Lezersvraag: wat is de ideale studentenauto?

Auteur: , 273 Reacties

Je bent student, hebt al je geld nodig voor bier geen cent te makken maar wil toch een vierwieler onder je bips. Wat is dan de beste auto?

Mitsubishi Colt: ultiem studentenvervoer?

Zelf begon ik ooit in de prachtige Mitsubishi Colt die boven dit artikel prijkt. Dat was overigens net na mijn studententijd maar dat terzijde. Het eeuwige dilemma is natuurlijk of je wat meer geld uitgeeft aan een betrouwbare en nieuwere auto of dat je zo min mogelijk uitgeeft om geld over te houden voor een onderdeel op z’n tijd bier. Ik koos voor het laatste, de Colt bereikte mijn stoep voor €150 euro en was na nog eens €60 euro voorzien van een APK. Ging er iets stuk dan was dat bij deze auto nog op te lossen met een goed gebalanceerde mix van vloeken, speeksel, duct tape en een flinke hamer. Uiteindelijk heb ik hem na een jaartje ingeruild omdat het blok eraan ging maar uiteindelijk was de kostprijs per kilometer ongeveer 0,0023 cent. Een perfecte studentenauto dus. Sportief was de Colt echter niet te noemen, ik heb de 1.2 met drietraps automaat ooit op 143 kilometer per uur weten te krijgen maar van die ervaring word ik soms nog badend in het zweet wakker.

Mede omdat lezers Tayyip en Mark ons de vraag stelden per mail leek het ons echter verstandig om eens in te gaan op wat de ideale auto is voor de Autoblog lezende student. Het beste middel daarvoor leek ons de lezersvraag, dus denken jullie even mee? Wat rijdt leuk, kost geen drol qua onderhoud, wegenbelasting, etc. en is makkelijk rijdend te houden met goedkope onderdelen? Wat is de ideale studentenauto? Roept u maar!



273 reacties

Dat is heel gemakkelijk: de beste auto ooit gemaakt: Toyota Starlet
@dotternetta: sluit ik me volledig aan, probleemloze auto en reed heerlijk!
@dotternetta: helemaal mee eens. Goedkoop in onderhoud, aanschaf en lekker zuinig. En je bent er zo vanaf als je de auto wil verkopen. Maakt niet uit in welke staat.
@dotternetta: Inderdaad, en de Mitsubishi Colt van begin jaren 90 ook zon betrouwbaar autotje. Helaas worden ze tegenwoordig niet meer zo gemaakt.
Ik rij als negentien jarige student in een Mazda miata. Misschien niet de goedkoopste optie, maar wel de meeste fun voor je geld!
@WoutJan15: ik rijd als 19jarige student een Renault clio 1.5dci nu 2003 vind het maar niets. Even goed door sparen en een Seat ibiza 1.9tdi 130pk kopen (ik rij veel dus diesel it is)
@mo112: ik een 1.4 uit 2007 weinug problemen mee rijdt lekker makkelijkdus ik heb niks te klagen hoor
@mo112: Ik ben begonnen in een Opel Corsa B 1.7D. Het is een diesel, dus je betaalt wat meer belasting. Maar aan de pomp lach je je rot en doordat er niks op zit wat kapot kan en de diesels goedkoper in aanschaf zijn dan de benzines kan ‘ie al vanaf 10.000km per jaar uit.
@mo112:

Is je zeker aan te rijden. Ik ben 21, ik rij momenteel een Golf 4 met een TDI met 130 pk. 1 van de meest betrouwbare TDI’tjes, zeer rap, lekker zuinig en als je ‘m gewoon onderhoudt zoals het hoort haal je er makkelijk 3,5 ton mee.

Ideale studentenauto: Opel Corsa B zoals vaker gezegd. Zelf begon ik daarmee met het delen met mijn moeder. Was een 1.5 turbo diesel. Zeer betrouwbaar, motoren zijn echte blokken. Was van Isuzu als ik me niet vergies. In Marokko rijden ze nog met Isuzu’s uit de jaren 70 met veel verkrachting and still going strong. Alleen is de 1.5td niet zo heel makkelijk te vinden.

Mijn eerste eigen auto was een Renault 19. Is niet aan te raden, nogal gevoelig voor roest en beetje gevoelig bij de lagers enzo.

Ik ging terug naar een Opel Corsa 1.7D. Je mist de turbo wel, maar zo zuinig als de pest. Belasting is het waard!
@GTR: verdubbel die 3.5 ton maar ;-) dat moet echt wel lukken
@WoutJan15:
Jij snapt ‘t. De autoblog-student móet een MX-5 hebben. Goedkoop, RWD, bakken met lol en het kost geen fuck. Heb d’r zelf ook 1!
@Martinez: yes! Maar niet stock he! Dan is ’t een kappers auto!
@WoutJan15: RWD cabrio een kappersauto noemen in een comment list vol met nissan micra’s en opeltjes…
@Martinez: of een toyota mr2 gelijkwaardig in vermogen en gewicht maar meer rijplezier dankzij middenmotor, ook makkelijk te tunen, maar dat is niet altijd voordelig…
@niekie1999: Een MR2 is geen cabrio ;)
@Martinez: waarom kan het dak er dan af? ik heb het naartuurlijk over de duurdere 2de hands, maar die zijn nog steeds (open) voor onder de €6.000,-
@niekie1999: Heb ik ook gehad als student, uiteraard wel de echte MK1, van ’86, heb hem nu al meer dan 10 jaar. Standaard eigenlijk niet snel genoeg, maar het blijft een heerlijke stuurauto.
@Martinez: heb er ook 1 staan, een NA met klaplampjes natuurlijk, de nodige aanpassingen er ook op maar toch bevalt het mij persoonlijk niet, vind het persoonlijk veel te langzaam voor het type auto dat het is :( kwa sturen is het dan wel leuk!
@spykerboy: Het is een cabrio met achterwielaandrijving voor 1500 á 2000 euro. succes met het vinden van een concurrent ;)
@Martinez: klopt, maar ik wil best meer uitgeven voor een leukere auto, doe ik niet moeilijk over. Zolang het maar RWD is en snel :D
@Martinez: moet je er wel inpassen.
Toyota starlet? Oh nee, daar kom je niet meer vanaf!
@v12powerr: Haha, klopt, ik rij er nog steeds in.
Toyota Starlet 1.0 ooit gekocht voor 200 euro, bijna niks aan gedaan (rubbertjes hoofdremcilinder en 4 gebruikte bandjes) en 2 jaar later voor 450 euro verkocht!
Astra f en golf 3 ? Zonder roest natuurlijk …
@biggie: indd met een astra f moet je wel even goed onder de auto naar roest
@biggie: Ik rijd als student in een Astra F. Ben toch echt bang dat hij de aanstaande APK niet door zal komen want roest. Veel roest. :’-[
@biggie: Astra F zonder roest.
Dan kan je net zo goed zoeken naar een Ferrari op diesel.
Kan die studenten auto nu wel goed gebruiken, audi s4 vanochtend gestolen..
@MAB: Dat moet kloten wakker worden zijn… :(
@griffendahl: ja klopt maar niks aan te doen dus:)
@MAB: f-ck man! Da’s geen goed begin van 2014. Sterke!
@MAB: Dat is echt klote… Hopelijk vinden ze em nog…
@MAB: zet anders effe een foto op Autojunk, dan kunnen we allemaal helpen terugvinden. In welke omgeving is ie gestolen? Kenteken?
@matje140: Ik heb er een foto al opstaan, kenteken is 35tsns
@MAB: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=240021487
ehmmmmm….
@extuned: Mijn vader wil hem verkopen, ik niet. Ik wil hem houden natuurlijk:) Maar klopt hij staat te koop, stond te koop moet ik eigenlijk zeggen.
@MAB: ik heb je auto vandaag gezien
@subarufan: waar heb je hem gezien? Mij vader zegt net dat ze hem hebben gevonden dus dat is wel fijn.
@matje140:
Ik denk niet dat hij hem wil terugvinden
@wout441: Waarom niet?
@MAB: Wat een klote begin.. sterkte ;)
Welk bouwjaar was ’t ?
@st3fan: Dankjewel, 99′. Op autojunk staat er een foto van.
@MAB: waar staat die foto, zet ff een link neer
@niekie1999: Je klikt gewoon eve op mijn naam, staat er rechts gelijk ‘beste uploads’ endan de bovenste:) link: http://www.autojunk.nl/2013/10/audi-s4-73
@MAB: ok, ik zag het niet!
@MAB: gecondoleerd met het verlies! Erg als een auto Goes is om hem kwijt te raken! Pffff flikkers GRRRRR
@MAB: Jezus! Veel sterkte
Toch al gauw een Golf I of II denk ik? Licht, betrouwbaar en goedkoop.
@coosbmw: de golf 1 wordt steeds duurder.. het wordt nu een echte klassieker. Golf 2 of 3 is dan vaak nog goedkoper.

