Jaguar gaat elektrisch met de I-PACE

Auteur: , 39 Reacties

De slimste vijfzitter, sportwagen, familieauto en SUV in één elektrisch jasje, dat is de I-PACE volgens Jaguar.

De I-PACE Concept blikt vooruit op een productieversie die in 2018 op de markt moet komen, en die ook I-Pace zal gaan heten. Daarmee wil Jaguar vooral weerstand bieden aan dat wat de Duitse premium competitie in de planning heeft staan, want Jaguar wil groeien en de meeste klanten moeten toch bij die merken weggesnoept gaan worden. Audi werkt aan de Q6 e-tron (2018 op de markt), Mercedes toonde onlangs de Generation EQ Concept in Parijs en Porsche werkt aan de Mission-E.

De I-PACE Concept moet de prestaties van een sportwagen koppelen aan de praktische bruikbaarheid van een SUV. De prestaties zijn dan ook best aangenaam: 400 pk en 700 Nm koppel zijn prima cijfers. Een sprintje naar honderd moet in ongeveer vier seconden af te ronden zijn. Uiteraard refereert Jaguar gretig aan hun activiteit in het Formule E kampioenschap, om die sportiviteit gestalte te geven.

De bodem zit vol met batterijen
De vloeistof gekoelde 90 kWh lithium-ion batterij zit verwerkt in de vloer van de I-PACE, tussen de wielen. Deze moet een range van meer dan 500 kilometer bieden volgens de NEDC. Haal daar dus ongeveer 25% af om een realistische range te hebben. Opladen kost wel tijd: voor 80% acculading sta je 90 minuten stil, voor een volle batterij 120 minuten. Overigens is ongeveer vijftig kilometer van de range te danken aan een slimme warmtepomp die voor het verwarmen van de auto niet alleen stroom van de accu trekt maar ook warmte uit de buitenlucht gebruikt.

Jaguar I-PACE Concept 2016
Designbaas Ian Callum tekende uiteraard weer de lijnen, die onmiskenbaar een Jaguar tonen. We zien in zowel ex- als interieur duidelijke invloeden van de C-X75 Concept. Een herkenbaar Jaguar-ontwerp op een geheel nieuw chassis overigens, want voor EV’s werd een specifiek platform ontwikkeld door Jaguar. De wielen meten 23 inch.

Jaguar I-PACE Concept interieur
In het interieur vinden we twee touchscreens boven elkaar, de bovenste is 12 inch in doorsnede. Dankzij het ontbreken van de traditionele aandrijflijn was het mogelijk om veel interieurruimte te creëren. Tussen de voorstoelen zit een opbergvak van acht liter “voor telefoons, sleutels en andere kleine items”. Daar kan je heel wat kleine items in kwijt, maar mocht dat niet genoeg zijn dan is de bagageruimte 530 liter groot. De I-PACE is 4,68 meter lang, 1,89 meter breed en heeft een wielbasis van 2,99 meter.

Het is nogal een stap: Jaguar is natuurlijk vooral bekend van lekkere performance auto’s. “It’s good to be bad” was daarbij een passend mantra, maar als zelfs dit anders zo traditionele merk overstapt op elektropower dan zet dat je toch aan het denken. Wat vinden jullie ervan dat Jaguar op de elektrotour gaat?

UPDATE 1 maart 2018: de I-PACE is officieel, alle info HIER!



39 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nu incl pacemaker? Gaat Jaguar nu ook mee met BMW met zo’n actieve tourder?
@zweed: Jaguar kenende zal de rijdynamiek van dit apparaat zeer in orde zijn. Het gewicht laag, megaveel newton meters.. grote wielen (23″!!) en waarschijnlijk ook gevoelmatig een zit die tot lekker laag instelbaar is.

