
Je auto tunen kan heel cool of nuttig zijn, maar sommige ‘upgrades’ slaan werkelijk nergens op. We zetten negen not-done’s op een rij.
Kleine auto’s, te grote wielen

Ze bestaan, mensen die binnen hun budget niet voor de mooiste, maar voor de grootste en breedste wielen gaan. Van die goedkope replica-rommel omringd door hangshang banden, gemonteerd onder auto’s waarvan de aandrijflijn de wielen nauwelijks in beweging kan krijgen. Minder performance, minder comfort, meer verbruik en optisch totaal uit verhouding.
Neppe luchthappers en roosters

Luchthappers en luchtopeningen kunnen heel nuttig zijn als de motor die lucht ook echt nodig heeft. Achteraf opgeplakt fake-spul is totaal niet nuttig en kansloos als een nadere blik leert dat ‘het gat’ helemaal geen gat is. Gevalletje grote mond, klein hartje.
Stortkoker uitlaat

Een uitlaatpijp waardoor de motor in het vooronder bijna door naar buiten zou kunnen floepen is not done. Toyota Starlet 1.3-tjes met een bij elke drempel over de grond schurende stortkoker zijn dus bij deze officieel Autoblog-afgekeurd.
Achterklepspoiler op een voorwielaandrijver

In de categorie ‘domme tuning’ valt de achterklepspoiler op een voorwielaandrijver. WHY? Oké als je héél hard gaat heeft het nog enige stabiliserende werking, maar bij de meeste tuningsgebakjes waarop de achtervleugels gemonteerd zijn, gaat de teller niet verder dan de 160 km/u.
Blauw verlichting AKA nep xenon

Ja, bij de plaatselijke discounter wiens naam begint met de A en eindigt op -ction zijn ze te koop. Gloeilampjes omwikkeld met blauw crepepapier, in de volksmond ook wel ‘nep xenon’. Het verbetert het zicht in de nacht met -84% en komt vaak voor bij BMW 3 Series die de rest van de in deze lijst opgenomen modificaties ook ondergaan zijn.
Teveel nepchrome

Blingbling verslaafde herken je aan hun auto waarvan elke lijn in het plaatwerk geaccentueerd is met een chromen plakstrip. In ernstige gevallen zijn ook de grille en achterlichten de klos geworden. Het eerste symptoom is vaak een chromen kentekenplaathouder.
Spinners

Doen alsof je rijdt, terwijl je stilstaat. Wie kan mij de kick daarvan uitleggen?
Trilspeakers

In iedere gemiddelde woonwijk rijdt er wekelijks wel één langs. Een petjesbak met oversized subwoofers die hun geluid producerende functie verruild hebben voor het laten rammelen van interieurpanelen en plaatwerk. Op de maat van een van Youtube geript Hardcore-nummer.
Stoer doen met badges

BMW 316i’s met M3-badge, roetende Golf TDI’s met GTI badge, of taxichauffeurs die met een AMG-sticker klanten hun E220CDI in willen lokken. Bij de autoliefhebber vallen ze compleet door de mand en de rest van Nederland heeft geen idee waar de badges voor staan. Andersom is wel leuk. Nog erger zijn de V8, 4X4, Sport, GTI of Tuning badges van de Halfords.





Iets met spijker en kop.
@Corrado16v:
meh, ik vind het allemaal niet mooi, maar als iemand er nou plezier aan beleeft, wat is dan precies het probleem? Alsof een golfje nog lelijker te maken valt… En alsof al die getjoende soeperkars die op AB voorbij komen allemaal zo smaakvol zijn?
Weer lekker Calvinistisch-Nederlands, boven (of onder) het maaiveld uitsteken mag niet…
@super: Ik doelde er alleen maar op dat ik precies deze aanpassingen lelijk vind. Maar daar hoeft nog niet tegenover te staan dat ik vind dat het verboden moet worden. In tegenstelling juist, ik hou van een beetje anders. Al zou ik dat dan op een andere manier doen.
met de speakers ben ik het niet eens. vind het wel gaaf in de clio 2 rs van een kennis. :)
@thefmanl: Lol aan je geboortedatum en je profielfoto te zien snap ik het meteen.
