• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoera! Wiebes wil af van BPM

Auteur: Author, gepost 19 augustus 2016 om 19:14 – 72 Reacties

Hoera! Wiebes wil af van BPM


De staatssecretaris bezorgt autorijdend Nederland alvast een prettige vrijdagavond.

Wiebes heeft in de Nationale Autoshow van BNR aangegeven dat hij de BPM wil schrappen. De belasting die wordt geheven bij de aanschaf van nieuwe auto’s zou te fraudegevoelig zijn bij geïmporteerde wagens. Dergelijke belastingen kunnen echter niet in één keer worden afgeschaft omdat dan de waarde van het nationale wagenpark in één klap in elkaar zakt. En bijvoorbeeld leasemaatschappijen worden daar niet gelukkig van.

Vanaf komend jaar gaat de BPM in elk geval met 15 procent omlaag en het zal van de opvolger van Wiebes afhangen hoe de belasting daarna verder wordt aangepakt. Het nieuws is overigens opmerkelijk omdat we afgelopen week nog schreven hoeveel de Nederlandse staat verdient aan de BPM. Spoiler: een hele hoop.

Foto door @autospotterqvs via Autojunk

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Belasting importauto gaat een beetje omhoog

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bpm, eric-wiebes

Vorig bericht: « Geloof ons: er komt een Grand Prix in Las Vegas
Volgend bericht: 8 terreinwagens die je waarschijnlijk nog niet kent »

Lees Interacties

Reacties

  1. allesmetturbo zegt

    19 augustus 2016 om 19:16

    Goed begin van het weekend

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      20 augustus 2016 om 06:54

      @allesmetturbo: juich maar niet te vroeg. Nederland kennende komt er een veel smerigere, ingewikkeldere belasting voor terug. Er komt een dag dat je met heimwee terugdenkt aan de BPM.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        20 augustus 2016 om 09:23

        @beefcake: BPM blijft ook al jaren in strijd met Europese regels. Vrij verhandelen van goederen is daar 1 van. Na de BPM zal er van Europa geen nieuwe belasting mogen komen. Zo moet je dus ook je auto in DE kunnen kopen en daarna voor een klein bedrag registreren in NL

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 augustus 2016 om 07:24

      @allesmetturbo: er komt vast wel ergens anders een verhoging op terug.

      Login om te reageren
    • siemi zegt

      20 augustus 2016 om 12:15

      @allesmetturbo: niet bepaald. Maar gelukkig loopt het zo’n vaart niet. We hebben immers al een paar jaar geen bpm meer, maar CO2 taks. Wat dan wel weer bpm genoemd wordt.

      Login om te reageren
  2. falcon zegt

    19 augustus 2016 om 19:16

    Rare Wiebes.. Maar hey proost!

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    19 augustus 2016 om 19:17

    Verkiezingstijd ??

    Conclusie .. Belastingen gaan dus hoger worden ..

    Slapen doen we s’nachts lulletje ..

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      19 augustus 2016 om 20:04

      @lincoln: jij bent ook altijd wel scherp he! Like that attitude!

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      19 augustus 2016 om 21:10

      @lincoln: ik wilde ook al zeggen: juich niet te vroeg. Het is en blijft een politicus…

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        19 augustus 2016 om 23:49

        @e1000bmw523i: Idd, maar gek genoeg staat weer 99.99% straks weer in een stemhokje mee te doen aan dit schouwspel.

        Login om te reageren
        • leemster zegt

          20 augustus 2016 om 08:41

          @michaelb: dat is toch de definitie van gestoord zijn, schreeuwen voor veranderingen en toch op het zelfde stemmen .

