6 dingen die je wil weten over winterbanden

Branded content, 128 Reacties

De muts kan weer op, de handschoenen aan en oh ja! De winterbanden mogen er weer onder. Nog geen winterbanden? Dan is dit artikel voor jou.

Wintrac

Het weer schommelt nog een beetje, maar de eerste vriesnacht(en) hebben we al gehad. De koude maanden naderen en zo zullen de wegen af en toe veranderen in spiegelgladde ijsbanen. Voorkom ellende en ga goed voorbereid de weg op. Met de Wintrac xtreme S banden van Vredestein bijvoorbeeld. Lees hieronder de zes dingen die je wil weten over winterbanden.

1. Je hebt ze sneller nodig dan je denkt
Winterbanden zijn alleen handig bij sneeuw of ijs? Fout! Winterbanden bieden meer grip bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Zo kan het bijvoorbeeld een nacht flink gevroren hebben en is het in de ochtend opeens een graad of drie in de plus. De kans is dan nog steeds aanwezig dat de weg op sommige plekken een gladde ijsbaan is geworden. Winterbanden bieden op dat moment aanzienlijk meer grip dan zomerbanden.

2. Ze zijn in bepaalde landen verplicht
Wie af en toe naar het buitenland moet, die kan eigenlijk niet zonder winterbanden. Zo zijn winterbanden in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Heb je een wintersportvakantie geboekt, dan is het vanzelfsprekend om ook een setje winterrubber aan te schaffen.

3. Waar moet je op letten bij de aanschaf van winterbanden?
Het is goed mogelijk dat je door de winterband-bomen het bos niet meer ziet. Het aanbod uitgebreid noemen is een understatement. Een paar tips: let bijvoorbeeld goed op de maten en het draagvermogen. Zo kun je checken of de banden geschikt zijn voor jouw bolide. Ook kan de snelheidscodering een belangrijke factor zijn, mocht je beschikken over een auto met een hoge topsnelheid. De Wintrac xtreme S beschikken over snelheidscoderingen H, V en Y. De Y-band is bijvoorbeeld geschikt voor snelheden tot maar liefst 300 km/u.

4. Hoe kan het dat winterbanden meer grip bieden?
Winterbanden beschikken over lamellen die meer grip bieden bij het optrekken of remmen van een voertuig op een ijzig wegdek. Als het geregend, gesneeuwd of gevroren heeft en het is fris buiten, dan ben je met winterbanden in het voordeel. Het verschil tussen de zomer- en winterbanden is goed te zien wanneer je deze naast elkaar vergelijkt.

5. Verschil in rubbersamenstelling
Behalve het profiel is ook de samenstelling van het rubber van groot belang voor de eigenschappen van een band. Het rubbermengsel van winterbanden blijft bij kou zachter, daardoor krijg je betere grip en dat zorgt ervoor dat je auto beter remt.

6. Vredestein is een écht Nederlands merk!
Ja, dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Vredestein. De roots van de bandenproducent stammen uit 1908. Een groot deel van de productie vindt plaats in Enschede. In de fabriek in de Overijsselse stad worden jaarlijks miljoenen banden geproduceerd, we maakten daar ooit ook een video over. Meer weten? Alle informatie over de winterbanden van Vredestein vind je HIER.




128 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Heb ze er al 3 maanden onder ..
En uiteraard winterbanden van Vredestein ..

De rest is troep ..
@lincoln: Haha, I see what you did there ;-)
@lincoln: Continental ts 860 eronder. Best uit de test en lange levensduur.
@fordnut: laatste test van de anwb 2016 met 17″ banden kwam die vredestein toch mooi niet goed uit de test.
@fordnut: Op mijn vorige auto had ik TS 830 liggen. Daar zat na 5 seizoenen en 75 000 km nog altijd een cm profiel op! Ik was zo tevreden over die Continentals dat ik voor onze beide auto’s TS 850P’s heb genomen.

Ik was een beetje teleurgesteld om te zien dat de nieuwe 860’s natuurlijk weer beter waren dan mijn 850’s, maar ze zijn er nog niet in 18″ en groter. Dat zullen wel 860P’s worden.

tl;dr ContinWinterContact ftw!
@lincoln: dus je reed begin augustus al op winterbanden rond. Toen het nog 20gr+ was, zeg maar. Wat een faal.
@borrelnoot: Dude…… Kom op..
@borrelnoot:
ja, idd, elk verstandig mens rijdt dan al op herfstbanden, als je dat niet doet ben je eigenlijk een asociale moordenaar.
@lincoln: Al drie maanden? En hoeveel dagen is het al onder de 7 graadjes geweest?

Ik had altijd twee setjes voor m’n auto, maar ik vind de winters afgelopen jaren zo slap dat het prima te doen is met een beetje allround banden. Je hoort mij niet zeggen dat winterbanden niet helpen hoor, maar ik vind het te veel gedoe. Ja het is veiliger, maar moet je niet je snelheid gaan verhogen omdat je winterbanden hebt.

En als het dan echt weer een beetje los gaat met veel sneeuwval en dergelijke, dan heb ik nog een ouderwetse 4×4 staan met modderbanden met sneeuwvlokje. Compleet waardeloos als je hard moet remmen, is niet zoals een winterband. Maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je vast komt te zitten.
@fanboy:

Rij hooguit 2 maanden per jaar met zomerbanden ..

Safety first ..
@lincoln: maximaal, zomers duren toch niet zo lang.
@lincoln: Safety first ???
Tijd voor een verhaaltje : 6 dingen die je wil weten over zomerbanden.
@lincoln:
Ik rij sinds medio augustus weer op de rupsbanden. Wel zo veilig.
@lincoln: voor de zekerheid maar het hele jaar erop houden met die k.t zomers hier.
@kobus1967:

In de zomer rij ik pertinent zonder sneeuwkettingen ..