Sjonnie tuning to the max ;)
En achterklepspoilers in het WTCC dan? Ook sier?
@phrank: Spoilers op pauperbakken hebben geen nut, maar er zijn zat voorwiel aangedreven auto’s die er voordeel bij hebben. Een gestripte civic voor trackdays mag van mij best een spoiler hebben, het houd de auto goed stabiel onder het remmen (als je de juiste spoiler gebruikt)
De nep badges zijn triest, maar een V8 sticker op een flutjapanner zie ik de lol wel van in. De M badges op BMW 316i-tjes zijn wel erg triest.
Doe gewoon een linkje naar de knakentuning Facebookpagina, scheelt een hoop getik.
MrBrown, FWD auto’s hebben achter nooit last van lift?
@bmw135i:
Die moet inderdaad eens gaan Googlen op Audi TT, dat was zonder ducktail een deathtrap.
Na een reeks van dodelijke ongevallen kreeg je die er alsnog gratis op.
@bmw135i: Ik heb het iets genuanceerd. Inderdaad in sommige gevallen kan het nuttig zijn.
Die spinners gaan nog wel :p
Nep remschijven! Ook wel eens gezien op zo een beurs en het mooiste was dat hij nog een eerste prijs won ook. Knakenbeurs.
@rolov: hoe bedoel je nep remschijven. Wat moet ik me daarbij voorstellen?
@545e60: plastic schijven die de remtrommels achter aan het zicht onttrekken. Seriously!
@awesome: hahaha idd verschrikkelijk.
@awesome: Bijna net zo erg als mensen die hun remtrommels achter (i.o.m. de remklauwen vóór) een ‘racy’ kleurtje meegeven, bij voorkeur knalrood of felgeel.
mitsubishi eclipse gs-t? fwd en een loei van een vleugel
Die spoiler heeft ook zin om een voorwiel aangedreven wagen, net alsof je geen grip op je achterwielen nodig hebt als de aandrijving van voor zit, veel succes in de bochtjes :)
De eerste generatie Audi TT is een mooi voorbeeld van ‘domme tuning’. Was totaal niet nodig dus, dat spoilertje wat ‘ie later achterop kreeg.
We’ll leuk on the learn DAT even hoop ab-ers zich aangesproken voelen. Ik ben het verder volledig met de 9 eens en wil daar aan toevoegen: privacy folie op de ruiten, booskijkers, lexus achterlichten, zelf aangebrachte led verlichting verlaagde schokbrekers en vering, matte wraps oranje koplampwimpers en oranje spiegelhoesjes. Je komt uit Nederland en bent voor het NL elftal op het WK. We get it. NOS stop
Wel leuk om te lezen dat een hoop ab-ers zich aangesproken voelen. Ik ben het verder volledig met de 9 eens en wil daar aan toevoegen: privacy folie op de ruiten, booskijkers, lexus achterlichten, zelf aangebrachte led verlichting verlaagde schokbrekers en vering, matte wraps oranje koplampwimpers en oranje spiegelhoesjes. Je komt uit Nederland en bent voor het NL elftal op het WK. We get it. Behave.
@pomoek: niet mee eens. Mijn auto heeft geen ramenfolie of een verlagingsset, maar ik begrijp wel dat mensen dat mooi vinden (mits mooi uitgevoerd).
Die wk-meuk vind ik juist wel wat hebben. Je auto een persoonlijk, fout tintje geven tijdens het wk is weer wat anders en het fleurt het Nederlandse wagenpark wel wat op. Ik heb nu zelf ook oranje spiegelkappen!
@rotarypowah: Die spoiler op de eerste generatie TT was dus wel nodig!
Op hoge snelheden was hij instabiel zonder spoiler, hierdoor zijn meerdere ongelukken gebeurd.
