• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeurs

Auteur: CasperH, gepost 13 februari 2013 om 07:42 – 57 Reacties

Afbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeursAfbeelding Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeurs

Audi S3 Sportback 2013
Hotte prestaties maar een lauw uiterlijk: de Audi S3 was er al als driedeurs maar er moest natuurlijk ook nog een vijfdeurs variant komen.

Maar goed, hij is er dus door naar de feitjes. Evenals de driedeurs S3 krijgt ook de vijfdeurs de 300 pk sterke 2.0 TFSI aan boord die ervoor zorgt dat een sprintje naar de 100 (net als bij de driedeurs) 5,0 seconden kost met de optionele S-Tronic bak en 5,1 seconden met de standaard handgeschakelde zesbak. Die tijden worden mede mogelijk gemaakt door Launch Control. Met de S-Tronic is een gemiddeld verbruik mogelijk van 6.9 liter per 100 km, met de handbak wordt de S3 een tiende liter minder zuinig. Quattro is standaard.

De S3 Sportback is net als alle andere nieuwe A3 modellen lichter dan zijn voorganger dankzij de toegepaste Audi ultra technieken. De basisuitvoering weegt 1.445 kg wat 70 kilogram minder is dan zijn voorganger. De gewichtsverdeling is 59% voor, 41% achter. Verdere sportiviteit komt van het sportonderstel, progressive steering met variabele overbrenging en extra uitlaatgebrul in Dynamic mode. De S3 Sportback krijgt standaard 18-inch lichtmetaal mee en 340 mm grote remschijven vóór.

De S3 Sportback krijgt Audi S-trim waaronder een in aluminium afgewerkte grille en buitenspiegels. Ook zijn er grotere luchthappers, vier uitlaatpijpen, een diffuser en een achterspoiler om de S3 herkenbaar te maken. Ook het interieur is aangepakt met sportstoelen, een sportstuur en aluminium pedalen.

Hoewel alle cijfers erop wijzen dat dit één van de hotste hatchbacks is oogt het geheel wat mij betreft te braaf om écht een hot hatch te zijn. Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat er nog een Audi RS3 moet komen die nóg dikker, bruter en dus hotter moet worden dan deze S3. Laten we de S3 daarom scharen onder de lauwe hatchbacks, om het overzichtelijk te houden. Het productiemodel staat in Genève, in september moet het ding bij de dealer staan, wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien
  • Gespot - De nieuwe Audi RS3 is een en al grille
  • Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
    Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
  • Twee mafkezen in hot hatches racen door het verkeer. Dat is vragen om problemen.
    Video: Golf en Audi S3 racen door het verkeer als gekken

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, geneve-2013, s3, sportback

Vorig bericht: « PVV wil 140 km/u gaan rijden
Volgend bericht: Crash: de eerste C7 Corvette Stingray is al superstuk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    13 februari 2013 om 07:53

    Die acceleratie is wel bloedjesnel voor een sub-topmodel..

    Maar wat ga je aan het uiterlijk doen? Het moet er gewoon uitzien als een maatpak op vier wielen. Anders importeer je toch gewoon een Holden VXR8 ofzo..

    Login om te reageren
  2. 300e zegt

    13 februari 2013 om 07:55

    Mooie auto toch wel…. Alleen jammer dat het behouden uiterlijk (bedoel ik positief) een beetje verknald wordt door die 4 uitlaten. Beetje overdreven voor een 4 cilinder.

    Login om te reageren
    • Bubba zegt

      13 februari 2013 om 21:18

      @300e: 1 uitlaat per cilinder. Kan toch prima?

      Login om te reageren
  3. zender zegt

    13 februari 2013 om 07:57

    Wat kost dit ongeveer? 40k?

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      13 februari 2013 om 09:15

      @zender: grapjas. Reken daar maar minimaal 10.000 bij. ZONDER opties.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 februari 2013 om 12:09

        @lambo4all: En in Belgisch geld… ?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 februari 2013 om 16:11

          @Esprit_de_Flandre:
          Delen door 2 cent en met honderd vermenigvuldigen…, dan heb je weer belgische franken….

