6 dingen die je moet weten voor je naar de Nürburgring gaat

Auteur: , 71 Reacties

Het nieuwe seizoen staat voor de deur!

Audi r8

Het is nog even wachten op zachte temperaturen, maar we zijn toch écht halverwege maart. Dit betekent dat de Nürburgring Nordschleife weer opengaat voor touristfahren! Je kan tegen betaling zelf een rondje rijden op de prachtige Nordschleife of het Nurburgring GP circuit. Een bezoekje aan de Nürburgring vergt planning. Zeker als je daar de nodige activiteiten wil gaan ondernemen. Deze maand is de ‘Ring al een keertje toegankelijk geweest voor toeristenverkeer, maar het ‘seizoen’ gaat pas echt van start in het paasweekend.

1. Plan de route naar Nürburg en de omgeving goed.
Navigatie invoeren en gaan? Ja prima, maar een beetje extra voorbereiding kan geen kwaad. Zoek bijvoorbeeld van tevoren uit waar je ongelimiteerd hard mag rijden, mocht je dit van plan zijn. Er zijn voldoende lappen snelwegen waar een snelheidslimiet van 130 km/u geldt. Je wil niet gepakt worden als je met 200 richting Nürburg afzakt. Check ook eventuele werkzaamheden onderweg. Het blijft natuurlijk Duitsland.

2. Tank niet bij Tankstelle Döttinger Höhe (als je geld wil besparen)
Het populaire tankstation Döttinger Höhe tref je pal naast de Nordschleife. Omdat de locatie zo gunstig is zijn de prijzen ook iets hoger. Kan het je niets interesseren, gooi dan vooral je bolide hier vol. Wil je toch wat geld besparen, dan loont het om in de omgeving te zoeken naar een ander tankstation. Google Maps is je vriend. Je Nederlandse internetbundel kun je gewoon gebruiken in Duitsland.

Nurburgring
Foto: @rynnus via Autojunk

3. Denk drie keer na en dan nog een keer
Al die benzinedampen en geluiden kunnen je beïnvloeden. Zal ik dan ook een rondje gaan? Denk hier echter goed over na als je nog niet eerder over de Nordschleife hebt gereden. Je kent alle video’s van het internet en het kan je serieus geld kosten mochten dingen verkeerd aflopen. Overweeg bijvoorbeeld de Nurburgring GP als alternatief. Ook hier kan je (niet altijd!) als toerist rijden. Je kunt onder meer bij het eerder genoemde tankstation Döttinger Höhe een toegangsticket kopen. Doordeweeks kost een rondje Nordschleife 25 euro. In het weekend ben je 30 euro kwijt. Het Grand Prix-gedeelte kost 29 euro voor 15 minuten. Een seizoenskaart kost je 1.900 euro. Een helm is voor automobilisten niet verplicht, maar wel aan te raden. Het is mogelijk om met je eigen auto de baan te betreden of je huurt een auto bij één van de vele verhuurbedrijven.

4. Google Maps is je vriend
De Nordschleife is 20,8 kilometer lang. “Even langs de baan staan” is er dus niet bij zonder wat uitzoekerij. Het vergt een stukje voorbereiding. Gelukkig helpt Google Maps je een stuk op weg. Via DEZE link zie je een aantal punten waar je moet zijn om een gaaf uitzicht te hebben.

Nurburgring
Fotocredit: @remi1104 via Autojunk

5. Check de data goed
Via de site van de Nürburgring kun je de openingstijden bekijken. Doe dit consequent en ook op de dag van vertrek. De organisatie kan om wat voor reden dan ook de boel sluiten. Bijvoorbeeld vanwege de weersomstandigheden of een heftig ongeluk. Voorkom een teleurstelling en hou het in de gaten.

6. Lees en respecteer de regels
Jij als bezoeker van de Nürburgring bent een gast. Waardeer de gastvrijheid van de organisatie en het feit dat je mag rijden op dit legendarische stukje asfalt. Lees voor vertrek dan ook de regels door en hou je hieraan. Niet alleen op het circuit, maar ook daaromheen. Niemand wordt blij van lege zakken chips of flesjes bier langs de baan.

