7 van de snelste powerstations op aarde

Auteur: , 65 Reacties

Een beetje een stationwagen met peper doet 250 km/u, maar dan hakt de begrenzer er doorgaans in. Toch zijn er ook praktische wagens die verder durven en kunnen gaan, We zetten er zeven op een rijtje.

M5 Hurricane

Brabus E63 850 6.0 Biturbo [300 km/u, begrensd]

Brabus E63

Brabus’ meest krachtige E-klasse, maar niet de snelste. Dit omdat een begrenzer roet in het eten gooit, en dus tonen de officiele cijfers 300 per uur.

Echter, de E V12 T, in sedanvorm, haalde een topsnelheid van 375 km/u, dus ons lijkt dat in dit 850 pk-kanon de naald onbegrensd en met de juiste banden ook wel met gemak (en cojones) boven de 350 te krijgen is.

MG ZT-T [360,9 km/u]

MG ZT-T

Meer dan 10 jaar geleden haalde deze verspijkerde MG op de zoutvlakten van Bonneville met een 6 liter V8 onder de kap een snelheid van dik 360 per uur. Hiervoor waren 765 pk’s nodig

Bentley Continental Flying Star [329 km/u]

Bentley Flying Star

Verkrijgbaar in 3 varianten: met 560 pk, 610 pk, en 630 pk, en beperkt tot een oplage van 20 stuks. Deze verbouwde Conti GT schopte het in zijn sterkste trim tot bijna 330 per uur.

Ferrari 456GT Venice [299 km/u]

Ferrari 456 Venice

Een Ferrari die de 300-grens niet doorbreekt is tegenwoordig een zeldzaamheid, maar de Venice stamt dan ook alweer uit 1996. Als je de 5.5 liter V12 volledig op zijn donder geeft schijn je de flinke koets echter nog tot 299 door te kunnen trekken, genoeg om menig moderne Duitser af te schudden.

G-Power Hurricane RR [359 km/u]

G-Power Huracan

G-Power doet de overtreffende trap van het Bimmer-opvoeren, en levert deze E61 M5 met belachelijk veel pk’s. De sedan ging nog een klapje harder, maar voor bijna 360 hoef je je ook niet te schamen lijkt ons.

MTM RS6R [344,2 km/u]

MTM RS6

Hiervoor was een lange kombaan (Nardo) en een opgepepte 5 liter V10 Biturbo nodig. De Clubsport ging zelfs nog harder (362 km/u), maar dat was een sedan, en geen station.

Lowmad Drag Racer [348+ km/u]

Lowmad

Dit kleurrijke gevaarte wist op de dragstrip 348 per uur als eindsnelheid op de klok te zetten. Wie weet is er nog meer mogelijk, hoewel zo’n dragster niet het eeuwige leven heeft. Ik zou ‘m zelf niet op Nardo neerzetten.

Aanvullingen? Ga gerust los.



65 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Rs6 een duidelijke baas
Caddilac cts-v station, schijnt volgens Caddilac 190 mph (ong 304 km/h) te halen
@meneer: Zou mijn keus zijn bij snelle stations. Ziet er geweldig uit, zeldzaam en rijdt zeer goed.
De M5 is de lekkerste, alleen jammer dat die zo verschrikkelijk onbetrouwbaar is. De RS6 gaat alleen snel rechtdoor en de E is gewoon hondslelijk. De MG kende ik wel niet, tof om nog iets bij te leren op Autoblog!
@dimi: m5 onbetrouwbaar? Hoezo?
@nickjdeg: deze generatie M5 is wat fragiel.. Ga de fora maar na
@tvklarenbosch: Dit. Motoren vervangen bij 25.000km zijn geen uitzonderingen bij de M5 E60, idem met de versnellingsbakken. En dan zwijgen we nog over de kabelbreuken, glazen dak, luchtvering (nog steeds met de huidige 5), … De E60 5 was een van de onbetrouwbaarste BMW’s ooit. Wat verschrikkelijk jammer is, want ze zien er geweldig uit en rijden top. Als er niks kapot is tenminste.
@dimi: wij hebben 3 e60’s gehad een 525i sedan, een 535d touring en een 525d touring, het enige probleem wat ik herken is dat van het Panoramadak die lekt en alle elektronica in de kofferbak naar de filistijnen helpt.
@dimi: Vooral de M5 is hopeloos. Die SMG bakken gaan allemaal kapot en is een reparatie van duizenden euro’s. Het motorblok heeft inderdaad ook de nodige problemen.

