
Als het aan de belangrijke partijen in de F1 ligt, worden de F1 motoren van de toekomst harder, better, faster én stronger.
Tot die conscensus zijn de partijen die vrijdag meededen aan een belangrijke meeting in ieder geval gekomen. De FIA onder leiding van Jean Todt had zowel nieuwe F1-eigenaar Liberty Media alsmede de huidige én potentiële toekomstige motorenleveranciers ontboden in Parijs. Het doel van deze ‘F1-top’ was de doelstellingen bepalen voor de nieuwe generatie F1-motoren, die zijn intrede zal doen in 2021.
De uitkomst: F1 motoren moeten krachtiger worden, beter gaan klinken en rijders moeten in staat zijn continu te pushen in plaats van brandstof besparen. Tegelijkertijd moeten de motoren minder gecompliceerd worden en goedkoper om te ontwikkelen en fabriceren. Maar daarbij moeten ze óók nog technologie gebruiken die relevant is voor moderne straatauto’s.
Juist. Het is dus een beetje alsof je een vriendin wil die slim is, humor heeft, van rood vlees houdt, wenkies met de juiste hoeveelheid fleek heeft (vooral niet teveel fleek), beschikt over tenminste iets van rationeel denkvermogen, tegelijkertijd vrijwel niks van jou eist, eruit ziet als Alexandra Daddario en nou ja…all night long…all night…all night long…all night…
Hoe ze al deze ogenschijnlijk deels tegenstrijdige doelstellingen willen bereiken in de F1 is ons een raadsel. Technologie die relevant is voor straatauto’s leest namelijk al snel als elektropower en turbo’s. Twee zaken die haaks staan op een lekker geluid. Desalniettemin is Jean Todt in zijn nopjes met de uitkomsten van de ontmoeting:
“I was very pleased with the process, and the fact that so many different stakeholders were able to agree on a direction for the FIA F1 world championship in such an important technical area. Now we must sit down and work through the fine details of exactly what the 2021 power units will be. But we have begun on the right foot, and I am looking forward to working through the process to come up with the best decision for Formula 1 into the future.”
Bedankt Rene voor de tip!
Turbo’s hoeven niet haaks te staan op een lekker geluid. Zolang de toeren lekker worden opgevoerd en er geen brandstof bespaard hoeft te worden is dit geen probleem.
@sracert: precies, in de vorige turbo periode klaagde niemand
@lotuselises2: omdat die “pleasantly insane” was, deze formule is zo braaf als roggebrood met kaas…
@sracert: mijn 850 t5r maakt idd gewoon een noest geluid. Maar wtf is fleek?
@aquila2003: Ben ik ook benieuwd naar als 850R eigenaar!! Top bak heb jij!!
Voor technologie die relevant is voor straatauto’s hebben we Formule E. Laat F1 zich maar vezighouden met de uitstervende fossiele brandstofmotoren. Krijg je er gratis een gehoorbeschadiging bij…
@hammerman: die beschadiging neem ik voor lief dan! Met plezier zelfs!!
Zolang die relevante techniek maar geen lane departure en autonimous drive is lijken de neuzen de goede kant op te staan. It’s a start.
Bij de ideale vrouw vergeet je tieten @jaapiyo. Mannen houden van tieten.
@viezefreddyw: en mooie billen zijn minstens zo belangrijk in mijn optiek.
@viezefreddyw: maar een goed paar billen is ook belangrijk. Een vrouw zonder mooie kont vind ik wel een afknapper. Kleine tieten is minder erg.
@berlinetta: Zeker weten. Ik ben persoonlijk ook meer een billenman dan een borstenman.
@viezefreddyw: @jaapiyo benoemde Alexandra Daddario en die heeft toch echt tiet zat -in love emoticon-!!
@viezefreddyw: Die is @jaapiyo niet vergeten. Google Alexandra Daddario maar eens.
@viezefreddyw: Daarom Alexandra Daddario ;)
Ik zeg een 3.0 V6 twinturbo, met een elektromotor en met een flink hoger brandstoflimiet. Daar moeten ze wel iets mee kunnen. De opzet is de
ook nog eens hetzelfde als in straatauto’s, namelijk een halve liter per cilinder.
@berlinetta: ja goed idee, en net als in de straatauto’s een toerenbegrenser op 7.000 toeren zeker
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Die toerenlimiet kan gewoon lekker hoog liggen. Dat is het probleem niet.
En een 3.0 V6 is een veelgebruikte configuratie. Heb je meteen al een link met straatauto’s.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: en bij de 5500 toeren de V-TEC in kickt
Dat gezeik altijd over die link met straatauto’s. Er is werkelijk niets dat vanuit de f1 in straatauto’s komt. Het is nog eerder andersom zoals hybrides en turbo’s enz. Enkel de fabrieksteams janken daarover. De gepassioneerde priveteams willen gewoon racen. Snap dat gezeik echt niet. Wie rijd er trouwens in een v6 turbohybride? Niemand! En dat gaat ook nooit gebeuren voor jan met de pet.
Sjonge jonge de motor moet alles hebben.. Betrouwbaar snel hard zuinig technische maar toch simpel, wat willen ze nou, f1 moeten vol met technologie zitten zodat er over 8 jaar bij onze straatautos zit
Ze moeten meer spelen met hybridetechniek, grotere accu’s meer manieren om energie te winnen.
Een paar voorbeelden van F1 techniek in straatauto’s:
Carbon;
Flipper vers. bak;
Vtec;
Groundeffect;
Wie meer?
@sracert: diffuser
@sracert: blikje red bull
@sracert: lichtmetalen velgen
Spoilers
Remschijven, al dan wel niet keramisch
Drysump smering bij de duurdere auto’s
BMW heeft nog een blokkie liggen uit de jaren ’80 die aan al die voorwaarden voldoet.
https://www.youtube.com/watch?v=0w-pokZMoU4
@rick-dos: Ja zoiets en dan in het kwadraat. Bij de Brabham gaat het om een knettergekke viercilinder maar maak het dan een vijfcilinder met huil/roffel geluid die je met die oneven cilinderconfiguratie krijgt(lees Audi Quattro Sport, V10 van bijv de Williams FW16 of de Lambo Huracan). Daarboven op een layer van een scherp geluid van een moddervette turbo met wastegate toeters en bellen.
Meer vermogen én meer pushen, nou nou. Dat kan worden gecompenseerd door A) tanken herinvoeren, of B) nóg langere auto’s. Ik weet wel wat het wordt.
Heerlijk, ook weer meer van deze vlammen aub
Goed nieuws maar waarom kan dat pas in 2021?
@pinut187: Er is enorm veel geïnvesteerd in de huidige motor. Zou zonde zijn van het geld.
1.6 TDI EcoBlueGreenMotionline
Heb je de relevante straattechniek van de afgelopen jaren wel te pakken.
Dit is ook al 100 keer gezegd, nooit wat van gemerkt