Ik zou denken, de ideale studentenauto is een polo van jaren 90.
Maar zelf zou ik ook liever een mx5 kopen, maar die zijn wel wat duurder helaas..
Rij niks. Maar k denk echt wel dat het meest verstandige is als student om een Japanner van het formaat Starlet/Colt/3 enz te rijden. Zulke wagens kosten geen drol, kunnen heel wat hebben en gaan altijd honderdenduizenden kms mee.
Ik ben begonnen met een Nissan Micra uit 1992 1.2 3 traps automaat, gekocht voor 400 euro met 79.000 op de teller. na 6 maanden begaf de koppakking het met een enorme rookwolk. op dit moment rij ik alweer een 1,5 jaar een almera 1.4 uit 1998 met 200.000 niks mee aan de hand, betrouwbaar en standaard airco!
Mijn eerste auto vond ik nogsteeds perfect :D mijn oude E46 M3!! Alleen is dat voor de meeste studenten niet weg gelegd omdat ze liever bier zuipen en uitgaan dan sparen voor een leuke auto op jonge leeftijd ;)
@spykerboy: Jij moet echt een leuke jeugd gehad hebben!

On topic: Met hard werken kan je gewoon een studentenleven combineren met een leuke auto. Ik ben nu 20 en rij nu in een 1970 Chrysler Newport 6.3 V8, vorige auto was een Dodge W200 pickup. Onderhoud zelf doen, leer je nog wat van ook!
@spykerboy: een vriend van mij had ook zo’n auto op zijn 18de en heeft zich dood gereden(hij was ook coureur maar een beetje dwaas in zijn hoofd op de openbare weg:-( ik zou een Z3 M Coupe kopen destijds toen ik 18 werd maar dat hebben me ouders verboden en gesmeekt om het niet te doen… K rij ook vrij hard maar weet wel dat regen en versleten banden heel gevaarlijk kan zijn. Dus ben begonnen met een E46 316i LCI fijn auto ook wel heel wat anders dan een M haha
@3246cm252kw: haha ja ik had hem ook gekocht toen ik 18 was, (had wel al 3 jaar race ervaring en licentie). Heerlijke auto was dat. Nu dan een miata maar dat is het niet voor mij, snel weg en weer opzoek naar een E46 M3 :D
@spykerboy: heel goed idee! E46 M3 blijft fantastisch ook al heb ik ook een zwak voor de V10… Maar een handbak in USA proberen te scoren een keer ;-)
@3246cm252kw: Verstandige ouders;) Een Z3 M Coupe is ook wel een stukje linker dan een M3. Die kwispelt meer met zijn staart dan een hond;) Maarja, elke auto kan link zijn als je er als een dwaas mee rijdt.
@clioracing: klopt helemaal! Me moeder had zo’n M Coupe vroeger en sinds dien was ik er gek van. Me pa kon er ook niet normaal mee rijden die auto vraagt er giga om om flink gas te geven.
De volkswagen golf en een polo
Alfa Romeo 146
@poulehh: die heb ik ook! Moet alleen wel zeggen dat een twin spark best wel een borrel lust, zeker als je veel kleine stukjes rijdt… Daarnaast is de wegenbelasting ook niet super goedkoop ofzo.

Echter krijg je daarvoor wel een super fijn sturende auto die je elke keer weer een lach op je gezicht tovert. (Tenminste mijne met Ti pakket :) )
Ik rij sinds september een Smart Fortwo cabrio uit 2002. Onderhoud kan duur zijn, maar die 0.6 turbo laat zich graag gebruiken…
En als student als eerste auto een cabriolet rijden is gewoon briljant ^^
Golf 2 1.3 met handbak!
@room850: Met zo’n Golfje ben ik ook begonnen, oerdegelijk spul en ontzettend ruim! Kan een hoop in vervoerd worden ^^
@room850: had ik ook maar met automaat, was echt van een oud mannetje geweest. Heeft me nooit laten staan tot het dashboard begon te roken. Licht schakelaar, schijnt vaker te gebeuren.
@sketcher: Je kent die reclame toch wel van Volkswagen? Van een oud mannetje/vrouwtje geweest zegt dus niks ;) :) http://www.youtube.com/watch?v=qG4IaHgqH00
@mercs: met de 1.3 en 3 versnellingen automaat zat er niet genoeg snelheid in om deze dingen mee te doen. Die reclame is wel briljant. :-D
@sketcher: Ik heb een Volvo 440 automaat van een oud mannetje gekocht en mee op vakantie naar Spanje gegaan. Daar kon hij niet tegen, zulke grote afstanden rijden: 1250 gekocht, drie weken later daar nog 1250 bovenop. Maar toen wel 6 jaar probleemloos mee gereden, tot ik van achter werd aangetikt. Auto total-loss en ik nog steeds een stijve rug.
@room850: jup. Was ook mijn eerste auto (in 1998). In de winter (vroeger toen het nog koud was) had hij wel eens moeite met starten maar verder een probleemloze auto en lekker ruim. Vooruit, in 17 seconden naar de honderd en met 4 versnellingen niet echt stil op de snelweg, maar bijna niks op afgeschreven in de 3 jaar dat ik er in gereden heb.
Ik wil zelf heel graag als student een Lancia Delta of een Alfa 147. Of het verstandig is, ik denk het niet, maar ze zijn heel gaaf en een schijntje van de prijs van bijvoorbeeld een Golfje.
peugeot 205 1.9 gti. Niet de slimste keus, als het een verstandige keus moet zijn een mitsubishi colt, nissan micra of een sunny.
@xiran: Ik wilde net hetzelfde zeggen, ik had een 205 GTi Griffe in mijn studententijd. Echt niet de ideale studentenauto, maar wel heel gewoon erg leuk :)
@griffendahl: check! Zelf ook m’n 1.9 Gti tijdens m’n studententijd van 150000km naar 350000km gereden met heel veel lol (en klussen). ;-)
@erwh: inderdaad veel klussen maar het valt mij mee. Heel veel achterstallig onderhoud.
Zelf rijd ik een Mazda MX-3 V6 als student zijnde. Prima te doen, nog geen problemen mee gehad. Helaas lust hij wel een flinke slok…
Nissan micra of een Toyota Starlet.
Goedkoop duurzaam en ruim genoeg voor een krat bier.
@kjeld: De Micra roest.
-edit:check-
Uit ervaring sprekend: Peugeot 205 1.1 GL uit ’89. Zonder toerenteller maar wel met 5bak. Auto met n hartslag, tenminste dat willen de koplampen me laten geloven. :p
@flyinglotus: dat was ook mijn eerste! die van mij had al injectie. (weliswaar mono)
Ik zeg FIETS. In welke wereld leven we als studenten een auto kunnen betalen. Wordt er dan veel te veel studiefinancering betaald?
@autogek123: ooit gehoord van de term “bijbaan”? Ik reed in 6 VWO al mijn eigen auto, ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen (financieel gezien)
@Henk_he: Ik heb wel gehoord van die term. Als je een serieuze studie doet en je er serieus voor inzet heb je daar geen tijd voor. Vele studies gaan tegenwoordig nergens meer over. En men neemt ook nog even lekker de tijd ervoor. Al wordt dat steeds moeilijker gemaakt gelukkig. Dus naar MIJN idee hoord een student geen tijd te hebben voor bijbaantjes en zeker geen geld te hebben voor een auto. Dus er wordt nog steeds te veel studiefinanciering gegeven. Van mij mag die hele zooi een lening worden. Gaat men gelijk harder studeren ipv feesten. ;-)
@autogek123: correctie, lenen is te makkelijk, studenten maken winst als ze hun lening vanaf het begin vol aanzetten en het vervolgens op een spaarrekening zetten. En van de 298 euro stufi voor uitwonende studenten kan niemand een auto kopen… Daarnaast zou het ideaal zijn als bedrijven 18-23 jarigen (studenten dus) aannemen voor 4 uurtjes in de week (om het geldtekort aan stufi aan te vullen). Dat is voor geen enkel bedrijf rendabel helaas.
@abevleeming: dat komt omdat maar een deel een lening is. Een deel krijgen ze. Als alles lenen is gaat dat niet op. De kosten zullen dan hoger zijn dan de opbrengsten. Ik kijk. Net even. Een student krijgt 280€ en dan kunnen ze het asnvullen tot 1000€. Dat gaat toch nergens meer over.
@autogek123: 1000 euro per maand is veel, maar je zit er makkelijk aan als student. Een studentenkamer is al snel 400 euro in de maand. Studieboeken zijn ook minimaal 60 euro per boek, die ga je snel wegbezuinigen als je een pdf online kunt vinden, of kan vinden in de lokale ub, ergens anders wegzetten waar alleen jij het weet scheelt enorm. Gewoon in leven blijven is ook niet gratis.
Een bijbaantje van maximaal 10 uur per week vast is ideaal, daar kun je rekening mee houden met het studeren. Helaas zijn heel veel dingen uitzendwerk, dus een onzeker en variërend inkomen daarvan. Als je gaat zoeken naar bijbaantjes is het al snel 2-3 dagen in de week of meer. Daar heb ik gewoon geen tijd voor met een zware technische studie. Dan maar de superstufie aan, ik verdien het later wel terug
@autogek123: heb jij iets tegen studenten, elke reactie die ik hier lees ben jij die klaagt over studenten, ben jij zo een brave student geweest. Mag iedereen behalve jij niets meer?
@niekie1999: misschien gaat dit artikel over studenten? En als je lees heb ik niets tegen ze als ze hard studeren. Maar vele feesten, beesten en verdienrn bij om dat te kunnen betalen en 40% maakt de studie nieteens af. Dan kan je wel zeggen dat ze hun studiefinanciering terug moeten betalen. Maar jij denk dat dat kostendekkend is? Nee, daar gaat ook mijn belastinggeld naar toe. Dus vele zuipen, feesten en beesten letterlijk mijn belastinggeld op. Zou er niets tegen hebben als 95% hun studie wel afrond. Maar zoals altijd een groot aantal verziekt het voor de rest. :-(
@autogek123: geen tijd hebben voor een bijbaan. Die is gek. Juist naast het studeren alvast werken voor je sociale omgeving en direct leren om te gaan met situaties op een werkvloer lijkt me zeer belangrijk. Naast het studeren moet er wel degelijk ruimte zijn om ook even je hoofd ergens anders op te zetten. Bovendien is het ook per persoon verschillend. Waar 1 persoon moeite kan hebben met een HBO en daar al z’n tijd in moet steken kan een ander lachend 2
masters tegelijk doen en daarnaast 3 a 4x p. week in de kroeg te vinden zijn en ook nog een bijbaan hebben.

