7 redenen om voor de Optima Sportswagon te kiezen

Auteur: , 42 Reacties
Optima

De zomervakantie zit er weer op en dus mag er weer hard gewerkt worden in het najaar, maar met de Kia Optima Sportswagon schijnt het zonnetje altijd.

Of je nou een volgende leaseauto mag uitzoeken van de baas of dat je privé op zoek bent naar een vervanger van je huidige auto: het kiezen van een nieuwe auto is altijd een feestelijke bezigheid. We maken het je echter een stuk gemakkelijker met onderstaande lijst. Automobilisten met verstand van zaken kunnen namelijk niet om de Kia Optima Sportswagon heen.

1. Design natuurlijk!

Hoe goed een auto technisch ook in elkaar steekt, men ziet toch als eerste de buitenkant. Gelukkig hebben de designers bij Kia zeer puik werk afgeleverd. De Optima en de Optima Sportswagon zijn qua uiterlijk twee loepzuivere schoten in de roos. Het is dan ook geen toeval dat de Optima de iF Design Award 2017 voor Product Design in de wacht sleepte.

Optima

2. Zeer rijke standaarduitrusting

Uitgebreide optielijsten zijn een uitkomst voor wie heel specifieke wensen heeft, maar het kan ook anders. Kia biedt de Optima Sportswagon aan met een zeer rijke standaarduitrusting. Draadloos je telefoon opladen, snelheidsbordenherkenning, stoelventilatie, stemcommando, parkeer- en regensensoren: het zit er allemaal standaard op! En dan vergeten we nog bijna het Harman/Kardon™ geluidssysteem.

Oh ja, het 7 of 8 inch grote navigatiesysteem krijgt zeven jaar lang gratis kaart-updates van Kia. Ook niet onbelangrijk!

3. Value for money

Eigenlijk hadden we de hele lijst kunnen beperken tot dit punt: value for money. Hoewel de Optima Sportswagon technisch en esthetisch dik in orde is betaal je niet extra voor een “premium” badge. In plaats daarvan kies je voor een scherp geprijsde en fraai gelijnde station met zeer degelijke techniek onder de kap.

Optima

4. Prima imago

Zakelijke rijders die regelmatig met klanten te maken hebben, zullen hun leasebak zorgvuldig moeten kiezen. In Nederland wordt immers veel waarde gehecht aan de auto waarmee je komt voorrijden en daarbij wordt verder gekeken dan of ‘ie netjes gepoetst is en niet onder de deuken zit. Gelukkig is de Optima Sportswagon een auto waarmee je overal aan kunt komen zonder dat je op scheve blikken hoeft te rekenen!

5. 7 jaar garantie, dus technisch uitstekend!

Laten we wel wezen: een fabrikant biedt geen zeven jaar garantie als het geen vertrouwen in de eigen producten heeft. Kia doet dat wel en dus kun je met een gerust hart op pad. Voor zakelijke rijders is dit puntje wellicht minder interessant, maar vergis je niet. Juist als je veel kilometers maakt wil je een auto die het gewoon altijd doet, óók als je zelf nooit een factuur van de garage te zien krijgt.

Optima

6. Ruimte

Maar liefst 552 liter aan kofferbakruimte, een in delen neerklapbare achterbank, opslagruimtes onder de vloer, een slimme achterklep; de Optima Sportswagon biedt het allemaal! Ideaal dus als je met het gezin op pad gaat of een mooie vakantie gepland hebt.

7. Veilig

Als je zelf veel kilometers maakt wil je natuurlijk de zekerheid dat de auto in kwestie is uitgerust met de laatste passieve en actieve veiligheidssystemen. Uiteraard is dat bij de Kia Optima Sportswagon het geval, maar deze knappe station heeft nog meer te bieden. Wat te denken van autonome noodremassistentie, adaptieve cruise control, actieve rijbaanassistentie, dodehoekassistentie en snelheidsbordenherkenning?

Meer weten?

Dat kunnen we begrijpen! Kijk HIER voor meer informatie over de Kia Optima Sportswagon.

