70% van Belgische automobilisten wil meer trajectcontroles

Auteur: , 41 Reacties

Nou, dan gaan we dat regelen!

Mercedes A45 AMG

Onze zuiderbuurtjes blijken grote fans te zijn van trajectcontroles (geen grap), omdat dergelijke controles rechtvaardiger zouden zijn dan het meten van de snelheid op slechts één punt door middel van flitsers. Mensen met een radarverklikker worden zo immers gewoon op de bon geslingerd en krijgen niet de kans om boetes te ontlopen door gauw nog effe in de ankers te gaan.

In totaal zou maar liefst 70% van de Belgen volgens onderzoek van de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) pleiten voor meer trajectcontroles, waarbij de helft van de ondervraagden bovendien te kennen geeft tegen radarverklikkers te zijn. Ook wil 60% van de Vlamingen dat de zones waar de controles plaatsvinden worden aangeduid, in plaats van de specifieke locaties (‘vallende sterren’).

Vooralsnog krijgt het volk z’n zin, en wordt het aantal trajectcontroles in België vanaf volgend jaar uitgebreid van 7 naar 21 stuks. De VAB geeft aan dat deze uitbreiding het aantal zware snelheidsovertredingen de nek omdraait en bovendien een homogener verkeersbeeld met minder uitstoot tot gevolg heeft. Ook zou het aantal ongevallen met gewonden worden gehalveerd, en met name op dat punt scoort België (naar Europese maatstaven) niet best.

We zijn dan ook benieuwd of de toename van het aantal trajectcontroles inderdaad gaat zorgen voor het gehoopte resultaat, en of excessen als deze heetgebakerde M3-rijder in de nabije toekomst tot het verleden behoren.



41 reacties

Vergrijzing in Belgie is goed op gang..
@norge: als Belg kreeg je mijn plusje. Wat een kutland woon ik in.
Alsof trajectcontroles veiliger zijn: het frustreert alleen nog meer chauffeurs, en ze plaatsen deze enkel op plaatsen waar ze bakken geld opbrengen voor de staat; dit heeft echt NIETS met veiligheid te maken.
Gratis af te halen bij uw noorderburen.
Huh het is toch niet 1 april.
Nu vallen ook in België de meeste slachtoffers op provinciale wegen, dus dat halveren van het aantal ongevallen gaat ze niet lukken met 14 extra trajectcontroles.
Dat homogene verkeersbeeld moet je dus uitleggen met 3 banen waar men bumper aan bumper deurkruk aan deurkruk dezelfde snelheid rijdt!
Het is maar wat je prettig vindt..
@tupperware: In België hebben ze op een aantal 70km/h provinciale wegen trajectcontroles. Maar het is inderdaad naief om te denken dat een trajectcontrole het antwoord op alles is.
Ik snap er niks van, met al die kuilen en hobbels haal je toch hoogstens 60 ?
@faalhaas:
Klopt, maar 50 is echt stukken veiliger….
Tja het zijn belgen.
@bmw1m: Tja, je moet Nederlander zijn om dit te geloven
Ja ik snap dat ze willen weten waar de controles gehouden worden maar om nou te zeggen dat je graag trajectcontroles wil is wel heel erg onnozel
70% lijkt me overdreven. Zou willen weten wie ze ondervraagd hebben. Waarschijnlijk hun leden.
@w0ut: Yup, het is al eerder gezegd: vergrijzing. Al die opa & oma’s die slechts 2x per jaar op de snelweg komen met hun sleurhut en die 70 hard genoeg vinden … die zijn voor …
Dus zo voelt het om tot een minderheid te behoren in België…
waarschijnlijk een behoorlijk suggestieve vraag gesteld.. aan de respondenten, recht voor het bejaardenhuis.
Mij hebben ze niets gevraagd. Weeral de zoveelste enquête… Cijfers kloppen nooit
België is de markt v/d snelle auto’s echt de nek aan het omdraaien.
De Belgen die een snelle auto hebben zijn nu al op een hand te tellen (als je al die 18d’s ziet rondrijden) & nu gaan hun straks ook nog een trage auto rijden.
De BIV & de verkeersbelasting zijn idioot duur, voor een E39 M5 betaal je daar ong. 2400 euro verkeersbelasting per jaar!!!!!
@bsxc2: ik ken de structuur daar niet van. Wat betaal je voor een E60 530D?
@camber24: Ongeveer 750 euro (prijs van 2.8 tot 3.0 liter)
@bsxc2: euhm… Liever BPM
” zou maar liefst 70% van de Belgen”
Jaja, het zou me echt verbazen als dat de uitkomst is van een deugdig statistisch onderzoek.

Nuja het verbaasd me sowieso al als er een statistisch onderzoek deugdig gedaan zou zijn.
Ik haat de VAB. Iedere keer als ik ‘van’ wil typen met dikke vingers maakt m’n autocorrect er ‘VAB’ van. Ja, het leven is zwaar.