Hij ziet er behoorlijk strak uit moet ik zeggen.
@martinus: grote wielen maken juist niet dat een auto beter gaat rijden.
Hoe kleiner het onafgeveerde gewicht hoe makkelijker de wielen het wegdek kunnen volgen.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
via iPhone app
@janjansen: Niet kleiner maar lichter. Groot hoeft niet altijd zwaar te zijn. Los daarvan zorgt een grote omtrek / diameter voor meer comfort en slijten de banden minder snel.
Kia ceed ?
@autospottergijs: ja idd. Ik moest ff terug naar de 1e foto, maar lijkt er idd op
Mooi, mooi nieuws weer voor de veelverdiener die ook lekker goedkoop in de bijtelling wil….
Dat langzame opladen komt vooral doordat veel snelladers nu maximaal 50kW bieden. Ik hoop dat ze de auto wel voorbereiden op Combined Charging System, CCS 2.0, wat opladen tot 150kW gaat bieden in 2017. Dat is sneller dan Tesla’s SuperCharger.
Moet eerlijk zeggen dat ik het een mooie auto vind om te zien. Gun Jaguar goede zaken.
@viezefreddyw: same here!
Ik heb wel een zwak voor Jaguar en LandRover.
De run op geurverfrissers met benzine lucht wordt almaar groter….
Superdik!
Een range van 500 kilometer en in twee uur weer volledig opgeladen…

In the good old days, toen Jaaags nog echte Jaaags waren was je al lang blij als je met de dubbele benzinetanks tot de nok toe gevuld het volgende tankstation op de laatste druppels wist te bereiken. En stond je op een afstand van 500 kilometer minstens één keer stil, als je geluk had kwam de Wegenwacht binnen een half uur, en was de reddende engel van de ANWB minimaal twee uur aan het vechten om de roofkat een klein teken van leven te laten zien… Maar als het reed, én het dikke blok in het vooronder weer tevreden spinde, en je weer bij kon komen van het avontuur in je met Conolly leer beklede lievelingsfauteuil dan was alle ellende in één keer vergeten.

Ik heb mijn vraagtekens of deze iPace kan tippen aan de beleving van die goede oude Jags.
@moveyourmind: Qua naam verliest de Ipace het voor mij al. Een Jaguar met een Apple gehalte… Bah
@dieselkameel: Een klinker en een koppelingsstreepje. Dat “moet” als je anno 2016 een concept op de consumentenradar wil hebben. De oude tijden van cijfers en letters herleven! https://www.youtube.com/watch?v=T-ZsjASayNE
@pomoek: hahaha heerlijk dat soort filmpjes! Bij veel merken mag en kan het maar van Jaguar blijven die verdomde hipsters af!
@moveyourmind: Toen vaders de 100nx inruilde voor een gebruikte XJ kon mijn geluk niet op. Donkerbruine bekleding, overal hout, British Racing Green.. en inderdaad 1 op een emmer rijden. Geweldig.
Voor mij staat vast dat Jag het mooiste merk ter wereld is. 1 van de enige merken dat ook nog authentiek is.
@moveyourmind: Ohlala, de “beleving” van een minderwaardig product. En als het werkte was alle ellende direct vergeten ja? Ja, het was zo snel vergeten dat de meeste Jaguar-rijders zelfs “vergaten” om een nieuwe te kopen als ie definitief kapot was, en overstapten op MB, BMW, Volvo etc…

Een product – elk product – dient “beleving” te combineren met kwaliteit. Vreemd genoeg zorgen de nostalgische trekjes van de mens er steeds voor dat de beleving bij minderwaardige producten altijd overdreven wordt, als een soort compensatie. Heeft vast te maken met het feit dat mensen geen zelfkritiek kunnen verdragen, en dus een slechte keuze blijven verantwoorden met drogredenen. Is een psychologische term voor hoor, maar weet niet juist meer de welke…
-edit: check-

OT: strak ding! Kan wel eens een succesje worden als ze er snel genoeg mee komen.
Mooi beestje!
Damn, mooi ding zeg. Hiernaast is de Model X een lompe doos….
Jammer dat Jaguar Jaguar niet meer is…
@mzonneveld: Ah man zeur niet, als ook Jaguar niet vooruit beweegt koopt niemand die ouwe rotzooi meer. Dit is nou eenmaal niet anders wil je een serieuze concurrent van de rest blijven.
@sr20det: Toch had ik liever gezien dat ze het luxe karakter een beetje hadden behouden. Zoals bijvoorbeeld Porsche. Die nieuwe XE en XF zijn net Mazda’s…
Ben ik de enige die bij de koplampen moet denken aan de nieuwe 7 serie? Verder best geslaagd concept!
Mooi model. Meer emotie met dit model dan het Amerikaans design wat Tesla heeft. Hoop dat ze laadopening voor o.a. de Europese markt verplaatsen; anders kan je iedere keer een rondje om je auto lopen en met dit weer is dat niet fijn! Of zoals bij oude Jaguars gewoon een vulopening aan iedere kant.
Dat doen ze goed daar bij Jaguar! Mooi mooi!
“Overigens is ongeveer vijftig kilometer van de range te danken aan een slimme warmtepomp die voor het verwarmen van de auto niet alleen stroom van de accu trekt maar ook warmte uit de buitenlucht gebruikt.”

