8 terreinwagens die je waarschijnlijk nog niet kent

Auteur: , 57 Reacties

Spijker deze vrijdagavond je autokennis even bij!

Monteverdi Sahara

Deze middag stuitte ik op een leuke spot van @volvo_440_turbo. Een ARO 10, vermomd als mini-Mercedes G-Klasse. Diezelfde ARO werd in sommige landen ook verkocht als Dacia Duster, de onder supervisie van Renault gebouwde 4×4 was is dus zeker niet de eerste met die naam. Het was ook inspiratie voor dit lijstje, waarin ik nog een achttal relatief onbekende terreinwagens voor je op een rijtje heb gezet. Bonuspunten voor de eerste die benoemd van welke auto de achterlichten van bovenstaande Monteverdi Safari afkomstig zijn.

ARO 24-serie
ARO 24

De Roemeense Land Rover Defender, is van 1972 tot 2006 in vrijwel ongewijzigde vorm gebouwd. Overigens werd niet simpelweg met de productie gestopt om plaats te maken voor een nieuwe model, de fabriek ging tien jaar terug gewoon koppie onder. Onder de kap benzinemotoren van o.a. eigen makelij, maar ook van Toyota, Chrysler en Ford. Er was zelfs een 4.0 V6 van Cosworth leverbaar met 207 pk. De diesels kwamen o.a. bij Peugeot, Toyota en VM vandaan.

UMM Alter
UMM Alter

Misschien wel de bekendste terreinwagen uit deze lijst, al is het maar omdat onze Lars er een mooie special over schreef. Hoewel UMM een Portugees merk is, was het ontwerp van het Franse Cournil. Zij verkochten de rechten voor het ontwerpen echter aan de Portugezen, die er pardoes meer succes mee hadden dan de Fransen zelf.

Auverland A3
UMM Alter

Niet alleen UMM bouwde Cournil’s in licentie, ook het in 1980 opgerichte Auverland begon op deze manier. De A3 is onderhuids vrijwel gelijk aan het origineel, maar kreeg een iets minder lelijke carrosserie aangemeten. Het Franse leger was Auverlands grootste klant en in 2005 nam het voormalig autofabrikant en legervoertuigspecialist Panhard over. Aangezien Panhard de bekendere naam is, bouwt het bedrijf sinds dien onder die naam hun terreinwagens en pantservoertuigen.

Gurgel X-12
Gurgel X-12

Deze Braziliaanse fabrikant begon aanvankelijk met het gebruik van chassis’ van VW Kevers, maar ontwikkelde al snel een eigen chassis, dat een bijzondere mix was van staal en glasvezel. De motor was nog steeds van luchtgekoelde boxer en lag uiteraard achterin. Anders dan je misschien zou verwachten, is deze auto ook in Nederland leverbaar geweest. Zo heel af en toe duikt er eentje op.

Monteverdi Safari
Monteverdi Safari

Wat Zwitserse tegengas voor de Range Rover. Deze Monteverdi Safari staat op het onderstel van een International Scout (dat merk van die bekende Amerikaanse schoolbussen), maar kreeg een volledig nieuwe koets. Daarvoor was goed naar de heren uit Solihull gekeken. Nu we het toch over Range Rovers hebben, Monteverdi bouwde daar op bestelling een vijfdeurs-versie van, terwijl je bij Range Rover zelf alleen voor een driedeurs terecht kon. Uiteindelijk heeft de fabriek het ontwerp van Monteverdi gebruikt voor hun eigen vijfdeurs RR.

Alfa Romeo 1900 M
Alfa Romeo 1900M

Na de Tweede Wereldoorlog is er in Europa geen gebrek aan lichte terreinwagens. Overal en nergens staan nog Willys Jeeps en die kunnen de Europeanen goed gebruiken om de verwoeste dorpen en steden weer op te bouwen. Boeren gebruiken ze zelfs als tractoren. Na een aantal jaar zijn deze Jeeps echter tot op het bot versleten en dus ontstaat er veel vraag naar nieuwe terreinwagens. Veel fabrikanten duiken in dat gat. Merken als Delahaye en Nekaf bouwen Willys Jeeps in licentie, in Engeland komen ze met de Land-Rover, terwijl ook Alfa Romeo in dit gat springt met de 1900 M.

Zoals de naam al doet vermoeden is de techniek grotendeels afkomstig van de Alfa Romeo 1900 Berlina, maar dan wel met een zeer capabel 4×4-systeem. Daaraan dankt de auto zijn bijnaam, “Matta” (Italiaans voor ‘gek’), want geen helling was te stijl voor deze Alfa. Na drie jaar trekt Alfa de stekker uit de 1900 M en komt ook niet met een opvolger.

Austin Gipsy
Austin Gipsy

Bij Austin keken ze met lede ogen naar het succes dat Rover had met de Land Rover. Ze besloten het heft in eigen handen te nemen en ontwikkelden een concurrent die wel erg veel op het origineel leek. Technisch zeer geavanceerd met een onafhankelijke wielophanging rondom. In 1968 komen Land Rover en Austin samen terecht in het British Leyland Concern en moet de Gipsy het veld ruimen ten faveure van zijn voorbeeld.