Zo ben ik nou eenmaal ..
@lincoln: Vredestein een echt Nederlands merk, uit INDIA http://www.apollotyres.com/
…die je wilT weten.
@janjansen: …wil

https://onzetaal.nl/taaladvies/je-wil-je-wilt
@RubenPriest: “Wilt” rukt op blijkbaar… Inmiddels struikel je over de mensen die het in de derde persoon gebruiken (hij/zij wilt). Dat is gewoon altijd hartstikke fout. Maar kennelijk ook zo populair dat men denkt dat het bij iedere vervoeging goed is.
@stradale888: Je hebt ze nog erger hoor. Mensen die ‘is’ zeggen in plaats van eens…
@viezefreddyw: Fijn om te weten dat ik niet de enige taalnazi ben die daar van gruwt.
@stradale888: Remember ‘On the internet you are never ‘the only one”
@stradale888: ik zag laatst bij een restaurant op de Veluwe dat het inderdaad weer wild seizoen is…
@mashell: Haha, dat is het goede soort wild! Daar kun je niet genoeg van hebben, op een bord dan tenminste. Wiltgroei daarentegen moet je niet hebben.
Zet er dan even [ADV] of [Advertorial] bij.. man man
@jooz: Lezen svp
@topcom: Logischerwijs gedaan, ik doel op de titel.
@jooz: staat ook onder de titel ;)
@eetvlagetmoney: inderdaad, te laat gezien. Dinsdagochtend azijnzeiken, mijn excuus!
@jooz: ach, kan de beste overkomen, fijne dinsdag :p
In Nederland vind ik dit pure onzin. geldverspilling.
@nopetrolnofun: Alleen mensen die ze nooit gehad hebben zullen zo reageren.
@fordnut:
Dat is onzin,
ik heb winterwielen met Goodyear banden liggen, ze komen er onder als het sneeuwt, niet eerder.
Als de sneeuw, of die troep wat achter blijft na het strooien, weg is, gaan ze er acuut vanaf.

Persoonlijk vindt ik het niet fijn rijden op winterbanden, meer lawaai, het lijkt of je banden van de velg af lopen,
op vastgereden sneeuw, ijs, heb er geen zak aan.
Verstand erbij houden, je tijd nemen, anticiperen kun je ook ver mee komen.
@fordnut:

In sneeuw, ja dan graag winterbanden.
In alle andere omstandigheden, nee het liefst gewoon weer Michelin of Continental Sportscontacts eronder.

Sowieso geen Vredestein voor mij meer. Heb de winterbanden gehad en de Ultrac Cento. Beide banden waardeloos bij natte omstandigheden in vergelijking met al mijn vorige banden. (Potenza 050, Sportscontact 3, Michelin Primacy)
@jack_abarth: vorig jaar een dikke laag ijzel gehad op de parkeerplaats bij mijn werk. Winterbanden of zomerbanden maakt dan niks meer uit! Het is wel altijd lekker spelen in dat soort omstandigheden.
Winterbanden maakt in normale koude omstandigheden wel degelijk een verschil en voor mij voelt het toch als een extra stuk veiligheid aan, ook belangrijk.
@jack_abarth: Mijn Pilot Super Sports worden onder de 4 graden zo hard als een hockeypuck. Tegen die tijd de wielen wisselen naar lichtmetaal met mijn Pirelli SottoZero’s geeft veel meer tractie. Maar eens een afspraak maken voor eind volgende week denk ik…
Wisselen als het sneeuwt… Brr. 20 minuten die ik liever spendeer als het kwik nog ruim boven de 0 graden is…
@fordnut: Ik heb ze gehad, en ben er nu weer mee gestopt. Winterbanden werken wel hoor. Maar als je gewoon een goede band neemt kom je in Nederland 51 weken gewoon hartstikke veilig op je bestemming aan. Die ene week moet je gewoon nog meer afstand nemen en bewust zijn van je nadelen. En als je winterbanden hebt, dus niet harder gaan rijden.
@fordnut: Ik moet verplicht op winterbanden rijden (want hier in Duitsland ligt gewoon al sneeuw) maar als het even kan zou ik liever niet. De wagen rijdt minder stabiel, zuipt meer en heeft een langere remweg. Allemaal verklaarbaar door het zachtere rubber en het open profiel maar prettig is dat niet.
@nopetrolnofun: Goed dat je je mening geeft, is je goed recht… Ik zal je mijn mening geven met wat feiten als basis en misschien heb je er wat aan, zo niet… Jammer dan.
Ook al zijn de winterse weersomstandigheden niet zo constant en/of heftig in Nederland in vergelijking met andere landen, zijn winterbanden toch de moeite waard. Het gaat er namelijk niet om of je winterbanden gedurende deze periode constant nodig hebt, ook al zou je ze in het hele winterseizoen maar een enkele keer echt nodig hebben… We kijken veel te vaak naar gemiddelden in dit land. Het gaat om de uitschieters, daar moet je je op voorbereiden. Hier zijn de feiten (helaas ook weer gebaseerd op gemiddelden, maar anders zou ik over een jaar nog niet klaar zijn met schrijven):
– Op een nat wegdek is je remweg bij 100 km p/u ongeveer 4 meter korter met winterbanden dan met zomerbanden
– Bij sneeuw op de weg is je remweg bij 50 km p/u ongeveer 28 meter korter met winterbanden dan met zomerbanden
Mijn mening: Ze zouden mensen zoals jij van de weg moeten halen. Als mijn kinderen of wie dan ook lekker buiten aan het spelen zijn en jij komt net wat remweg te kort (omdat jij vind dat winterbanden in Nederland onnodig zijn)… Liggen ze straks onder jouw auto. Ik geef liever 5 keer zoveel geld uit aan m’n banden als ik bovenstaande daarmee zou kunnen voorkomen. Ook al zou het maar om een enkele keer in 80 jaar gaan. En natuurlijk moet je je rijgedrag aanpassen en gaat het ook om de bekwaamheid van de bestuurder. De juiste banden in de juiste situatie, kunnen al een hoop schelen. I rest my case…
@Trusje: winterbanden zijn nuttig ja. Maar moet elke idioot die met bredere winterbanden dan 175 dan ook maar thuis blijven?