Goede studenten auto’s lijken mij kleine Japanse auto’s. Ik ben begonnen met een Nissan Almere 1.6 uit 99.
Uiteindelijk overgestapt op een subaru Impreza 2.0 station aangezien ik voor een half jaar in Wenen ging studeren (voor in Nederland toch wat te prijzig) en momenteel ben ik in het bezit van een Suzuki Baleno station 1.8 uit ’01. Nu afgestudeerd en aan het werk dus ben begonnen met sparen voor mn eerste Mercedes.
@Pordon:

De meeste studenten haken midden studie af. Nu moet je niet gaan doen alsof de meeste studenten fluitend hun studie afro den. Dit omdat ze 3/4 keer per week in de kroeg hangen of bijbaantjes hebben om geld uit te geven en dan de studie niet trekken. Al dat belastinggeld down the drain. Dit terwijl andere die wel willen gaan voor die studie er niet in konden omdat hij vol zat. Ik zou zeggen: studie niet afgemaakt, dan alle kosten terug betalen met boete rente.
@autogek123: Als je je studie niet afmaakt moet je ook de beurs terugbetalen. Dus dat gebeurt al.
@mrB: dat heb ik gemist. Dus dan gaan we eindelijk de goede kant op. :-)
@autogek123: ik studeer werktuigbouwkunde (hbo) en heb een klein beetje tijd over voor mijn auto. Aangezien ik geen ov krijg of studiefinanciering is het tevens mijn enige oplossingen om naar school te gaan. Als u jaloers bent op studenten is dat prima maar alleen maar stappen en alles krijgen bestaat al 10 jaar niet meer.
@autogek123:

Iets meer respect voor een werkende student aub,
Ik zelf doe een automotive opleiding, woon op kamers, heb basisbeurs, werk daarnaast meer dan 10 uur in de week, en dan de hele vakanties nog.

Nu rijd ik een Chevrolet Spark uit 2012, niet van alleen mijn spaarcenten, maar toch,
Eerlijk gezegd een ideale auto, maar het vergt wat startkapitaal, daarna rijd je een oerdegelijke auto, onderhoud is wat duurder omdat het een nieuwe auto is en dus niet wordt bezuinigd op beurtjes.
Wegenbelasting 86 euro per kwartaal en LPG in de tank,
68 pk op de voorwielen waar ongeveer 60 van overblijft op LPG
4 deurs

Maar er wordt niet te veel stufi gegeven, ik kom krap rond met al dat werken.
En zeggen dat de studie niet zwaar genoeg is als er gewerkt kan worden???
Mensen met een iq dat hoog genoeg is om een studie te doen zullen dat soort opmerkingen nooit maken
@m4ple: ha ha IQ. Je begint zelf al met dat je een nieuwe auto rijdt die jezelf niet zou kunnen betalen. We hebben het over een student die zogenaamd een auto kan kopen, onderhouden en de lasten van brandstof en verzekering kan betalen. Als een student dat kan betalen is er toch nog steeds wat mis met de subsidie regelgeving van studenten.

Daarnaast kan een heel groot deel idd niet studeren en werken tegelijk. We hebben het niet over de 5% die er met gemak doorheen wandeld. 95% moet ( zou zich harder moeten) inzetten tijdens de studie. Het uitvalpercentage is nog steeds 40%. Ronduit belachelijk.

Dus wie heeft er hier nu een hoog of laag IQ ( ps: 132).
@autogek123: leuk je IQ, ik zou niet weten wat mijn IQ is. Maar gelukkig zegt het niks over de kans van slagen in het leven ;-)
@3246cm252kw: ik hoop dat je het net zo ver schopt als ik. ;-))
@m4ple: helemaal gelijk! Voor me 15de stond ik al te trappelen om legaal te werken! Heb dan ook wel voor me 15de ook me hele leven erbij gewerkt nou niet direct goed gespaard maar wel heerlijk geleefd. En studenten die geen tijd hebben om te werken inderdaad feesten misschien te veel of slapen te lang uit…
@autogek123: onzin ik had de nieuwste BMW (weliswaar een 316i) geen studiefinanciering en een goede baan erbij. De ene heeft misschien minder last van de verleidelijke feestjes en werkt in die tijd ;-)
@3246cm252kw: Natuurlijk: De nieuwste BMW, geen studifinanciering en wel studeren? Dat kan dus alleen als mama en papa $$$$ hebben.
@autogek123: that’s a great story grandpa! Jij bent zeker al klaar met studeren?! “In mijn tijd hadden studenten geen auto.” Ja dus laten we het doen zoals vroeger, toen was alles beter.
@civic1990: Ben geen grandpa. Zal ik ook nooit worden. Ik ben alleen ziek dat al mijn geld met 50% wordt afgeroomd om 80% van de bevolking te sponseren. En als een student geld over heeft om een auto te kunnen betalen wordt er dus te veel geld weggegeven. Zo simpel ligt het.
@autogek123: dus studenten verdienen geen auto volgens jou?
Ik ben zelf student en rijd een Fiat Grande Punto 1.4 uit 2006.
Toyota Yaris van ’99 niet kapot te krijgen en rijden ook nog leuk met die vvt-i motoren :)
een 156 natuurlijk!
Een fiets natuurlijk.
@pomoek: toch altijd weer grappig. Ik schrijf het als eerst maar een ander krijgt meer likes erop. ;-)
Nissan Micra denk ik, of iets anders degelijks
BMW 316I E36, dat rijdt zo ontzettend goed…
@mercs: die had ik ook tijdens mijn studie, beter als z’n minimobiel. Wel had ik een LPG g3 installatie. Goedkoper had ik die 100k in 3 jaar niet kunnen rijden (roadtrips, yeaaa).


Afschrijving 2000, onderhoud 1500, verzekering en belasting 3500 en brandstof ongeveer 5000. Komt uit op 12 cent per km.


Een auto is en blijft een dure hobby, gelukkig heb ik niet alles zelf moeten betalen (reiskostenvergoeding en kosten delen).
Heb bijna 5 jaar een fiat marea sedan gehad tijdens mijn studententijd. Amper onderhoud, simpele techniek. Top auto!
Toyota starlet en een belastingvrij Saabje is ook niet zo duur meer.
Ik heb zelf een Volkswagen Jetta uit 1983! Was wegenbelasting vrij en kostte me maar 530 euro. Enige wat vervangen moest worden was de uitlaat, dus als ik het daar bij zou laten, zou het uitkomen op 670 euro. Dan heb je een auto die best zeldzaam is, heel veel ruimte heeft en goed rijdt! Onderdelen zijn goedkoop, alleen ik rijd wel 1:10-1:12.. En aangezien ik em aan het customizen ben kost het mij wel stukken meer
Waar iedereen hier bijna automatisch een Japanner noemt, zal ik eerder voor een goedkoop Fiatje gaan. Een Cinquecento kost geen drol in aanschaf, blijven motorisch gewoon prima lopen, hebben weinig electronica die kapot kan gaan, roesten lang niet zo snel als de meeste hier denken en onderdelen kosten echt minder dan de helft dan die van een Japanner.