Force Gurkha
Force Gurka

Een slechte Mercedes G-Klasse-kloon? Niet bepaald, want Mercedes-Benz zelf hielp bij de ontwikkeling van deze Force Gurkha. Het merk bouwde eerder al het MB T1-busje in licentie en wil met deze Gurkha ook de Indiase 4×4-markt veroveren. Onder de kap Duitse dieselpower, een op de Mercedes OM616-gebaseerde 2.6 met 82 pk om precies te zijn.



57 reacties

Die Monteverdi is eigenlijk best nog wel een heel mooi ding ook vind ik! Ik heb ook serieus nog nooit van één van deze auto’s gehoord, zo leer ik elke dag weer bij met deze app. Leuk heren!
Vroeger in Roemenië stond het op het platteland vol met ARO’s. Heb er zelf eentje gehad voor gebruik aldaar, de motor kwam uit Brașov, en was een turbodiesel. Enorm veel roet en een verbruik waar een ’69 Dodge jaloers op is. Wel enorm degelijk. Mooiste was om na een stevige regenbui koppige westerlingen weg te slepen. Helaas in 2004 moeten verkopen. Het dashboard (een kopie van het dashboard uit de Dacia 1310) was af, het stuur (eveneens Dacia 1310) draaide wel maar brak bijna af. Motorisch bleef het ding gaan. Een slimme boer heeft de motor overgezet in een andere ARO en rijdt er nog steeds mee. Inmiddels zoek ik er weer eentje, zodat ik makkelijker door het Apuseni gebergte kom.
Het Roemeense leger gebruikt ze nog steeds en derhalve worden onderdelen nog steeds gemaakt. Zal straks een foto plaatsen op AJ, foto is van een parade drie dagen terug.
@vonklausenburg: Sorry @Dizono, kan de foto niet meer vinden! :(
als je een duit te spenderen hebt staat er een prachtige monteverdi te koop:
http://www.2dehands.be/autos/overige-merken/overige-modellen/monteverdi-safari-5-7-in-fully-300643747.html
een betere zal je niet snel vinden lijkt me maar man die prijs…
Achterlichten lijken me van een Peugeot 504 Break van die Monteverdi.
@stephane8200: en we hebben een winnaar!
@Dizono: thanks! Kans dat het Frans is, is bij Monteverdi net zo groot als dat het Italiaans is natuurlijk ;) Net zoals Lotus op bepaalde vlakken hergebruik van bestaande spullen ook.
@stephane8200: je was me net voor! Lijkt er wel op.
@danone: dank je!
@stephane8200: gefeliciteerd!
@pomoek: thanks!
@stephane8200: wauw Steffie
@stephane8200: Was ook mijn idee van die 504 lichten, is toch bizar dat ik die zo herken, terwijl ik tegenwoordig auto’s zie waarvan ik het merk niet eens weet.
@gamma81: wij hadden vroeger een Simca/Talbot, later een Renault en een Peugeot dealer in de buurt. Ik weet niet hoeveel tijd ik daar in de showroom heb doorgebracht als klein mannetje ;)
@stephane8200:
Scherp!
Inderdaad!
Ik zie de Aro’s wel vaker in Roemenië, niet echt mooi ofzo maar de Aro op bovenstaande foto ziet er heel netjes uit!
En heeft de Monteverdi nou de achterlampen van de Peugeot 504 break/familiale?
Toffe bak!
@danone: In Judetul Cluj zie ik ze helaas nog maar weinig. Salaj juist weer veel meer.
Ik ken alleen de UMM en de geweldige Monteverdi. De rest is wat mij betreft “troep”.
Vrij bekend, en geen 4×4, maar dat is geen eis(?) Maar vooral omdat ik ‘m gaaf vindt: http://uncrate.com/p/2010/11/rally-fighter-xl.jpg
Aro 24 en monteverdi gehad. Die aro was onverwoestbaar! Zat nog een dealer van in Prinsenbeek.
Leuk artikel!

Wat is die Monteverdi een gaaf ding zeg! Heldere strakke lijnen, maar toch ook heel sierlijk en erg tijdloos. Ding heeft ook een erg mooi en chique interieur en is tegelijk, net als de Range Rover Classic een onvervalste terreinwagen.
Het is toch om te huilen dat op een autosite als Autoblog Alfa-Romeo wordt geschreven. Het is nu al de zoveelste keer dat ik het hier zie, dat het haast geen ‘typefoutje’ meer kan zijn.