Ik vergeet nooit weer hoe ik met mijn achterwielaangedreven (!!) w123 uit het jaar kruik, op zomerbanden nog wel, mensen uit de berm aan het slepen was. Daar zaten een hoop lui met winterbanden tussen. Allemaal lui die uiteraard moderne brede banden hadden. Wel smaller dan de zomerbanden maar desalniettemin te breed voor in de sneeuw.
@trusje: “Op een nat wegdek is je remweg bij 100 km p/u ongeveer 4 meter korter met winterbanden dan met zomerbanden”
Maak daar maar 4 meter meer van. In de winterbanden test van Autobild maakt de zomerband elk jaar gehakt van de winterbanden op de disciplines nat en droogwegdek. Is overigens ook niet zo gek, de sleuven in de zomerband zitten er alleen om water af te voeren, de sleuven in de winterband vooral om sneeuw vast te grijpen en secundair om water af te voeren.
@Trusje: ben je ook van Vredestein? Met winterbanden ben je bijna altijd in het nadeel, behalve als je koude banden hebt… langere remweg, meer kans op aquaplanning, etc. Alleen met sneeuw veel beter, waarbij het grootste probleem is dat andere weggebruikers winterbanden hebben en jij niet ivm remweg op sneeuw.
@bitd: SMH. Wie heeft het over een merk gehad? Ik heb het over veiligheid. Het is bewezen dat winterbanden beter presteren dan zomerbanden bij winterse eigenschappen. Er is ooit 7 graden genoemd, om de grens een beetje aan te geven. En natuurlijk heeft men aan de commerciële voordelen gedacht bij het roepen van de testresultaten… Daar doe je niets aan. Nogmaals, het gaat mij om veiligheid.
@Trusje: de Advitorial is van Vredestein, daarom. En stuur mij even dat onafhankelijke onderzoek.
@nopetrolnofun: in tussentijd slijten de zomerbanden niet, dus alleen de evt. aanschaf van een extra set velgen kost dan wat meer.
Ik geloof het wel, ik leen we een setje in februari voor dat ene weekje wintersport.
Argh, daar gaan we weer. Altijd die eindeloze discussie waar ik mezelf in mee laat gaan.

“Winterbanden zijn alleen handig bij sneeuw of ijs? Fout! Winterbanden bieden meer grip bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Zo kan het bijvoorbeeld een nacht flink gevroren hebben en is het in de ochtend opeens een graad of drie in de plus. De kans is dan nog steeds aanwezig dat de weg op sommige plekken een gladde ijsbaan is geworden.”

Oftewel, ze zijn inderdaad alleen handig bij sneeuw of ijs. Mooie tegenspraak in dezelfde alinea.

“Winterbanden beschikken over lamellen die meer grip bieden bij het optrekken of remmen van een voertuig op een ijzig wegdek. Als het geregend, gesneeuwd of gevroren heeft en het is fris buiten, dan ben je met winterbanden in het voordeel.”

Fout! Juist de lamellen zorgen voor het vasthouden van water, wat resulteert in minder band/wegdek oppervlak. Dus ook minder grip. Dat het bij sneeuw en ijs meer grip biedt, komt doordat die niet vluchtig zijn en de lamellen ook daadwerkelijk erin kunnen ‘hakken’.

Verschrikkelijke misconceptie de term ‘winterband’. Maargoed, het is dan ook een advertorial.
@pesu: het is geen misconceptie. Er staat aangegeven dat de rubbersamenstelling anders is. En daar heeft @rubenpriest gelijk in.

Ik zal het even voor toelichten. Een zomerband is voor een groter deel opgetrokken uit synthetisch rubber. Deze zijn optimaal bij normale tot zeer hoge temperaturen. Banden worden tijdens het rijden natuurlijk ook warmer. Ondanks dat het buiten 15 graden is, kan de bandentemperatuur hoger liggen.

Dan de winterband: deze is voor een groter deel opgetrokken uit natuurrubber. Zoals aangegeven is deze compound een een stuk zachter. Misschien nog wel belangrijker is dat het zachter en flexibele blíjft, ook op zeer lage temperaturen.

Bij flinke vorst wordt het synthetische rubber (zomerbanden) een heel stuk harder, waardoor de kans om grip te verliezen vele malen hoger ligt. Met name bij accelereren en sturen merk je dat een winterband onder zulke omstandigheden veel beter reageert.

De lamellen zijn ervoor om inderdaad vast te grijpen in sneeuw maar ook om sneeuw (en water) sneller af te voeren. Meer grip.

Kortom, de winterband biedt bij een temperatuur onder de 7 graden meer voordelen op het gebied van grip (en dus veiligheid) dan een zomerband. In Nederland komen extreme situaties minder vaak voor, maar bij vorst of sneeuwval ben je ernstig in het nadeel met zomerbanden. En bij temperaturen van 0 tot 7 graden heb je alsnog meer voordeel (al is het kleiner) van winterbanden, door de compound van de band.
@willeme: Jouw stuk over de compound geloof ik graag, klinkt ook logisch. Plaats dat ook in het artikel zou ik zeggen.

Wat echter niet klopt is dat de lamellen (horizontaal vanuit achter- of vooraanzicht) zorgen voor meer grip. Juist met regen blijft daar water in zitten, waardoor je deels op water rijdt.
@pesu: Als uitbreiding van alinea 5.
@pesu: Ik ben maar een leek, maar is het niet juist zo dat meer/diepere lamellen juist voor betere waterafvoer zorgen? Om het even met de Formule 1 (waar ik wat beter in thuis ben) te vergelijken: de droogweerbanden hebben geen groeven, de banden voor vochtige omstandigheden (intermediates) hebben relatief ondiepe groeven en de banden voor het échte natte werk (full wets) hebben meer/diepere groeven om meer water af te kunnen voeren.
@willeme: Kortom, de winterband biedt bij een temperatuur onder de 7 graden meer voordelen op het gebied van grip (en dus veiligheid) dan een zomerband. In Nederland komen extreme situaties minder vaak voor, maar bij vorst of sneeuwval ben je ernstig in het nadeel met zomerbanden. En bij temperaturen van 0 tot 7 graden heb je alsnog meer voordeel (al is het kleiner) van winterbanden, door de compound van de band.

Hier heb je helaas geen gelijk in. Dit hangt er vanaf hoe je de test uitgevoerd. Als de test gedaan wordt met een koude winterband en een koude zomerband, dan klopt dit. Laat echter zowel de winterband als de zomerband eerst 5 kilometer rijden, dan is de zomerband weer in het voordeel, omdat in beide banden dan temperatuur zit.
Testen die op asfalt gedaan worden bij (droog en) 0 graden, met normaal ingereden banden, zijn de zomerbanden nog in het voordeel.
Bizar wat marketing en “creatief testen” kan doen met het aankoopgedrag van consumenten.
@TheMaster: dat is niet creatief testen, maar gewoon situaties die zich voor doen. Op Max Verstappen na is er niemand in Nederland met bandenwarmers. Je vangt de rit wel degelijk aan met koude banden die nog niet op temperatuur zijn. Niet echt een ‘marketing’ dingetje, maar vooral wat er real life gebeurd.