We hebben hier nog een tijdje met een Cinquecento uit midden jaren 90 gereden en die heeft ons met bijna 2 ton op de klok overal zonder problemen naartoe gebracht. Zelfs olieverbruik viel nog ruzie mee (halve liter per 10000 km, dus hoefde eigenlijk niet bij te vullen tussen beurten door).
Bmw 316i e30, met de oude regeling belastingvrij, makkelijk aan te sleuten en leuk om in te rijden. Lopen bovendien nog prima boven de twee ton.
@Alpinaa: heb ik er oom wel eens bij gehad een 316i automaat heerlijke auto en feest in de sneeuw! Die was zelfs leuker dan mijn 318i E46 LCI die ik destijds reed.
Ik heb een Peugeot 309. Best wel groot (5 volwassenen passen makkelijk), Frans comfort en kost amper een ei, laat staan een appel (wat zijn die duur in de winter!). Nog geen 900kg; dus licht genoeg om met 60pk prima mee te komen met het verkeer. Daarbij is zo’n gewicht goed voor het verbruik –> de portemonnee (6L/100km).
@moolmash: Ik rij zelf als student zijnde ook een Peugeot 309. ik heb een 1.4 tu met 79pk, daarmee wil de auto goed vooruit.

het is een zeer goedkope auto, ik rij gemiddeld 1 op 13, met een vrij zware rechtervoet en veel korte stukjes, als je langere afstanden gaat rijden is 1 op 15 goed te doen. de wegenbelasting bedraagt €55,- per kwartaal (minder als een Ford Fiesta, en je rijdt een C-segmenter!) en de verzekering is goed te doen.

ik heb de auto 1,5 jaar en 22.000 kilometer geleden gekocht voor 500€, en sindsdien zijn mijn enigste kosten €60 euro voor de apk geweest.

het is vooral een ruime, vlotte, comfortabele en technisch zeer goede auto die in mijn ogen onderschat wordt, maar daardoor zijn ze wel lekker goedkoop.
Rij zelf 318 coupe e46 mooi ding
@yorick: post hem maar een keer, altijd leuk! :-)
Daihatsu Applause, heb de mijne voor 500 euro gekocht en na 3 jaar verkocht voor 450 euro.
Op een onderhoudsbeurtje na nooit kosten aan gehad.
Fiat cinquecento 1.1
Alle onderdelen zijn te vinden op de sloop.. Motor s redelijk betrouwbaar. Zeer goedkoop te rijden.
Oke,beetje duur maar heerlijk te rijden,voornamelijk lange stukken. Een Fiat Stilo Abarth. Verbruik valt mee,gemiddeld rond de 1 op 17 lekker te doen.
@jimyb: met verbruik hebben we het meestal over benzineverbruik, niet over olieverbruik. Ik heb zelf het geluk nu een stilo abarth te bezitten maar die haalt in de verste verte geen 1 op 17.. ik mag blij zijn als ik de 1 op 10 haal… Overigens wel echt een heerlijke auto als ie t doet..
Is dat even toevallig.. Ben op zoek naar een nieuw autootje na mijn trouwe Opel Corsa B in de prak te hebben gereden.
Kijk nu naar een Swift of 106, ga de reacties scherp in de gaten houden!
@Entwicklung88: 106’jes zijn erg prettige auto’s weet ik uit ervaring. Je moet ze af en toe wat liefde geven (en hun zwakke plekken een beetje in de gaten houden), maar dan krijg je er ook een leuk sturend wagentje voor terug.
Ik rij als student een Honda Civic 1.5 Vtec Lsi (3drs hatchback) uit 1996. Voor mij de perfecte auto: lage belasting, rijdt zuinig maar pittig (want Vtec), simpel onderhoud, praktisch in gebruik (er kan behoorlijk wat bagage in en 4 man is geen probleem), en de wegligging is vele malen beter dan vergelijkbaar spul (Golf of Polo).
Ik reed een zgan Lancia Kappa met handbak en heerlijke 5 cilinder. Duur om te hebben, maar in 3 jaar tijd geen enkel mankement. Bovendien aan te schaffen voor een appel en een ei
Had in de tijd een alfa romeo 156 16v 150pk, ff chippen tot 180pk en ik had de snelste auto van school. gekocht toen ik 18 was met 106d km, en nu 4 jaar later met 324d km nog steeds tevreden. Enkel regulier onderhoud aan gehad. mits rustig warm rijden, op tijd onderhouden, altijd lief voor je alfa zijn (tenzij aan de stoplichten of op de autobahn) en de motor na elke rit een 30tal sec laten na draaien. Maar pas op met modellen die een slechte vorige eigenaar hebben gehad… Dan is het studenten budget snel leeggelopen op zo’n alfa.
Suzuki Swift!
@notsobig: idem, zeer betrouwbaar, nooit kosten aan gehad. Daarna een civic 1.4, zelfde verhaal. Lang leve de Japanners, zolang je het niet voor de looks doet.
Een vijfdeurs peugeot 309! Heerlijk soepel, kost geen drol heeft een neerklapbare achterbank waardoor er precies een fiets mee kan en ik had er een trekhaak op! Geniaal waggie, ik krijg al bijna heimwee..
Suzuki (S)alto 2e generatie….absoluut aanrader! Had zelfs een leren stuurwiel, jaja :)
In ieder geval geen Subaru Impreza plus 1.8 AWD, die heeft me bijna de financiële afgrond in geholpen. Niet qua APK hoor, daar kwam hij altijd moeiteloos doorheen. Het verbruik was het probleem.
@ihrte: dat had je natuurlijk kunnen verwachten. Heb zelf ook een Impreza 2.0 gehad en ja dat lust best wat maar dat wist ik toen ik ‘m kocht. Maar het plezier dat die auto me gegeven heeft in de sneeuw toen ik in Oostenrijk studeerde was fantastisch. Helaas toch afscheid van moeten nemen afgelopen jaar nu ik amper nog naar Oostenrijk ga. Qua onderhoud wel heel goedkoop maar het verbruik maakt het inderdaad geen ideale auto voor studenten.
Peugeot 106 rallye
ik heb toen een kevertje gekocht… en uiteindelijk verkocht aan de prijs die ik er voor betaalde … dus koste me achteraf enkel de benzine en de verzekering…

Waren leuke tijden..
Als je écht geen geld hebt, moet je Daihatsu Cuore of een Fiat Panda van de eerste generatie kopen.
Ik heb zelf een 94er Fiesta en een 96er Corolla gehad in mn studententijd. Beide zeker aan te raden. Vooral de Corolla was erg plezierig. Snel, comfortabel, zuinig en onverwoestbaar. De Fiesta had iets meer last van roest maar was motorisch prima. Weggedaan met 230k op de teller en toen liep ie nog prima.
Ik ben begonnen met een Daihatsu Rocky 2.8 diesel en na een jaar overgestapt naar een Volvo 245 met 2.4 diesel 6in lijn. Beiden zeer degelijke auto’s die je voor minder dan 1000euro kan kopen.
Peugeot 206! 1.4 benzine.
Je moet het niet kopen voor het design, zoals bij de meeste kleine auto’s, maar ik heb er buiten een kapotte sensor(€80) & wat cosmetische schade (wie zet er nu op die plaats een boom…) ;) niks aan gehad.
Kost wel wat in aankoop, maar hij is zo betrouwbaar! Nooit moeite met -10º starten.
En nog redelijk wat plaats! Makkelijk 5 personen (als ze geen 100kg wegen) en hun bagage voor een midweek! Voor hellingen moet je dan wel eentje terugschakelen ;)
In de sneeuw de allerbeste, want dan laten mijn ouders hun Mercedes staan en nemen ze de mijne & mag ik al driftend naar school ;)
Wij hadden zelf een audi 80 op lpg…reed perfect, veel ruimte, gingen 16 kratjes bier in. Ken meer studenten die een 80 hadden. Andere populaire studentenbak was de volvo 440
Heb een Mercedes 500sec! Inderdaad beetje duur voor een student! Dus nu te koop voor 4000 euro! Zie marktplaats!! Het is die mooie witte met amg bodykit, amg velgen en mooie spoiler!
@simonderuiter: 4k? Op marktplaats staat 40k. :p
@st3fan: dat is de verkeerde! Voor mijm advertentie moet je zoeken: mercedes s-klasse 500 SEC AUT 1985 wit

Dan vind je hem zeker!
@st3fan: ahahah ja dat is die met kompressor
Ik heb tijdens mijn studententijd rondgereden met een Peugeot 106 Rallye. Ding had zo zijn nukken af en toe, was niet bepaald goedkoop in onderhoud, comfortabel was hij allerminst, om over het verbruik nog maar te zwijgen.