OT: Monteverdi is een heel leuk merk. Ze hebben lekker spul gemaakt, waaronder de 2000GT. Mooi ding!
@LaLancia: ons tag-systeem herkent geen spaties en daarom schrijven we bijna net zo vaak alfa-romeo als Alfa Romeo en dan komt het wel eens voor dat we ons vergissen in te tekst. Slordig natuurlijk, dus het is aangepast.
@LaLancia: Gelukkig heeft Alfa Romeo op Autoblog wel een streepje vóór.
@moveyourmind: Ah, dat verklaart een hoop. Op Amerikaanse site’s lees ik ook wel eens Alpha Romeo. Dat vind ik zo mogelijk nog erger!
@LaLancia: Dat was dus naar Dizono bedoeld…
Ook leuk een Iltis (vw), P4 (peugeot), Freeclimber (bertone), Magnum (Rayton-Fissore), Highlander (Hustler), Sherp (Sherp) en bijzonder de Scamander, concept dat niet is doorgezet door na overlijden van voormalige TVR eigenaar
Nog eentje: de Rayton-Fissore Magnum! Hele dikke 4×4 SUV à la Range Rover.
Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rayton-Fissore_Magnum
via iPhone app
@123bat: die rijdt hier in de buurt rond! (Stein Lb)
@mcshine: Interessant! Ik woon in Heerlen, dus nog redelijk in de buurt. Zou zo’n kar graag eens spotten :D
in de titel van de monteverdi staat montiverdi, in de tekst staat monteverdi.
google leert mij dat het 2de juist is.
bedank mij later
@bpc: is het juiste moment voor een bedankje al aangebroken? ;)
@Dizono: een bedankje komt altijd optijd :)
@bpc: Bij deze: bedankt!
De UMM Alter kom je nog overal tegen in Portugal.
Nooit van gehoord.
Mijn vader heeft zins kort een international harvester scout. Ook eentje die niet iedereen kent
@robinbmwm4: Cool! Een Rallye toevallig? Ik hou er in de States een paar in de gaten. Beide Rallye 2’s met de zware 401 V8. Ik vind supercoole SUV’s. Geweldige looks!
@e34m5touring: + een Het ergens.
@e34m5touring: hij heeft een scout 2 traveler met 5,7l V8. Hij is nu nog helemaal open maar we hebben er nog een groot en een klein dak voor liggen.
@robinbmwm4: Ja gaaf! Bikinitop voor de zomer en een normale voor de winter. Ideaal. Erg cool! Tof dat jullie er 1 hebben staan!
Monteverdi, die ken ik nog uit de auto jaarboeken van mijn vader. Dat was ergens begin jaren 80 en vond ze prachtig. Ook had Monteverdi serieuze sportwagens die concurreerden met Maserati.
Ondanks dat er op AB al eerder over is geschreven past deze ook wel in het rijtje: Aixam Mega Track. http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-een-aixam-v12-met-400-pk-video-63542
Waarom staat Adolf Hitler een boom te zagen naast een Gipsy?
@svenska_aeroplan_ab: Geen idee, vertel
Fiat Campagnolo
Renault 4 Sinpar
Vw T2 typ III of hoe het ding moge heten doka
504 Dangel (kwam van de week nog in een post voor)
Subaru, de eerste is 4wd gebouwd ol verzoek van de Japanse nutsbedrijven die stroompalen in onherbergzame gebieden moesten plaatsen.
Renault Estafette
En tot slot de Citroen 2cv Sahara
Het houdt niet op,
Volvo Laplander
Oer Panda 4×4
Mitsubishi L200? Busje 4×4
Auro, UMM, Gurgel en Monteverdi ken ik nog uit oude (begin jaren ’80) jaarboeken van Autovisie.
De Alfa en Austin ken ik uit klassiekerbladen.
Maar die Auverland en Force heb ik nog nooit gezien. Leuk!
Niemand noemt het merk Troller hier.. Dus blijkbaar bij niemand bekend?
Een Braziliaanse jeep merk met volgens mij Ford motoren. Meestal niet al te best in elkaar geschroefd maar ze zien er ok uit http://m.troller.com.br/conhecaocarro/design
Tik ff Troller & brazil in Google images in en kijk ff welke modellen er zijn..
Bestaan al heel wat jaar in Brazilië en je ziet ze daar best veel.
Maakt Force Gurkha ook een A-klasse variant? De A-Gurkha ^_^
Die monteverdi en A3 zien er wel ok uit!
Ik zag in Italië een Rus in een Duster rijden, maar bij hem zat er toch echt een Renault logo op. Is dat omdat ze de afvallige republiek niet meer willen kennen oid?
Ik ken eigenlijk alleen de Alfa Romeo. In het museum in Arese staat er één.
Monteverdi was trouwens echt geen one-hit-wonder en heeft naast de genoemde SUV nog hele knappe coupé’s, een sportwagen en luxe sedan gebouwd. Beetje passend in het rijtje DeTomaso en Jensen.
Ik ben ooit uit de duinen getrokken door een UMM in Portugal bij Porto Covo. Ik dacht dat een Daf niet vast te rijden was, maar de mijne had geen pendelassen. Grappige was dat je die UMM op 4×4 zette door iets om te zetten op de naaf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).