50 jaar geleden dachten we dat 2014 er zo uit zou zien

Auteur: , 40 Reacties

In 1964 schreef een redacteur van The New York Times een artikel over hoe de wereld er 50 jaar later uit zou zien. Zouden zijn voorspellingen over de auto en mobiliteit anno 2014, uitgekomen zijn?

Auto van 2014, volgens de '64-ers

Isaac Asimov schreef zijn stuk in de krant naar aanleiding van de GM World Fair in New York, ook wel de Futurama. Op die beurs werden nieuwe technieken tentoongesteld en kreeg de consument een blik in de toekomst. Isaac was gefacineerd door de beurs en maakte een essay over hoe hij de wereld ziet in het hele verre 2014.

Volgens de man zouden we nu ongeveer aan de max zitten van het aantal kilometers snelweg. Want, zo stelt hij, wegen zijn rond 2014 helemaal niet meer nodig. Auto’s krijgen een soort hovercraft onderstel en zweven een halve meter boven de grond. Een grasveld of een hobbelig zandpaadje zal afdoende moeten zijn. En ook bruggen ziet de beste man niet meer zitten, want in 2014 rijden onze auto’s toch al lang over water?

De voorspelling van de autonome auto komt wat meer in de buurt van wat we nu doormaken. Volgens Asimov zouden auto’s ‘robot-hersenen’ krijgen en hoef je enkel een bestemming in te voeren om vervolgens automatisch naar de bestemming te rijden zweven.

In de weg hebben we elektrische apparaatjes zitten die de auto laat weten waar hij is. Auto’s zouden elkaar door verschillende technieken keurig kunnen ontwijken en files zijn daardoor geen issue meer. Tijdens het rijden kun je als inzittende gewoon een bordspelletje (ahumm…) spelen en wachten tot de bestemming bereikt is.

Maar niet iedereen gaat natuurlijk met de auto. Lange bussen, rijdend over een busbaan zouden ook in 2014 nog een belangrijk vervoersmiddel zijn. En voetgangers? Dat worden rollers, want de stoep zou nu getransformeerd moeten zijn in een soort rollenband met bankjes aan weerszijde. Dat klinkt als een goed idee, alleen is onze stoep nog altijd van steen.

Misschien zijn Asimov’s voorspellingen niet allemaal even realistisch, toch is het gaaf om te zien dat bepaalde elementen er zeker aan zitten te komen. Hoe zou de auto en ons verkeer er in 2064 uit zien?

UPDATE: zo dacht Elsevier in 1980 hoe we er in 2000 bij zouden zitten (thanks Edward!)
Elsevier's visie op het jaar 2000 in 1980



40 reacties

Je beeld van de toekomst is altijd vertekend door het heden. Erg van toepassing op bovenstaande.
hopelijk tegen 2054 nog altijd geen autonome auto’s!
Wie heeft dat idee eigenlijk uitgevonden! Zelf niet rijden… Waar slaat dat op.
@mister: dan kan je net zo goed het ov pakken
@mister: de mercedes S is n stap in die richting…
@saxoke: of een taxi
@mister: Zelf naar een feestje rijden, dronken op de achter bank terug. Wie wil dat nou niet!?
Hier in Nederland zal het er hetzelfde uit zien als Rusland, alleen met modernere auto’s.
Iedereen aan de dashcams en elke 5minuten een crash, want sja de grenzen staan open dus alles komt ook hier rijden.
@RiKe: Waar heb jij het over man? Spuw je gal over grenzen lekker op Geenstijl ofzo
– Ten eerste: het is Isaac AsimoV!
– Ten tweede: Asimov is niet zomaar “een redacteur van The New York Times”, dat is een vlegende op het vlak van science fiction en robotica. Waarom noemt Honda’s bekende robot ASIMO denk je?
@Mee: Dat laatste klopt blijkbaar niet, maar kom.
@Mee: Inderdaad. “De man” zegt genoeg over de redactie. Geniale schrijver, Asimov. Zou gewoon verplichte literatuur moeten zijn op school :-)
klopt wel hoor,

