Klanten willen nu nog geen elektrische Rolls-Royce, maar over tien jaar hebben ze misschien geen keuze meer.
Binnen enkele decennia is het een jammerlijke realiteit: het is dan niet meer mogelijk om een nieuwe auto met verbrandingsmotor te kopen, zeker niet in Europa. In sommige langen is dat zelfs in één decennium het geval. Neem het Verenigd Koninkrijk, als we de laatste geruchten moeten geloven. Het is daarom zaak dat autofabrikanten die nu alleen nog maar auto’s met een verbrandingsmotor maken – zoals Rolls-Royce – langzaamaan eens zo’n elektrische auto gaan ontwikkelen. En laat Rolls-Royce nou net dat aan het doen zijn.
Elektrische Rolls-Royce
Rolls-Royce-CEO Torsten Müller-Ötvös weet namelijk tegen Automotive News Europe te melden dat de autofabrikant aan een elektrische Roller werkt. Nog dit decennium moet de eerste elektrische Rolls-Royce te koop zijn. De Britse automaker zegt dat er nu geen vraag is naar zo’n elektrische sloep. Klanten zouden daar over tien jaar echter toe gedwongen kunnen zijn, daarom werkt Rolls-Royce nu alvast aan zo’n elektrische bolide. Wat geen slecht idee lijkt te zijn.
Bijzonder veel technische details worden er niet over de EV gegeven. Wel zegt Müller-Ötvös iets interessants over het opladen. Het tillen van oplaadkabels uit de kofferbak om zo je auto te kunnen opladen, matcht volgens de fabrikant niet echt met het ultraluxe imago van Rolls-Royce. Bij de 102EX, de elektrische Phantom die Rolls negen jaar geleden nog liet zien, werd er gesproken over inductieladen. Dit is een manier om je auto draadloos op te laden, vergelijkbaar met hoe sommige telefoons draadloos opgeladen kunnen worden.
In de tussentijd is Rolls-Royce kennelijk van dit idee afgestapt. Inductieladen is inefficiënt en ‘potentieel gevaarlijk’, zo blijkt. In plaats daarvan werkt de autobouwer samen met een bedrijf dat robotarmen ontwikkelt die zelfstandig een oplaadkabel in een auto kunnen prikken. Klinkt aardig futuristisch, maar ook aardig luxe.
Tien jaar
Nu zullen er vast een aantal petrolheads zijn die dit een schande vinden. Dat Rolls-Royce überhaupt overweegt om die V12 uit het raam te gooien. Maar is een elektrische Rolls-Royce niet juist perfect? Zoals Müller-Ötvös zelf ook al zegt, een elektromotor is stil en produceert veel koppel. Precies wat je in een Rolls-Royce wil..
Daarnaast benadrukt Müller-Ötvös dat die V12 een grote rol blijft spelen binnen het bedrijf. ‘Waarschijnlijk tot aan het eind van dit decennium’ blijft Rolls-Royce met de V12 werken. Voor een plug-inhybride hoeven we ook niet te vrezen: daar wil de Duitser niet aan denken. Welke Roller het eerst als elektrisch verschijnt, is niet bekend. De auto wordt ontwikkeld op hetzelfde aluminium platform als de andere huidige Rolls-Royces.
Pascal zegt
Wat het artikel al zegt: een elektrische Rolls lijkt me juist perfect om in alle comfort en luxe mee rond te zoeven. Ruimte voor accu’s is er genoeg en een lichte bochtenridder hoeft het toch al niet te zijn.
fransananas zegt
Als je goed leest dan staat er: we hebben echt geen flauw idee hoe we een elektrische rolls moeten bouwen. Geef ons nog 10 jaar
chills zegt
Je zou verwachten dat ze van de BMW i7 toch wel wat kunnen overnemen: https://www.motor1.com/news/444170/bmw-i7-electric-sedan-spy-photos/
Dutchdriftking zegt
@fransananas: je kon wel eens dicht bij de waarheid zitten…
vacano zegt
goed tussen de lijntjes gelezen!
we zijn er mee bezig kom in 2030 nog maar eens terug
lpgbarrel zegt
Elektrisch naar je prive jet rollen is wel erg armoedig.. Ik denk dat vooral de klandizie niet op een stekker rolls zit te wachten. Staat je chauffeur straks tussen alle centen n**kers bij de snellader.. Kan je James ook niet aandoen
flutterby zegt
@lpgbarrel: kwestie van een gigantische accu inbouwen. Prijs, volume en gewicht is geen beperking dus 200+ kWh moet geen probleem zijn. 3x32A lader erin en de auto zal op de oprit altijd klaar zijn voor gebruik. Zelfs bij de snellader zal de auto nooit de bottleneck zijn en zelfs op 80% capaciteit moet 250-350 kW met z’n accu geen probleem zijn.
moveyourmind zegt
Een electrische Rolls Royce bouw je natuurlijk niet zomaar, eerst moeten de ambachtslieden die dit gaan doen een gedegen opleiding volgen.
Om te leren een electromotor te bouwen met dezelfde eeuwenoude traditionele ambachtelijke technieken die de beste Britse vaklieden al in de middeleeuwen toepasten om een electromotor te bouwen.
En ze moeten ook leren om the most finest Kobalt voor de accu’s te selecteren. Kobalt dat net als de lederen huiden voor de bekkeding in onberispelijke staat moet verkeren en waar geen littekens of sporen van een onzachtzinnige aanraking met prikkeldraad zichtbaar mogen zijn.
En ze moeten uiteraard ook leren om de losse accucellen zodanig te verwerken tot ëén geheel dat de tekening, net zoals bij het hout voor het interieur, naadloos in elkaar overloopt en volmaakt gespiegeld is.
Niet zo gek dus dat ze nog even tijd nodig hebben.
v10m5 zegt
@moveyourmind: ?
kennone zegt
Zo lang het bij een blijft???
tenaci zegt
Veel te laat. Ze lopen hopeloos achter de feiten aan en zoals hierboven al gemeld: dat proberen ze netjes verpakt in dit bericht te vertellen.
tenaci zegt
Oh ja en wat die schande betreft: een SUV van Rolls vind ik persoonlijk een grotere schansvlek dan een elektrische limo.