Ok, bij droog weer van 0-7 graden zijn de verschillen veel kleiner. Top. Dan nog bestaat er in de winter de kans dat er een winterse bui valt. Elk jaar wel een paar keer. Dan is het toch lekker dat je banden hebt waarmee je veiliger door het verkeer kan?

Dus ik snap niet echt waarom mensen ertegen zijn. Het is aantoonbaar beter, voornamelijk in slechte situaties. Qua kosten valt het mee, want je zomerbanden slijten niet op het moment dat de winterbanden erop zitten. En voor de wintersport is het ideaal!
@willeme: en dan rij je 15k per jaar en dan rij je na een paar jaar met keiharde verouderde banden rond. Het is voor hele volksstammen gewoon duur. Extra anticiperen voor een weekje per jaar werkt ook, maar dan moet je dat wel doen en helaas doen de meesten dat niet.

Zodra ik 30k/jr met één auto ga rijden komen er echt winterbanden. Maar tot die tijd doen mijn zomerbanden het prima in die enkele sneeuwbui.
@willeme: ikzelf heb al tientallen testen gedaan op de RDWbaan, en alle fabrikanten verplichten de demonstraties op epoxy te doen IPV asfalt. Op epoxy sta je met een winterband altijd eerder stil. Bij -20, 0 en bij +30 graden (boven nul). Zo moest ik groepen mensen overtuigen bij +15 graden alsnog de winter banden beter waren. En als je remweg demonstratie op epoxy doet, werkt dat met winterband altijd. Als je daarentegen op asfalt noodstops maakt, is bij droog asfalt altijd beter (mits je eerst even gereden hebt (zonder bandenwarmers…)).

Met remweg demonstraties kan je echt iedereen altijd alles laten geloven, als je dit maar overtuigend brengt (of vaak genoeg iets zegt, zoals met marketing).

Uiteraard met sneeuw allemaal met je eens, maar dat is risico inschatting. Afhankelijk van je beroep, werk je b.v. gewoon een dag thuis.
@willeme: Snap best dat je dat moet zeggen van de baas, maar helaas voor je heeft @pesu toch echt gelijk.
Winterbanden in ons landje is onzin.
@bofkont: Gelukkig ben ik vrij om mijn mening te verkondigen van de baas, ondanks je (wederom) neerbuigende reactie. Vind ik serieus niet gepast.

Om 6 maanden per jaar te rijden op winterbanden is natuurlijk niet nodig, maar er zijn genoeg situaties in Nederland geweest de afgelopen jaren waarbij winterbanden dermate een groot voordeel bieden dat de beperkte nadelen niet opwegen. Gewoon in November winterbandjes erop schroeven en begin maart weer terug naar zomerrubber. Zeker als je veel kilometers rijdt is dat gewoon een extra veiligheidsmarge. En de oplossing ‘dan rijd ik rustig als het heftig sneeuwt’ is voor het zingen de kerk uitgaan. Geen goede tactiek. En als je één of twee keer per jaar op wintersport gaat ben je sowieso kansloos met zomerbanden.
@willeme: komop mijn beste Willeme niets neerbuigend aan mijn reactie en zo is het zeker niet bedoeld, dan zie ik hier dagelijks toch echt wel andere reacties voorbij komen.
@bofkont: Niet tegen mij. Ik probeer de mensen zo correct en vriendelijk mogelijk te woord te staan. En op een enkele dissident gebeurt dat ook naar mij. Het is niet zo moeilijk.
@willeme: onzin, nogmaals niets neerbuigend aan mijn reactie.
Wat ik hier vaak voorbij zie komen op ab is mijn reactie absoluut fatsoenlijk.
En nogmaals het was niet neerbuigend bedoeld, dat maak je er vooral zelf van.
@willeme: compound is één ding profiel een ander. De rubber compounds van zomerbanden zijn de afgelopen jaren flink verbeterd dat die 7 graden (ja, die gaat over wanneer zomerbanden verharden en dus slechter zijn dan winterbanden) al lang niet meer op gaat. Verharding van de zomerband is trouwens ook iets wat je gewoon achter het stuur zelf kunt voelen. Je kunt dus zelf vaststellen bij welke temperatuur jouw Maar winterbanden hebben een opener profiel (nodig om sneeuw vast te grijpen, immers alleen sneeuw heeft grip op sneeuw, het sneeuwbal effect) en hebben daardoor per definitie minder grip dan zomerbanden, die weer minder grip hebben dan slicks.
@willeme: Maar er is één dirty trick in alle winterbanden promoties. In alle tests wordt een band vervangen voor dezelfde maat. Zo wordt een Michelin PS4 vervangen voor een Michelin PA4 bijvoorbeeld in de tests wat natuurlijk perfecte maar niet echt realistische vergelijkingen zijn. Wat in de praktijk gebeurd is dat bijvoorbeeld iemand op 255 brede Michelin PS4 banden staat en in de winter op 195 brede WinterContact banden van Continental staan. Je snapt denk ik al waar ik naartoe wil, je totale contact oppervlak wordt niet verkleind met 30% vanwege maatverschil maar eerder 50% omdat er ook verschil is in profiel omdat iemand op een low profile banden rijdt in de zomer. Het voorstel hierboven gebeurt (te) vaak in de praktijk waardoor de werkelijke situatie op winterbanden in de praktijk juist kan verslechteren.

Er is geen statistiek hoeveel kop staart botsingen zijn voorgevallen waarbij de achterste auto erop knalde juist omdat deze op winterbanden stond maar dat zou ik ook wel graag willen weten. In december, januari en februari is de gemiddelde temperatuur iets boven de 3 graden in Nederland en we roepen altijd de maanden met de R in de maand zijn de maanden dat je op winterbanden moet rijden. In de overige maanden is de gemiddelde temperaturen zo rond de 7 graden of hoger. Een winterband kies je eigenlijk maar voor hooguit voor 30 situaties in 5 – 6 maanden tijd, dat is statistisch gezien een hele rare keuze.