          Login om te reageren
          • G-Ammo zegt

            22 augustus 2016 om 12:09

            @leemster: Gelukkig heeft stemmen geen enkel nut :)

            Login om te reageren
  4. leandro zegt

    19 augustus 2016 om 19:19

    Compenseert de hogere bijtelling weer een beetje. Maar zeker voor particulieren leuk :)

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      19 augustus 2016 om 21:43

      @leandro: mag ook wel. Particulieren zijn al jaren de melkkoe. Laat de particulieren eens genieten van mooie auto’s

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 augustus 2016 om 22:24

        @87sandyd: hoezo zijn particulieren de melkkoe? Die kopen zelden een nieuwe auto. Als ze het wel doen dan is het een Aygo of Up!je. Particulieren kopen goedkope gebruikte wagens, Duitsland importwagens, etc. Terwijl wij leasers over de cataloguswaarde die niks met het privégebruik van doen heeft bijtelling moeten betalen. Bijzonder zuur is dat die cataloguswaarde uit een kostprijs met daaroverheen BPM met daar overheen BTW bestaat. De arme leaser betaalt dus belasting over belasting over belasting.

        Login om te reageren
        • koekwaus zegt

          19 augustus 2016 om 23:12

          @mashell: als leasen zo nadelig is dan stop je er toch gewoon mee en koop je zelf een auto?

          Login om te reageren
        • Joerek zegt

          19 augustus 2016 om 23:12

          @mashell: er zit geen btw op bpm. Mensen moeten echt is stoppen met dat na te praten

          Login om te reageren
          • michaelb zegt

            19 augustus 2016 om 23:47

            @joerek: desalniettemin wordt er veruit teveel belasting geheven op auto’s.

            Login om te reageren
            • monsieurleloure zegt

              19 augustus 2016 om 23:59

              @michaelb:

              Mensen moeten stoppen met “is” te typen wanneer ze “eens” bedoelen.

              Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          19 augustus 2016 om 23:57

          @mashell:

          Lever je je Leasesletje toch in en ga je rijden met je priveauto á 19cent de kilometer.
          Leven kan soms zo makkelijk zijn.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            20 augustus 2016 om 10:54

            @monsieurleloure: Graag, maar met 60k p/j heb ik liever elk risico afgedekt in mijn, in leeftijd, nieuwe auto.

            Login om te reageren
            • soup zegt

              20 augustus 2016 om 14:19

              @flutterby: Lol, lees nou wat je zelf zegt en jank niet zo.

              Login om te reageren
        • delpolo zegt

          20 augustus 2016 om 06:19

          @mashell: De arme leaser? Koop dan gewoon privé een mooie auto en klaag niet zo

          Login om te reageren
        • soup zegt

          20 augustus 2016 om 14:23

          @mashell: Ik volg “jullie” leaserts echt niet. Als ik leaser zeg ik, lekker fucking boeiend die bijtelling. €100? €400? Boeie! Het is heel simpel, voor dat bedrag wat je aan bijtelling betaalt kan je NEVER NOOIT niet een enigsinds vergelijkbare auto zelf rijden. Zeker niet voor €0.19 die nog ergens uit de jaren 90 stamt.

          Iedere autorijder wordt 1-way-or-the-other (soms airtight) genaaid hier. Leaserts hebben de keuze en moeten dus niet janken.

          Login om te reageren
  5. noudjuh zegt

    19 augustus 2016 om 19:19

    Om dan aan de andere kant zeker fors meer MRB te gaan betalen.
    Dat plan heb ik namelijk ergens anders gelezen, de BPM zou verdwijnen en MRB in dezelfde mate (lees meer dan de daling van de BPM) omhoog.

    Zodat uiteindelijk diegenen die geen spiksplinter nieuwe auto (kunnen) kopen betalen voor diegenen die het zich kunnen veroorloven een nieuwe te kopen.

    Dan ben je mooi gepiepeld als autobezitter…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 augustus 2016 om 19:21

      @noudjuh: zo, als dat waar is dan zijn we flink genaaid met z’n allen.

      Login om te reageren
      • noudjuh zegt

        19 augustus 2016 om 19:25

        @lekbak: http://www.z24.nl/geld/prinsjesdag-2015-auto-bijtelling-bpm-mrb-587052
        Deze heb ik al gevonden en onze overheid kennende wordt het begrip “meest vervuilende diesels” opgerekt tot alles wat particulier gereden wordt en niet nieuw in een leasecontract zit.