@bofkont: Ik gok dat ‘ie sarcastisch was ;)
Wat dacht je van remklauw covers?
In mijn buurt rijdt een Toyota Previa rond met een Audi badge voorop, verlaagd, spinners en een grote uitlaat. Een foto daarvan had perfect gepast bij dit artikel, ik zal eens eentje proberen te scoren
@CedricH: ik heb in Huizen eens een harlequin-multipla gezien. Enorm fout, maar wel lekker om zand in iedereens ogen te schoppen.
Fartcanons
WTCC Honda’s bijvoorbeeld hebben ook spoilers, die zitten er ook niet voor de sier op. Lift, downforce en balans.
Dan kan je beter tuning-spoilers in het algemeen pakken……
Een golf met Mercedes velgen? Nog nooit gezien. Ben het trouwens weleens met al die foute veranderingen, tziet er gewoon niet uit. Heel je auto volplakken met stickers is ook fout overigens.
@henkhupelschoten:
Jij komt dus nooit bij de plaatselijke MacDrive, wat je daar tegenkomt tart alle aspecten van “goede smaak”..
@tupperware: ik denk ook niet dat er ook maar iemand iets van goede smaak verwacht aan te treffen in, bij en rond een McD.
@tupperware: tja, ik dacht dat ik bij de McDonalds in Helmond al de lelijkste petjesbakken zag maar het kan dus nog erger ;)
@henkhupelschoten: onderschat even niet een paar civics in helmond
maar indetdaad er rijden wat transformers rond hier
@henkhupelschoten: Stickers is zo fout!
@T16:
En daarin heb je ook nog gradaties, ik kwam laatst een BMW E36 tegen met van die “tuning stickers” op de deur, je kent dat wel, zo’n rijtje namen boven elkaar.
Het trieste was dat het een rijtje was met o.a. TRD, ofwel Toyota Racing op een BMW..
@tupperware: hahah trd op een bmw zo fout
@tupperware: of een 316i compact met M3 badges.
Als (je vind dat) je auto modificaties nodig heeft, heb je dan niet gewoon de verkeerde auto gekocht?
@henrie: *vindt…
@henrie:
Nee, een standaard auto is namelijk een compromis dat voor een grote groep saaie kopers acceptabel moet zijn.
Met je auto personaliseren is dus niets mis, mits het op een smaakvolle manier gebeurd.
Maar “smaakvol”is dan weer erg persoonlijk, de eigenaar van die Corsa met duwstang zal dat zelf vast “smaakvol” vinden.
@henrie: Nee, want de E30 V8 is nooit verkocht. Bijvoorbeeld
Yep, achterspoiler op je voorwiel aangedreven 3-serie…
@frankel: 3-serie voorwielaangedreven? Sinds wanneer?!
@e1000bmw523i: “komt vaak voor bij bmw 3-series die de rest van deze lijst opgenomen modificaties ook zijn ondergaan.”
Doelde op de achterspoiler op voorwiel aangedreven auto’s.
Mijn E36 heeft toch écht rwd ja…
@frankel:
Mazda 3??
Roetende Golfjes TDItjes met GTI Badge bestaat gewoon?! VW Golf IV GTI TDI 150 pk
@rossi46audi:
GTD noem je zoiets dacht ik.
@carmasterr: Er was tussen 1998 en 2003 een golf IV TDI GTI verkrijgbaar
@rossi46audi:
Jawel, al was de 4GTI wel het onbetwiste dieptepunt waar het VW GTI-tjes betreft.
Die waren die badge niet waard.
@tupperware: helemaal mee eens, de enige echte GTI was gewoon de 1 rest was een slap aftreksel
@rossi46audi: van de golf v zijn er tdi versies die gt heten. Bij de golf VI werden deze de gtd genoemd en werden de gti bumpers er alvast opgeschroefd.
