• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

70% van Belgische automobilisten wil meer trajectcontroles

Auteur: Author, gepost 12 oktober 2014 om 16:19 – 41 Reacties

Mercedes A45 AMG


Nou, dan gaan we dat regelen!

Onze zuiderbuurtjes blijken grote fans te zijn van trajectcontroles (geen grap), omdat dergelijke controles rechtvaardiger zouden zijn dan het meten van de snelheid op slechts één punt door middel van flitsers. Mensen met een radarverklikker worden zo immers gewoon op de bon geslingerd en krijgen niet de kans om boetes te ontlopen door gauw nog effe in de ankers te gaan.

In totaal zou maar liefst 70% van de Belgen volgens onderzoek van de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) pleiten voor meer trajectcontroles, waarbij de helft van de ondervraagden bovendien te kennen geeft tegen radarverklikkers te zijn. Ook wil 60% van de Vlamingen dat de zones waar de controles plaatsvinden worden aangeduid, in plaats van de specifieke locaties (‘vallende sterren’).

Vooralsnog krijgt het volk z’n zin, en wordt het aantal trajectcontroles in België vanaf volgend jaar uitgebreid van 7 naar 21 stuks. De VAB geeft aan dat deze uitbreiding het aantal zware snelheidsovertredingen de nek omdraait en bovendien een homogener verkeersbeeld met minder uitstoot tot gevolg heeft. Ook zou het aantal ongevallen met gewonden worden gehalveerd, en met name op dat punt scoort België (naar Europese maatstaven) niet best.

We zijn dan ook benieuwd of de toename van het aantal trajectcontroles inderdaad gaat zorgen voor het gehoopte resultaat, en of excessen als deze heetgebakerde M3-rijder in de nabije toekomst tot het verleden behoren.

Ook interessant!

  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
    Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, maximumsnelheid, snelweg, trajectcontrole

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Rusland 2014
Volgend bericht: Uber vindt boetes onterecht en disproportioneel, gaat dóór »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    12 oktober 2014 om 16:23

    Vergrijzing in Belgie is goed op gang..

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      12 oktober 2014 om 16:44

      @norge: als Belg kreeg je mijn plusje. Wat een kutland woon ik in.
      Alsof trajectcontroles veiliger zijn: het frustreert alleen nog meer chauffeurs, en ze plaatsen deze enkel op plaatsen waar ze bakken geld opbrengen voor de staat; dit heeft echt NIETS met veiligheid te maken.

      Login om te reageren
  2. eMbe zegt

    12 oktober 2014 om 16:24

    Gratis af te halen bij uw noorderburen.

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    12 oktober 2014 om 16:24

    Huh het is toch niet 1 april.

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    12 oktober 2014 om 16:25

    Nu vallen ook in België de meeste slachtoffers op provinciale wegen, dus dat halveren van het aantal ongevallen gaat ze niet lukken met 14 extra trajectcontroles.
    Dat homogene verkeersbeeld moet je dus uitleggen met 3 banen waar men bumper aan bumper deurkruk aan deurkruk dezelfde snelheid rijdt!
    Het is maar wat je prettig vindt..

    Login om te reageren
    • NesQ zegt

      12 oktober 2014 om 20:35

      @tupperware: In België hebben ze op een aantal 70km/h provinciale wegen trajectcontroles. Maar het is inderdaad naief om te denken dat een trajectcontrole het antwoord op alles is.

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    12 oktober 2014 om 16:31

    Ik snap er niks van, met al die kuilen en hobbels haal je toch hoogstens 60 ?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 oktober 2014 om 16:34

      @faalhaas:
      Klopt, maar 50 is echt stukken veiliger….

      Login om te reageren
  6. bmw1m zegt

    12 oktober 2014 om 16:33

    Tja het zijn belgen.

    Login om te reageren
    • davidovic zegt

      12 oktober 2014 om 19:40

      @bmw1m: Tja, je moet Nederlander zijn om dit te geloven

      Login om te reageren
  7. cthijs zegt

    12 oktober 2014 om 16:34

    Ja ik snap dat ze willen weten waar de controles gehouden worden maar om nou te zeggen dat je graag trajectcontroles wil is wel heel erg onnozel

    Login om te reageren
  8. w0ut zegt

    12 oktober 2014 om 16:39

    70% lijkt me overdreven. Zou willen weten wie ze ondervraagd hebben. Waarschijnlijk hun leden.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      12 oktober 2014 om 16:47

      @w0ut: Yup, het is al eerder gezegd: vergrijzing. Al die opa & oma’s die slechts 2x per jaar op de snelweg komen met hun sleurhut en die 70 hard genoeg vinden … die zijn voor …

      Login om te reageren
  9. Endlezz zegt

    12 oktober 2014 om 16:44

    Dus zo voelt het om tot een minderheid te behoren in België…

    Login om te reageren
  10. hans75 zegt

    12 oktober 2014 om 16:54

    waarschijnlijk een behoorlijk suggestieve vraag gesteld.. aan de respondenten, recht voor het bejaardenhuis.