        Login om te reageren
      • noudjuh zegt

        19 augustus 2016 om 19:27

        @lekbak: http://www.autoblog.nl/nieuws/motorrijtuigenbelasting-omhoog-voor-afbouw-bpm-70642
        Op autoblog zelfs, deze kon ik me herinneren!

        Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      19 augustus 2016 om 19:35

      Godnondeju @noudjuh: dat wordt er dus niet veel beter op..
      Zit ik mooi met de gebakken peren, aangezien ik juist goedkoop wil rijden en de MRB is een mooie om te besparen op de vaste lasten.
      Betaal nu slechts €56 per kwartaal (910kg rijklaar), als

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        19 augustus 2016 om 19:39

        @bierbuik: jahoor, verkeerde knopje -_-

        … als straks de verhoging er op zit had ik het zogoed een formaatje Golf kunnen kopen.
        De voordelen van dit plan kan ik dus niet van meegenieten aangezien ik mijn auto’s niet nieuw koop, bewuste keuze trouwens (iets met afschrijving enzo, en ik hou van de tijd waarin auto’s nog simpel waren)

        Login om te reageren
        • thoisss zegt

          19 augustus 2016 om 19:47

          @bierbuik: Maar op zich als de bpm uiteindelijk wegvalt zullen voor dezelfde auto de afschrijvingen ook weer minder worden, dus dan kun je je keuze wellicht herzien.

          Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      19 augustus 2016 om 20:07

      @noudjuh: scheelt wel in de bijtelling, mooi!

      Login om te reageren
    • dennisjuh95 zegt

      19 augustus 2016 om 20:22

      @noudjuh: Nou dan zal ik maar wat vaseline in gaan slaan…

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    19 augustus 2016 om 19:19

    Klinkt goed!

    Login om te reageren
  7. maxpower zegt

    19 augustus 2016 om 19:21

    Hey, er komen zeker weer verkiezingen aan. Populistische prietpraat van een VVD-er.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      19 augustus 2016 om 23:15

      @maxpower: mwah, hij is wel diegene die het bepaald en volgende maand wordt de bpm voor volgend jaar vastgesteld. Dus dan zijn ze nog voor de verkiezingen bezig

      Login om te reageren
    • michaelb zegt

      19 augustus 2016 om 23:50

      @maxpower: succes met je andere poppenkast partijen!

      Login om te reageren
  8. nopetrolnofun zegt

    19 augustus 2016 om 19:21

    Klinkt heel goed, hopen dat dit het wagenpark wat opleukt!

    Login om te reageren
  9. opelpower zegt

    19 augustus 2016 om 19:24

    Ja hoor nu 15% er vanaf en de nieuwe wiebes komt er achter dat het teveel geld gaat kosten! Zonder te twijfelen schroeven er zo weer 30% bij…. Eerst zien dan geloven

    Login om te reageren
  10. phaeton zegt

    19 augustus 2016 om 19:27

    En hoe immens hoog wordt de CO2-taks op een normale gezinsauto als een Passat?

    Login om te reageren
    • superfred zegt

      19 augustus 2016 om 22:03

      @phaeton: op alle Volkswagens 300% verhoging om de rest te ontzien. Zal het straatbeeld ten goede komen…

      Login om te reageren
  11. werf76 zegt

    19 augustus 2016 om 19:30

    Komt het geld niet linksom binnen, dan maar rechtsom…

    Login om te reageren
  12. daanholtland zegt

    19 augustus 2016 om 19:33

    Voor 45K een mustang GT rijden, klinkt nu al goed… Prettig weekend iedereen?

