• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

500 pk sterke GR Yaris nu ook een dingetje

Auteur: willeme, gepost 17 januari 2022 om 14:02 – 9 Reacties

500 pk sterke GR Yaris

Wat je moet met een 500 pk sterke GR Yaris? Geen idee. Maar het is wel leuk!

De Toyota GR Yaris is zo’n auto die doet denken aan de homologatie-specials van weleer. Denk aan de Mitsubishi Evo, Impreza WRX, Delta Integrale, Escort RS Cosworth en de iets minder bekende Nissan Sunny GTI-R. Toyota doet met de Yaris ook mee aan het WRC en heeft dus een straatversie van de rallyauto. Althans, dat is geen onlogische aanname.

De nieuwe Ford Puma Hybrid Rally-auto werd gisteren onthuld. Vandaag hebben we de 500 pk sterke GR Yaris voor je. Het is de auto waarmee Gazoo Racing deel gaat nemen aan het Rally1-kampioenschap.

500 pk sterke GR Yaris

500 pk sterke GR Yaris (stiekem geen Yaris)

Net als de Ford Puma an gisteren ziet de auto eruit als een Yaris, maar heeft het niets met de GR Yaris te maken. Het is een spaceframe chassis met daaroverheen een koetswerk dat lijkt op een Yaris. Onder de kap ligt een 1.6 viercilinder (de GR Yaris heeft een driecilinder) met 360 pk en elektrische motor, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 500 pk. Precies zoals in de titel staat.

  • 500 pk sterke GR Yaris

Net zoals de Puma van gisteren is deze 500 pk sterke GR Yaris voorzien van een eenvoudigere setup qua differentiëlen. Het tussendiff is vanaf 2022 niet meer toegestaan. De transmissie is nu een eenvoudige vijfbak.

500 pk sterke GR Yaris

Coureurs

Ook de coureurs en navigators voor 2022 zijn bekend voor het Gazoo Racing team. In vergelijking met het voorgaande jaar hebben ze één extra auto:

  • Sebastian Ogier & Benjamin Veillas
  • Elfyn Evans & Scott Martin
  • Kalle Rovanperä & Jonne Halttune
  • Takamoto Katsuta & Aaron Johnston

Voor nu is het alleen eventjes wachten op de Hyundia i20 N volgens de Rally1-reglementen. Vorig jaar won Toyota het kampioenschap dat nu uit slechts drie merken bestaat en dus geen link meer heeft met de straatauto’s. De nieuwe 500 pk sterke GR Yaris maakt zijn debuut dit weekend tijdens de Rally van Monte Carlo.

Meer lezen? Dit zijn 9 dikke compacte Toyota’s!

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Snelste GR Yaris ter wereld levert meer dan 500 pk
    Snelste GR Yaris ter wereld levert meer dan 500 pk
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Yaris met 300 pk op komst, evenals Supra met handbak!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Gazoo-Racing, GR-Yaris, rally, sebastien-ogier, Toyota, wrc

Vorig bericht: « Video: eerlijk, deze zag je niet aankomen
Volgend bericht: Verstappen Transporter haalt maar liefst 191 km/u »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    17 januari 2022 om 14:59

    Ik snap dat ten gevolge van het beperken van kosten, het toepassen van hybride technologie en veiligheid moderne rallyauto’s op spaceframes worden gebouwd. Maar persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ik mis de tijd dat rallyauto’s waren afgeleid van wegauto’s (zelfs homologatiespecials) die je ook gewoon in de showroom kon kopen. Zelfde geldt voor toerwagens. Race on sunday, sell on monday.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      17 januari 2022 om 20:02

      @mc96: klopt volledig!!! Heb ooit op het autosalon prijs laten maken voor een Subaru WRX , Ford focus RS en een 206 Gti. Helaas de 206 gekocht…bijna allemaal dezelfde prijs(toen 20 a 25000€) maar kreeg zowel de Ford als de WRX niet verzekerd met mijn jeugdige leeftijd…

      Login om te reageren
  2. Fruitcake zegt

    17 januari 2022 om 15:06

    Achterkant is een aardig lelijk geworden, vooral de bumper

    Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    17 januari 2022 om 15:33

    Het contrast met de Yaris koper kon niet groter zijn. Een bejaarde die met 95 km/h op de linkerbaan sukkelt en pertinent weigert naar rechts te gaan tot hij die vrachtwagen die 1km verderop rijdt ook nog heeft ingehaaald….

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      17 januari 2022 om 15:40

      koop een straaljager als je het allemaal zo vervelend vindt

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        17 januari 2022 om 15:51

        Nee, je moet gewoon op tijd aan de kant gaan opa …

        Login om te reageren
      • scott zegt

        17 januari 2022 om 18:57

        Een motor is voldoende.

        Login om te reageren
  4. dawwg zegt

    17 januari 2022 om 15:49

    Superleuk waggie de Yaris GR; maar wat een slechte photoshops zeg; man man man !

    Login om te reageren
  5. Henkie zegt

    17 januari 2022 om 18:13

    Tip lees het artikel nog even na. Veel type fouten. Oa bij Ogier.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North