    Login om te reageren
  11. stanny zegt

    12 oktober 2014 om 17:04

    Mij hebben ze niets gevraagd. Weeral de zoveelste enquête… Cijfers kloppen nooit

    Login om te reageren
  12. bsxc2 zegt

    12 oktober 2014 om 17:05

    België is de markt v/d snelle auto’s echt de nek aan het omdraaien.
    De Belgen die een snelle auto hebben zijn nu al op een hand te tellen (als je al die 18d’s ziet rondrijden) & nu gaan hun straks ook nog een trage auto rijden.
    De BIV & de verkeersbelasting zijn idioot duur, voor een E39 M5 betaal je daar ong. 2400 euro verkeersbelasting per jaar!!!!!

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 oktober 2014 om 17:18

      @bsxc2: ik ken de structuur daar niet van. Wat betaal je voor een E60 530D?

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        12 oktober 2014 om 18:02

        @camber24: Ongeveer 750 euro (prijs van 2.8 tot 3.0 liter)

        Login om te reageren
    • stanny zegt

      12 oktober 2014 om 22:46

      @bsxc2: euhm… Liever BPM

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    12 oktober 2014 om 17:14

    ” zou maar liefst 70% van de Belgen”
    Jaja, het zou me echt verbazen als dat de uitkomst is van een deugdig statistisch onderzoek.

    Nuja het verbaasd me sowieso al als er een statistisch onderzoek deugdig gedaan zou zijn.

    Login om te reageren
  14. camber24 zegt

    12 oktober 2014 om 17:16

    Ik haat de VAB. Iedere keer als ik ‘van’ wil typen met dikke vingers maakt m’n autocorrect er ‘VAB’ van. Ja, het leven is zwaar.

    OT: ze doen maar. Nooit zo’n moeite met trajectcontroles. Iedereen op de CC. Lekker voortkabbelen. Wanneer de controle weer voorbij is waaiert het weer uit. Voor de kilometer vreter niet zo’n probleem (spreek voor mezelf).

    Login om te reageren
  15. Carreza zegt

    12 oktober 2014 om 17:16

    Zoals hierboven al gezegd zijn zo’n resultaten inderdaad een zoveelste nadeel van de vergrijzing …

    Ik ga ook eens een onderzoek doen naar het weggedrag van oudjes. Ze rijden massaal 50 waar je 70 km/h mag, remmen opeens voor een bocht die ze binnen 2 kilometer moeten nemen, … Veilig, dat wel maar niet goed voor mijn bloeddruk.

    Login om te reageren
  16. Dev zegt

    12 oktober 2014 om 17:36

    Trajectcontroles zijn JUIST NIET rechtvaardiger. Je hoort te flitsen daar waar en wanneer de veiligheid van het verkeer in geding is. Ten alle tijden flitsen, ook wanneer om 4 uur ’s nachts de vijfbaansweg helemaal leeg is en het wegdek droog is, dat is pas bullshit.

    We zijn flitsen steeds meer als een cashcow voor de overheid gaan zien totdat we ons willens en wetens laten naaien. We moeten daar echt vanaf en de Belgen zijn nog zo onwetend dat ze het niet in de gaten hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 oktober 2014 om 13:25

      @Dev: onneens. De snelheidslimiet geldt altijd, ook s’nachts. s’Nachts is het ook onveiliger (want minder zicht, zuiplappen etc op de weg) waardoor de snelheid s’nachts eerder omlaag dan omhoog kan.
      Ook controleren op gevaarlijke plekken is niet zo handig omdat massa’s geen idee hebben hoe snel ze gaan en dan zo ongeveer een noodstop maken om de “schade beperkt” te houden. Als je er dan gewoon netjes op je cruisecontrol op de tempolimiet achter rijdt heb jij moeite om de blikschade beperkt te houden. Als ze al controleren bij een gevaarlijke plek dan graag een paar 100 meter ervoor.