En toch is het de beste auto die ik ooit zal hebben.
@motoragent: Dat kan ik me voorstellen. Leuke apparaatjes zijn dat!

OT: eerst een 318is gereden, toen een 320iA (beide E36) en nu een 850 T5 Sedan. Die 318is mis af en toe nog tot ik de T5 weer pak, wat een heerlijke auto:) Die 320iA mis ik eigenlijk totaal niet, ellendeling.
e36 318i, heerlijke auto!
Ik heb in de periode van januari 2012 tot juli 2013 een Seat Ibiza Cupra 2.0 gereden uit 1999. Leuk karretje voorzien van alle luxe (airco, elec. ramen, centrale deurverg. etc.) en ook nog eens lekker snel! Uiteraard had ik er een beetje voor gespaard en de auto kostte bij aanschaf 1900 euro.

Dik een jaar in gereden (16.500 km) en nooit problemen mee gehad. Alleen het verbruik was een min puntje wat bij mijn rijgedrag vaak op 1 op 10-12 neerkwam. In juli 2013 verkocht voor 2100 euro!
Als student rijd ik nu een Renault Clio 1.8 16V. Erg leuk apparaat! Ik heb er heel veel plezier van. Als je alles netjes onderhoud gaat hij lang mee (dat geldt voor alle auto’s). Hij lust echter wel een slokje…
Redelijk wat studentenbakkies gehad, maar de Volvo V40 is wel de topper: met z’n 5en riant op roadtrip/verhuiswagen/bierwagen(6 fusten)/etc. Ja, een oude-lullen&trutten-bak, maar hondsbetrouwbaar, relatief zuinig en goedkoop in onderhoud!

Ietsjes kleiner: Fiat Punto. Verrassend groot van binnen, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Mooie tijden, mooie tijden…
Golf3 1.9d de beste voor een student (ong.500euro)
Kreeg een 5-drs Alto uit 1983 van mijn zus toen ik 18 werd.
Met sportstuur!! en boombox.
Kostte geen drol om te rijden, enkel de onderdelen waren vrij prijzig.
Ford escort uit ’82. Bazen bak.
3deurs met 1.3tje. Niet snel, wel degelijk. Ooit gekocht voor 50 euro. Afgezien van olie en benzine filter al 5 jaar probleemloos gereden! Geen wegenbelasting en 1op12(gem)
Heb als student al meer dan 2 jaar een Golf I Cabrio uit 1986 onder mn kont. Soms een beetje onderhoud, maar als je zelf wat kan hoeft t niet duur te zijn. De 1.8 GLi gaat na 260.000 nog goed mee en niet te dorstig. Helaas ivm nieuwe belastingregels voor oldtimers gaattie van de zomer de deur uit..
Een Nissan Sunny 1.4 LX 1992 gekocht van een oud vrouwtje (eerste eigenaar), altijd in de garage gestaan en slechts 42.000KM gelopen. Een 1.6 was misschien nog leuker, maar voor €1000,- een auto kunnen kopen die werkelijk nog nieuw ruikt, was ik gek als ik hem niet meenam. En zo’n 1,4LX heeft ook al 80pk, is toch nog wat in zo’n klein bakkie.
Die is makkelijk: 106 rally. Most bang for the buck!
Ik ben student en heb een blauwe Opel Astra sport 2.0L turbo uit 2005. Bevalt prima
Zelf een toyota Celica gereden, die ik gekocht had toen ik tussen de studies door gewerkt had. Na een jaar toch maar de auto verkocht, geld in de studie gestoken en een starlet gekocht. Was wel ff omschakelen, maar alles voor de studie. :-)
Als student.. Een slk 230 kompressor. Anders kom je der nieee
ik ben ook student en had (tot er iemand achter mij niet remde) een escort mk 4 cabrio, heeft me 1000€ gekost. 1600 gaat goed vooruit, en een cabrio voor geen geld. Op de snelweg was de wind wel oorverdovend (zelfs met het dak toe).

Ik rij nu met een a3 uit 2002 die ik kocht met een grote bluts in. Een bluts is geen probleem voor de keuring en als de auto niet te oud is zal er ook niet veel aan mis gaan.
Een bus met gratis OV., die optijd is elke dag
Voor de petrolhead student die iets meer te besteden heeft kan ik de Clio RS zeer aanbevelen. Dat is de auto met de beste PK/ Plezier/ Prijs verhouding. 172 pk op 1010kg, dus je blijft bijna iedereen voor en de wegenbelasting valt mee. Het gemiddelde verbruik van ongeveer 1 op 13 vind ik ook nog wel netjes. Zeker voor een auto uit die tijd.
Kostte me 6 jaar geleden wel ongeveer 50x de prijs waarvoor @CasperH zijn auto op de stoep had staan, maar rijdt fantastisch.

Tzt wil ik van de RS een Clio Cup circuit auto maken.
@clioracing: Helemaal mee eens. Ik rij zelf een clio rs 182 uit 2004 en ik beleef er veel plezier aan.
@ricksteenbeek: Dat is ook een gave, met die uitlaat in het midden! Was 6 jaar geleden alleen te duur voor mij. De Clio 2 RS blijft de beste generatie met de beste PK/ gewichtsverhouding. Die nieuwere zijn alleen maar zwaarder en minder puur geworden.

Veel plezier met je RS!
Ik heb zelf een mini uit ’89. Rijdt als een kart en je kan makkelijk zelf het onderhoud doen. En de onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen in Engeland dus dat is ook nog eens goedkoop.
Ik ben eigenlijk wel blij met mijn Golf 2 GTI.

Toch een fun hothatch, onverwoestbaar, weegt niet veel (goedkoop dus). en aanschaf is ook niet erg veel.
@reistje:
Heb het model onder de GTI met een 1.6je. Pittigggg zat! Prima autotje.
Ik rij zelf een Volkswagen Polo variant 1,6 met 75pk. Omdat ik hem kreeg van me opa toen hij een nieuwe auto ging kopen. Zelf zal ik zijn gegaan voor een Astra G 1.8. Mijn vrienden rijden ook Astra g een 1.8 en een 2.4. Zijn heerlijke auto’s en zijn niet zo duur voor een degelijke en toch vrij luxe auto. Je moet dan natuurlijk wel de sport variant nemen.
Een Volvo 340 Special uit 1990 natuurlijk.