Dus met andere woorden, als het in de winter een keer vriest ben je die 50km range weer kwijt?

Verder natuurlijk wel een interessant concept, dat er ook gewoon heel goed uitziet. Ik ben benieuwd in hoeverre we dit prachtige interieur gaan terugzien in de productieversie, en ben ook wel heel erg benieuwd naar het opladen. Zouden ze dan wellicht nog naar het CSS 2.0 (thanks @widodh, weer wat geleerd!) overstappen of blijven bij de huidige standaard?
@Edge: het interieur gaat vrijwel ongewijzigd in productie van wat hier getoond is.
Kijk BMW, zo maak je een SUV met een coupé achtige daklijn!
@dutchdriftking: http://www.nanoflowcell.com/solutions/quantino/

Wat vind je hiervan?
@kobus1967: mooie techniek, maar de looks niet zo.
Ik vind het echt een hele mooie auto. Beetje van alles wat verpakt in een lekker jasje. Dat interieur is ook zeer fraai. Lekker modern, maar toch weer stijlvol door het hout.
Wat mij betreft is dit tot nu toe de lekkerste elektrische auto die ik heb gezien. Jammer dat het nog een concept is.
Als je van design houdt dan is Ian Callum eindbaas, wat uit de man zijn pen komt is eigenlijk per definitie altijd wulps en uitdagend gelijnd. Vergelijk dit nou eens met een model 3, e-golf of een GTE? Dan is dit katje toch echt een welkome verademing, elektrisch heeft de toekomst. Hoe erg ik dit ook betreur, hou van het verbranden van fossielen, het is op termijn niet houdbaar. Vermoed dat over 30 jaar het rijden p benzine alleen op circuit’s nog kan, als een soort van uitjes ….Als we er niet mee stoppen dan verneuken we het met z’n allen voor de komende generaties. Zo een ontwerp van Sir Callum verzacht de pijn dan aanmerkelijk, voor mij dan in ieder geval. Dit is nog maar het prille begin van elektrisch, over vijf jaar hebben we een verdubbeling van de range en snelladers die het leven een stuk aangenamer gaan maken. Ik heb puur elektrisch gereden in een GTE en het was het geen straf, prima te doen, zelfs met dat beperkte vermogen en range …. Mensen die er over klagen vallen veelal in de categorie ‘wat de boer(in) niet kent, vreet hij/zij niet’, eerst proberen dan oordelen is mijn motto …..
It’s bloody awesome. Alleen zou ik toch wel een lekker dikke ouwerwetse benzine of diesel erin willen hebben.
Mooie auto!
Elektrisch met voldoende power en een goede actieradius wat wil een mens nog meer.
Als hij geen ton moet kosten is dit een leuke volgende auto…
Ik vind de wielen te groot, vooral aan de voorzijde is de verhouding helemaal zoek. De lijnen an sich zijn wel erg fraai, maar door dit formaat wielen is het ‘pimp-my-ride’ gehalte wel erg nadrukkelijk aanwezig.
Tsja ze zullen toch meemoeten met de rest. Vind het overigens een fraaie concept. Houd ook wel van een lekker uitlaatgeluidje maar zo’n stille auto lijkt me ook wel wat. Voor de spielerei een mooie 6 in lijn of een luchtgekoelde boxer 6 en door de weeks comfortabel rondzoeven
“Opladen kost wel tijd: voor 80% acculading sta je 90 minuten stil, voor een volle batterij 120 minuten.”

Valt best wel mee toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).