      Login om te reageren
  17. scorer zegt

    12 oktober 2014 om 17:37

    In België is niets wat het lijkt…

    Login om te reageren
  18. mrcarfreak zegt

    12 oktober 2014 om 18:01

    Wat ik mij afvraag is op hoeveel mensen deze studie gebaseerd is?

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      12 oktober 2014 om 23:40

      @mrcarfreak: dat staat in het Belgische kranten. Slechts 2000 mensen.

      Login om te reageren
  19. offroad zegt

    12 oktober 2014 om 18:22

    Het is, zoals altijd bij dit soort onderzoeken, afhankelijk van hoe en aan wie het gevraagd is.

    Login om te reageren
  20. laurent zegt

    12 oktober 2014 om 18:56

    Op zich ben ik er wel voor maar dan moet men ook controleren op andere zaken zoals onnodig links rijden, niet gebruiken van richtingaanwijzers, … Iedereen doet wel eens iets fout (bewust of onbewust) maar ikzelf merk de laatste jaren dat de Belgen slechter en slechter gaan rijden. Als ik in het buitenland kom, merk ik dat er meer discipline is van de weggebruikers, zelfs in landen die vroeger bekend stonden om hun gevaarlijke rijstijl zoals de Fransen en Italianen.

    Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      13 oktober 2014 om 08:57

      @laurent: correct: als Belg zijnde merk ik wel dat Belgen de laatste jaren veel trager zijn gaan rijden. In het buitenland merk je echt wat voor een slechte chauffeurs we daardoor geworden zijn: anticiperen, voorrangsregels,… Allemaal nooit van gehoord…

      Login om te reageren
  21. moveyourmind zegt

    12 oktober 2014 om 20:10

    Kan je in België nog gewoon vragen: willen jullie meer of minder trajectcontroles?

    Zonder dat je aangeklaagd wordt? En zonder het risico dat ze je daarvoor opsluiten?

    Login om te reageren
  22. alpacatje zegt

    12 oktober 2014 om 20:37

    Een radarverklikker (coyote) ziet heus ook de trajectcontroles hoor. En laat zelfs ook het gemiddelde zien.

    Login om te reageren
  23. Jantje_555 zegt

    12 oktober 2014 om 23:39

    Wat ik hier niet lees is dat de enquête gehouden werd bij slechts 2000 man terwijl er meer dan 5 miljoen voertuigen zijn ingeschreven…

    Login om te reageren
  24. xjs678qr zegt

    13 oktober 2014 om 08:59

    Verhoging van de beperking op autosnelweg en naar 150kmh gekoppeld aan meer trajectcontrole s, voor of tegen?

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      13 oktober 2014 om 09:56

      @xjs678qr: 150 km/u op die putwegen? Komt er dan ook subsidie op nieuwe onderdelen voor de wielophanging…?

      Login om te reageren
      • xjs678qr zegt

        13 oktober 2014 om 17:47

        @e1000bmw523i: allez man, als ik 135kmh rijd word ik nog vaak door gele platen voorbij gestoken, ik stel dit dus voor in het belang van mijn buurlanders :-)

        Login om te reageren
  25. erikspeed zegt

    13 oktober 2014 om 15:13

    Volgens mij kunnen trajectcontroles enkel op wegen zonder kruispunten en zonder op of afritten.
    Is het daar dat de meeste verkeersslachtoffers vallen ?
    Ik denk het niet.
    Pure geldklopperij dus.
    Waar halen ze de cijfers dat 70% hier voorstander van is ?

    Login om te reageren
  26. carsandco zegt

    14 oktober 2014 om 14:45

    Ik vind het prima als jullie andermans foto´s gebruiken maar zou het op prijs stellen als jullie voortaan wel de referentie(s) erbij zetten..

    Login om te reageren
  27. Shaw zegt

    14 oktober 2014 om 23:40

    :-(

    Login om te reageren
  28. exclusieviteitsfreak zegt

    9 februari 2016 om 15:13

    Het is de oorzaak van de Belgische overheid dat chauffeurs agressiver rijden, en de opgefoktheid van de ondernemers om zoveel mogelijk op korte tijd te kunnen cashen met hun mobiliteit, en de Belgische portofeuille van de burger letterlijk wordt leeggezogen door de overheid, vooral de armen worden het hartst getroffen, en de grote oorzaak daarvan is, de van Duitse origine afkomstige Rothschild Bankdynasty, dat zijn letterlijk de grootste criminelen ter wereld, maar niemand durft daar tegen-in te gaan uit vrees voor sancties . . .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North