Variomatic, achterwielaandrijving en stoelverwarming. Snel, comfortabel en onverwoestbaar.
Iemand nog leuke suggesties voor een sportieve goedkope auto? Aanschafprijs van rond €2000
@maseratizzzzzzzz:
Ik zou gaan voor een mx-5 of een oude mini dan. Hoewel de mx-5 waarschijnlijk wel wat betrouwbaarder zal zijn…
@maseratizzzzzzzz: Een Alfa GTV/Spider 1.8/2.0 TS of een Fiat Barchetta. Beiden zijn FWD maar toch leuk.
@blackdragon996: Mijn vorige GTV staat te koop nu toevallig, zijn mooie auto’s! Die ik had was een 2.0 TS, heb nu bijna dezelfde maar alleen nu met een 2.0 V6TB, geweldige motor.
@maseratizzzzzzzz: ik zou het zelf dan niet zo snel bij de Maseratizzzzzzzzz zzzoeken :p
Polo variant uit ’99, maximale bierkratjes capaciteit weinig gel! En 1.4 in een auto van 950 kg is voldoende.
Peugeot 106! Onverwoestbaar, goedkoop, stuurt heerlijk en als 1.0 lekker zuinig.
Een Peugeot 206 gti of een alfa 147 2.0 twin spark
Een fiets. Zelfs met bijbaantje is een auto voor een uiwonend voltijd student niet te betalen. En maximaal bijlenen voor een auto vind ik geen optie, ik acht studenten toch verstandig genoeg dat met mij eens te zijn.
Ben ik dan als eeuwige student de enige die nog dag en dagelijks rondrijdt in een 2cv?
Ik rijd in een volvo 480 turbo leuke youngtimer. Destijds voor 1500 gekocht nog paar honderd aan onderhoud en nu al 2jaar zorgeloos rijden. Heb m ook late chippe van 120 nr 165 pk op 1000 kg dus dat rijd erg fijn en het verbruik als ik goed me best doe is in de stad wel 1.14 te hale maar met mijn rijstijl meestal 1.10 xd
Hele fijne auto die je niet zovaak op de weg ziet en door een actieve community geen dure onderdelen
De ideale studentenauto is natuurlijk een auto van GreenWheels, of ConnectCar, als je een automaat zoekt.
Ik ben begonnen met een volvo 480 turbo naar mijn weten de snelste comfortabelste auto in zn gewichts en belasting klasse.
Heb hem voor 1500 gekocht zat een beetje werk aan remmen en standaard onderhoud maar nu al 2jaar probleemloos rondrijden. Leuk 1.7 turbo blok met 120 pk heb ik late chippe tot 160-170 pk dus snel is ie zeker op 1000 kg kwa verbruik is het meer de rechtervoet ik kan nl 1.16 hale maar met mijn rijstijl meestal 1.10 1.12 en door een grote community een goede stroom aan onderdelen te verkrijgen
Rij als 18 jarige student een golf 4 V5. Bij langer na niet de goedkoopste optie maar wel een leuke..
Ik ben begonnen in een Volvo 480 coupé 1.7 turbo. Heerlijke auto. Waardeloos kwa betrouwbaarheid. Toen gauw door naar een VW Polo 9F. Niks aan de hand. Heerlijke auto. Kan ik iedereen adviseren
@klaasw: Helaas ben je dan een slecht exemplaar tegen gekomen. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten al 2 jaar. Had alleen de startonderbreker eruit moeten halen de 1e week.
Mijn eerste auto was anderhalf jaar geleden een Volvo v40. Tegenwoordig een lekkere v70 classic t5 met 240 pkaatjes :) Geen goedkope auto, wel leuk! Daarnaast nog druk bezig met het opknappen van de Caab. Het leven als student is behelpen…
Wat kost een starlet ongeveer om te rijden per maand? Zoals verzekering en wegenbelasting. Onderhoud is geen probleem als monteur
Ik rij als student in een Opel Corsa Type B uit 1995. Overgenomen van mijn oma die hem nieuw gekocht heeft. Degelijk wagentje, nog nooit grote problemen mee gehad, goedkoop onderhoud en hij rijd ongeveer 1 op 10. Zeer tevreden over! :-)

Volgens mij is dit echt de beste low budget auto die je kan hebben, ik weet niet hoe dit in andere steden is, maar ik het het idee dat hier in Tilburg deze auto echt over vertegenwoordigt is in sommige buurten (alleen al bij mij in de straat staan er nog 5 andere, en in de omliggende straten staan er meestal ook wel 2 tot 4 stuks).
Bij een studentenbudget zit ik te denken aan 0 tot 1500 euro en dan lijken me de Toyota Starlet/Paseo of Nissan Micra prima kandidaten. Licht, betrouwbaar en redelijk zuinig wat ook wel handig is als je ook nog daadwerkelijk wil rijden in je auto.

Mijn zus heeft al een paar jaar een Nissan Micra 1.3 SRi en heeft tot nu toe nog nooit duur onderhoud gehad of problemen en je kan er prima 140/150KM/u op de snelweg mee rijden als je haast hebt.
Ik rij nu bijna 2 jaar in een Seat Ibiza FR uit 2007. Echt een heerlijke wagen en ben van plan om er nog jaren in te rijden. Het enige minpunt is dat ie nogal veel brandstof verbruikt omdat ik elke dag door de binnenstad van Utrecht moet rijden.
Toen ik 17 was een BMW 318 iS e36 sedan gekocht (Amerikaanse auto van de eerste eigenaar, volledig origineel). Echt een super auto, mooie kleur combinatie, veel opties en ideaal voor afstanden. Nu ook sinds enige tijd in het bezit van een Peugeot 205 1.4 generation (origineel, van de eerste eigenaar). Die ben ik eerst nog gedeeltelijk aan het reviseren voor ik er mee ga rijden. Beide echt hele leuke autos alhoewel ik met de Peugeot nog amper heb gereden. Niet dat het geld mij op de rug groeit maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met verzamelen haha :P. Iemand ervaring met zo een Peugeot?
@wessel04: Topauto’s die iS’jes!
Ondergewaardeerde auto is een citroen Xsara, station/sedan/hatchback , ruim, comfortabel en stuurt vrij strak. Ze kosten geen drol meer, hebben niet echt last van roest en de aandrijflijn is ijzersterk.
Ook te vinden als VTS/VTR voor wie wat meer vermogen wil.
Volvo 240 Break. Heel veel plaats. Veel lol in gehad !
@wolfgang: die rijd ik nu ook! ;) met een dikke dieselblok in die er amper 80pk uit perst maar wel 7-8 liter op100km maar verbruikt :) de achterwielaandrijving icm de grote overhang, grote stuuruitslag en goedkope Chinese banden maken dit de ideale driftauto bij nat wegdek! De mijne staat ook ingeschreven als bestelwagen dus betaal maar 85euro belasting per jaar en 350 verzekering ^^ lijkt me toch het meest betaalbare
als student
TOYOTA STARLETT. echt niet kapot te krijgen die apparaten
Tijdens mijn studententijd reed ik o.a. een VW Golf II, Sierra XR4i en een MG B GT . Mijn studie duurde dan ook iets langer vanwege de bijbaantjes, feestjes etc.etc…..
Mijn Amica is pas echt ideaal. Hij gaat dan wel niet harder dan 40 km/u, maar voor verre reizen gebruik je toch je gratis studenten OV.
Ik mag op het fietspad en in voetgangersgebied rijden. De verzekering kost 40 euro per jaar. En als klap op de vuurpijl OVERAL(dus ook op de stoep) GRATIS parkeren :D!
@trbn: Goed dat je er zo’n plezier mee hebt, maar ik zou toch niet zo maar in de rondte gaan roepen dat je een Amica hebt. Zo iets kun je beter voor jezelf houden ;)
@trbn: klinkt wel niet echt als een pussymagnet :p
Peugeot 106 !
Leuk sportief wagentje
Seat Arosa SDi heb ik gehad in mn studenten tijd. Veel km gemaakt voor stages.
Nie tkapot te krijgen, de aandrijflijn. M’n teamleiders A8 4,2 TDI ermee gestart bij -22 toen die tdi weigerde, altijd volgas de rotondes over, en perfect autootje om handrem acties mee te oefenen!
Ik ben een student autotechniek, en zoek een betaalbare achterwielaandrijver. Iemand tips? Iets in de richting van een 200sx, bmw e30 oid. Al zijn de prijzen van dit soort auto’s de laatste jaren flink gestegen.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Volvo 240! Check turbobricks voor wat inspiratie ;)
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: als je iets (relatief) kleins zoekt kom je snel uit op iets van een MX-5, veel meer is er eigenlijk niet. Als het wat groter mag zijn kun je kijken naar BMW E36’s en dergelijke. Een 180/200SX wordt snel te duur, een in de basis goede S13 gaat al gauw richting de 4000 euro. Mag het nog wat groter zijn zou ik zeker kijken naar een Volvo 240 (zoals al aangegeven door declaessens). Als het relatief maandelijks wat meer mag kosten zou ik ook zeker gaan kijken naar een E34 5-Serie (niet heel goedkoop uiteraard) of een Volvo 740/940. Dat zijn erg fijne auto’s die met het juiste onderhoud eigenlijk geen vreemde onkosten vragen. Wel meer luxe dan sportief uiteraard, en met een studentenbudget koop je ook geen exemplaar met sterkere motor.
Suzuki Swift 1.3 GL automaat uit 1992, zoals wij zeiden, de Queenkiller. Ruimte voor 6 man en tien kratten Grolsch.
Dat is toch wel de Nissan Micra K11. Weegt geen drol, komt goed vooruit, zeker met de 1.3 met 75 pk en is goedkoop in onderhoud, belasting en verzekering.
Heb de mijne gekocht met 101xxx op de teller en heb er dagelijks plezier van.
Inclusief elektrische ramen, stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling. En dat voor een auto van 94!
Vergeet ook de distributieketting niet, dat is vele malen goedkoper dan een riem!
Ik rijd sinds ruim 2,5 jaar als student met een 106 Rallye S2. Relatief goedkoop in aanschaf, mrb en verzekering maar wel duur in onderhoud. Verbruik valt echter mee. Al met al een leuke auto, maar betrouwbaar is ie niet, dus als daily niet de meest geschikte auto.
Toen ik 18 was begonnen met een bmw e36 316i, geen goedkope en geen snelle maar wel een leuke auto. Nu ben ik 20 en heb nu een bmw e36 320i nog een stukje duurder in gebruik stuk(je) sneller en met een mooie 6 in lijn :)
Rijd nu onderhand drie jaar rond in me kanariegele Hyundai Atos 1.0 uit 2000. Destijds voor niet al teveel geld gekocht en hij doet het prima. Wel al het eea aan onderhoud gehad en door de vele korte stukken die ik rijd ook niet zo zuinig als je zou verwachten. Maar kom overal en heb er goed schik van. En met behulp van een degelijke audio-installatie een genot om in te rijden!
Ik had in mn studententijd een Opel Corsa B uit 1995. Was van mn moeder geweest. Heb er 3 jaar mee rond gereden. Nauwelijks problemen mee gehad, dat ding startte altijd. Een van mn huisgenoten had een Honda Civic 1.6 Esi van rond hetzelfde bouwjaar als mijn Corsa. Die was ook erg leuk!
Een Maserati Quattroporte.
Deawoo nexia 1.5 v16 gtx

Opel blok
goedkoop in onderhoud
Rijd tussen 1:12 en 1:14
35 euro p.m verzekeren
33 euro p.m wegenbelasting

zat ruimte voor bier & 4 vrienden.
heerlijk meegereden van einde middelbare school tot einde van mijn studie
En hier het bewijs dat er op autoblog voornamelijk snotneuzen zitten! Kijk eens wat een reacties!