Dat een winterband meer grip heeft in water is trouwens even voor de duidelijkheid niet per se waar. Het verschil is dat een winterband meer water kan afvoeren per rotatie dan een de gemiddelde zomerband en dus minder gauw last heeft van aquaplaning. Zolang beide banden niet aan hun max komen hebben ze beide grip. De zachtere band, de winterband, heeft minder grip onder natte omstandigheden wat erg nadelig kan zijn op de warmere natte winterdagen. Over het algemeen is in de winter onze wegdek vaak nat en biedt de zomerband hierdoor vaak meer grip. De winterband is gemaakt voor droog oppervlak zoals droog asfalt, sneeuw en ijs, het is geen “wet tire”. Ik meen mij te herinneren dat Autoweek hier een uitvoerige test over heeft gedaan waar o.a. werd bevestigd dat een winterband geen regenband is.

Daarom denk ik dat @pesu wel een goed punt heeft. Het is een goede advertorial, misschien niet bewust door @RubenPriest opgezet maar in z’n algemeenheid in NL, omdat in de praktijk vanwege ons klimaat en de manier hoe winterbanden wordt toegepast het weinig bijdraagt aan verkeersveiligheid en juist in veel situaties het alleen maar verslechterd. Die ene dag of week in het jaar dat een winterband beter presteert weegt niet op tegen de dagen dat je over de weg glijd op een natte warme winterdag op je “smalle” banden die nogal vaak voorkomt wanneer de wind uit het westen komt.
Winterbanden (ook in Nederland) zeer verstandig. Je kunt toch maar 1 set gemonteerd hebben (lees: verslijten). Wel extra setje velgen aanschaffen, omwisselen is dan piece of cake.
@topcom: na 5 jaar wil je eigenlijk nieuwe banden hebben. Hele volksstammen rijden <15k per jaar. Dat zou dus <7,5k per band zijn. Dan is het opeens wel erg duur. Daarbij zijn extra velgen plus de opslag daarvan (in de stad heb je vaak geen ruimte voor een extra set) ook gewoon prijzig. En zoveel heeft de arbeider in Nederland niet over elke maand.
@lekbak: Je hebt gelijk. Beter moeders met de kinderen en jezelf erbij om een boom vouwen onder winterse omstandigheden omdat paar tientjes… Puur kwestie van prioriteiten stellen imho.
“De Wintrac xtreme S beschikken over snelheidscoderingen H, V en Y. De Y-band is bijvoorbeeld geschikt voor snelheden tot maar liefst 300 km/u.”

Welke randdebiel gaat er in winterse omstandigheden 300km/u rijden…
@jack_abarth: Dat je winterbanden op je auto hebt liggen biedt geen garantie dat er ook elke dag sprake zal zijn van winterlijke omstandigheden.

En als je dan al besluit +250 km/h te gaan rijden met 5*C zijn winterbandjes minder onveilig dan zomerbanden.
@fiestacruizer: dat is absoluut niet waar! Door het profiel is de remweg van een winterband op droog wegdek langer (kijk de testen van autobild, die testen namelijk ook een zomerband mee, maar na). Vanaf een tempo als 250 km/h heb je het dan over tientallen meters meer! Snelrijden op winterbanden is alleen al hierom gevaarlijker. Overigens is het rubber van de winterband zachter waardoor als je een wat sportief (lees: harder) geveerde auto hebt je dat snelrijden wel uit je hoofd laat, de wagen wordt dan heel instabiel.
@jack_abarth: Je moet dat soort dingen niet zeggen op autoblog. Mensen zien dat als een uitdaging.
Je banden slijten toch. Een extra setje banden zijn dan niet de extra kosten.

Ook een extra setje velgen is meestal aardig waardevast.

Je auto in het puinpoeder laten glijden is meestal wel een dure aangelegenheid. dus waarom zou je niet kiezen voor winterprofielbanden?
@fiestacruizer: Niet helemaal waar, jij gaat voorbij aan het feit dat banden een beperkte houdbaarheids datum hebben.
@toniominestrone: Die heb je binnen 6 seizoenen toch wel glad;)
@fiestacruizer: Omdat winterbanden geen enkel nut hebben in NL, hele winterbanden circus is enkel commercieel, net als elk jaar die schaarste van winterbanden haha wie trapt daar nu in, aanpassen van rijstijl aan de omstandigheden, daar zit de kneep!
@fiestacruizer: misschien omdat je remweg op een natte of droge weg met winterbanden toch wat langer is, de kans om je auto in Nederland in de winter in de poeier te rijden wordt dus statistisch groter dankzij winterbanden. Kan reden om het niet te doen. Als je niet in Duitsland hoeft te rijden en het je kan veroorloven thuis te blijven als het sneeuwt dan zijn in Nederland in de winter de normale banden (door sommigen zomerbanden genoemd) het veiligste alternatief. Met winterbanden moet je dus ook langzamer gaan rijden en meer afstand houden om voor de langere remweg te compenseren.
Een echte kerel rijdt het hele jaar op slicks!
Artikel is onjuist en verouderd. De zomerband is de winterband op alle punten de baas, behalve in de sneeuw. In de regen ben je dus duidelijk in het nadeel met je winterband. Alleen de Continental TS860 kan sinds kort de zomerband op dit gebied evenaren.

Het ‘temperatuur onder de 7 graden’ verhaal is ook achterhaald. Zomerbanden zijn de laatste 10 jaar veel soepeler geworden, dus hebben bij deze temperaturen niet meer de stugheid die eerder het geval was.

Het is wel zo dat in sommige landen winterbanden verplicht zijn, maar de 4-seizoenenband is ook goedgekeurd. Zolang het M+S logo er maar op staat.
4-seizoenenbanden waren altijd het slechtste van beiden (mislukt compromis), maar sinds de Michelin Cross Climate is dit veranderd. Deze evenaart de zomerband bij zomerse- en herfstomstandigheden, maar staat ook nog aardig z’n mannetje in de sneeuw (niet zo goed als een winterband, maar ook niet hulpeloos). Feitelijk voor Nederlanders (die niet op wintersport gaan) de beste optie.
@Maarten123: de M en S band geeft inderdaad stappen gezet, maar is nog altijd een matig alternatief. Ze bieden zeker niet de sneeuwkwaliteiten van een winterband en lang niet de grip bij hitte van een zomerband. Op zich ook logisch, want het is een compromis. Ook op het gebied van geluidsniveau en comfort moet je concessies maken.