OT: ze doen maar. Nooit zo’n moeite met trajectcontroles. Iedereen op de CC. Lekker voortkabbelen. Wanneer de controle weer voorbij is waaiert het weer uit. Voor de kilometer vreter niet zo’n probleem (spreek voor mezelf).
Zoals hierboven al gezegd zijn zo’n resultaten inderdaad een zoveelste nadeel van de vergrijzing …

Ik ga ook eens een onderzoek doen naar het weggedrag van oudjes. Ze rijden massaal 50 waar je 70 km/h mag, remmen opeens voor een bocht die ze binnen 2 kilometer moeten nemen, … Veilig, dat wel maar niet goed voor mijn bloeddruk.
Trajectcontroles zijn JUIST NIET rechtvaardiger. Je hoort te flitsen daar waar en wanneer de veiligheid van het verkeer in geding is. Ten alle tijden flitsen, ook wanneer om 4 uur ’s nachts de vijfbaansweg helemaal leeg is en het wegdek droog is, dat is pas bullshit.

We zijn flitsen steeds meer als een cashcow voor de overheid gaan zien totdat we ons willens en wetens laten naaien. We moeten daar echt vanaf en de Belgen zijn nog zo onwetend dat ze het niet in de gaten hebben.
@Dev: onneens. De snelheidslimiet geldt altijd, ook s’nachts. s’Nachts is het ook onveiliger (want minder zicht, zuiplappen etc op de weg) waardoor de snelheid s’nachts eerder omlaag dan omhoog kan.
Ook controleren op gevaarlijke plekken is niet zo handig omdat massa’s geen idee hebben hoe snel ze gaan en dan zo ongeveer een noodstop maken om de “schade beperkt” te houden. Als je er dan gewoon netjes op je cruisecontrol op de tempolimiet achter rijdt heb jij moeite om de blikschade beperkt te houden. Als ze al controleren bij een gevaarlijke plek dan graag een paar 100 meter ervoor.
In België is niets wat het lijkt…
mrcarfreak via iPhone app
Wat ik mij afvraag is op hoeveel mensen deze studie gebaseerd is?
@mrcarfreak: dat staat in het Belgische kranten. Slechts 2000 mensen.
Het is, zoals altijd bij dit soort onderzoeken, afhankelijk van hoe en aan wie het gevraagd is.
Op zich ben ik er wel voor maar dan moet men ook controleren op andere zaken zoals onnodig links rijden, niet gebruiken van richtingaanwijzers, … Iedereen doet wel eens iets fout (bewust of onbewust) maar ikzelf merk de laatste jaren dat de Belgen slechter en slechter gaan rijden. Als ik in het buitenland kom, merk ik dat er meer discipline is van de weggebruikers, zelfs in landen die vroeger bekend stonden om hun gevaarlijke rijstijl zoals de Fransen en Italianen.
@laurent: correct: als Belg zijnde merk ik wel dat Belgen de laatste jaren veel trager zijn gaan rijden. In het buitenland merk je echt wat voor een slechte chauffeurs we daardoor geworden zijn: anticiperen, voorrangsregels,… Allemaal nooit van gehoord…
Kan je in België nog gewoon vragen: willen jullie meer of minder trajectcontroles?

Zonder dat je aangeklaagd wordt? En zonder het risico dat ze je daarvoor opsluiten?
Een radarverklikker (coyote) ziet heus ook de trajectcontroles hoor. En laat zelfs ook het gemiddelde zien.
Wat ik hier niet lees is dat de enquête gehouden werd bij slechts 2000 man terwijl er meer dan 5 miljoen voertuigen zijn ingeschreven…
Verhoging van de beperking op autosnelweg en naar 150kmh gekoppeld aan meer trajectcontrole s, voor of tegen?
@xjs678qr: 150 km/u op die putwegen? Komt er dan ook subsidie op nieuwe onderdelen voor de wielophanging…?
@e1000bmw523i: allez man, als ik 135kmh rijd word ik nog vaak door gele platen voorbij gestoken, ik stel dit dus voor in het belang van mijn buurlanders :-)
Volgens mij kunnen trajectcontroles enkel op wegen zonder kruispunten en zonder op of afritten.
Is het daar dat de meeste verkeersslachtoffers vallen ?
Ik denk het niet.
Pure geldklopperij dus.
Waar halen ze de cijfers dat 70% hier voorstander van is ?
Ik vind het prima als jullie andermans foto´s gebruiken maar zou het op prijs stellen als jullie voortaan wel de referentie(s) erbij zetten..
:-(
Het is de oorzaak van de Belgische overheid dat chauffeurs agressiver rijden, en de opgefoktheid van de ondernemers om zoveel mogelijk op korte tijd te kunnen cashen met hun mobiliteit, en de Belgische portofeuille van de burger letterlijk wordt leeggezogen door de overheid, vooral de armen worden het hartst getroffen, en de grote oorzaak daarvan is, de van Duitse origine afkomstige Rothschild Bankdynasty, dat zijn letterlijk de grootste criminelen ter wereld, maar niemand durft daar tegen-in te gaan uit vrees voor sancties . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).