De Alpina B5S is een veel betere keuze, en ook beter betaalbaar op alle vlakken dan een M5.
@lemster: goede BMW specialist vinden die weten hoe ze moeten repareren. Kunnen ze bij de dealer niet ja alleen vervangen. Kijk maar eens bij Gijsbertsen in Odijk! Geen vervangers n
Maar reperateurs nog even voor de duidelijkheid.
@dimi: kunnen er ook maar weinig mensen normaal omgaan met die SMG van die tijd en dan in combinatie met aluminium blok met idiote klanten die met een nieuwe M5 v10 direct in de begrenzer hangen. Logisch bij 20k op. Als zo’n auto goed is behandeld qua warmrijden scheelt dat al een jas hoor.
@tvklarenbosch: klopt, mijn vader had er een en hij heeft hem ingeruild na 1 jaar. Veel problemen met de motor, dat verwachte je niet van bmw..
@nickjdeg: niet zo gek met al die paupers die de M5’s genadeloos afraggen en tunen. Kersvers bewijs te vinden op autojunk
Die Hennessey CTS-V wagon is ook wel een rappe.
Volvo 850 dtm
@papa:

Dat was een BTCC wagen, geen DTM.
2013 Alpina B3 Biturbo Touring doet 302 km/u.
Brabus CLS 650 en B63S Shooting brakes doen ook 300 km/u
Ik mis de Jaguar XFR-S Sportbrake. Die tikt ook 300 km/h aan en smoelt veel beter dan die tuninggebakjes hierboven.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02833/Jag_XFR-S_Sportbra_2833521b.jpg
@shootingbrake: Wat is mis met een tunewagen?
@haaldie20inchvanjegolfaf: Niks, maar zoals hij zegt, ziet zo’n Jag er wat netter uit en daar moet ik hem gelijk in geven.
@shootingbrake: de CTS-V station vind ik zoveel mooier, stijlvoller en dikker. ik vind de XF sportbrake prachtig maar de RS versie dan weer niet.
@jrmpower24: station -_- tering zeg
Och een Brabus of een G-power erg lastige keuze. sinds ik die m6 G-power zag ben ik fan. Terwijl ik toch een benz fan ben.
Ik ga voor de Merc :)
natuurlijk de brabus! meer stijl, praktisch, geweldig geluid en natuurlijk safe tuning, niet dat je met 360 ineenkeer de kleppen rond je oren springen en boven in de bomen hangt langs de snelweg……
@henkhupelschoten: haha onze fanboy is er ook weer eens ;)
via Android app
Vooral de RS6R vind ik geweldig, hij is mijns insziens de allergrootste sleeper die hiervtussen staat. Íets grotere uitlaten, íets bredere wielkasten, íets meer pk’s dan een Aventador
Ik mis de CX break.
Die had gewoon de grootste.
En hoefde je niet te compenseren met PK’s of suffige Duitse Tjoenerts.
Daar kon een heel Armeens gezin achterin wonen.
En merkte je dat als eigenaar pas maanden later, omdat die kleine stiekem je kauwgum opvrat.
De dondersteen.
@desjonnies: over grote gaat dit onderwerp niet ;)
@bofkont: over spelling blijkbaar ook niet.
@bofkont:

’t gaat over stationcars.
Auto’s waar loodgieters in rijden.
Auto’s waar mensen in rijden, die ze HOREN te kopen omdat ze “meuk” moeten vervoeren die niet in een normale auto passen.
En misschien dat ik debiel ben, maar ik wil geen 394 km/u rijden in een auto waarin 280 kilo aan meuk los ligt te rollen in de laadruimte, de achterbank neergeklapt.

Dat is simpelweg de definitie van een stationcar.

De rest is penis compensatie of onmacht.

Ik ben een ouwe lul, maar reed jarenlang in een stationcar van de baas omdat we meuk vervoerden door heel Europa heen voor ons werk.
En de CX is en blijft DE stationcar der stationcars, simpelweg door zijn unieke veersysteem, zijn max laadvermogen en zijn prestaties tegenover het verbruik.

Ik heb Volvo’s gehad, Peugeots, maar nix was zoals de CX !

Zoals gezegd, de rest is voor de penis, of gebrek eraan…
@desjonnies: Grotendeels heb je gelijk, maar zo’n power station is toch ook veel wel veel fun hoor :)
Die Bentley is toch een Shooting Brake?
Daarom houd ik van de Porsche Panamera.

