...en dat alles na deze ietwat optimistische inhaalmanoeuvre.
Ze worden echt een gevaar op de weg, die oldtimers. Dan hebben we het niet over het soort van staal en rubber, maar van vlees en bloed. Vroeger waren schadestatistieken altijd voorspelbaar: jonge bestuurders (m/v) met weinig ervaring waarbij de hormonen nog door het lijf gieren waren pertinent de grootste brokkenpiloten. Tegenwoordig ondervindt deze groep echter sterke competitie van de massale hoeveelheid ouder wordende babyboomers in het land.
Wat er kan gebeuren als je deze kudde oudjes loslaat op de openbare weg zie je in onderstaande video, opgenomen door Be Nieboer uit het (niet echt) pittoreske Oude Pekela. Be was in zijn truck op weg en luisterde net naar een lidje van Maroon 5 op de radio toen hij geconfronteerd werd met een inhalende Mercedes C Klasse van de generatie W203. In de woorden van Be:
Goddomme!
Net als zijn voorganger in een Peugeot 208 (?) kon Be de zwarte Mercedes maar net ontwijken. Onderzoek wees uit dat er een 71-jarige vrouw uit Midden-Drenthe achter het stuur zat. Inmiddels is zij gehoord door het OM en is haar rijbewijs ingevorderd. Wat precies de omstandigheden zijn van de Max-eske manoeuvre is niet duidelijk, waarschijnlijk is de vrouw zelf ook erg geschrokken door de near-miss.
Maar zoals mijn rijinstructeur al zei toen ik een dikke tien jaar geleden opging voor het felbegeerde papiertje: pas op voor die grijze wolkjes boven de hoofdsteun als je de weg opgaat. Filmpje!
@tiems1978 bedankt voor de tip!
62 reacties
Conclusie babyboomers kunnen gewoon niet rijden, ze waren vroeger al de grootste groep brokkenpiloten en nu weer.
• Argus-ogen standby houdt •
Behalve als jij zoiets doet, uiteraard.
Ik doe dat niet dus ik kan met een gerust hart dit soort dingen roepen. Doe ik het wel dan ben ik de klootzak waar ik juist een hekel aan heb. Geef me dan ook maar extra straf.
Iedereen maakt fouten, maar dit is meer dan een fout.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3120228/2017/04/01/Automobilist-20-die-ongeval-met-13-doden-veroorzaakte-zat-te-sms-en-achter-het-stuur.dhtml
De twee situaties zijn totaal niet te vergelijken.
– beiden brengen anderen totaal onnodig in gevaar
– beiden schatten een verkeerssituatie geheel verkeerd in
– beiden overschatten zichzelf
– beiden leiden aan een vorm van geestelijke debiliteit omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn
– beiden begrijpen niet wat voor catastrofale gevolgen zelfoverschatting in het verkeer kunnen teweeg brengen.
Mij valt op dat vaak die zgn primijumrijders zichzelf vaker overschatten en overmoediger zijn dan anderen.
Ik wacht wel.
Verleden week op de Fernpas veel familie van deze dame ‘aan het werk gezien’
Ik wacht wel…..
Er is uit onderzoek gebleken dat mensen die in de zgn veilige merken rijden neer risico’s nemen, waardoor het voordeel van een veilig merk vaak teniet wordt fedaan.
Dus ja, mensen met een Panda zullen dit minder snel doen.
Hoe dan ook, ik rijd geen Volvo om als een idioot me te gedragen in het verkeer. Idem dito als ik een Fiat Panda zou rijden…
Blijkt dat het begrip ‘veilig’ ook weer echt totaal relatief is.
Met zo’n actie, en Be reed in een 40-tonner 18 meter als frontaaltje, was het geen dashcam actie geweest, maar een begrafenis in 18mm betonplex planken, omdat mevrouw zelf fout bleek… ik noem het voor nu maar geluk.
Maar het gebitch op ouderen is niet helemaal eerlijk. Dit soort dingen gebeuren vaker door overmoedige jonge mannelijke bestuurders in BMW’s met M-logootjes en Civicjes met rioolpijpen als uitlaat. De meeste ouderen die ik tegen kom zijn eerder te voorzichtig en te onzeker. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, maar meestal is het eerder irritant en niet meer dan dat.
Als je mijn reactie bovendien goed had gelezen, zou je je gerealiseerd hebben dat ik het zwakke rijgedrag van ouderen niet alleen aan leeftijd wijd. Je reactie is een schoolvoorbeeld van de op z’n *** getrapte baby boomer. Ga lekker fietsen, dat houdt de wegen een stuk veiliger voor volgende generatie.
Waar suggereer ik dat?
Ik ben gewoon van mening dat gedrag niet leeftijd gebonden is.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, dit is keurige aangebrachte markering conform het ‘duurzaam veilig’ principe, in deze verschijningsvorm betekent markering dat je 100km/h mag (groene baan) en dat je in mag halen (onderbroken streep). Buiten de bebouwde kom is markering om rijrichtingen te scheiden altijd dubbel uitgevoerd, dus dat zegt niks. Ten slotte wordt markering niet door Europa bepaald maar nationaal geregeld, in Nederland door het CROW.
Ah, je bent Belg, dan snap ik je reactie beter! :-)
Het grootste goed is participeren bij alle omstandigheden en situaties, ook al betekent dit dat als er iemand 70 km/u rijdt waar 100 km/u is toegestaan. Het heeft altijd een reden waarom iemand dat doet! Het staat deze persoon namelijk vrij om dat te doen.
Praat uiteraard de inhaalactie niet goed, maar ook dat zal een diepere achterliggende reden hebben waarover het OM zich zal buigen.