Topicfoto: AB-lezer doet de ‘Ring met zijn R8 via Autojunk



71 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
http://www.ring-world.nl is een handige site met veel praktische info
Misschien ook nog even handig om te vermelden dat je moet uitkijken op de omringende wegen, zoals de 258. Veel mensen zijn in de Ring stemming en helemaal als ze zojuist van de Autobahn komen. Kijk uit rond de Ring, er wordt veel gecontroleerd en je hebt zo een bekeuring te pakken.
Wil je op de Ring rijden, vermijdt als het kan het weekend. Ga eerst kijken en kom dan vroeg, kun je de opbouwende drukte een beetje inschatten. Ga zeker niet de baan op als het druk is, zie er dan beter maar van af.
Een rondje Ring is echt een ervaring die je als autoliefhebber niet wilt missen, maar neem waarschuwingen serieus. Als het mis gaat kan het al snel in de duizenden Euro’s lopen of erger, je schrijft je auto af.
@rickknows:

goede tips!

andere tip: rij niet als het regent, het kan verraderlijk glad zijn, en je collega’s voor je en achter rijden wellicht niet zo goed als jij.
Als je besluit toch te rijden, denk vooral niet dat je Schumacher bent, dan ga je zeker op de plaat ;)
Zou je ook wat meer kunnen vertellen over verzekering?
Moet ik een aanvullende verzekering afsluiten als ik met een eigen wagen rijd? En wat voor financiële addertjes onder het gras zijn er nog meer?

En wat zijn de beste dagen om te gaan (voor beginners?). Is het uberhaupt verstandig een rondje te rijden zonder verdere race-ervaring of extra rijvaardigheids-cursussen?
@zegheteens: helaas zijn er in Nederland geen verzekeringen die ongevallen op de Nurburgring dekken. Duitsers zijn wel verzekerd.
@deora: er zijn wel wat aanvullende verzekeringen te vinden speciaal voor circuitrijders. Kost je echter een flinke duit.

Over het algemeen is doordeweeks in de ochtend wel goed om voor het eerst te rijden vind ik. Op YouTube staan wat goede filmpjes waarop je de baan wel redelijk kan verkennen qua snelheden en versnellingen.
@speedygonzalez: ja klopt, alleen tijdens de Touristen fahrten is het geen circuit maar een tolweg die bijna altijd uitgesloten wordt. Ik weet niet of dit dan ook gedekt wordt in een ‘circuit verzekering’.
@speedygonzalez: vergeet niet dat ook die mensen net even wat meer voertuigbeheersing hebben en de auto net even beter kunnen plaatsen als de meeste personen. Dus zelfs met een soortgelijke auto zou ik net even rustiger aan doen. ;-)
@peug206: heb je zeker gelijk in! Maar het kan een beter beeld vormen met uitleg erbij enz dan altijd maar de snelste rondetijden te bekijken of PlayStation filmpjes te kijken. Hoe dan ook altijd rustig aan en goed spiegelen de eerste keer, zeker niet proberen een ander te volgen of bij te houden.
@zegheteens: voor lichte ervaring zou ik eens project cars oid aanschaffen. Voor een paar tientjes ken je het circuit grofweg en kan je bochten beter inschatten.
@zegheteens: Betreft de beste tijd voor je eerste rondje zou ik -uit eigen ervaring- een doordeweekse avond (maandag/dinsdag) adviseren. En ja, je kunt de Nordschleife rijden zonder ‘extra ervaring’. Zolang je rechts blijft rijden en de richtingaanwijzer naar rechts zet bij naderend verkeer, kun je op je eigen tempo je rondje rijden.
@zegheteens: zijn ook verhuurbedrijven waar je voor vijf tientjes per ronde bijvoorbeeld een swift huurt waarmee je al het risico hebt afgekocht, misschien niet snel maar doet zeker niet af aan de lol.
Tip 6, triest dat het nodig is. De Duitse gastvrijheid is enorm, helaas regelmatig Nederlanders gezien die er misbruik van maken…