Praktischer dan een sedan en sportiever dan een station/break. Ik vind hem gewoon lekker, een schitterende bak.
Jaguar XFR-S
Volvo 850 T5-R
BMW E34 M5 Touring ( ;) )
Cadillac CTS-V (al dan niet met Hennessy power pack)
Chevrolet Nova Stationwagon http://www.youtube.com/watch?v=B9lVnKiqyQk
Pontiac Catalina Safari http://www.youtube.com/watch?v=P_-eAP_CTHM

Om maar is wat te noemen :p
@E34M5Touring: stiekem is een T-5R of R niet eens zo heel snel meer naar de huidige maatstaven. Goed, ze lopen dik 240 km/h maar vergeleken met hierboven is dat niks. Wel moet ik melden dat bekend is dat exemplaren met 300 á 310 pk doodleuk 280 km/h op de teller lopen. En Volvo tellers zijn akelig accuraat (de mijne geeft bij 120 km/h GPS ook 120 km/h op de teller aan).
@ej20g: Ik vond hem wel passen aangezien dr zat gekke Zweden op jijbuis staan die die blokken tot zieke waarden pushen, en die lopen op de sokken de klok uit :-). Dr staan genoeg tjoening bakken in de lijst, dan mag een beetje tuning op je Volvo ook wel ;-)
@E34M5Touring: ah, je hebt helemaal gelijk! En daarnaast is 280 km/h met “slechts” 300 pk in een ruim 20 jaar oude (maar verrassend aerodynamische) baksteen ook geen kattenpis.
@ej20g: en niet te vergeten: met een 2.3 5 cylinder. Is toch wat anders dan het geweld wat je in de voorbeelden allemaal ziet. Minstens 5 liter inhoud en minimaal een V8.
@ej20g: Ik vind de onderstellen van de 850-S/V70 (bj97 bijvoorbeeld) fijner dan de opvolger (bj2001- heden). Die zijn me te soft. Pa en ik hebben er zat versleten, die heeft van de 740 tot de V70 T5 en alles wat er tussen zat gereden. Die waren strakker en stijver dan de huidige serie vind ik. Heb zelf een 97er S70 gehad, in die tijd reed mijn stiefvader een 04 V70 2.4i 170pk. Die was toch echt een stuk softer en minder stuurgevoel. Beetje zompig zelfs. Hij heeft nu een 2011 V70 D5 maar die heeft het ook, ondanks 18inch wielen. Mijne en zijn vorige hadden beide 16inch.
@ej20g: Dat hele stukje sloeg op stabiliteit op hoge snelheid, wellicht handig van me om dat er even bij te vermelden…..
MTM RS6R, wat een heerlijke bak.
ik zou wel eens willen zien wat ze uit de M550d touring kunnen halen… dat lijkt me ook alledaags bruikbaar… :)
@tjorque: moet je misschien wel de versnellingsbak aanpassen; maar ik gok dat je daar wel richting de 300 mee moet kunnen gaan dan.
leuk voor als je recht door wil zonder bochten tegen te komen ..

als je ook je stuur wil gebruiken kom je vanzelf bij de Cadillac CTS-V uit ..
Heeft die Brabus E63 nu Audi-wielen eronder zitten???
E55 sedan doet zonder begrenzer minimaal 305 op de GPS (en de auto versnde nog), dus deze station moet dat ook zeker kunnen halen.
@joel_d: de sedan deed 375. Dus dat lijkt mij wel
@joel_d: Begrensd + station is altijd zwaarder ;)
Hennessey CTS-V Twin Turbo met 1100pk loopt wel iets harder dan dat duitse spul..
Was er ook geen station van de vorige Maserati quattroporte?
@jansen: Yep, net Als de Bentley ook van Carrozzeria Touring.
Saab 9-3 Turbo-X estate gaat ook -stijlvol- door de 250 km/u-grens heen.
Als tussen als die tuningsrommel ook een coachbuild Ferrari en Bentley staan dan zijn we er snel uit lijkt me.
C63 AMG Estate

Haalt misschien niet de 300 maar klinkt het lekkerste en ziet er niet zo Sjonnie uit.
@c350cdi: Gewoon die C63 Estate wat Weistec spul meegeven. 700 peekaa’s op de achterwielen. Gegarandeerd plezier :)
@c350cdi: En die 300 haalt ie dan trouwens makkelijk.
@c350cdi: euhm jawel. De C63 is inderdaad het lekkerst, maar heeft ook de grootste tuningsmoel :)
Ga dan verder met een S65 ofzo ;)
@c350cdi: Een C63 AMG Estate doet zeker 300+ zonder begrenzer. Zoals deze: http://youtu.be/PH6cfYMbLrY
Cadillac CTS-V station en M5 touring
zijn veruit mijn favorieten.
En nu met originele auto’s, niet die verpauperde/getunede/concept dingen. WEet ik wat ik kan kopen als m’n BMW ingeruild wordt
In deze wagens zou je toch voor je plezier de kinderen naar school brengen. Laat de draagster maar zitten alleen.
Hoe zat dat ook al weer met de Volvo Amazone station, die groene, die zo leuk een Ferrari zoek reed…
Of uit Japan:

Lexus IS 300 SportCross
Subaru Impreza Plus 2.5 WRX AWD
Subary Legacy STi
Mitsubishi Legnum
Nissan Stagea

Zal er vast nog wel wat vergeten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).