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      19 augustus 2016 om 20:06

      @daanholtland: je vergeet de CO2 tax:(

      Login om te reageren
      • jansuh87 zegt

        19 augustus 2016 om 20:42

        @retsok: gewoon de 2.3 ecoboost kopen en dan engineswappen

        Login om te reageren
      • Joerek zegt

        19 augustus 2016 om 23:16

        @retsok: co2tax==bpm!

        Login om te reageren
        • boxergt zegt

          20 augustus 2016 om 01:57

          @joerek: Dat zal Kwiebes vast wel gaan herzien …

          Login om te reageren
  13. ivtecje zegt

    19 augustus 2016 om 19:36

    Inderdaad.. Hieperde piep……. Hoeraaaaaa!!!!

    Login om te reageren
  14. cupsport zegt

    19 augustus 2016 om 19:39

    De BPM gaat inderdaad volgend jaar omlaag… MAAR de grenzen voor de boetebedragen ook! Gevolg: alle auto’s worden volgend jaar duurder!

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    19 augustus 2016 om 19:42

    Lekker dan, hebben wij met z’n allen jarenlang te veel betaald?

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    19 augustus 2016 om 19:48

    Hoe gaat hij dan dat geld ophalen?

    Login om te reageren
  17. s62b50 zegt

    19 augustus 2016 om 19:49

    Lekker dan, heb net dik 2400 euro rest-bpm overgemaakt. Maargoed, straks wel lekker rijden met de A4 allroad.

    Login om te reageren
  18. moveyourmind zegt

    19 augustus 2016 om 20:05

    Heb het even opgezocht, over mijn auto is zestien jaar geleden dik 16.000 euro BPM betaald door de eerste eigenaar.

    Als straks de MRB omhoog gaat of er een kilometerheffing komt dan wordt dus nog een keer over dezelfde auto ‘BPM’ geheven, al heet het dan MRB, kilometerheffing of misschien krijgen we wel het kwartje van Wiebes.

    Enige voordeel is dat mijn auto economisch al afgeschreven is, en de restwaarde die hij nu nog heeft nauwelijks zal dalen. En natuurlijk wordt zullen auto’s ook goedkoper worden naarmate de BPM verder afgebouwd wordt, zowel nieuw als tweedehands.

    Maar ik zie het somber in. Ik denk dat we met zijn allen nog meer gaan betalen dan we nu al doen. Maar als het te gortig wordt zet ik voor mijn part een brievenbusfirma in Polen op en ga ik wel een auto van de zaak met een Pools kenteken rondrijden. Dan bekijken ze het maar.

    Login om te reageren
  19. klausie zegt

    19 augustus 2016 om 20:18

    Mijn 1e reactie was….hahaha…

    Login om te reageren
  20. Visje66 zegt

    19 augustus 2016 om 20:20

    We zijn natuurlijk niet zo naïef om te denken dat de staat voor 15% op elk nieuwe auto aan BPM ,,cadeau” gaat doen?

    Die 15% gaan we dubbel en dwars ergens anders betalen dan, en waarschijnlijk nog wel meer.

    Login om te reageren
  21. pinut187 zegt

    19 augustus 2016 om 20:32

    Nogal Wiebes…

    Login om te reageren
  22. kleinedickie zegt

    19 augustus 2016 om 20:33

    Ben zelf werkzaam bij een Ford Dealer en wij hebben de BPM bedragen van volgend jaar al binnen.
    Er is welgeteld 1! model dat goedkoper wordt; de Ford Fiesta met maar liefst €6,-
    Alle andere modellen worden duurder… De prijsverhogingen zullen allemaal tussen de €373,- en €3.183,- liggen.
    Met andere woorden, er zijn volgend jaar verkiezingen, want dit roepen terwijl de plannen al vast staan is onzin…
    Beetje vreemd en alle consumenten horen alleen “de BPM verdwijnt” terwijl we al jaren een CO2 heffing hebben.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 augustus 2016 om 01:52

      @kleinedickie: en zo worden we met ons allen genaaid. Kwiebus liegt niet, hij zegt gewoon niet de hele waarheid.