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            14 februari 2013 om 12:50

            @jrk68: Bedoel eerder Belgische Euro’s…

            Login om te reageren
      • zender zegt

        18 februari 2013 om 15:16

        @lambo4all: Niet interessant voor een rijschool dus..

        Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    13 februari 2013 om 08:01

    Zodat de kindertjes van Vinex moeders kotsend op school aan kunnen komen?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 februari 2013 om 08:11

      @Original_Arnoud: Kunnen ze niet betalen..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 februari 2013 om 16:12

        @Jochempie:
        Daarom worden die hokken ook gehuurd….

        Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    13 februari 2013 om 08:03

    Als je onderaan het artikel even naar de AutoWiki tabel kijkt, dan zie je dat een een 2.0TFSI al bijna 50k kost… En de quattro al bijna 60k. Dus dit zal wel richting de 70k gaan… Belachelijk

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      13 februari 2013 om 08:12

      @Original_Arnoud: je moet er wel wat voor over hebben om snel en ik luxe rond te rijen!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 februari 2013 om 16:13

        @solmatje:
        Om in stijl en luxe rond te rijden kies ik wel voor de A-klasse ipv van een sneue gepimpte Golf….

        Login om te reageren
        • solmatje zegt

          21 maart 2013 om 16:19

          @jrk68: leesbril?

          Login om te reageren
    • CasperH zegt

      13 februari 2013 om 08:19

      @Original_Arnoud: dan komt ‘ie wel heel dicht bij de S4 (73k), ik gok op ongeveer 65k. Wat nog steeds een belachelijke zak geld is overigens.

      Login om te reageren
    • arnocs zegt

      13 februari 2013 om 09:20

      @Original_Arnoud: dit zijn cijfers van de vorige generatie S3, dus allebij met Quattro.
      de nieuwe met pro line en de S-tronic bak zal wel rond de 65k worden..

      Login om te reageren
  6. jonkie zegt

    13 februari 2013 om 08:14

    Ik vind hem mollig. Niet dik. Mollig.

    Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      13 februari 2013 om 08:29

      @jonkie: een beetje vlees op de juiste plaatsen :P

      Login om te reageren
  7. kapiteinaudi zegt

    13 februari 2013 om 08:16

    Heel mooi en strak uiterlijk zoals we gewoon zijn bij Audi.

    Login om te reageren
    • lightstar zegt

      13 februari 2013 om 20:40

      @kapiteinaudi: behalve de uitlaten…2 zijn meer als genoeg!

      Login om te reageren
  8. bmwe46csl zegt

    13 februari 2013 om 08:23

    Mooie cijfertjes

    Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    13 februari 2013 om 08:28

    Om nog ff over het design te zeiken:

    Net als bij de M-B A-klasse vind ik de voorbumper van deze S3 te druk en rommelig. Allemaal kleine vouwtjes, lijntjes, zichtbare parkeersensoren, luchtuitlaatje aan de zijkant met een extra haaks vouwtje aan de achterkant, spijltjes in de grille die uitlopen in vorkjes, een chromen lijn in de zijgrilles die open gaat waar een mistlamp achter zou kunnen zitten, maar in feite nutteloos is. Zijn ze zo desperate om de eenvoud van de rest van het ontwerp teniet te doen? En de achterbumper is te lang, a la Peugeot 206 GT. Is dit soms ook een homologatiemodel? Maken ze zulke prachtige koplampen, verpesten ze het bij de bumpers…

    En de velgen zijn te klein. Zo. Klaar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 februari 2013 om 12:03

      @Jochempie: een beetje veel frutsels heeft deze wel, maar je betaald er ook veel voor. Dat is om ruimte te laten voor een RS3. Die is niet verfijnd en heeft gewoon joekels van luchtinlaten. De achterbumper heeft natuurlijk kang niet zo’n vensterbank model als die 206 GT.

      Login om te reageren
  10. oxje zegt

    13 februari 2013 om 08:34

    Kan nog wel eens relatief meevallen met de prijs (wordt alsnog wel veel duurder dan een golf R natuurlijk), maar de uitstoot ligt nl. een stuk lager dan et vorige model S3.

    Nieuw model 3drs (volgens audi site):
    162–159 g/km

    Oud model 3drs (volgens autoweek carbase):
    193–198 g/km

    Login om te reageren
  11. woot zegt

    13 februari 2013 om 08:37

    Op de foto’s moest ik even de titel weer bekijken want ik wist niet meer of ik nou naar een A6 een A4 of een A3 aan het kijken was.