OT back in the day deelden wij in 2000 een MINI Cooper uit ’92 met 15 corpsballen. Rolkooi, uitlaatje en verder origineel.

En er was nooit discussie.
Een Yugo!
Ik ben best wel tevreden met mijn vervoer als 19-jarige student: Peugeot 206 voor dagelijks gebruik (makkelijk parkeren in de stad) en Mercedes-Benz W114 230.6 voor weekend/vrijetijdgebruik met een open dak.
@ag3ra: de w114 is niet mijn favorieten maar wel een heerlijke blok hoor die 230.6
Mercedes-Benz W123, W124 of W201.
BMW E34 of E36.
Bijzondere studententijd heb ik gehad. Het ging eerst opwaarts en vervolgens hard bergafwaarts;
Eerste auto, Vectra A, binnen een jaar total loss
tweede auto, Astra F voor 350 euro als tijdelijke opvang
derde auto, Opel Calibra, prima auto, maar het moest na 1 jaar meer premium
vierde auto, BMW E46 316i, goede degelijke auto, plezier van gehad, maar het moest sneller.
vijfde auto, BMW E36 325i, maximale miskoop, na 6 weken voor de helft verkocht
zesde auto, BMW E39 523i facelift, mooiste auto ooit gehad. Als je het hebt over auto’s hebt die niet betaalbaar zijn voor studenten is dit hier het perfecte voorbeeld van.
zevende auto: A3 1.9tdi, beste auto die ik gehad heb. 80k gereden in 3 jaar, nooit geen gezeik mee gehad.
huidige auto, VW Golf mk3 want geen diesel meer nodig en geen geld….

Zojuist scriptie ingeleverd, dus bijna student af!

En niet gaan lopen zeiken dat studenten geen auto kunnen betalen. Nooit niets van papa en mama gekregen, schoolgeld zelf opgehoest, altijd volle bak uitgegaan en 15-20 uur in de week erbij gewerkt vanaf 13 jaar.
@racertje: e39 523i bestaat niet als originele facelift ;-) desalniettemin een hele leuke auto :-D
@racertje: trouwens van dat moest sneller van die E46 316i dat had ik ook haha was niet langzaam ten opzichte van een mini of een A3 1.6 maar toch het moest sneller :-)
@3246cm252kw:
Haha, was inderdaad later gefacelift. Die heldere koplampen en ronde mistlampen lieten hem meteen een stuk moderner ogen!
Nadeel was dat ik met die 316i ongeveer 1:9,5 reed. Ik wist dat ik met een 325i rond de 1:8 zou rijden, dus de keuze was snel gemaakt;)
@racertje: E39 523i niet betaalbaar voor een student? Als je een beetje goed zoekt en zelf vrij handig bent echt wel.

Ow wacht, handig zijn gaat niet samen met de gemiddelde reaguurder hier… My bad…
Nog een auto die hier niet is genoemd maar zeer geschikt is voor iemand die een goedkoop autootje wil; een subaru vivio.

Het aanbod is redelijk groot, ze zijn goedkoop te vinden, verbruik ga je niet onder de 1 op 17 krijgen, belasting zit op 33 per kwartaal en de verzekering stelt niks voor.

Je hebt dan ook niet veel auto, maar goed, je rijdt
@yupyup: het grootste nadeel is wel dat ze best stevig willen roesten. Gelijk één van de weinige nadelen die die dingen hebben buiten dat het gewoon weinig auto is.
Nissan Micra
Klein, goedkoop, redelijk zuinig, DEGELIJK met een behoorlijk pittige 16 klepper maakt het een misschien niet zo’n mooie auto, maar wel een hele leuke!
Ik was zeer tevreden met mijn opel corsa tot ik die tegen een quasquai parkeerde :(
Renault Mégane RS :) Maar ik speel vals want naast het studeren werk ik nog 4 dagen in de week. Toen ik alleen een bijbaantje had (tegen het einde van de middelbare) had ik een Renault Laguna RXi 1.6 16v uit 2000. Niet kapot te krijgen :)
@pleiades: Laguna 1.9 dti van 1999.. Niet heel te houden…
Bentley GTC lijkt mij het beste!
Ik rijd als twintigjarige een Alfa Romeo 1300 GT Junior uit ’74, dat is als hij rijdt tenminste…
@bertone: leuke auto! Veel problemen mee dan?
@3246cm252kw: nee eigenlijk valt het reuze mee, het is alleen de roest waardoor hij nu gedemonteerd in de schuur staat.
@bertone: aaaiiii dat is jammer zeker geen tijd om hem op te knappen… Ik zeg gauw tijd maken ;-)
@3246cm252kw: Ik moet er inderdaad weer iets mee gaan doen, het is zonde om haar zo te zien staan.
KIA Soul natuurlijk! Ruim én cool.
ik heb 3 jaar als student met een VW Bora SDI gereden, ideaal, goedkoop in onderhoud, weinig kracht zodat ik geen extreem gevaarlijke dingen kon doen, ik gebruikte alle tijden zijn volle vermogen, helaas gaf de v-bak een half jaar geleden
nu rij ik 320d als student, 163pk is voldoende :D
Stagebedrijf regelen waar je een leaseauto meekrijgt.

Toen een nieuwe golf 5 (huurauto nadat ik de Renault Kangoo kapot had gereden) 6 maanden gereden.
ha ben zelf ook begonnen met een Mitsubishi Colt, een uit 1986 die was toen net zo oud als ik
geweldige auto en flink afgetrapt en buiten een lekke radiator die ik zelf weer dicht gesoldeerd heb nooit iets aan gehad (“:
Ik ben begonnen met een renault 19 1.4 8v uit 1994, toen gekocht voor 250 euro, apk voor 30 euro, 1,5 jaar probleemloos 12,500 km mee gemaakt!
mijn eerste auto was ook me leukste auto! een 106 rallye s1. echt een geweldig ding!.
Sinds vorige maand een Ibiza GTI 8v uit ’93, helaas geen 16 klepper maar gaat toch als de brandweer!
Eerst auto van mij (3 jaar terug) was een knalgele Fiat Punto uit 1997 met een dikke 1.1 8v en 55 pk. Niet superveel vermogen, maar hij reedt heerlijk comfortabel. Had er ook nooit problemen mee en kwam altijd door de APK. Minpuntje was wel dat de motor met 130 4500 toeren draait en behoorlijk ging zuipen. Verder was ie (als ik niet op de snelweg zat) wel zuinig, denk wel rond de 1:16

Helaas is deze auto door een ongeluk total loss verklaard.

Rij nu in een Punto uit 2003, 1.2 16v Sportsound met 85pk. Deze komt wel iets rapper van z’n plaats. Deze motor heeft best nog pit als je boven de 3500 toeren komt, hij gaat lekker door. Voor een 1.2 gaat ie nog behoorlijk vlot.

Deze is wel zuiniger dan de 1.1 die ik had, met 130 netjes 1:17. Gemiddeld rij ik hiermee 1:19 als ik rustig aan doe.

Ook hiermee geen problemen gehad tot nu toe, op standaard onderhoud na.