De naam is een acroniem voor Advanced Step in Innovative MObility. Honda heeft verklaard dat de naam geen eerbetoon is aan de sciencefictionschrijver en ontwerper van de drie wetten van de robotica, Isaac Asimov.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ASIMO
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
@deepep: Allicht. Stel dat Honda vermeldt dat de robot naar Asimov vernoemd is en dat er dan op een dag een heberige nakomeling op de stoep staat met een rekening voor het gebruik van de naam. Honda is niet helemaal achterlijk.
moet het niet het jaar 2064 zijn? Zomaar n gokje…
@jerry: 1964+50=2014?
@rubenpriest: hij doelde op de laatste alinea 2014+50=niet 2054 maar 2064
@rubenpriest: Hij heeft het over 2014+50=2064 ipv 2054 zoals in het artikel staat.
@jerry: ik ga er ook even vanuit dat dat bedoeld werd, heb het aangepast.
@jerry: In het vervolg zal ik iets uitvoeriger zijn. In de laatste alinea werd inderdaad een rekenfoutje gemaakt.
Het besluit van Asimov’s visie op 2014 is in ieder geval niet ver naast de plank geslagen: “Even so, mankind will suffer badly from the disease of boredom, a disease spreading more widely each year and growing in intensity. This will have serious mental, emotional and sociological consequences, and I dare say that psychiatry will be far and away the most important medical specialty in 2014. The lucky few who can be involved in creative work of any sort will be the true elite of mankind, for they alone will do more than serve a machine.”
Eigenlijk zijn we qua auto helemaal niet zo snel voorruit gegaan
@jasperjvr: qua luxueuze opties en milieuvriendelijke technieken wel.
In 2054 of 2064 zijn autonoom rijdende auto’s verplicht als je in de spits wilt reizen. Zelf bestuurbare auto’s zijn alleen nog voor enkelen weggelegd want je mag er geen stad meer mee in en de verzekering is niet te betale. Bovendien moet je er een speciaal rijbewijs voor hebben en moet je jaarlijks een keuring ondergaan. Behalve als het een oldtimer is (auto’s van 80 jaar en ouder) waar je alleen van april t/m september gebruik van mag maken.
@danmar: Leuk bedacht. Ik denk dat je over 50 jaar geen auto meer bezit (tenzij een oldtimer als speeltje), maar least of huurt als het nodig is.
@danmar: Logisch voor dichtbevolkte gebieden. Auto’s schakelen automatisch over op besturing van buitenaf als ze op een weg met de juiste sensors komen. In de file en/of op de snelweg moet je geen gekke dingen doen. In de stad misschien alleen op hoofdwegen. Iets anders is dat privé autorijden misschien onbetaalbaar wordt omdat we de olie liever voor andere doeleinden gebruiken. Dat is niet echt te voorspellen.
Ik denk, kijkend naar hoe de regering bezig is en hoe snel we de wereldvoorraad olie opmaken, dat autorijden zoals wij dat momenteel doen vreselijk duur zal zijn in de toekomst
Die illustratie op die voorpagina is van de hand van Robert en Rudolf Das. Volgens mij staat “Zicht op de toekomst” nog ergens op de plank (of in een doos op de zolder). Interessant allemaal..
@baasbas: Zij waren gisteren nog in de TV-show. Echt geniaal die actie in 1953 met zo’n Brits vliegtuig.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Zonde, dat heb ik gemist… Die ga ik nog wel even terugkijken. Bedankt voor de tip in ieder geval
De technologie is er, dus op dat vlak heeft hij wel gelijk!
Las trouwens dat er vanaf 2015 alleen nog maar elektrische stadsbussen rijden in Breda. Goed plan. Ik weet dat elektrische bussen nog steeds uitstoot genereren, alleen is die dan niet meer in de stad, maar op een centrale plek, nl de centrale, waar het eenvoudiger is CO2 en fijnstof af te vangen.
@dafmaf: Extra voordeel: stuk stiller (of zijn het hybride bussen?)
@baasbas: Volledig elektrisch. Op klinker maken de banden nog een behoorlijke herrie. Hier in 030 rijdt Lijn 2 door de binnenstad soms volledig elektrisch, herrie viel nog tegen.
@dafmaf: Oké, dat is in de bus. Maar aangezien ik daar (bijna) nooit (meer) kom… Ik zat te denken aan bushaltes. Als je daar dicht bij woont hoor je constant optrekkende bussen.
@baasbas: Nee, ik fietste voorbij en dan hoor je hem echt goed. Maar is natuurlijk omdat je dat bij en dieselbus minder goed hoort. Remmen piepen natuurlijk. Al met al is het een stuk rustiger, natuurlijk.
@dafmaf: Arnhem had altijd bussen met bovenleiding. Motorisch stil maar je hoort natuurlijk banden. Zijn die er niet meer?
@oxymoron: De Arnhemse trolley is er nog wel. De nieuwe bussen van Qbuzz in Utrecht zijn trouwens al een stuk stiller.
Volgens mijnis de laatste tekening toch echt van de gebroeders das … Waar toevallig gister avond een programma over was! Ook over futuristische dingen..
@reggie-boy_rood: idd Gebroeders Das.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).