En als er dan alsnog een sneeuwbui in Nederland heerst kom je alsnog flink te kort ten opzichte van de winterband met zo’n M en S band.
@maarten123: Heeft dat M+S logo eigenlijk nog wel enige waarde tegenwoordig? Ik kom het tegen op de betere banden van bekende (premium) merken, maar ik zie het vaak evengoed staan op de banden die je voor (bij wijze van spreken) twee tientjes per band krijgt. En op de website van de ANWB zie ik zelfs dat het M+S logo niet beschermd is, waardoor elke fabrikant het op elke band zou kunnen plakken, ongeacht de prestaties bij slecht/winters weer.
@edge: het M+S (Mud&Snow) logo zie je bij zowel winterbanden als 4-seizoenenbanden. Het is niet beschermd, dus iedere bandenfabrikant die zijn band geschikt acht als winterband, mag dit erop ‘plakken’. Dit geldt dus ook voor Chinese meuk, maar het is echter wel waar (door de handhaver) in het buitenland naar wordt gekeken. Met een M+S logo op je band mag je dus door de winterse Alpenlanden rijden.

Nu waren 4-seizoenenbanden altijd een slecht compromis (matig in de zomer én in de winter), maar de nieuwste tests van Adac en Autobild hebben laten zien dat hierin de beslissende slag is gemaakt. De Michelin CrossClimate doet ’s zomers niet meer onder voor de zomerband en is niet meer hulpeloos in de sneeuw. Hij blijft qua sneeuwprestaties wel achter bij winterbanden, maar maakt je niet volslagen kansloos. Voor Nederlands gebruik dus de beste keuze.
Winterbanden zijn zeer handig, bieden gewoon echt wel meer grip in sneeuw en bij lagere temperaturen. Alleen is het jammer dat een deel van winterbandenrijdend Nederland ook denkt dat ze met dezelfde snelheid door kunnen rijden als het sneeuwt.

Een paar jaar terug sneeuwde en was de weg nog niet goed vrijgemaakt. Ik reed toen op de A28 en alleen op de rechterbaan was nog een beetje asfalt zichtbaar. Links was gewoon wit. Toen kwam er een VW Caddy voorbij die zo allemachtig hard over de linkerbaan ging dat het gewoon onverantwoord was.

Overigens helpen winterbanden op bevroren weggedeeltes of bij ijzel ook niet. Dan helpen alleen spikes.
@sportevo: Ik rij juist liever links op verse sneeuw dan rechts waar alles is aangestampt tot een ijsplakkaat. Maar goed, een Impreza WRX met winterbanden met 7,5 mm profiel is er dan ook wel voor gemaakt. En dan rij je inderdaad al snel harder dan al die stumperds die aan het glibberen zijn op hun zomerbandjes in de rechterbaan. Mijn favoriete quote van George Carlin is wel goed van toepassing: “Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?”

Er wordt ook vaak vergeten dat een winterband met minder dan 4 mm ook niet echt meer goed in de sneeuw is. Meestal zit er ook een extra slijtindicator op de band voor 4 mm.
@tenck: Dat is dan lekker onverantwoord om je niet aan te passen aan het andere verkeer. En die winterbanden blijven geen 7,5mm profiel houden en ook die ‘stumperds’ op de rechterbaan rijden niet allemaal met zomerbanden.

Kijk, ik heb wel de beschikking over een 4wd (Defender) maar rij ook met mijn 5 serie met winterbanden en daarnaast heb ik genoeg rij-/circuitrace ervaring om te kunnen stellen dat ik over aardig wat rijvaardigheid beschik (ik heb zelfs een keer de Nieuwjaarsrace gereden toen er sneeuw op de baan lag, toen moesten er eerst nog veeg- en strooiwagens komen). Een beetje regen, sneeuw of gladheid schrikt mij daarom niet af. Desondanks pas ik mij toch aan het overige verkeer aan. Waarom? Als ik bijvoorbeeld op de snelweg 20 of 30km/u harder ga rijden dan de rest omdat ik van mening ben dat het kan en het staat opeens stil, of er komt iemand op de rijbaan waar ik net rij, dan kan ik bij een noodstop ook gewoon doorglijden of in een spin terecht komen omdat ik bijvorbeeld op een stukje ijs terecht kom.
@sportevo: Als iedereen rechts stilstaat of stapvoets rijdt (want je gaat zo hard als de langzaamste, die zeer waarschijnlijk op zomerbanden rijdt) waarom zou ik dan niet in de linkerbaan gaan rijden als ik wel goed beslagen ten ijs kom (pun intented)? Als je je gezond verstand gebruikt hoeft het helemaal niet onverantwoord te zijn. Maar dan moet je inderdaad niet met een snelheidsverschil van 20-30 km/u gaan rijden of andere capriolen gaat uithalen.
@tenck: dan zijn we het in ieder geval daar over eens.
Het voorbeeld wat ik gaf was een Caddy die echt wel met 100-120 door de sneeuw heen kwam zetten. Dat was gewoon onverantwoord gezien de omstandigheden, winterbanden of niet.
@Tenck: met 4wd heb je inderdaad meer tractie en kan je sneller snelheid maken in gladde omstandigheden. Het kan je zelfs helpen met wegkomen onder gladde omstandigheden op een bergje of zo. Ik rijdt met mijn awd ook een stuk makkelijker weg. Zeker in combinatie met 300pk.
Maar: wanneer er geremd moet worden in de sneeuw, doet mijn vrouw in haar Panda dat net zo als mij ook op 4 wielen! Dus het is onzin om te zeggen dat jouw auto meer geschikt hiervoor is dan een ander. Wat telt zijn je banden. Klaar.
@sportevo: Die grip zit dan vooral tussen je oren, winterbanden presteren echt minder onder alle omstandigheden, enkel bij sneeuw heb je voordeel,en voor die ene keer sneeuw in de 10 jaar, tja.
@bofkont: ik weet niet in hoeverre winterbanden slechter of beter zouden zijn onder koude omstandigheden. Dat hangt van zoveel omstandigheden af. Hoeveel mensen rijden niet op een goedkope (winter)band. Alleen tussen verschillende merken kan al veel verschil zitten.