OT: lekker praktisch lijstje, zeer waarschijnlijk deze zomer een ritje doen over zowel het GP circuit als de volledige Nordschleife. Niet met de S400, maar met een MX-5 of 124!
@vonklausenburg: dat lijken me hartstikke toffe autotjes voor op de ring!
@shogun: Zeker, verheug me er nu al enorm op!
@vonklausenburg: We weten nou wel dat je een kamperbak S400 hebt…….
@viezefreddyw: Met je Ferrari!!!
@viezefreddyw: moest ff grinniken
Tanken in Duitsland doe je met de app van clever-tanken.de, altijd het goedkoopste tankstation in de buurt vinden. Tankstations zijn in Duitsland verplicht de prijs te melden en bij te houden.
@fordnut: Altijd handig, thanks!
@fordnut: goede tip, Thanks! In Adenau is een Aral pomp gevestigd waar ze 102 octaan schenken, zeker een aanrader.
@fordnut: mehr-tanken app vind ik net iets prettiger… Maar fijn dat er meerdere opties zijn dus.
Vorig jaar een rondje gedaan in een huurauto. Geweldige ervaring, al ging het niet echt snel. Dit jaar gaan we weer, maar dan een gewoon kijken langs de vele plekken langs de baan. Leuk mannenuitje met aan het einde van de dag een grote schnitzel!
Punt 2 klopt niet helemaal, de prijs bij dat tankstation is nog behoorlijk lager dan hier bij ons. (Benzine welteverstaan)
T13 is een aanrader of bij het tankstation rechtdoor en 2de links (weet even niet precies hoe het gedeelte heet)
Hoewel ik de aantrekkingskracht van de ring begrijp, kan ik er niet bij hoeveel er zich er toe laten verleiden. Het is een circuit met 0 tolerantie voor fouten en meestal véél te druk. Enkel wie het zich kan permitteren om een auto af te schrijven zou dit risico mogen nemen. Voor alle anderen zijn er op vrijwel ieder ander circuit regelmatig trackdays waarbij het gevaar toch een stuk kleiner is.
@alfapeter: helemaal mee eens, ik ben een paar keer met iemand meegereden behoorlijke aanrader.
@bmwfreak038: @alfapeter vindt het echter helemaal geen aanrader. En ik ben het helemaal met hem eens. Voor die paar lui die ècht over een goede voertuigbeheersing beschikken (en niet denken het te hebben omdat ze een of andere ‘snelle auto’ hebben) zal het vast een aanrader zijn. Maar voor 99% van de overige bestuurders: niet doen. Want òf je wordt links en rechts gepasseerd en als je mee wilt doen met die jongens eindig je in de vangrail. En dan wordt het een pijnlijk rondje.
@ruud1954: als je niet denkt te beschikken over die beheersing zeker niet doen, maar met alle met wie ik ben meegereden kan ik wel zeggen dat die een behoorlijk potje kunnen sturen.
@ruud1954: rechts gepasseerd worden gebeurt niet op de ring. Regel is alleen links inhalen, wordt je gespot dat je dat rechtsom doet krijg je een baanverbod voor die dag.

Ik ben het wel met je eens dat een behoorlijk risico kan zijn. Wel denk ik dat je dit risico voor het grootste deel in eigen handen hebt.
@serialchiller: 1: goede zaak. 2: eens
Voor tankstations in duitsland gebruik ik altijd mehr-tanken. Prijzen varieren gedurende de dag nogal dus let daar goed op. Zelf tank ik meestal bij de aral (102 :) ) tussen breidscheid en adenau.
@towi1989: zeker met je S5?
Wat een knappe vent in die blauwe R8.
@acakoning: dat zeg je toch niet over jezelf!?😜🙈
@bmwfreak038: met een A-stijl voor je lelijke kop kan je dat prima over jezelf zeggen natuurlijk, niemand die beweerd dat ie ongelijk heeft ;)
@shogun: oh dat niet zozeer was meer de vraag of hij het écht zelf was🙈🤐
Als toeschouwer; vergeet je campingstoeltjes niet! En eten en drinken als je wat langer wilt zitten. Soms zonde om je mooie plek op te geven omdat je wat drinken wilt halen.

Als rijder; let erop dat lease auto’s vaak niet mogen, dat je auto gewoon apk technisch goed is, en dat je een kenteken hebt. Dus niet trailertje met racewaggie erop aankomen. Ook sportstoelen waarbij je die schaal langs het hoofd hebt worden niet toegelaten wegens slecht zicht dode hoek (ben de naam even kwijt daarvan).

