• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

76 % van de Europese verkeersdoden is man

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 juni 2013 om 14:56 – 29 Reacties

Mannen gaan vaker superdood in het verkeer


Niet alleen zijn wij mannen in oorlogen steevast het haasje, ook langs de weg staat Magere Hein, zeis in de hand, met bovengemiddelde interesse op manvolk te wachten.

Gisteren werd in Brussel de jaarlijkse PIN-conferentie van het European Transport Safety Council (ETSC) gehouden. Denemarken kreeg als veiligste EU-land met de volledig onbekende, maar nochtans prestigieuze PIN-award, enkele veren in den poeperd geschoven.

In 2012 nam het aantal verkeersdoden in Europa met 9% af (in Nederland was de daling wat lichter, noem het de wet van de remmende voorsprong), sinds 2001 is er sprake van een reductie van 49%. Heel mooi natuurlijk, maar de lange termijndoelen voor 2020 zijn ambitieus, dus er is werk aan de winkel.

Bij de bestudering van de cijfers werd ook naar gender gekeken, en wat blijkt: over het laatste decennium zijn 358.000 mannen en 113.000 vrouwen dodelijk verongelukt op de wegen in de EU. Over scheefgroei gesproken…

De discrepantie wordt voornamelijk gezocht in te hard rijden en alcoholgebruik, iets dat mannen kennelijk een stuk grager doen dan vrouwen. Tot slot: mannen vinden de dood voornamelijk als autochauffeurs en motorrijders, waar vrouwvolk het meest als voetganger en autopassagier aan het einde komt.

Het volledige rapport van de ETSC vind je HIER. (PDF)

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • Zo begon de bedrijfswagen verkoop aan 2021

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, europa-eu, Verkeer

Vorig bericht: « Mededeling: truckers gaan u donderdag op de A1 irriteren [updated]
Volgend bericht: Gespot: Zwitsers hebben hun supercar het liefst vlageel? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mercbenz zegt

    18 juni 2013 om 14:58

    Tjah… Truus die naar de buurtsuper rijdt en daar een paaltje raakt heeft natuurlijk niet echt een impact

    Login om te reageren
  2. eMbe zegt

    18 juni 2013 om 15:02

    Dat komt omdat die vrouwen tegen ons mannen aanrijden! ;)

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      18 juni 2013 om 15:04

      @eMbe: Ik dacht dat mannen vrouwen meestal van achter aanr…. oh, sorry. Other subject

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 juni 2013 om 15:26

        @joejojo2012: Aanranden? Zou kunnen.

        Login om te reageren
  3. joejojo2012 zegt

    18 juni 2013 om 15:03

    Slik, dan maak ik hier in Roemenistan als man wel heul grote kans om heintje tegen te komen. Zat idioten die hier harder rijden dan is toegestaan, rechts inhalen is heel normaal hier, genoeg zuiplappen achter stuur ondanks 0,0 promille alcoholverbod en genoeg die geen verzekering hebben……en oja, wagens hebben in belabberde toestand (slick profiel bandjes, slechte remmen, etc)….

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      18 juni 2013 om 15:05

      @joejojo2012: Oh, die rijden allemaal hier hoor tegenwoordig, no worries. :)

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        18 juni 2013 om 15:24

        @kaasboerin: Die OEM’ers in NL realiseren zich nog een beetje dat ze in een ,uch, geciviliseerd land zijn. Ik nodig je daarom van harte uit om hier een gezellig een stukje te toeren ;)

        Okay, toegegeven. Istanbul is nog leuker rijden. Bv. met z’n zessen breed op een snelweg van max. 3 banen ‘vrolijk’ rond te tuffen. (is stiekem ook nog leuk, eigenlijk)

        Login om te reageren
  4. norge zegt

    18 juni 2013 om 15:16

    Voor de overblijvende mannen is er dus meer vrouw volk beschikbaar…..
    Tja, is dan ook de enige positieve kant aan dit verhaal.
    Vraagje,
    Zijn de rijopleidingen in de EU gelijk getrokken?

    Login om te reageren
    • coenijn zegt

      18 juni 2013 om 15:47

      @norge: nee, volgens mij niet. Iemand in nederland moet veel meer kunnen voor zn autorijbewijs dan iemand in spanje/italie volgens mij. En t motorrijbewijs bevat al helemaal absurde verschillen tussen noord en zuid europa.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        18 juni 2013 om 17:20

        @coenijn:

        Ja, het examen mogelijk wel maar moet je daarbij wel weten dat iemand in Italië al op z’n 15e begint op de motor en hetzelfde verhaal in Spanje geloof ik.

        Een Italiaanse vriend van me mocht vanaf z’n 15e de weg op met een 50cc (en geen vespa) maar een 50cc met vitessen, op z’n 16e was dat een 125cc enduro gelimiteerd op 80km/u, waarmee die regelmatig vanaf het platteland naar Milaan reed. Op z’n 18e een oude morini 350 en nu heeft die de guzzi daytona van z’n vader in bruikleen.
        Nu kan het goed zijn dat zijn rijexamen niets voorstelt maar denk maar geen seconde dat die bij ons niet geslaagd zou zijn. Motorrijden (en dan vooral deel zijn van het verkeer want rijden is niet moeilijk) leer je door te oefenen.
        En van je 16e met een turbo,neon,nitro scooter over het fietspad rijden is niet echt deelnemen aan het verkeer.

        Nu zeg ik niet dat wij 15 jarigen scooters en brommobielen moeten geven maar, het is niet omdat ze geen moeilijk officieel examen gehad hebben dat ze nergens het verkeer hebben leren kennen.

        Login om te reageren
  5. str8six zegt

    18 juni 2013 om 15:16

    Komt dat niet gewoon door het simpele gegeven dat er sowieso meer mannen op de weg zitten voor hun werk e.d. en dat als men als gezin rijdt, doorgaans de man ook de bestuurder is?!