Gewoon zelf testen. Rem op een nat wegdek bij 5 graden buitentemperatuur eens met een set (goede) zomerbanden en doe hetzelfde met een set (goede) winterbanden en zie of het verschil maakt.

Alleen met sneeuw heb je gewoon meer tractie en grip, dat ben ik met je eens.
Ik rijd zelf het hele jaar op Vredestein Quatrac 5. Ik geloof best dat een goede winterband beter presteert in de sneeuw dan deze band. Maar er ligt misschien in totaal een week sneeuw per jaar in Nederland. Ik ben nog nooit in een situatie gekomen waarvan ik dacht: ‘goh dat ging bijna fout’. Dus het overtuigende argument van ‘je moet aan de winterbanden want..’ moet ik nog tegenkom…
In de winter vredestein 4 seasons. Ik zal blij zijn als ze op zijn. In alle omstandigheden is het nét niet.
De bandensector heeft laatste jaren een behoorlijk succesvolle campagne gevoerd om hun banden aan de man te brengen. Zo geloofd zo’n beetje heel Nederland (incl. schrijver van dit artikel) dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Dat zijn ze dus NIET! In winterse omstandigheden moet je een daarvoor geschikt band voeren, maar dit mag dus ook een All-Season band zijn of zelfs meer zomerband met M+S codering. Ja, een M+S codering kun je dus ook op een zomerband tegenkomen. Alleen in Luxemburg, Zweden, Finland, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Bulgarije, Estland, Finland, Ijsland, Letland, Litwouen, Macedonië, Montenegro, Roemenië en Servië is er een landelijke verplichten van échte winterbanden (dus met 3PMSF codering). Het verplicht invoeren van winterbanden in Nederland is natuurlijk onzin. Dat ze al beter werken onder de 7 graden is inderdaad ook maar een halve waarheid. En bovendien denk ik dat het veel mensen een groot deel schijnveiligheid biedt.
Zelfs in Zwitserland, Denemerken, Noorwegen e.d. zijn ze niet verplicht. Het aanpassen van je rijstijl heeft mijn inziens dan veel meer effect dan het aanschaffen van een paar dure winterbanden die maar een paar dagen per jaar daadwerkelijk beter effect renderen. Maar dat zijn slechts mijn twee centen.
@eunosroadster: Je vergeet er wel bij te vermelden dat je banden een minimale profieldiepte moet hebben van 8mm (even uit mijn hoofd). Terwijl de APK minimum 4mm is. Op het moment dat je met 5-6 mm leuk gaat rondrijden bij de oosterburen ben je dus verzekeringstechnisch alsnog de sjaak. Leuk dat je dan maar 1 setje banden nodig hebt, maar je kunt ze dus wel vaker vervangen/niet helemaal op rijden!
@kliko: je bent nu wel heel enthousiast. Nieuw heeft een band niet veel meer dan 8mm, dus dit is geen minimum. Het APK-minimum is 1,6mm, maar voor winterbanden heb je 4mm nodig. Met 5-6mm ben je dus prima bezig.
@Maarten123: APK-eis is inderdaad altijd 1,6mm. Ook voor winterbanden. 4mm is een richtlijn bij winterbanden. Op zich logisch, want bij sneeuw moeten de blokjes er zich in vast kunnen bijten. Bij bv 2 mm heb je weinig ‘vlees’ meer.
@eunosroadster: Wel met je eens hoor en daarnaast nuttige info. Bij ons liggen onder de lease auto winterbanden. Onder de andere niet. Beetje een kostendingetje. Wordt niet veel kilometers mee gemaakt. Wel 4wd. Is tenminste nog iets.
@eunosroadster: De waarheid zit em pas in je laatste zin. Maar hoe realistisch denk je dat het is dat mensen hun rijstijl aanpassen bij winterbanden gewenste weersomstandigheden?
Maar het belangrijkste wat ik wil weten staat er weer niet bij; waarom zo’n essentieel onderdeel t.b.v. veiligheid (grip = veiligheid) van goede kwaliteit zo verrekte duur moet zijn…
@e1000bmw523i: Je wilt goede kwaliteit en het mag niks kosten? Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar hier op aarde werkt dat meestal niet zo.
@kliko: Ik woon in Nederland. Hier werkt dat wél zo. Kijk maar naar de overheid en haar aanbestedingen…
Bla bla.

Ik woon in een kleine stukje van Nederland waar ze wel enig niveau verschil kennen,.. en dan niet alleen qua denkniveau of inkomensniveau, maar gewoon hoogte verschillen. Met van die bordjes van 10% stijgingspercentage, op een klinkerweg.

Geen gelul, gebak van krul, zonder winterbanden ben je bij ons in ’t dorp een lul, want staat alles vast omdat jij niet boven komt knul.

*o.a. Vredesteinbandjes trouwens, en die van Michelin. Maar dat laatste zal ik niet te hard roepen, dat ik ook Michelin banden heb. Alpin A3’s doen het lekker onder de familie bak. En die loopt ook 200+, niet berg op en in de sneeuw, maar die Michelin bandjes doen ’t ook goed. Alpin met hoge snelheidsindex. Voor onder de gezins GTI. Michelin. Zei ik nou Michelin? hoe vaak zei ik dat? Michelin?
Deze week komen ze er weer onder; heb ditmaal gekozen voor de Dunlop Winter Sport 5 met V index. Vorige winter Michelin Alpins gehad maar die bevielen me niet zo.
@406_v6: zal je goed bevallen, ik heb ze ook, de Dunlop wintersport 5… Naast prima rijeigenschappen bij droog, nat en sneeuw, ook nog eens comfortabeler, stiller én zuiniger dan m’n Michelin pilot sport 3 in de zomer… (winter 245 / zomer 255)
Dat gezeik over wel of geen winterbanden. Ik rijd op modderbanden, die werken in de modder (joh) en als er echt dik sneeuw ligt en in iedere andere situatie (zeker bij ijs of regen) is het blij dat ik glij. Zo weet ik tenminste waar ik aan toe ben.
Gewoon niet zo zeuren mensen wat een gelul
Ik rij zakelijk Vredestein winterbanden, de wangen zijn heel zacht zodat je heel veel bodyroll hebt. Met nat weer ongeacht temperatuur glibber je alle kanten op. Niet een prettige manier om mee te rijden. Pluspunt is dat ze met echt sneeuw wel hun werk beter doen.
@faalhaas: Body-roll is trouwens niet het goede woord, dat heb je alleen als je rijdt zonder stabi’s of met hele slappe veren/dempers. De auto gaat juist duiken door de combi zachte wangen en te hard een bocht nemen.
Dan moet je dus je rijstijl aanpassen. Zoals je bij veranderende weersomstandigheden ook zou moeten doen :)
Vorig jaar was het zo’n beetje de hele winter 10-15 graden. Dan rijdt je dus 4 maanden op slechter presterende winterbanden.
Ik doe elk jaar winterbanden onder het beestje. Niet zo zeer omdat ik het nodig vind of omdat het nodig is in Nederland (al jaren niet..), maar omdat ik vrij vaak in Duitsland te vinden ben. En met vrij vaak bedoel ik minstens drie keer twee dagen per maand. En in Duitsland is het zo goed als verplicht. De winteruitrusting heb ik dan ook al standaard in de kofferbak liggen. Meerdere malen meegemaakt dat ik met winterbanden nergens kwam door een laagje sneeuw. Sneeuwkettingen eromheen en ik kon weer verder gaan.

