
De compacte crossover begint het jaar goed, aldus de verkopen van januari 2025.
De best verkochte auto van Nederland in januari 2025 was de Kia EV3. Is daarmee de toon gezet voor het nieuwe jaar? De verwachting was al dat deze crossover in de smaak zou vallen.
De EV6 was immers ook een succesnummer, maar qua prijs voor een kleiner publiek te betalen. Met de komst van de EV3 bedient het merk een bredere groep. Dat werpt meteen zijn vruchten af. De elektrische auto concurreert sterk met de Volvo EX30. De Zweedse Chinees doet het ook nog aardig, maar staat niet bovenaan in de verkopen van januari 2025 in Nederland.
In de eerste maand van het nieuwe jaar werden in totaal 32.804 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Het is een daling van 4,6 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2024, toen werden er 34.392 personenauto’s geregistreerd.
Van die 32k auto’s waren er 11.157 exemplaren een EV. Een stijging van 28,2 procent. En goed voor een marktaandeel van 34 procent. Het grootste marktaandeel gaat met 45,5 procent naar de hybride auto’s. 14.934 registraties betroffen een hybride. Dat is niet zo heel gek, tegenwoordig zijn veel nieuwe auto’s al standaard een hybride.
Best verkochte modellen
Op één staat de Kia EV3. Maar hoe zit het met de verkopen andere personenauto’s in januari 2025? Het is dubbel feest bij het Koreaanse merk, want de Picanto staat op twee. Voor de Volvo EX30 moeten we naar de vierde plaats kijken.
1. Kia EV3 (1.757 registraties, 5,4% marktaandeel)
2. Kia Picanto (855 registraties, 2,6% marktaandeel)
3. Peugeot 208 (777 registraties, 2,4% marktaandeel)
4. Volvo EX30 (724 registraties, 2,2% marktaandeel)
5. Volkswagen Polo (696 registraties, 2,1% marktaandeel)
Daarmee staat Kia op nummer één van best verkochte merken. Gevolgd door Volkswagen en Volvo. Stellantis weet het met geen enkel merk tot de top 5 te schoppen. Wat enigszins opmerkelijk is voor zo’n groot autoconcern met een breed portfolio aan merken.
Best verkochte merken in januari 2025
1. Kia (4.102 registraties, 12,5% marktaandeel)
2. Volkswagen (2.829 registraties, 8,6% marktaandeel
3. Volvo (2.136 registraties, 6,5% marktaandeel)
4. BMW (2.031 registraties, 6,2% marktaandeel)
5. Hyundai (1.834 registraties, 5,6% marktaandeel)
Qua verkopen stond vorig jaar nog de Tesla Model Y op één. De crossover levert in, logisch met de komst van de facelift. Wellicht dat de verkopen later dit jaar weer toenemen. In de top 5 is het Amerikaanse merk met twee modellen nog altijd goed vertegenwoordigd.
Best verkochte EV-modellen in januari 2025
1. Kia EV3 (1.757 registraties, 15,7% marktaandeel)
2. Volvo EX30 (724 registraties, 6,5% marktaandeel)
3. Volkswagen ID.3 (523 registraties, 4,7% marktaandeel)
4. Tesla Model Y (482 registraties, 4,3% marktaandeel)
5. Tesla Model 3 (432 registraties, 3,9% marktaandeel)
De verkopen van januari 2025 sluiten we af met het bericht dat diesel doder is dan dood. Dat mag geen verrassing zijn. Het marktaandeel is ienieminie met slechts 0,8 procent. Wil je origineel voor de dag komen? Koop een diesel. Of beter nog: LPG!
Verhouding brandstofsoort in januari 2025
1. Hybride (14.934 registraties, 45,5% marktaandeel)
2. Full EV (11.157 registraties, 34,0% marktaandeel)
3. Benzine (6.388 registraties, 19,5% marktaandeel)
4. Diesel (270 registraties, 0,8% marktaandeel)
5. LPG (55 registraties, 0,2% marktaandeel)





Is Peugeot geen Stellantis meer vanaf 2025?
Dat stukje gaat over merken. Niet modellen
Dat de Picanto het goed doet, is vooral een gevalletje ‘in het land der blinden…’ Ze hebben enkel nog concurrentie van concerngenoot Hyundai, met de i10. Alle concurrenten zijn uitgefaseerd en niet meer opgevolgd, of ze groeien een maatje groter (Aygo) en daarmee feitelijk naar het B-segment.
B segment is Yaris / 208 etc.
Aygo is een concurrent van de Picanto alleen zonder de hogere zit.
Heb je de huidige generatie Aygo wel eens naast de eerste drie generaties zien staan? De lengte is in stappen van 3415 -> 3455 -> 3465 naar 3700 mm gegroeid. De breedte is van 1615 naar 1740 mm gegroeid. Dat is gerust fors te noemen. Daarmee is de Aygo net zo breed en maar weinig korter meer dan de huidige Yaris.
Robert heeft in dit geval gelijk. Als je nu een auto op benzine wilt hebben en maximaal 20k wil neerleggen dan heb je de keuze uit de Picanto, Panda, Space Star en Aygo. Van dat hele rijtje is alleen de Picanto te koop voor minder dan 19k.
Je kan nog uitwijken naar de Sandero, maar die is bi-fuel met LPG. Die LPG installatie maakt de maandelijkse kosten ook weer een stukje hoger.
Dus lekker een tweedehands Up kopen.
Slimme actie van Kia om de orderintake pas in Januari uit te leveren. Levert toch weer wat marketing op.
Sowieso wil je jouw kenteken liever op ‘25 dan ‘24, dus dat hebben kopers van alle merken gedaan denk ik..
Als leaserijder heb ik hem ivm de bijtelling toch echt liever op ‘24 dan op ‘25.
Leasemaatschappijen zien het liefst geen kentekenregistraties in december. Dit was dus wel een beetje te verwachten.
Veel fraaiere wagen dan de Volvo EX30, ruimer vooral ook en goede EV techniek, afwerking en garanties. Gewoon een leasetopper. Dan komt er 26 nog klein model eronder, dan rolt Kia de hele EV markt op.
Vertel alsjeblieft wat je bedoelt met het raadselachtige 26.
2026 vermoed ik
Zoon van m’n buurman heeft zo’n EV3 in matgrijs.. Heb normaliter helemaal niks met dat Koreaanse spul, maar die EV3 is echt wel gaaf.. lijkt zo uit een sci-fi film te komen.. Tof!
Iedereen praat over de Chinezen maar onderwijl nemen de Koreanen de markt over, gewoon omdat ze de betere producten hebben.
De meningen zijn nogal verdeeld over de EV3.
Het pakket is een goede aanbieding maar het ontwerp is aan mij niet besteed. Nu een aantal keren zien rijden en ik vind het echt een ontzettend mislukte auto om te zien.
Bij ons in de straat/hofje staat er een zwarte Plus Advanced en in de wijk in totaal 4. Bijzonder hoe snel dit gegaan is met de EV3!