    Login om te reageren
    • aadzor zegt

      18 juni 2013 om 15:19

      @str8six: idd dat dacht ik ook

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 juni 2013 om 17:02

      @str8six: Nee dus. Een voetganger of fietser kan ook omkomen in het verkeer. Net als de passagier op de achterbank van je auto of bus. En ik denk niet dat vrouwen zich minder verplaatsen dan mannen.

      Login om te reageren
  6. wimpster zegt

    18 juni 2013 om 15:24

    Er wordt vast geen rekening gehouden met de afgelegde kilometers. Dit statistische trucje wordt al jaren gebruikt om bijv. de extreme onveiligheid van motor rijden te ‘verstoppen’.

    En ‘snelheid’ is een heel makkelijke oorzaak. Als iemand hard rijdt, en hij/zij wordt daardoor over het hoofd gezien bij iemand die daardoor geen voorrang verleend. Is de oorzaak dan een (te) hoge snelheid of het gebrek aan inzicht van de andere partij?

    Bovendien wordt er in Nederland geen bloedproef afgenomen bij personen die zijn komen te overlijden in het verkeer. “Niets dan goeds over de doden”, dus die cijfers zijn er niet.

    Tot slot, goed onthouden: Correlatie is geen causatie.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juni 2013 om 16:22

      @wimpster:
      Als je te hard rijdt op plaatsen waar je gemakkelijk over het hoofd wordt gezien of medeweggebruikers je snelheid moeilijk kunnen inschatten dan heb je idd een gebrek aan verkeersinzicht….

      Login om te reageren
  7. Lennart95vdk zegt

    18 juni 2013 om 16:11

    De overige 24% zijn de vrouwen die omkomen bij het veroorzaken van en ongeluk..

    Login om te reageren
  8. Mee zegt

    18 juni 2013 om 16:11

    En hoeveel km’s rijden vrouwen tov mannen? Factor 1:3 ongeveer?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 juni 2013 om 16:59

      @Mee: Dat is niet erg relevant. Ook als voetganger of fietser, of als passagier in auto of bus kun je om het leven komen in het verkeer.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        19 juni 2013 om 12:52

        @potver7: Wel relevant. Als je vrouw op 10km van huis werkt, en jij op 50km, loop je 5 keer meer kans om het loodje te leggen (bij hetzelfde vervoersmiddel)…

        Login om te reageren
  9. dafmaf zegt

    18 juni 2013 om 16:17

    Je haalt motoren nooit in. Motoren halen altijd jou in.
    Verder is het collateral damage. Door testosteron durven mannen meer, maar gaan ze ook eerder dood. Netto is de opbrengst positief, dus dan blijft het zo nog even.

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    18 juni 2013 om 16:25

    Toch knap! Twee keer zo veel mannen weten de vrouw op de weg te ontwijken alvorens te verongelukken…

    Om nog maar eens een scheve conclusie uit de cijfers te trekken. Want het meteen weer op alcohol en snelheid gooien is natuurlijk wel heeeeeeeel (eeeleeleel) makkelijk.

    Login om te reageren
    • fimo zegt

      18 juni 2013 om 18:52

      @Alwood: uit onderzoek blijkt trouwens ook dat bestuurders bij ongelukken vaker koffie op hebben dan alcohol. Daar hoor je nooit iemand over!

      Login om te reageren
  11. betonstaal zegt

    18 juni 2013 om 16:25

    Worden vrouwen doodgereden door mannen of vrouwen?

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    18 juni 2013 om 16:55

    In 2012 nam het aantal verkeersdoden in Europa met 9% af […], sinds 2011 is er sprake van een reductie van 49%

    Ik weet dat statistieken erger zijn dan de grootste leugen, maar dit is wel heel erg goochelen met cijfers. Aangenomen dat de cijfertjes over 2013 nog niet helemaal uitgekristalliseerd zijn, zien we hier twee totaal verschillende percentages die op dezelfde periode van toepassing zijn… ;)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 juni 2013 om 17:01

      Mijn fout. Daar moet ‘2001’ staan, niet 2011.

      Login om te reageren
  13. Dev zegt

    18 juni 2013 om 17:52

    In ander nieuws, 90% van de doden in de keuken is vrouw.

    Login om te reageren
  14. mezos zegt

    19 juni 2013 om 13:23

    Dat heeft ook te maken met dat mannen meer van snelheid houden omdat het adrenaline stimuleert.

    Daarnaast zijn mannen 95% van alle werkplaats doden. Mannen doen nog steeds de meeste gevaarlijke, vieze banen. En ongeveer 60-70% van dakloze mensen zijn mannen.

    Mannen nemen ook meer risicos dan vrouwen en zelfmoord is 3x hoger bij mannen (veel mannen plegen zelfmoord bijv na een scheiding als ze hun kinderen niet mogen zien door corrupte familie rechtbanken en gebrek aan co-ouderschap.

    Daardoor is de levensverwachting van mannen gemiddeld 6 jaar lager dan vrouwen.

    Login om te reageren
    • mezos zegt

      19 juni 2013 om 13:25

      @mezos: er is ook veel minder aandacht en financiering voor specifiek mannelijke gezondheid zoals prostaat kanker in vergelijking met borst kanker.

      Login om te reageren
      • mezos zegt

        19 juni 2013 om 13:41

        @mezos: ongeveer 40 a 50% van alle huiselijk geweld slachtoffers zijn mannen. Maar er is weinig hulp voor hun, want de meeste blijf-van-mijn-lijf huizen bieden geen hulp aan mannelijke slachtoffers die thuis mishandeld worden. En mannen worden vaak niet serieus genomen.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North