Verder aan aanrader voor iedere petrolhead.
@speedygonzalez: campingstoeltjes!! Leg er ook altijd 2 in mijn achterbak als we gaan!! Gouden tip, want is altijd vechten om dat extra stoeltje wat ik mee heb 🤣
Qua tanken zou ik gaan voor de Aral bij Adenau. De kwaliteit van de Super benzine bij Dottinger Hohe is ook niet altijd 100%.
@deora:

Haha daar tank ik standaard als ik in de buurt ben.
7. Onerschat jezelf, of onderschat de baan niet. Deze ervaar je in het echt heel anders als op je Playstation. Doe het de eerste paar keer rustig aan, crashen is (vaak) voor eigen rekening.
@rike: onderschat*. Typen op een telefoon enzo…
@rike: 8. Neem de Ring-Taxi een paar keer en let goed op de lijnen die de bestuurder rijdt en de rempunten.

Kies een droge dag NA een regenachtige periode. De regen spoelt veelal de restanten op de baan weg waardoor het minder glad is op bepaalde plaatsen.
En wanneer het heeft geregend, doe het gewoon niet. Jammer dan dat je niet kan rijden en 100en kilometers hebt gereden en niet de baan op kan. Maar het is echt spekglad, levensgevaarlijk en niet leuk on te rijden.. heb er helaas ervaring mee..
Als je het hebt: ESP niet uitschakelen. Je kunt altijd onverwachts ergens in een paar druppels olie of koelvloeistof terecht komen. En zoals hierboven: in de regen is het spekglad, niet te vergelijken met een gewone openbare weg.
@TDI-goeroe: ik denk dat niet iedereen dat met je eens is;)
@mperformance: dat denk ik ook. Er zijn genoeg 911/M3 piloten die ik bij Brünchen de vangrail in heb zien sturen. Esp uit, want sneller.
@TDI-goeroe: neemt niet weg dat juist ESP een crash kan veroorzaken. Blijft een lastige afweging
En als je voor de eerste keer er bent en in wil een rondje gaan doen. En je bent nog niet zo zeker van je zaak. Rij naar apex voor een instructie rondje! Ook een aanrader als je al wel vaker een rondje heb gereden! Vraag bij apex dan naar misha dit is een Nederlandse instructeur. De kosten zijn niet gigantisch.
Daarnaast nog even handig te vermelden: de 102 bij de Döttinger Hohe is geen echte 102. Daarvoor kan je beter naar de Aral gaan in Adenau, goedkoper en echte premium.
Wellicht heb ik er overheen gelezen in de comments maar zorg ook vooral dat je auto in orde is. Remmen in het bijzonder.

Zeker bij wat oudere auto’s is de remvloeistof zomaar het spoor bijster na wat ring kilometers op snelheid. Ik spreek uit ervaring.

Verder is een maandagochtend een prima tijd om te rijden. Lekker rustig. Neem ook een spotter mee als het je eerste keer is. Die voor je achterom kan kijken en je kan waarschuwen voor veel sneller verkeer.

Overschat verder je rijkunsten niet.

En wat me op viel is dat een snellere auto je veel meer rust geeft. Even in perspectief plaatsen: met mijn daily E30 heb ik ongeveer constant mijn knipperlicht naar rechts aan gehad omdat ik een van de langzamere was. Ligt niet alleen aan de auto overigens. 😉

Met de E46 kon ik veel beter meekomen en hoef je niet zo vaak aan de kant omdat snellere auto’s relatief minder hard naderen.

Oja, belangrijkste: ga geen tijden najagen. Je bent niet de snelste daar. Wordt je ook nooit en op de limiet planken is bloedlink aldaar. Stevig rijden is prima, maar die laatste paar seconden zijn het niet waard. Althans, dat is mijn mening.