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      13 februari 2013 om 08:45

      @woot: Misschien moet je eens naar de oogarts?

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 februari 2013 om 09:03

      @woot: En die avatar van jou, is dat nou een Alfa 33, 145, 146, 155, GTV of Spider?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 februari 2013 om 12:52

        @Jochempie: Dat is een GTV series 1. Gezien de velgen zeg ik, de 2.0 v6 TB of de 3.0 V6.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          13 februari 2013 om 13:08

          @E34M5Touring: ’t is de 3.2 V6..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            13 februari 2013 om 22:07

            @Jochempie: 3.2 V6 kwam toch pas op het allerlaatst? Dacht dat de series 1 nog de 3.0 V6 had.

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              14 februari 2013 om 12:19

              @E34M5Touring: http://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2003-gtv/1600×1200/wallpaper_06.htm

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                14 februari 2013 om 17:55

                @Jochempie: My mistake, thanks!

    • solmatje zegt

      13 februari 2013 om 09:04

      @woot: je ziet de titel op hetzelfde moment als de foto.. dus je liegt..

      Login om te reageren
  12. Mouzie zegt

    13 februari 2013 om 08:47

    Ik heb het net moeten opzoeken maar de nieuwe A3 is sinds april 2012 te bestellen. Kan aan mij liggen maar ik zie dat ding amper rijden.

    OT: heb zelf een A3 sportback pro line ambition gereden en dat ding rijdt heerlijk. Alleen verrekte duur. Ik had toen een 1.6 FSI proline ambition en xenon en dat ding had een catalogus waarde van 34k! Te gek voor woorden natuurlijk.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      13 februari 2013 om 09:01

      @Mouzie: Aan mij ligt het niet, ik heb een paar weken terug een 3-deurs Pro Line S besteld. In Nederland is een 3-deurs gewoon veel minder populair als de 5-deurs, de 5-deurs staat pas vrijdag in de showrooms. Dus zijn nog niet geleverd… Zodra die 5–deurs geleverd gaat worden ga je ze wel meer zien denk ik, zijn ook goedkoper in de lease als een 3-deurs…

      Login om te reageren
    • popoff zegt

      13 februari 2013 om 09:13

      @Mouzie: Inderdaad Audi begint op Hyundai te lijken daar zie ook het veschil bijna niet tussen de i40 wagon en de i30 wagon. Of op BMW waar de nieuwe 3-serie ook heel erg op de 5 lijkt. of Alfa Romeo waar je van voren het verschil écht niet ziet tussen de 159 en de Brera. Of Toyota waar de neus van de nieuwe Auris sprekend lijkt op de ge-facelifte Avensis.. Misschien heet dat wel ‘huisstijl’ en is -ieder- merk hier schildig aan.
      Is dit je ‘beste argument’ om de S3 af te piesen ?

      Login om te reageren
      • popoff zegt

        13 februari 2013 om 09:14

        @popoff: Damn, verkeerde knop, moest zijn @woot;
        Sorry Mouzie

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 februari 2013 om 16:18

        @popoff:
        Dat je van voren het verschil niet ziet tussen een Brera en een 159 is niet zo raar, het is immers de coupé van de 159.

        Login om te reageren
        • popoff zegt

          14 februari 2013 om 07:50

          @jrk68: Uhuh ! Vandaar dat de Brera in 2005 in Genéve werd geïntroduceerd en de 159 pas een jaar later volgde in 2006. Daarnaast stond de Brera al in 2002 als concept auto op Genéve, welliswaar met een V8 die nooit uitgekomen is, maar als model auto weinig verschillend van het uiteindelijke productie model. Als de twee dus -iets- met elkaar te maken zouden hebben is de 159 dus de Sedan/station versie van de Brera.
          Maar dan nog, is het nog steeds een ‘huis-stijl’, en wat is daar precies verkeerd aan?

