
Van de hoofdstad naar de kust: Ferrari vervangt de Roma door een nieuw model genaamd Amalfi.
De Ferrari Roma is zo’n onverwacht hoogtepunt van Ferrari, volgens sommigen dan. Het segment van GT-achtige V8-modellen met de motor voorin van Ferrari is piepjong, mede dankzij het feit dat de aanstichter (de California uit 2008) eigenlijk een Maserati had moeten zijn. Maar als instapper voor Ferrari werkt zo’n model prima. De Portofino liet al zien hoe dit open eruit ziet, maar de Roma deed het met een vast dak en een sexy carrosserie die op meerdere manieren deed denken aan de 365 GTB/4 Daytona.

Ferrari Amalfi
Het kleine model vernoemd naar de hoofdstad van Italië leefde parallel aan de Portofino, vernoemd naar een kustplaats. Die is nu uit productie en als je dakloos wil in dit segment, is de Roma er dakloos met een stoffen kap. Toch verhuist ook dat model van de hoofdstad naar de kust. De Roma wordt afgelost door een hagelnieuw model, wat Ferrari pardoes op ons beeldscherm tovert. Vernoemd naar een beroemde kustplaats in Italië: ontmoet de Ferrari Amalfi.

Het merk uit Maranello lijkt het woord ‘facelift’ iets voor minderwaardige automerken te vinden, want wederom wordt gesproken van een nieuw model. Tsja, dat werd ook gezegd van de 488 ten opzichte van de 458. Het uiterlijk van de Ferrari Amalfi vertoont duidelijk sterke overeenkomsten met de Roma. Het is dan ook net als de Roma een ‘2+’: een ruime tweezitter. Qua design is het een evolutie van het idee van de Roma, maar dan iets strakker en in lijn vallend met auto’s als de 12Cilindri en Purosangue. De spitse neus blijft, al dan niet ietwat herzien.

Aan de achterkant lijkt de Ferrari Amalfi nog het meest op de Roma, maar dan met een wat scherpere lijn waar de spoiler zit. Dat is nu ook echt een spoiler, een stukje actieve aerodynamica wat bij de Roma een beetje ongemakkelijk in de bodem van de achterruit zit. Zowel de diffusor als de voorlip zijn herzien en de Amalfi heeft nieuwe velgen. Oh ja, en dit nieuwe kleurtje: Verde Costiera geheten. Vrij vertaald ‘kustgroen’. Een turquoise tint die doet denken aan de kleur van het water als je aan de Amalfi-kust ligt te pootjebaden. Prachtig.








Interieur
In het interieur van de Ferrari Amalfi merk je hoe relatief kleine dingen een groot verschil maken. De Roma maakte furore met een soort grote boog rondom beide zitplaatsen die de bestuurder en passagier zowat scheidde. Die is minder prominent aanwezig. Het centrale scherm zit iets lager geplaatst en is nu horizontaal georiënteerd, niet meer verticaal. Het passagiersscherm is groter en de middenconsole loopt nu in één rechte lijn door, en niet meer naar boven richting het dashboard. Het stuur lijkt grotendeels identiek aan wat het was, maar met de terugkeer van een iconische Ferrari-touch: een rode, ronde knop om de motor te starten.



Motor
Dan de motor. Ferrari heeft besloten om de V8 overboord te gooien en een viercilinder hybride moet nu het werk doen. Serieus? Nee, tuurlijk niet. De motor blijft een niet-elektrische versie van de ‘F154′ V8, de welbekende en veel gebruikte 3.9 liter grote unit met twee turbo’s die ook in de Roma lag. Daarin goed voor 620 pk, door optimalisatie van de twee turbo’s is de Ferrari Amalfi goed voor 640 pk. Dankzij exact dezelfde bak als de Roma is de sprinttijd nét ietsje lager: 3,3 seconden naar de 100 in plaats van 3,4. Verdere bijdragen aan de rijervaring zijn een brake-by-wiresysteem, een “ABS Evo-controller” die moet zorgen dat je remkracht altijd het beste is, extra kalibratie in het stuurhuis voor een preciezer gevoel en dus die herziene achterspoiler, waarmee Ferrari belooft dat je in alle rijstanden meer gevoel krijgt.





Kortom, een ietwat subtiele maar welkome evolutie voor de Ferrari Roma, zodat de benjamin van het merk nog een paar jaar houdbaar is. Prijzen en beschikbaarheid van de Ferrari Amalfi zullen op een later tijdstip onthuld worden.