Maar ga vooral wel een keer rijden daar. Wellicht eerst met iemand meerijden, bijvoorbeeld de Ring Taxi. Daarna lekker met klotsende oksels zelf er voor gaan zitten. Je vergeet het nooit meer!
@nerekop: 250pk is geen luxe weet ik uit ervaring en ik ook remmen waren bij mij niet top ondanks de oliewissel en verse blokken
Ik doe meestal een paar rondjes per jaar, geweldige ervaring. Als je erop gaat doe het heel voorzichting aan en denk dus niet dat je snel bent. Als er een Porsche of M3 aankomt ga meteen naar rechts(!) en zet je knipperlicht aan zodat ze zien dat er kan worden ingehaald. Kortom: zeker proberen en rustig aan!:-)
@gaszitrechts: inderdaad als je ze ziet in de spiegels zijn ze bij je.
Heb er zelf n rondje of 40 gereden en iets van 200 als bijrijder. Mijn 2 tips zijn toch echt:
1 Spiegelen spiegelen en nog eens spiegelen. of je nou in n Lupo of n Porsche zit er zijn altijd mensen die sneller zijn en met name op stukken als Bergwerk kan het snelheidsverschil met gemak 80+ zijn. Zie je een snellere rijder, knipper aan naar rechts (zodat hij weet dat je m ziet) en ga rechts rijden (als dat veilig kan, als je net n bocht pakt hou dan de ideale lijn aan en ga daarna opzij)
2 Denk niet dat je de snelste bent of moet zijn want dat ben je nooit. gewoon lekker rijden en opzij gaan ook al is het een ‘minderwaardige’ auto in jou ogen.
Rijdt bijv een station opel astra uit jaren 90 rond met vering van spaghetti maar die vliegt iedereen voorbij puur op basis van baankennis (en kunde).
Blijft een prachtig gebied en waar ter wereld zie je bijvoorbeeld een oude BMW M1 in racetrim voorbij pruttelen in het dorp? Geweldig
Heb er meerdere keren gereden. Viel mij eerlijk gezegd tegen. Veel idioten die gewoon maar wat doen. Bijna twee keer een aanrijding gehad daardoor. Kijken langs de kant is leuk, ook bij de parkeerplaats. Maar rijden, nee vriendelijk bedankt.
Wat ook handig is: even je verzekering checken in hoeverre schade wordt vergoed. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren.
Nog een top tip: lap timers zijn verboten, en filmen/dashcam kan je serieus geld kosten.
Grappig, ik ben er 10 jaar geleden met mijn Puma meerdere keren geweest en ging redelijk onbevreesd de baan over. Inmiddels iets teveel filmpjes gezien met hoe het niet moet, plus zal de leasemaatschappij niet heel blij met me zijn. Het was toen erg gaaf maar ik ga nooit meer zelf rijden denk ik
Punt 7 Nog Vergeten?

Dat je bij 99 procent van alle Nederlandse Verzekeringen niet meer gedekt bent op de Nurburgring. Schade’s/aansprakelijkheid worden verhaald op je Prive. Ik wens ieder veel succes op de Nurburgring!
Heerlijk circuit, stikt alleen van de playstation coureurs. Vermijd weekenden en feestdagen en rij door de week s avonds een rondje.
Huur een auto met instructie.
Rijd zo langzaam als je durft
Geen auto is wat ie lijkt. In elke oude Astra kan een turbo verstopt zitten, overal kunnen slicks onderliggen en in elke auto kan iemand zitten die in Adenau geboren is. Als ie in je spiegels (!) opduikt kan ie dus harder dan jij.
Paar keer een rondje gereden, op een rustig tijdstip en ook met een ‘rustig tempo’. Superleuk! En geen moment gevaarlijk gevonden. De snellere jongens (zo wat iedereen) liet ik er gewoon langs…
Helaas zelf nog niet kunnen ervaren maar ooit gaat het er van komen.
Vergeet de spiegels niet te gebruiken.
En na een dag genieten bij Pinocchio passeren om de grootste pizza’s te krijgen (wel niet de beste kwaliteit) of bij pistenklause voor een goed stuk vlees.
@fuxhound: wat is het nou, wel of niet!?
Tip: bekijk deze video als je voor het eerst naar touristenfahrten gaat. https://www.youtube.com/watch?v=-loBN8vZACI
Ik zou het dolgraag en doen maar durf het simpelweg verzekeringstechnisch niet aan. In het recente verleden een hele discussie gehad met mijn tussenpersoon maar lang verhaal kort: niet verzekerd. En dat vind ik dus een te groot risico…helaas. Ring taxi maar eens doen dan maar…
Offtopic; supergaaf om je eigen foto ineens langs te zien komen :) heb gelijk weer een flashback, dikke vette zin in het nieuwe seizoen!
Ik weet het niet hoor… Ik heb m’n eigen auto aardig in de vingers. Om dan met een huurauto, die je totaal niet kent, aan dit avontuur te beginnen… No thanks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).