@bollegek: ook alleen de IV was ook verkrijgbaar als GTI TDI rest was inderdaad een GT of GTD
@rolov: of nóf stoerder: roodgeverfde remklauwen voor en roodgeverfde trommeltjes achter…
Die chroomlijstjes worden volgens mij meestal gebruikt om roest te verdekken. Tenminste, ik zie ze vaak op notoire plekken voor roest zitten. Wielkasten, kofferbak, voorruitomlijsting etc.
Van de uitlaat kan ik niks zeggen, heb een 94er Fiesta GT gehad met een pijp waar zo een 2l fles cola in kon (qua diameter). Hoop lol mee gehad! Ach, het blijft toch persoonlijk. T’is je eigen auto, als je het zelf maar mooi vindt.
@E34M5Touring: je had vroeger ook “Mohr” uitlaten voor o.a. crx, 205 etc. Kon je ook een cola fles in kwijt.
Dit idee. http://img294.imageshack.us/img294/47/photo0036zo1.jpg
@chipmunk:
Lol, zoiets had mijn buurjongen in de jaren 90 ook, wel 2 van die kokers aan weerskanten.
Was ook een vorm van “downforce”..
@chipmunk: Yup die maat was het, later nog een keer gehaald voor m’n Corolla. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt in ieder geval.
@E34M5Touring: ach ik heb een golf mk2 gti 16v gehad. Uitlaatsysteem (op de einddemper na) volledig supersprint. Ding maakte een enorme herrie, maar vond het destijds helemaal het einde. Mijn eerste auto was trouwens een Corolla uit 1987.
@chipmunk: Daarom! Ik kan er nog steeds wel van genieten, maar bij anderen. Rij nu zelf teveel km’s om weer zoiets te nemen. Want op lange ritten werd ik het soms wel zat, al had de Corolla er minder last van (96er 1.6 16V GXI). Maar als ik een lekker 16Vtje langs hoor blazen kijk ik meestal wel ff om hoor!
@E34M5Touring: als ik op de snelweg reed moest ik mijn subwoofer uitzetten omdat die anders vervormde op het lawaai wat dat ding produceerde. Dus lange afstanden was niet echt geweldig. Maar ik zou eigenlijk toch wel weer eens een Wolfsburg edition willen. Oude liefde roest niet zeg maar.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Op de velgen na volledig mee eens.
Nog een toevoeging: aftermarktvelgen-LEDverlichting. Hoe pauper is dat!
@awesome: ja of waar ik ook menig compensatie syndroompje aan herken is het rijden met mistlampen voor aan. Niet echt een modificatie maar wel makkelijk te herkennen.
@jlm83:
Daar kan ik me inderdaad ook aan storen. Overdag al raar maar ’s avonds? Ik heb het wel eens geprobeerd in het donker, maar je ziet echt gevaarlijk weinig wanneer je alleen mistlicht en stadslicht voert i.p.v. dimlicht.
Een ford Kuga heeft zelfs standaard neppe luchtuitlaten. Walgelijk
Waarom zoveel moeite doen om van een oude auto een kermisattractie te maken terwijl je ze gewoon nieuw bij de dealer kan kopen. Echt een wereldvinding die onnozele led-strips.
@moveyourmind: er zijn landen waar ze tegenwoordig verplicht zijn. Als jij een goede auto hebt waar jij nog lang niet vanaf wilt en jij hebt daar vrienden of familie wonen, kan ik best begrijpen dat je ze monteerd. Al vindt ik het persoonlijk ook niet mooi.
Precies vergeten van er verlagings-setjes, velgen met een verkeerde offset, te brede banden,… etc. bij te zetten.
Schromestrips en badges, ok ik lag je uit als ik het zie maar je wagen word er niet slechter door.
@Hupke: ik “lag” jou uit om je tenenkrommende Nederlands.
@jlm83:
Daar lig ik echt van wakker.
@Hupke: Dat is niet erg, pak je een woordenboek erbij, heb je je tijd toch nuttig besteed.
Laat iedereen doen met zijn auto wat hij wil, al die sneue veroordelingen, als een rijke patser met een foeilelelijk gewrapte Ferrari of Porsche langs komt rijden vinden we het mooi, bij een Suzuki Swift halen we onze neus op.
