• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai Inster

De Hyundai Inster is een elektrische stadsauto die het A-segment in Europa in leven houdt.

Het verdwijnen van de Up!-familie en het C1–Aygo–106/107-gezelschap leek het A-segment bij veel grote merken ten dode opgeschreven. Daar steken een paar auto’s een stokje voor, waaronder de Hyundai Inster. Het Zuid-Koreaanse merk nam een model dat al op de eigen markt verkocht werd, puntte het wat bij en bracht het in Europa aan de man.

Inster nieuws

  • Een EV voor minder dan €30.000: dit zijn je opties anno 2025

    Lees meer
  • Hyundai transformeert knotsgekke concept tot een game

    Lees meer
  • Is Hyundai’s nieuwe succesnummer ook interessant als Cross?

    Lees meer
Meer Inster nieuws

Inhoudsopgave

  • Hyundai Casper
  • Hyundai Inster is voor Europa!
  • Specificaties en uitvoeringen
    • Hyundai Inster Cross
  • Meer artikelen over de Hyundai Inster

Hyundai Casper

De Hyundai Inster begon zijn leven als AX-1 Concept. Deze interne naam werd gebruikt voor een kleine SUV die bedoeld was voor de Aziatische markt. In 2021 verschijnt het productiemodel met een officiële naam: de Hyundai Casper. Het geinige autootje is vernoemd naar Bobby ‘Casper’ Boyden, een skateboarder uit de jaren ’70 die een trucje uitvond dat de boeken in ging als ‘de Casper’. Boyden wordt trouwens Casper genoemd, omdat hij zo bleek is als Casper het Spook.

Officieel moet de Hyundai Casper een crossovertje zijn, maar volgens de Europese standaarden is het een guitige hatchback. Hij is 3,6 meter lang, 1,6 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,40 meter. Daarmee is de afstand tussen voor- en achteras ietsjes compacter dan ‘onze’ i10.

Klanten hebben de keuze uit twee driecilinders: een 1.0 MPI (multi-point injection) met 75 pk en een 1.0 T-GDI (Turbocharged Gasoline Direct Injection) met 100 pk. Voor sommige exportmarkten (zoals India) is er ook een 1,2-liter viercilinder met 82 pk leverbaar.

Hyundai Inster is voor Europa!

Drie jaar na de introductie van de Casper vindt Hyundai het tijd voor een ”evolutie” van het model. Voor de thuismarkt komt er een Casper Electric, maar daar blijft het niet bij. Er komt ook een Europees model dat de naam Inster krijgt. De modelnaam is afgeleid van de woorden ‘intimate‘ (intiem) en ‘innovative‘ (innovatief).

Hyundai belooft veel met de Inster. Het autootje moet ”een nieuwe standaard op gebied van rijbereik, technologie en veiligheidsonderdelen” bieden en het A-segment weer op de kaart zetten. Daarvoor zijn het uiterlijk en het platform van de afwijkende Casper meegenomen. De Inster is wel een stukje langer om plaats te bieden aan lange Europeanen.

Naast leuke techniek en veel veiligheidsfeatures moet de Inster ook een voorbeeld zijn van hoe je duurzame auto’s bouwt. Daarom is er voor zowel de binnen- als de buitenkant gebruik gemaakt van duurzame materialen. Denk aan gerecyclede verf en kunststof gemaakt van gerecyclede flessen en andere stoffen gewonnen uit suikerriet.

Specificaties en uitvoeringen

Anders dan de gewone Casper krijgt de Inster geen verbrandingsmotoren. Wie toch een kleine benzine-Hyundai wil, moet voor de i10 gaan. De kleine Hyundai is altijd helemaal elektrisch. Er zijn twee versies: een met een 42-kWh batterij en een met een 49-kWh batterij.

De basis-Inster heeft een 97 pk sterke elektromotor die 147 Nm aan koppel voortbrengt. De EV weegt 1.380 kilo (leuk voor de mrb!) en doet er 11,7 seconden over om aan 100 km/u te komen. Het rijbereik is 327 kilometer.

Bij de versie met de grotere batterij is eigenlijk alles groter. Het gewicht stijgt naar 1.410 kilo, de actieradius naar 370 kilometer en het vermogen naar 115 pk. De trekkracht blijft hetzelfde en de 0-naar-100-tijd daalt naar 10,6 seconden.

Beide batterijen kun je AC-laden met een 7 kW- of 11 kW-lader. De accu volledig opladen duurt dan respectievelijk 6 uur en 5 minuten en vier uur. Snelladen kan gelukkig ook, en hoe! De Inster kan tot 350 kW snelladen. Doe je dat, dan kun je in een half uur van 10 naar 80 procent laden.

Naast de keuze voor de motor/batterijversie heb je vier opties voor de uitvoering. De standaard Inster heet E-Motion en heeft een vrij basaal pakket met 15-inch stalen wielen. En niveau hoger vind je Pulse met 15-inch lichtmetaal. Daar nog boven zitten Evolve en Evolve Sky Plus. Deze uitvoeringen hebben 17-inch lichtmetalen velgen, maar leveren wel 10 kilometer in op de actieradius.

Hyundai Inster Cross

Nog voordat de Inster in Nederland geleverd werd, kwam Hyundai al met een nieuwe uitvoering. De Cross is een wat ruigere versie van de Inster die klaar is voor avontuur. Hij staat op stevigere 17-inch wielen, heeft dorpelpanelen en skidplates voor extra bescherming. Bovenop de Inster Cross zitten standaard dakdragers en optioneel levert Hyundai er een dakmand bij.

De Cross heeft dezelfde specificaties als de 49-kWh-versie, maar komt door de aanpassing 360 kilometer ver op een volle batterij. Opladen kan met maximaal 350 kW. Vooralsnog maakt de Inster Cross geen onderdeel van het Nederlandse gamma.

Meer artikelen over de Hyundai Inster

Een EV voor minder dan €30.000: dit zijn je opties anno 2025

30 oktober 2025

Continue Reading

Hyundai transformeert knotsgekke concept tot een game

21 augustus 2025

Continue Reading

Is Hyundai’s nieuwe succesnummer ook interessant als Cross?

12 mei 2025

Continue Reading

Hyundai Inster

15 april 2025

Continue Reading

Door deze kneiterdikke raceauto wil ook jij een Hyundai Inster

1 april 2025

Continue Reading

Hyundai trollt Autoblog-redacteur met teaserbeelden

25 maart 2025

Continue Reading

Hyundai, Inster

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North