Ik vond de Roma wat fraaier, met name aan de achterzijde. De klep oogt hier nogal lomp en er zitten te veel naden in de koets. Wel fijn dat het interieur nu bruikbaar is. Maar ach, met de Roma kom je ook wel van A naar B.
Eigenlijk is Ferrari gewoon de nieuwe SEAT die zijn modellen naar plaatsnamen gaat vernoemen..
OT: ik denk dat ik een beetje hetzelfde krijg als bij een California / Portofino,
zodra de Portofino kwam, begon ik de California pas mooi te vinden, en mooier dan de Portofino. Ik denk dat de Amalfi de Roma mooier gaat laten lijken imo..
De eerste 4-cylinder Ferrari zal in de toekomst dan ook de Ferrari Triest gaan heten. 😉
Net zo mooi als de Roma!
Op subtiele wijze een stuk mooier dan de Roma. Wat een lelijke auto is dat. Op foto’s en in het echt net als de Ferrari crossover Mazda
Roma vele malen mooier. Sinds Ferrari Pininfarina de deur wees gaat het bergafwaarts met het design en worden ze hierin enorm lui. Dit is gewoon copy paste van de Purosangue en 12Cilindri op de Roma. Lui, saai, te klinisch en clean.
Dat klinische/cleane vind ik juist een pre.. Veel drukke lijntjes, flapjes, gaatjes etc. maakt het juist rommelig en eerder gedateerd.. De 456GT, F40 en F355 blijven ook zo mooi en hebben relatief rustige lijnen..
Over 30 tot 40 jaar vinden we hem allemaal legendarisch.. ;-)
Nee hoor, na de 456GT, is er in mijn ogen geen legendarisch Ferrari meer verschenen, hoe goed bedoelt ook. Maar ja, ik ben dan ook meer van oude garde.
550 maranello, 575m, 612 sessanta, 599GTO, 430 scuderia (16m), 458 Italia, 458 Speciale,…zijn toch legendarische modellen. Je bent niet elitair verfijnd als je de 456 aanziet als laatste echte Ferrari.
Wat is dat nieuwe Ferrari front toch bleh zeg. Of zou het wennen. Ik mis het oude design. Het ingetogene last gewoon niet bij dit merk.
Het is geen nieuw front, het is een front op de 365 GTB/4 geïnspireerd. Wat ook geldt voor de hele Roma/Amalfi.
Een van de mooiste Ferrari’s van dit moment was de Roma. De Amalfi gaat nu wat dat betreft die titel overnemen. Dit ziet er nog uit als een Ferrari, die 296 en sf90 kunnen mij helaas minder bekoren, kan ze ook niet betalen dus dat is gelukkig een zorg minder
De voorkant heeft qua concept wel wat weg van een Polestar 3, behalve dat die een open spoiler heeft.
Op een iets andere voorkant na zie ik het verschil met de Roma niet eigenlijk.
Lijkt me inderdaad gewoon een facelift met een nieuwe naam. En dat is goed want de Roma was de mooiste Ferrari sinds de 456.
Top Gear video over de Amalfi:
https://m.youtube.com/watch?v=Xt0w1lX-D6I
Neusstrook zal waarschijnlijk door veel kopers zwart gewrapt worden voor een beetje Daytona vibe. Of het wordt een optie, dat kan natuurlijk ook.
Exacte kopie van de Roma, wat een saai model, geen klassieker in ieder geval.
Het is echt heel pijnlijk om te zien welke kant Ferrari opgaat kwa styling voor een levenslange fan als ik. De Purosangue is nog gaaf, maar de F80, de 12Cilindri, en nu dit misbaksel. stuk voor stuk misbaksels om te zien. De neus lijkt op een prius voor mij van deze Amalfi.
Tijd om Pininfarina weer in dienst te nemen voor de designs, lang genoeg zelf geprobeerd maar vrijwel elke introductie worden de autos lelijker en minder begeerlijk
Mooi, ik vermoed wel dat er met een schuin oog wat inspiratie is opgedaan bij Jaguar/Aston Martin. Maar is mooi verpakt in een Ferrari verpakking.
Waar ik de meeste supercars van tegenwoordig te overdreven en druk vind ogen, vind ik de Ferrari’s van tegenwoordig juist te ingetogen en generiek.
Ik kan niet zeggen dat dit een lelijke auto is maar het is nou ook niet zo dat je dit als 12 jarig jochie als poster boven je bed gaat hangen. Het zelfde geldt voor de F80, 296, SF90 en de 12Cilindri, niet lelijk maar ook niet begeerlijk.
Een fraaie koets getekend voor massaproductie. Blijkbaar durven ze de introductie van de V6 die ze hebben liggen nog niet aan?
In tegenstelling tot de rest van de wereld was ik niet kapot van de Roma, en nu hetzelfde met de Amalfi. Er is niets mis mee, maar hij maakt mij gewoon niet hebberig. In dit segment dan Liever een Aston Martin. Of een Continental. Al is die helaas niet meer met W12 te bestellen.
Waarom is dit een heel nieuw model? Dit is gewoon een facelift van de Roma. Ferrari is weer lekker bezig, net als in de F1. Niet dat dit lelijk is, maar dat het een heel nieuw model is
Een stuk mooier dan de Roma (de Portofino was ook mooier), die achterkant is nu imposant breed en de voorkant oogt veel fraaier, die van de Roma was vreemd met die radiator vol met gaten.
Alleen zou ik dan graag de motor uit de 296 met 830 pk erin willen hebben, maar dat zullen ze wel niet doen.