Laat iedereen in zijn waarde, ieder zijn eigen smaak!
Te smalle banden om te brede en grote velgen. Lijken vanachter op ballonnen.
@Homer55: of andersom
Wel bijzonder dat er vermeld wordt dat een dikke uitlaat onder een Starlet niet mag en er een 205 wordt afgebeeld….
“9 modificaties die je NOOIT moet uitvoeren aan je auto”
Geldt niet voor de mensen die het wel doen… Pfff
Grote velgen en te grote velgen, die grens is persoonlijk, vind zelf 15 inch lichtmetaal van oz best lekker staan onder mijn stads auto / go kart.
Dagrijverlichting is ok, mits goed uitgevoerd. Verder is idd een spoiler voor een fwd nog best ok, mits de performance erom vraagt
Als je alle dempers weg haalt knalt je wagen zo
;-)
MCM TRDLZR tuning zegt alles: https://www.youtube.com/user/mightycarmods
https://www.youtube.com/watch?v=SqTY2-Tkfmo
Ik mis er trouwens nog een aantal in het lijstje:
– Fake metertjes op het dashboard, of op de binnenzijde van de A-stijl (© Autostyle)
– After-market remlichten, (LED-)dagrijverlichting en/of verstralers
– Tribal stickers op de achterruit
– Merklogo’s van (erkende) tuning suppliers op elke andere plek
– Dobbelstenen aan de spiegel (uitzondering: Amerikanen van vóór 1986, Opel Manta A en B)
@RRRobert: Bij een 240 moeten dobbelstenen aan de Spiegel…….Toch?
Wat ben ik blij dat Nederland een vrij land is waar ieder kan doen en laten wat tie wil……Maar owee wanneer je voor de lol Hummer op je Mini plakt…
@MrBrown: ”In de categorie ‘domme tuning’ valt de achterklepspoiler op een voorwielaandrijver. WAY?”
Wel MrBrown, dit was eerder een domme opmerking dan domme tuning. Ook een voorwielaandrijver kan een achterspoiler gebruiken. Dit model echter daar gelaten.
Bij het op hoge snelheid gas loslaten en/of hard afremmen wordt een achterkant dermate licht en instabiel dat daar een beetje veel downforce een welkome hulp is.
Probeer het zelf eens boven de 200 km/u vol in de remmen
Hier een paar deuren verderop een A4 1.9 TDI in volledige RS4 uitmonstering incl sippe badges. Kansloos gevalletje compensatiedrang.
@henk_he: ik heb een MB C350 gehad en die was volledig AMG uitgevoerd. De typeaanduiding was wel origineel. Wat is daar mis mee? Het is een kwestie van smaak en ik vind een AMG mooier dan een normale uitvoering. Was ik toen sneu omdat ik mijn eigen kop volgde? Wil dat zeggen dat ik wat te compenseren heb?
Dat hokjesdenken en overal een mening over moeten hebben, dat is compensatiegedrag.
@m550d: met een styling AMG op ren C350 is inderdaad niets mis (als de originele belettering er nog op zit). Maar een 1.9 diesel RS4 met hoogstwaarschijnlijk RS4 belettering, dat kan gewoon niet.
Op oudere auto’s met een beetje jong volk erin kan me me iedere aanpassing aan een auto voorstellen: doe wat je leuk vindt!
Maar dan een gloedjenieuwe MB C klasse met 2 jetsers van uitlaatstukken waar de uitlaat (1) niet eens in uitkomen (want onder de auto weggewerkt).
Ik weet meerdere merken werken met sierstukken maar daar komen de roompluimpjes dan ook uit.
Een zwarte BMW M5 kopen en er dan een nummerplaat met “RAMBO” op hangen…
Is wat mij betreft ook not done… Hoe kan iemand met zulke achterlijke ideeën aan zoveel geld komen op een M5 te kunnen betalen? :(
@tjorque:
Die ben ik weleens in België tegen gekomen, reed als een bosmongool.
Dat “achterlijke” zou dus best kunnen kloppen..