Volgende auto zal waarschijnlijk weer een (Grande) Punto worden.
19j> Ford fiesta bwj 1997
20j> Volkswagen polo nieuw
21> MINI john cooper works r56 nieuw
Volvo 460 1.8 1996, 2x gehad, goedkoopste gekocht voor 150,- met jaar APK en een volle tank. Vanuit het zuiden naar het hoge noorden gereden zonder problemen. Na 2 jaar verkocht voor 450,-!! Ik zou zo weer een Volvo 460 aanschaffen, puur alleen omdat zo lekker sturen.
Ik rij zelf een kia picanto 1.0 leuke en zuinige auto en nog betaalbaar
Mijn studentenauto was een Suzuki Samurai 1.3. Niet kapot te krijgen, reed altijd, overal overheen/doorheen en was op grijs kenteken (kon ik de dames vertellen dat ik een heuze tweezitter had :-). Het ding zoop wel overigens, 1 op 8 gemiddeld maar wat was het een lachen apparaat (want achterwielaandrijving :-))
@gtwillem: elke keer dat het regend of er sneeuw ligt feest :-D nu rij je ook BMW he?
@3246cm252kw: ja, een voorloopauto is het wel, dus niet van mij (een zilveren E91 325i). Als de nieuwe leasert binnenkomt gaat de bimmer er weer uit.
@gtwillem: geen verkeerde voorloop auto toch? Wat is het geworden? Of is dat nog een verassing ;-) ik koop eigenlijk altijd gebruikt dus heb nooit een voorloper eerlijk oversteken. Me vader had afgelopen jaar wel zo’n nieuwe 328i als voorloper maar dan vind ik mijn auto nog lekkerder, zeker qua hele beleving.
@3246cm252kw: Golfje diesel, met een paar opties. Niets bijzonders, wel handig. En spotgoedkoop om te rijden. Dan kan ik de prive kilometers met de Impreza doen (wanneer deze weer naar behoren functioneert) en de zakelijke kilometers in de Golf.

328i is toch een prima auto? Wel jammer dat het vierpitters zijn geworden tegenwoordig. De 325i die ik nu rijdt is relatief traag, zijig en heeft weinig koppel onderin, maar het loopt wel erg mooi. Jij hebt een E46 met S54 begrijp ik?
Officieel was een Subaru Mini-Jumbo mijn eerste studentenauto, maar daar viel niet tegen op te lassen. Dus de eerste 1000 kilometers in een Mitsubishi Colt / Mirage uit 1981 [?] gereden…Zag er precies zo uit als die op de topicfoto!

Alleen was de mijne een driedeurs 1.4 GLX voorzien van een handbak en overgenomen van een oudere man [eigenlijk zijn nabestaanden, want die man was al overleden], die kennelijk nooit echt gas gaf?

Gevolg was dat ik een Swift Gti uit 1992 vrij goed wist bij te houden, LOL!

@CasperH,

Weet je zeker dat het blok niet goed was? Ik heb veel Colts stuk zien gaan, omdat er accuzuur ‘gewoon’ op de overige motordelen droop [regenbui].

Mijn Colt reed ik overigens total loss, maar ik kwam van rechts…

De beste studentenauto is trouwens de Eend c.q. 2CV! Alleen zijn ze nu nauwelijks meer te betalen qua aanschaf!
Ideale studentenauto?
GEEN natuurlijk!!!
Ze moeten studeren, net als ik destijds……Daarna centjes verdienen en dan pas een auto kopen….
Zolang ze studeren OV jaarkaart of ernaast werken!
@w460: Ik zie de student mijn belastinggeld (stufi) toch liever aan een leuke auto besteden dan aan drank dat de hersencellen vernietigt waardoor ze nog langer over hun studie doen… En als ze naast hun studie ook nog werken, hebben ze die leuke auto (als hobby) best verdiend lijkt me.

Zelf naast de studie ook altijd gewerkt. Dat geld gebruikte ik dan voor de auto (hobby). Reed eerst een W123 300D, want in oude regeling belastingvrij en degelijk. In het laatste jaar heb ik mijn huidige wagen gekocht. Een handgeschakelde E39 523i. En langzaam wordt het tijd voor een opvolger, want met al die files heb ik liever een (sport)automaat.
Een BMW E30 320i VVFL vh jaar 1984!

Student van 22 jaar hier.
De ideale studentenauto: De auto die je kan betalen zonder te lenen.
Ik ben student en autogek, dus hierbij mijn lijstje van studentenbakken. Niet chronologisch, want er zit een overlap in:

1) Suzuki Swift 1.3 GS 1992
2) Renault Clio 1.2 RN 1993
3) Renault Twingo (in knaloranje) 1998
4) Nissan Micra 1.0 1999
5) Ford Fiesta (a.k.a. het Fordje Feest) 1.3 2000
6) Volvo 240 2.3 GL 1992
7) Lada 2104 1.7i 1997 (in knalpaars)
8) Reliant Rialto 1987
9) Alfa Romeo 33 1993
10) Lancia Ypsilon JTD Platino 2004 (gejat en afgebrand)
11) Lancia Ypsilon 1.4 Platino 2005 (huidige auto)
12) Fiat Panda 1100 fire 1992
13) MG B Roadster RHD 1976
14) Volkswagen Polo fox 1.3 1994

En de prijs voor de beste studentenbak allround gaat naarrrrrrr…..: De Volvo 240! Comfortabel, stijlvol, oerdegelijk, grote asbak, belachelijke kofferbak en had ik comfortabel al genoemd?
Met stip op 2: De Lada 2104! Passen makkelijk 7 man in, veiligheid is toch al geen issue in een Lada.
En op 3: Een gedeelde plek voor de Citroen 2CV, BX, Traction Avant en DS. Allemaal nooit gehad of gereden, maar meer stuko dan een Citroën vind je het gewoon niet.

O ja: de hekkensluiter: De Reliant Rialto. Liep na 3 minuten al warm dus zelfs de dichtstbijzijnde Appie bereiken was een avontuur.

How’s that for some consumer advice? ;)
@autoblaag:

Vergeet de Daihatsu Charade niet!! Ik zou die ivm de betrouwbaarheid zeker bovenaan zetten in jou lijstje.

Ik had als project auto (die ik dagelijks moest rijden) een Audi TT, maar omdat dat ding zo vaak stuk ging had ik er een Daihatsu Charade bij gekocht. Uiteindelijk is dat de auto die ik het langste ooit gereden heb (2 jaar) en de auto heeft mij in die 2 jaar totaal 60 euro gekost aan APK en een beetje goedkope olie. En dat terwijl ik er (onverhoopt) zeker 40.000 km mee gereden heb.

De 90 PK 1.3 TX Special uit ’91 kwam daarnaast ook nog eens heel erg goed vooruit door zijn lage gewicht van 805 kg. Spiegels, ramen enz alles elektrisch, en alles werkte ook nog. Auto gekocht voor 800 euro met nieuwe APK, 2 jaar later ook weer verkocht voor 800 euro.

De 1.0 turbo is nog leuker, alleen zijn vaak afgetrapt en daardoor iets minder betrouwbaar. Als je een goede vind zijn ze gewoon ook super betrouwbaar maar weer wat aan de dure kant voor een studentenauto.
15) Ik vergeet de Fiat Uno. Maar die mag dan ook vergeten worden :p
Als student is geen auto toch de beste keuze. Je heb zo’n ding nu eenmaal niet nodig.
En met ding bedoel ik een goedkope blikken doos.
Als ik lol wil hebben doe ik het wel op 2-wielen (veel leuker dan eender welke wagen hierboven genoemd word) en als ik me moet verplaatsen neem ik wel een auto van thuis (veel comfortabeler en veiliger dan eender wel studentenbarrel).

Toen ik pas begon te studeren heb ik eens op het punt gestaan om een ghibli uit 94 te kopen, even later zou het een mooie grijze alfa 75 qv worden, en uiteindelijk heb ik nog achter de 190’s aangelopen voordat m’n ouders me overtuigd hadden van gewoon een wagen van hun te lenen als ik het nodig zou hebben.

Al kan je als je de juiste keuze maakt ook wel een goede studentenwagen hebben. Zo ken ik mensen met een oude C70 en een oude z3 en die hebben daar wel wat plezier van, al is dat wel iets minder voordelig dan een goedkope blikken doos.
Studenten horen te fietsen of met het OV te reizen. Daarentegen als je genoeg centen hebt moet je jezelf vooral verwennen met een leuk scheurijzertje. Ik zelf rijd in een 116i E87 uit 2011. Een studie genoot die rijd in een Mazda mx5 uit 1987. We hebben allebei geen recht meer op een OV jaarkaart. Het werken naast je studie is niet voor iedereen weggelegd. De ene studie is nou eenmaal zwaarder dan de ander, vrijetijdsmanagement tegenover werktuigbouwkunde op universitair niveau. Dat is een beetje appels met peren vergelijken.
Tjah, ik rij zelf een Mitsubishi Montero/Pajero 3.2 DI-D uit 2008 ben nu boswachter aan het leren in Spanje. Dat is echt een studie auto als je pas 18 hebt, ik betaal 1200€ belasting en verzekering en APK per jaar en 220€ per maand om dat ding te betalen aankoop prijs 7900€ met 132.000km
@Martin Bolhuis: En hier in Spanje hebben ze veel Seat Leon en VW Golf en Focus

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).