Optima




42 reacties

1 reden om ‘m niet te nemen: Een fatsoenlijke dieselmotor…
@jack_abarth: ja ik zat op een paar mooie motoren te wachten, maar niks.
@jack_abarth: na een rollerbank test blijkt er 159pk en bijna 380nm uit de door mijn bereden optima te komen. Zonder chip. Ik klaag niet. Luxer dan een Passat voor het budget. Exclusieve auto!
@jack_abarth: Ga er eerst maar eens mee rijden. Ik heb zelf eens met de diesel automaat gereden. Prima vermogen en prestaties!
1 reden om het niet te doen, KIA SportSpace concept. Zo had ie er uit moeten zien. Eeuwig zonde dat ze die niet wat meer in stand hebben gehouden. Anders ging de 159 morgen nog de deur uit.

http://www.kia.com/eu/-/media/eu/add-ons/images-box/enlarge/geneva-2015/geneva-2015-pp-sportspace-gallery-enlarge-02.jpg
http://www.tflcar.com/wp-content/uploads/2015/02/Kia_SPORTSPACE_snow_mountains.jpg

Stationcar porneau!
@e34m5touring: Vind het overigens nog steeds wel een nette kar. Maar ze hebben er net teveel scherpe randjes vanaf gehaald.
@E34M5Touring: Jep, helemaal mee eens!
dit ding kost ongeveer hetzelfde als een 3 serie touring, dan koop je toch niet zo’n Kia, koop je toch een passat of 3 serie o.i.d.
@gove: Als je een maatje kleiner wilt heb je aan een 3-serie een redelijke keuze, alleen heb je die ook voor pakweg € 40.000,- en vergelijkbare opties aangevinkt?
@jack_abarth: lijkt mij wel
@gove: Neuh, Kia is groter en ziet er beter uit dan de twee die je noemt…
@tenaci: supurb dan of insignia
@gove: Misschien Insignia dan.
@gove: Niet te vergelijken. De goedkoopste 3-serie touring met dieselmotor kost ruim € 45.000. De goedkoopste Optima station met dieselmotor kost € 33.000. De 3-serie heeft een 1.6 motor met 116pk. De Optima 141pk. € 12.000 goedkoper. Veel geld, vind je niet?
@gove: ik heb eens twee types met een dieselmotor naast elkaar gezet die beiden rond de 40.000 kosten.
Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine en de 316d Touring Corporate Lease

Wat gunstiger voor de BMW uitpakt zijn:
Editionnieuwprijs 795 euro lager, gemiddeld verbruik 0,5 l/100km lager, CO2 uitstoot 11 g/km lager, aanhangermassa geremd 100 kg meer, hill assist, leeslampje(s) achter,

Wat gunstiger voor de Kia uitpakt:
inbraakalarm, energielabel lager, bagageruimte 57 l meer, noodremassistentie, knieairbag bestuurder, lane assist, dodehoekassistent, grootlicht assistent, verkeersborden herkenning, keyless entry, gescheiden temperatuurregeling, parkeersensoren voor, achteruitrijcamera, elektrische parkeerrem, inparkeerautomaat, elektr. verstelbare stoel(en), verwarmde zitplaatsen voor, verwarmde zitplaatsen achter, geventileerde stoelen, verwarmd stuurwiel, leren bekleding, elektrische sluiting bagageruimte, automatisch dimmende binnenspiegel, digitale radio (DAB), privacy glas achter, schuif/kanteldak, panoramadak, dakrails, inklapbare buitenspiegels, xenon koplampen, koplampsproeiers

Als ik dat in die g e w e l d i g e Duitse BMW wil stoppen ben ik ik-weet-niet-hoeveel meer kwijt dan 40.000……

Dus koop jij maar die BMW, dan krijg je inderdaad er meer voor terug na een paar jaar……..

 