Inderdaad is de opmerking over de spoiler ronduit dom, heeft geen bal met aandrijving te maken…
Ik mis er één, namelijk motorgeluid simuleren via de speakers, sneu dat BMW dat doet!!! Het versterken middels bruggen naar het interieur is al matig, maar is nog tot daar aan toe. Dan zie ik liever iemand die z’n auto naar zijn zin aankleedt en desondanks voor lul loopt…
Dagrijverlichting prima, maar dan wel goeie felle, niet van die zwakke ledstrips
Je Integra Type-R omtoveren tot dit: http://www.autojunk.nl/2014/03/verminkte-honda-integra-type-r (klikken op eigen risico)
Dit ‘nieuwsbericht’ laat wel zien wat voor persoon de redacteur is.
BTW: een onmeunig dikke uitlaat is alleen geoorloofd op een rappe Japanner, linksgemonteerd. En met rappe Japanne bedoel ik niet een 20 jaar oude Civic uit IJmuiden met nog geen 100pk. Maar bijvoorbeeld een Supra.
@toyotafortuner: gelukkig hebben we ook allemaal geld voor een Toyota supra.
Flauwekul weer dat er voor een ander wordt bepaald wat wel of niet kan.
@chipmunk:
Vertel dat maar in den haag als je begrijpt wat ik bedoel ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mevrouw Bruin voelt zich nu ook een hele stoere dame..
@schnitzelexpert46: *stapt in zijn voorwielaangedreven Mini Jumbo met achtervleugel en 34 pk driecilinder.* :)
Spinners zijn cool (ik zie ze nooit).
Spoiler op een FWD kan zeker nut hebben.
Kun jij je de terugroepactie voor de Audi TT in 1999 nog herinneren? Nota bene Audi zelf vond het nodig om een achterspoiler icm ophanging modificaties en toevoeging van Audi’s ESP aan de TT toe te voegen. Er zijn namelijk incidenten geweest dat de TT, door het gebrek aan downforce op de achterwielen, op hogere snelheden onhandelbaar werden.
@oemfoefoe: Heeft een tt fwd?
@reggie-boy_rood: ja, mits je een Quattro hebt. Een Quattro-tt heeft trouwens niet eens het traditionele Quattro systeem maar een 4-motion systeem van volkswagen.
Ff over nepxenon.. Ik vind dat alle aftermarket niet orginele xenon nep en irritant. Een originele xenon van tegenwoordig heeft standaard koplampsproeiers en een lensbol Koplamp
Een ander logotje op de auto plakken is pas echt grappig als het andersom gebeurt. Een BMW 130i met een 116i badge is briljant. Ook de d2 logotjes op onze 345PK Volvo V60 zijn geniaal.
@bollegek: huh.. T6 met upgrade of hebben jullie de dikke Polestar? (Ben Jelly) (:
Gewoon lekker doen met je auto wat je wilt.
Als je het mooi vind gewoon doen.
Kunnen sommige mensen weer lachen
Ik vond die 2CV met een 16V-badge we leuk.
Ik vind die nep-xenon niet verkeerd. Persoonlijk vind ik blauwe verlichting gewoon veel mooier dan gele, als je niet die xenon niet kan betalen, waarom geen gewone blauwe verlichting?
Hier:
Plasti-dipped dak
Origineel forse remschijven/klauwen maar zijn wel hoogglans felrood gespoten. (En heb een relatief dichte maar wel originele velg)
Geeft een groot contrast op een zilveren wagen met zwarte accenten.
5% extra bandenmaat hogere wang(50 ipv 55), volle wielkasten.
Standaard witte lampen vervangen door Philips crystal vision (Hoogwit met iets blauwige gloed)
Stadslichten vervangen voor dezelfde kleur als hierboven beschreven, maar dan in gefocuseerde LED, ook van Philips.
Sjonnie? K heb er nog geen negatieve opmerkingen erover gehoord.
Misschien komt er in de toekomst een heel smal lipspoilertje achterop :D