niet alle modellen even hard.
De Skoda Elroq steelt de show met 730 stuks, terwijl de Tesla Model Y (438) nog wel scoort maar duidelijk minder dominant is. Verrassender is de dip van de Volvo EX30: nog altijd populair in de jaarcijfers, maar augustus leverde slechts 23 kentekens op. Leverproblemen, iemand?
3. Franse merken terug van weggeweest
De Fransen lijken de smaak weer helemaal te pakken te hebben. Renault zette 391 exemplaren van de nieuwe 5 op kenteken en staat dit jaar al boven de 2.600. Citroën doet ook mee met de gloednieuwe C3, die in augustus 260 keer werd geregistreerd en inmiddels ruim 3.000 keer dit jaar.
De Peugeot 208 draait al een tijd mee, maar blijft het ook goed doen. De Franse hatchback is dit jaar tot nu toe 3.261 keer verkocht.

4. Chinese merken blijven pushen
De Chinezen veroveren langzaam maar zeker de Nederlandse markt. BYD wist 237 kopers te vinden voor de Seal U en staat dit jaar al op ruim 1.400 stuks. Zeekr doet het met 81 registraties iets rustiger aan, terwijl Leapmotor voorzichtig zijn eerste T03’s en C10’s naar Nederland rolt. Het zijn nog geen volumemerken, maar ze timmeren wel gestaag aan de weg.
5. Klassiekers houden stand
Tussen alle nieuwe namen en elektrische hype is er één constante factor: de klassiekers blijven scoren. We noemden al even de 208. Dit is zeker niet de enige succesmodel over een langere periode.
De Kia Picanto was met 1.110 registraties de absolute nummer één van augustus en zit dit jaar al boven de 6.300 stuks. Toyota doet het breed goed met de Yaris Cross (546 in augustus) en de Aygo X (531). Zelfs de Volkswagen Golf, jarenlang hét boegbeeld van de Nederlandse wegen, laat zien dat er nog leven in zit met 174 registraties.





Lijkt mij stug dat de elektrische Volvo leverproblemen heeft, daar moet je toch echt het vette dinosap voor drinken
Vind de verkopen, lease zal het voornamelijk zijn, van de Chinese merken nogal tegen vallen zeker als je de enorme media aandacht meerekent…….. . Het ‘geplug’ van Chinese auto’s kan bij collega media niet op inmiddels, ene na andere test en artikel, en de nodige superlatieven.
De Europese merken weten zich te handhaven en hebben inmiddels een mooi aanbod aan EV’s, Renault, Stellantis, VW, Audi Mercedes en uiteraard Kia Hyundai……zien er vaak beter uit dan de Chinese EV’s en meer betaalbaar (zeker ook in de lease).
Toyota dit jaar 16% minder verkopen, het gebrek aan EV’s begint te wreken, vlgd jaar de matige Urban Cruiser, opgefriste BZ en veelbelovende CHr+, afwachten wat deze gaan doen in de lease.
De Nederlandse markt is sowieso erg slecht dit jaar. Toyota staat qua registraties 2e in NL. Dus jouw verhaal gaat niet op.
Dan ben je toch wel aardig van het padje als je zo’n debiel ogend autootje koopt?