Ziet er netjes uit en is, zoals van Kia bekend, volgehangen met opties voor een heel redelijke prijs. Mijn baas leaset voor mij sinds 2013 een Cee’d 1.6 GDI. In het grijs met een maatje grotere velgen ziet het er netjes uit en heb je, voor het geld, bovengemiddeld veel comfort aan boord. In totaal heb ik inmiddels dik 130 dkm met het ding gereden en motorisch loopt het altijd. Elektronisch daarentegen ontzettend veel kapot gehad… Ook al valt het onder garantie: het kost veel tijd en geeft nul vertrouwen. Defecten tot nu toe: 2x beide koplampunits moeten vervangen wegens knipperende dagrijverlichting (ook in het donker), lane departure camera kapot (gebruik ik nooit maar foutmelding bleef continue knipperen), drie keer elektrische ramen achter kapot, airco kapot, keyless sensor bestuurdersportier defect, sleutel defect en parkeersensoren achter twee keer kapot. Grootste nadeel als ik de Cee’d vergelijk met bijv. Astra/Gold/Focus, is hoe luidruchtig de auto van binnen is. Conclusie voor mij na 4 jaar: ziet er netjes uit, comfort is redelijk op kabaal na maar qua elektronica is het allesbehalve degelijk. Het kost relatief weinig, maar in die zin krijg je dan ook weinig… Zou niet snel opnieuw voor Kia kiezen.
@DeeBee: Rij al 7 jaar Kia waarvan 6 jaar met een nieuwe Sportage en bijna 1 jaar met een nieuwe Sorento. 0,0 problemen mee gehad. En wil ik een vergelijkbaar uitgeruste Duitser hebben kost me dat ding 30.000 meer.
3. De echte kosten merk je pas bij verkoop. Als je restwaarde meeneemt ben je zo maar voordeliger uit met een vergelijkbaar uitgevoerde Duitser.
@flutterby: Een vergelijkbaar uitgeruste Duitser…….. Heb je al eens gekeken wat die meer kost dan die Optima………
@ruud1954: Even snel bij Directlease (zakelijk) gekeken en daar kost een Optima op benzine 851 euro p/m (10.000km/5 jaar) en voor 863 p/m heb je een 530iA. De BMW kost 7000 euro méér en is bijna een seconde sneller naar de 100. Als opties belangrijker zijn (5 serie is tegenwoordig standaard Executive) dan is de 520iA een seconde langzamer naar de 100 als de Optima en geeft meer ruimte voor opties, al ga je het niveau van de Optima niet redden, maar de Optima haalt het afwerking van een 5 serie ook niet.

Ik zou het wel weten wat ik liever voor de deur heb staan…
@flutterby: Ook de prijzen die Autoweek op geeft in zijn vergelijker spreken ook duidelijk dat catalogusprijs vrij weinig zegt. Je betaalt voor een nieuwe 5 en na een jaar krijg je hetzelfde terug als voor een 3. Voor dat verschil kan je best wat opties aanklikken. Even los van de hoger afwerking en (iets) groter formaat in voordeel van de 5. Waarschijnlijk zullen Audi, Mercedes en VW niet heel anders geprijsd zijn.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=89151&id2=90993&id3=83758&cache=no
@flutterby: Nederland bestaat niet alleen maar uit leaserijders. Ik lease al jaren niet meer en heb daar geen probleem mee. Integendeel. En dan vind ik 7 jaar volledige garantie erg belangrijk en rij nu een Kia die slechts om de 30.000km een beurt hoeft. Heb verleden jaar een 6 jaar oude Sportage voor een heel mooi bedrag kunnen verkopen. Logisch, want de koper heeft nog 1 jaar volledige garantie. Maar even goede vrienden hoor.
@ruud1954: Klopt, maar het geeft wel een zeer accurate inschatting van de kosten per maand. Het is tenslotte hun core business. Je denkt toch niet dat de leasemaatschappij verlies gaat maken zodat jij een BMW kan rijden? Verder heeft mijn vergelijking niks te maken met of je hem privé of zakelijk rijdt. Het enige punt is dat je de initiële prijs wel even moet ophoest of financieren, maar de kosten voor financiering is al meegenomen in mijn vergelijking.