          Login om te reageren
  13. patrick043 zegt

    13 februari 2013 om 08:55

    Doe mij maar een A45 AMG:)

    Login om te reageren
  14. popoff zegt

    13 februari 2013 om 09:06

    Beetje jammer van dit 4 uitlaten, dat zou voorbehouden moeten zijn aan 8/10/12 cilinders.
    Een 2.0TSI-tje heeft aan 2 piepjes genoeg. Verder zal het best een lekker ding zijn. Geen circuit-monster als een Mégane RS, maar gewoon een lekkere snelle daily.

    Login om te reageren
  15. ropbp zegt

    13 februari 2013 om 09:24

    Nou, dat worden een hele hoop euro’s voor iets dat er weer zoooooooooooooooo vreselijk saaaaaaaaaaaaaaai uitziet #opdievieruitlatennanatuurlijk

    Login om te reageren
  16. maiik0ll zegt

    13 februari 2013 om 09:44

    Lijkt wel heeeul erg veel op een A4

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      13 februari 2013 om 09:52

      @maiik0ll: het is dan ook geen bmw

      Login om te reageren
  17. fracturre zegt

    13 februari 2013 om 09:47

    Het is nog even wachten op het echte werk van audi in deze klasse, de RS3. De mercedes A45 AMG, is er bijna. Ik ben zeer benieuwd wat dat voor BMW zal worden met die M2 waarover zo vaak gespeculeerd wordt. En dan… kiezen maar!

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      13 februari 2013 om 09:53

      @jurgen: ah, je was me net iets voor ;-)

      Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 februari 2013 om 09:53

    300pk uit 2 liter? Matigjes vergeleken met de A AMG! Mercedes, voorsprong door techniek…

    Login om te reageren
    • honeyhanger zegt

      13 februari 2013 om 10:30

      @Svenska_Aeroplan_AB: a45 moet je dan ook vergelijken met de rs3, niet met de s3 slimmerik

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        13 februari 2013 om 16:21

        @honeyhanger:
        RS is een 2,5L 5cilinder slimmerik, geen 2L 4 cilinder….

        Login om te reageren
  19. E34M5Touring zegt

    13 februari 2013 om 10:49

    1.6TDI met S line. Meer is het niet. T’is dat ie in het rood op de foto staat anders had je hem waarschijnlijk niet eens gezien. Nikszeggend model, zeker voor een sporter. De vorige S3 was al geen uitbundig feest van herkenning maar dit is helemaal teruggeschroefd tot alleen een S-line bumpersetje en chromen spiegelkapjes. En toch weer massa’s die zo 55-65k neertellen voor zo’n ding. Dan moet je er wel heeuuuul erg van houden hoor.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 februari 2013 om 13:34

      @E34M5Touring: met 300pk is het wel een wolf in schaapskleren. Denk aan een 316i met M type plaatje maar dan andersom.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 februari 2013 om 14:33

        @mashell: Je hebt wolf in schaapskleren en je hebt S line van Audi. Of wou je zeggen dat je zonder badges nog ziet of je met een S Pakketje op een 1.6tdi van doen hebt of met de 1 na snelste A3. Als ik 300pk heb gekocht voor 60k mag ie er wel iets specialer uitzien dan de eerste de beste greenlabel versie met S line. Het hoeft niet gelijk met Impreza spoilers volgehangen te worden maar iets meer swung had er wel ingemogen van mij. Die spiegelkapjes zijn leuk maar die zie je inmiddels ook op elke 1.4tsfi zitten.

        Login om te reageren
  20. speed zegt

    13 februari 2013 om 12:10

    Koop toch een Sandero

    Login om te reageren
  21. audirs3 zegt

    13 februari 2013 om 12:22

    Een hot-hatch moet er wat mij betreft juist redelijk braaf uitzien, een alledaagse auto on steroids, een wolf in schaapskleren. Dat is het hele concept achter de hot-hatch en de eerste Golf GTI. Als je dat niet leuk vind breng je hem maar naar een ordinaire tuner om de hoek.

    Login om te reageren
  22. baasbas zegt

    13 februari 2013 om 12:30

    Ik vind het juist positief dat hij niet uitgerust is met dubbele spoilers, spiegeltjes en kraaltjes… Hoe minder aandacht hoe beter wat mij betreft. Maar goed, ik heb meer problemen met de prijs… ik ga hem niet kunnen betalen :-(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North