Maar als ik niet in Duitsland zou komen, zou ik geen winterbanden onder mijn auto zetten.
Sinds 2009 heet het Apollo vredestein bv overgenomen door Apollo tyres India.
Ik ken trouwens ook een Jamaicaanse kerel die hier nog niet zo lang woont, heeft nu ook z’n Nederlandse rijbewijs (Jamaicaanse was niet geldig hier). Okee stereotypes, hij rijdt meestal te langzaam haha.
Maar ik dacht ik moet hem wel even vertellen van ijzel op de binnenwegen, en de onvoorspelbaarheid ervan.

Zijn reactie: Als het zo koud en glad is, ga ik gewoon niet rijden :D
Iedereen is de ijzel vergeten… en toen reed ik lachend door op mn wintersloffen. Maar ja, hoe vaak komt dat voor. Zolang je maar voor goeie winterbanden kiest kom je een stuk verder als met zomerbanden. En voor diegene die het nu al glad vind: dit komt door de hogere wangen over het algemeen, en dus meer roll..
Ik had vorige winter Dunlop er onder liggen (winterbanden) nu liggen er nieuwe Pirelli’s onder (zomerbanden) tot nu heb ik meer grip dan met de Dunlop’s. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat dat nu minder gaat worden. Maar om nu 2 setjes banden tegaan halen voor in nl. Vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Deze maanden lekker rustig aan gaan doen.
Ach. Laat iedereen zijn eigen mening hebben. Geen probleem.
Maar maak een regel dat je verboden bent de weg op te gaan in winterse omstandigheden wanneer je op zomerbanden rijdt!
Wanneer je jezelf en je auto niet aanpast aan de omstandigheden, hoor je niet tussen op de weg thuis.
@pa045:
Ik zet de kachel een standje hoger in de winter. Pas ik me dan voldoende aan aan de omstandigheden?
Leuk hoor die winterbanden in de winter, maar wat doet Jan Modaal vervolgens? Zodra de winterbanden onder de 4mm profiel komen (en ze *ineens* niet meer geschikt zijn voor een volgende winter) blijft men er gewoon de rest van het jaar op doorrijden, desnoods tot in augustus. Het zogenaamde “oprijden”. En dat zachte winterrubber maar smeren op asfalt van 40 graden, heel verstandig en veilig allemaal.
Neem dan gewoon GEEN winterbanden.
@madmarky: het ergste vind ik die lui die op marktplaats winterbandjes aanschaffen met op het oog prima profiel. Lekker veilig ;-)
Nokian winterbanden, die schatjes zijn geweldig!
Alleen bij sneeuw in alle gedaantes zijn winterbanden superieur.
Bij droog en nat wegdek zijn zomerbanden superieur, ook bij temperaturen tussen 0 en 7 graden.. (bron testen van Sportauto en Auto Motor en Sport)
Misleidende reclame dus.
@spylegion: Wat is daar misleidend aan? Sneeuw heeft tussen de 0 en 7 graden verschillende “gedaantes”…
Mooie aanleiding voor ellenlange discussies en ego-bashen… Voor alle azijnzeikendezuurpruimen, ga nou eerst maar eens échte winterbanden proberen met de regen en de koude(re) temperaturen van de afgelopen dagen!
Voor de mensen die zeggen dat je beter moet opletten in deze koude(re) omstandigheden: een ongeluk zit nog steeds in een klein én verrassend hoekje, niet alles zie je aan komen.

Kortom, doe nou maar gewoon winterbanden monteren en zeur niet over de prijs! Aangezien je ze hooguit 4 à 5 maanden gebruikt kunnen ze bij normaal weggedrag zo 3 seizoenen mee. Moet je je natuurlijk niet als Max in de regen gaan gedragen!
@RobinM: ik vertrouw liever op onafhankelijke testen.
2cv 6
De aloude eend:
– weegt nog geen 600 kilo
– 29 pk
7. Ze zijn compleet overbodig in Nederland. Wees geen dief van eigen portemonnee.
Het nadeel in Nederland is dat verzekering erg zuur zijn tegenwoordig. Een paar keer kleine schade en je premie schiet omhoog. Verder is het verkeer soms aardig opgefokt waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit.

Dus ja winterbanden kunnen zeker de moeite waard zijn. Het kost wat extra om een extra set velgen aan te schaffen maar je kan beter een paar honderd euro uitgeven dan het risico te nemen op schade.
Het is je wilt. Met een t!
6 dingen die je wilt weten over winterbanden dus.
Wel zo leuk om zonder irritatie deze blog te lezen.
@991abc: niet noodzakelijk, zie hierboven onder deze link https://onzetaal.nl/taaladvies/je-wil-je-wilt
116 reacties op een advertentie, is het geen tijd voor de vrijmibo?
@kobus1967: Verkeer de site … maar daar is het altijd tijd voor btw ! On-topic: Altijd fijn die bangmakerij, maar in NL is Winterbanden vette overkill, voor die maximaal 3 dagen per jaar dat je er echt plezier van hebt …
Krijgen we weer dat 7 graden marketing-gelul. Echt bullshit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).