Op basis van deze vergelijking “Kia vs BMW” kan ik concluderen dat je onder aan de streep voor hetzelfde geld 6 jaar in een X3 had kunnen rijden. Deze conclusie is te snel gemaakt, maar met de berekening 5 serie vs Optima is niks mis en anders hoor ik het graag.
@flutterby: Eens, ze zullen echt wel weten wat ze doen. En hoewel we natuurlijk niet weten hoeveel korting zij bij BMW tov Kia kunnen bedingen en er een groot verschil is in de nettoprijs (BTW-deel is bij BMW, zowel bij de 3 als de 5 veel groter, en daardoor gunstiger voor een leasemij).
Tja, en waar je liever in rijdt? Een ‘kleine’ aangeklede 3, en ‘kale’ 5 of een Optima is ook een kwestie van smaak. En dat is maar goed ook. Als alleen geld een rol zou spelen zou er per prijsklasse maar één auto (ik zou niet weten welke dit overigens zouden zijn) rondrijden in de wereld.
@flutterby: Ik wou het net posten. De duitsers zijn gewoon ‘de standaard’, frans/japans is wat vriendelijker voor de beurs. Enkele zonderlingen gaan voor de Lexus. De kakkers rijden dan nog Volvo, die kunnen goed tegen koude kak ;) Maar… Kia Optima…?? Hoeveel is dat nog waard als de garantie eraf is? (Overigens vind ik het een mooie wagen en die 7 jaar garantie is zeker interessant, maar een 250pk exemplaar met ZF8 en RWD of zelfs X-drive ga je er vast niet vinden).
@defl8: En als ik nu geen auto wil met x-drive of 250PK? Appels met appels vergelijken.
@ruud1954: kuch proest, de enige benzineversie is bijna €59k ! wel 245pk, maar goed… Een 330i heb je vanaf 50k dan mis je wel veel gadgets maar op 58k gaat toch ook de afschrijving zwaar meetellen.
@ruud1954: 4wd is misschien niet nodig. Maar zonder een beetje power (>250pk) en achterwielaandrijving wil je echt niet meer als je dat eenmaal hebt gehad. Dat weerhoudt me dus om zo’n kia, superb of schitterende talisman te kopen. Kia heeft nog wel de stinger, maar die is in Nederland minimaal net zo duur als een vergelijkbare BMW 4 GC.
@vondick: Tja, als je met dergelijke auto’s wil rijden (achterwielaandrijving en meer dan 250pk) dan past die Optima echt niet bij je. Of het moet al een Stinger zijn. Maar die kost een ton zoals je weet. En zo rijdt ieder in de auto waar hij zich lekker in voelt.
@defl8: ah 245pk, dat wordt toch wel leuk.
@flutterby: Die hogere restwaarde bij de duitser kan je ook wel vergeten…reken de reparatiekosten erbij en je komt bedrogen uit.
@redbeams: Rij hem dan ook nergens tegenaan, dan valt de reparatiekosten reuze mee. Overigens koop je op de 5 serie voor 800 euro je onderhoud af voor 5 jaar. Peanuts als je het over auto’s van rond de 60k hebt.
Mooi ding, helaas schrijft ie zo snel af
@dotternetta: geeft niks. Over een paar jaar wil er best een auto kopen voor een schappelijk bedrag.

Off topic: altijd +1 als de reacties onder de advertorial niet zijn uitgeschakeld.
Gratis kaartupdates, lezen we ff mee Peugeot?
Dit lijkt al bijna een reclame voor Kia. Bijna…
Kopen jullie maar lekker een Optima, dan koop ik wel een Porsche 911.
@tarquesh: Zielig zo’n oomerking ……. Draagt zeker een petje achterstevoren?
Als je echt het geld hebt om er een te kopen dan maak je zo’n opmerking niet. Dus dat zegt mij genoeg. Keep on dreaming.
@tarquesh: Daar zou Kia wel enorm van balen. Ik kan niet begrijpen waarom jij dat bedrijf zo wil raken.
Als iedereen die in de markt is voor een Optima ineens een 911 koopt, dan heeft Kia geen bestaansrecht meer. Bedankt man.
Toen de Optima op de markt kwam heb ik deze eens bekeken. Vond en vindt het nog steeds een fraai getekende auto. Overigens de Hyundai versie (i40) als sedan is ook een fraaie verschijning. Wat voor mij een reden was om niet te doen, het wat korte zitvlak en voor mij niet lekker in te stellen stoel.
@dagdromer: Tja, Hyundai en Kia zijn een beetje broer en zus. Dat geldt voor bijna alle modellen van hen. Dus logisch dat je de I40 ook mooi vindt. I35/Tucson en Sportage, I30 en Cee’d, Sante Fé en Sorento, etc.
Kijken mensen bij een zakelijk gesprek daadwerkelijk even naar buiten, om te zien wat voor auto er staat?
Wat een onzin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).