      Login om te reageren
  23. potjak zegt

    19 augustus 2016 om 20:34

    Hoera??? Ze geven je een euro en pakken er aan de andere kant twee af. En als we ons nou heel erg op die ene euro focussen dan heeft de helft van de Nederlandse bevolking niet in de gaten dat er ergens anders twee euro van hen af wordt gepakt…
    Nee laten we ons nou aub niets wijs maken. Fijn weekend allemaal.

    Login om te reageren
  24. cossiekiller zegt

    19 augustus 2016 om 20:46

    Die nrplaat hangt echt wel lelijk op die Veyron.

    Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      19 augustus 2016 om 22:17

      @cossiekiller: als jij een beter plekje weet wat legaal is in NL…..je moet niet vergeten dat de luchthappers en open bumpers niet voor niks zitten bij een veyron

      Login om te reageren
  25. bofkont zegt

    19 augustus 2016 om 20:49

    Verkiezingstijd gaan ze altijd lopen strooien met leugens.

    Login om te reageren
  26. jaso013 zegt

    19 augustus 2016 om 21:48

    Of ze het afschaffen of niet zal voor de verkoopprijs geen donder uitmaken die schroeven de fabrikanten dan wel weer omhoog. Verder wel een goede zaak! Nu nog de wegenbelasting aanpakken en per gereden km door gaan belasten!

    Login om te reageren
  27. fconderkantlat zegt

    19 augustus 2016 om 22:15

    nou joepie, we zullen vast wel ergens anders op een een of andere manier de boel compenseren en onderaan de streep ergens meer betalen dan voorheen

    Login om te reageren
  28. retetikker zegt

    19 augustus 2016 om 23:06

    Toch bijzonder dat de staatsecretaris van financien verantwoordelijk is voor een groot deel van het milieubeleid…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 augustus 2016 om 08:35

      @retetikker: dat is puur pragmatisme, met echt geld kun je een VVDer immers niet vertrouwen.

      Login om te reageren
  29. v8rules zegt

    20 augustus 2016 om 00:43

    Volgens mij is de bpm al een tijdje aan het afbouwen en wordt langzaam vervangen door mileutax. Die is voor leuke auto’s hoger dan bpm. Veranderd dus niet veel.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      20 augustus 2016 om 09:13

      @v8rules: huh? Bpm is al paar jaar volledig gebaseerd op co2 uitstoot.

      Login om te reageren
      • v8rules zegt

        20 augustus 2016 om 10:51

        @joerek: 2 jaar geleden, toen ik een auto kocht, stond er bpm en mileutax op het kaartje. BMP was erg weinig. Kan er naast zitten, hou het allemaal niet bij :)

        Login om te reageren
  30. mrwheely zegt

    20 augustus 2016 om 01:42

    Naaien ze je niet linksom dan lukt het ze wel rechtsom …

    Login om te reageren
  31. harrrich zegt

    20 augustus 2016 om 12:15

    Waarschijnlijk komt het er op neer dat de BPM komend jaar inderdaad met 15% naar beneden gaat. Hiermee zitten we zo ongeveer weer op hetzelfde niveau als in 2014. Te weten; in 2015 én in 2016 is de BPM per januari verhoogd. Vervolgens gaat de wegenbelasting omhoog óf wordt de brandstof duurder. Verdienen ze het niet linksom dan verdiend Den Haag het wel rechtsom. Inmiddels zijn we er wel uit dat de auto een melkkoe is geworden voor de Nederlandse staat..

    Login om te reageren
  32. kempenaer zegt

    20 augustus 2016 om 19:10

    Jongens jongens jongens.

    De overheid heeft al dit belastinggeld nodig om aan de EU, Griekenland, Fyra, JSF, automatisering, NZ lijn, betuwelijn, subsidieslurpers, uitkeringstrekkers en heel veel andere steuntrekkers. Niet te vergeten duizenden immigranten uit het midden-oosten. Allemaal hoog opgeleid natuurlijk!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North