
De eerste volledig elektrische Ferrari is onderweg in 2025 en maakt deel uit van 6 nieuwe modellen.
Na een dikke winst in de pocket met mooie resultaten van 2024 nemen ze bij Ferrari geen pauze om op adem te komen. Integendeel, de fabriek draait op volle toeren. Daar kunnen ze in Turijn jaloers op zijn. Waar Fiat meerdere keren de productie moest staken van de 500, zijn de orderboeken van Ferrari voor de komende jaren gevuld.
Toch een interessante wereld waar we in leven. Een burgerlijk autootje als de elektrische Fiat 500 verkoopt voor geen meter, terwijl peperdure Ferrari’s als warme broodjes over de toonbank vliegen. Wie is hier nou het volumemerk?
Wie nu een order plaatst voor een gloednieuwe Ferrari moet minstens twee jaar wachten op de auto. Het is ook een verklaring waarom zeer jong gebruikte auto’s met een maagdelijke kilometerstand voor abnormale prijzen worden aangeboden door handelaren. Twee jaar geduld afkopen komt met een prijs.
6 nieuwe Ferrari’s in 2025
Het modellengamma krijgt de nodige uitbreiding dit jaar. Ferrari is van plan dit jaar zes nieuwe modellen uit te brengen. Het belangrijkste model staat voor 9 oktober op de planning. Dat is de datum dat het merk de allereerste elektrische Ferrari aan de wereld gaat tonen. Geen hybride, maar een volledig elektrische auto.
Waar een merk als Aston Martin de komende vijf jaar niet aan de EV gaat, durft Ferrari de gok wel te nemen. Elektrische supercars zijn nu niet bepaald in trek. De Italianen denken het tij te kunnen keren met hun eigen product. Dat logo op de kap doet natuurlijk een hoop, dus we gaan het zien.
Dat is één nieuwe auto. Nog vijf te gaan. De Purosangue krijgt mogelijk een nieuwe variant, mogelijk met een achtcilinder of een PHEV aandrijflijn. Met de SF90 XX zit de familielijn er voor dat model op. De verwachting is dat de opvolger van de SF90 dit jaar onderdeel uitmaakt van de 6 nieuwe Ferrari’s in 2025. Ook een hardcore model op basis van de 296 zal dit jaar zijn debuut beleven. En misschien dat Ferrari een opvolger gaat laten zien van de Roma?
Tel er nog een speciaaltje bij op, die doen het altijd goed. Voor je het weet zit je op die 6 nieuwe Ferrari’s in 2025. Voor al die auto’s gaat gelden dat leveringen niet voor 2027 zullen plaatsvinden want: orderboeken zo dik als een gevulde koek van je oma.





Gezien het feit dat vele Ferrari’s stapvoets door Londen rijden, lijkt mij een electrische variant een logische keuze.
Ondertussen zijn er betweters op social media die beweren dat de F80 niet uitverkocht is en dat de 12C te kampen heeft met contract opzeggingen door het tegenvallend design. Echt wel teveel mensen die absoluut hun zegje willen doen of een tekort aan aandacht hebben. Forza Ferrari zeg ik!
Sinds Ferrari het design in eigen huis beheert door hun ‘Centro Stile’ en niet meer samenwerkt met Pininfarina zijn er geen mooie Ferrari’s meer uitgebracht.
Daar kan ik je in bijtreden. Pininfarina hadden ze nooit mogen uitzwaaien.
Ik zit in verschillende ferrari owners groepen, maar in die chats heb ik nog niet 1 persoon positief gehoord over de F80 of de 12C, waaronder ook mensen die idd het contract hebben opgezegd nadat ze erin proefgereden hebben, mist emotie volgens hun vergeleken met de oudere GT’s,
De emotie is dichtgeschroefd door Europa, niet door Ferrari.
Dan nog zorgt het er wel voor dat mensen uit hun contract willen… omdat het geen waarom je zo een auto koopt, ontbreekt….
Ik snap die electrische Ferrari wel. Ferrari houdt de productie van hun auto’s kunstmatig laag. Niet alleen om de exclusiviteit te waarborgen, maar ook omdat ze bij lage volumes niet zo extreem aan de EU regelgeving hoeven te voldoen. Minder dan 100gr CO2/km aan uitstoot wordt uiteraard wat lastig als je modus operandi is om liefst overal een V12 in te lepelen.
Het feit dat ze niet hoeven te voldoen aan eisen waar ieder ander volumemerk aan moet voldoen wil niet zeggen dat ze helemaal niks hoeven te doen. Ook Ferrari moet aan de CO2 reductie. Een Ferrari EV (en PHEV) zijn goede manieren om Brussel tevreden te houden.
Ferrari zal laten zien dat er wel degelijk vraag is naar een elektrische supercar. De enige andere tot nu toe (Rimac) is een lelijke auto van een onbekend merk, die had met een verbrandingsmotor nog minder verkocht.
Zeker in grote markten als Californië en China zal er wel vraag naar zijn.
Niet de enige. Pininfarina Battista, Pininfarina B95, Lotus Evija, Aspark Owl, Nio EP9, Maserati GranTurismo Folgore. Allemaal EV’s in het hogere segment die je kunt bestellen maar geen hond koopt.
@RubenPriest alsof enige hond die modellen wel massaal had gekocht als daar een verbrandingsmotor in had gelegen? Hou op…
Ze gaan inderdaad wel verkocht worden aan de vaste clientele… omdat ze anders geen V12 meer mogen kopen.
De EV van Ferrari wordt een SUV achtig iets, geen sportwagen.
Afgelopen jaar vertelde Ferrari nog geen interesse te hebben in een EV. Zijn rap van gedachte veranderd
De enige reden waarom kopers de EV zullen kopen, is om tot VIP status te komen, of te behouden voor autos als de SP3….