Nieuwe Audi S3 Sportback is premium lauwe vijfdeurs

Auteur: , 57 Reacties

Hotte prestaties maar een lauw uiterlijk: de Audi S3 was er al als driedeurs maar er moest natuurlijk ook nog een vijfdeurs variant komen.

Maar goed, hij is er dus door naar de feitjes. Evenals de driedeurs S3 krijgt ook de vijfdeurs de 300 pk sterke 2.0 TFSI aan boord die ervoor zorgt dat een sprintje naar de 100 (net als bij de driedeurs) 5,0 seconden kost met de optionele S-Tronic bak en 5,1 seconden met de standaard handgeschakelde zesbak. Die tijden worden mede mogelijk gemaakt door Launch Control. Met de S-Tronic is een gemiddeld verbruik mogelijk van 6.9 liter per 100 km, met de handbak wordt de S3 een tiende liter minder zuinig. Quattro is standaard.

De S3 Sportback is net als alle andere nieuwe A3 modellen lichter dan zijn voorganger dankzij de toegepaste Audi ultra technieken. De basisuitvoering weegt 1.445 kg wat 70 kilogram minder is dan zijn voorganger. De gewichtsverdeling is 59% voor, 41% achter. Verdere sportiviteit komt van het sportonderstel, progressive steering met variabele overbrenging en extra uitlaatgebrul in Dynamic mode. De S3 Sportback krijgt standaard 18-inch lichtmetaal mee en 340 mm grote remschijven vóór.

De S3 Sportback krijgt Audi S-trim waaronder een in aluminium afgewerkte grille en buitenspiegels. Ook zijn er grotere luchthappers, vier uitlaatpijpen, een diffuser en een achterspoiler om de S3 herkenbaar te maken. Ook het interieur is aangepakt met sportstoelen, een sportstuur en aluminium pedalen.

Hoewel alle cijfers erop wijzen dat dit één van de hotste hatchbacks is oogt het geheel wat mij betreft te braaf om écht een hot hatch te zijn. Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat er nog een Audi RS3 moet komen die nóg dikker, bruter en dus hotter moet worden dan deze S3. Laten we de S3 daarom scharen onder de lauwe hatchbacks, om het overzichtelijk te houden. Het productiemodel staat in Genève, in september moet het ding bij de dealer staan, wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend.



57 reacties

Die acceleratie is wel bloedjesnel voor een sub-topmodel..

Maar wat ga je aan het uiterlijk doen? Het moet er gewoon uitzien als een maatpak op vier wielen. Anders importeer je toch gewoon een Holden VXR8 ofzo..
Mooie auto toch wel…. Alleen jammer dat het behouden uiterlijk (bedoel ik positief) een beetje verknald wordt door die 4 uitlaten. Beetje overdreven voor een 4 cilinder.
@300e: 1 uitlaat per cilinder. Kan toch prima?
Wat kost dit ongeveer? 40k?
@zender: grapjas. Reken daar maar minimaal 10.000 bij. ZONDER opties.
@lambo4all: En in Belgisch geld… ?
@Esprit_de_Flandre:
Delen door 2 cent en met honderd vermenigvuldigen…, dan heb je weer belgische franken….
@jrk68: Bedoel eerder Belgische Euro’s…
@lambo4all: Niet interessant voor een rijschool dus..
Zodat de kindertjes van Vinex moeders kotsend op school aan kunnen komen?
@Original_Arnoud: Kunnen ze niet betalen..
@Jochempie:
Daarom worden die hokken ook gehuurd….
Als je onderaan het artikel even naar de AutoWiki tabel kijkt, dan zie je dat een een 2.0TFSI al bijna 50k kost… En de quattro al bijna 60k. Dus dit zal wel richting de 70k gaan… Belachelijk
@Original_Arnoud: je moet er wel wat voor over hebben om snel en ik luxe rond te rijen!
@solmatje:
Om in stijl en luxe rond te rijden kies ik wel voor de A-klasse ipv van een sneue gepimpte Golf….
@jrk68: leesbril?
@Original_Arnoud: dan komt ‘ie wel heel dicht bij de S4 (73k), ik gok op ongeveer 65k. Wat nog steeds een belachelijke zak geld is overigens.
@Original_Arnoud: dit zijn cijfers van de vorige generatie S3, dus allebij met Quattro.
de nieuwe met pro line en de S-tronic bak zal wel rond de 65k worden..
Ik vind hem mollig. Niet dik. Mollig.
@jonkie: een beetje vlees op de juiste plaatsen :P
Heel mooi en strak uiterlijk zoals we gewoon zijn bij Audi.
@kapiteinaudi: behalve de uitlaten…2 zijn meer als genoeg!
Mooie cijfertjes
Om nog ff over het design te zeiken:

Net als bij de M-B A-klasse vind ik de voorbumper van deze S3 te druk en rommelig. Allemaal kleine vouwtjes, lijntjes, zichtbare parkeersensoren, luchtuitlaatje aan de zijkant met een extra haaks vouwtje aan de achterkant, spijltjes in de grille die uitlopen in vorkjes, een chromen lijn in de zijgrilles die open gaat waar een mistlamp achter zou kunnen zitten, maar in feite nutteloos is. Zijn ze zo desperate om de eenvoud van de rest van het ontwerp teniet te doen? En de achterbumper is te lang, a la Peugeot 206 GT. Is dit soms ook een homologatiemodel? Maken ze zulke prachtige koplampen, verpesten ze het bij de bumpers…

En de velgen zijn te klein. Zo. Klaar.
@Jochempie: een beetje veel frutsels heeft deze wel, maar je betaald er ook veel voor. Dat is om ruimte te laten voor een RS3. Die is niet verfijnd en heeft gewoon joekels van luchtinlaten. De achterbumper heeft natuurlijk kang niet zo’n vensterbank model als die 206 GT.
Kan nog wel eens relatief meevallen met de prijs (wordt alsnog wel veel duurder dan een golf R natuurlijk), maar de uitstoot ligt nl. een stuk lager dan et vorige model S3.

Nieuw model 3drs (volgens audi site):
162–159 g/km

Oud model 3drs (volgens autoweek carbase):
193–198 g/km
Op de foto’s moest ik even de titel weer bekijken want ik wist niet meer of ik nou naar een A6 een A4 of een A3 aan het kijken was.
@woot: Misschien moet je eens naar de oogarts?
@woot: En die avatar van jou, is dat nou een Alfa 33, 145, 146, 155, GTV of Spider?
@Jochempie: Dat is een GTV series 1. Gezien de velgen zeg ik, de 2.0 v6 TB of de 3.0 V6.
@woot: je ziet de titel op hetzelfde moment als de foto.. dus je liegt..
Ik heb het net moeten opzoeken maar de nieuwe A3 is sinds april 2012 te bestellen. Kan aan mij liggen maar ik zie dat ding amper rijden.

OT: heb zelf een A3 sportback pro line ambition gereden en dat ding rijdt heerlijk. Alleen verrekte duur. Ik had toen een 1.6 FSI proline ambition en xenon en dat ding had een catalogus waarde van 34k! Te gek voor woorden natuurlijk.
@Mouzie: Aan mij ligt het niet, ik heb een paar weken terug een 3-deurs Pro Line S besteld. In Nederland is een 3-deurs gewoon veel minder populair als de 5-deurs, de 5-deurs staat pas vrijdag in de showrooms. Dus zijn nog niet geleverd… Zodra die 5–deurs geleverd gaat worden ga je ze wel meer zien denk ik, zijn ook goedkoper in de lease als een 3-deurs…
@Mouzie: Inderdaad Audi begint op Hyundai te lijken daar zie ook het veschil bijna niet tussen de i40 wagon en de i30 wagon. Of op BMW waar de nieuwe 3-serie ook heel erg op de 5 lijkt. of Alfa Romeo waar je van voren het verschil écht niet ziet tussen de 159 en de Brera. Of Toyota waar de neus van de nieuwe Auris sprekend lijkt op de ge-facelifte Avensis.. Misschien heet dat wel ‘huisstijl’ en is -ieder- merk hier schildig aan.
Is dit je ‘beste argument’ om de S3 af te piesen ?
@popoff: Damn, verkeerde knop, moest zijn @woot;
Sorry Mouzie
@popoff:
Dat je van voren het verschil niet ziet tussen een Brera en een 159 is niet zo raar, het is immers de coupé van de 159.
@jrk68: Uhuh ! Vandaar dat de Brera in 2005 in Genéve werd geïntroduceerd en de 159 pas een jaar later volgde in 2006. Daarnaast stond de Brera al in 2002 als concept auto op Genéve, welliswaar met een V8 die nooit uitgekomen is, maar als model auto weinig verschillend van het uiteindelijke productie model. Als de twee dus -iets- met elkaar te maken zouden hebben is de 159 dus de Sedan/station versie van de Brera.
Maar dan nog, is het nog steeds een ‘huis-stijl’, en wat is daar precies verkeerd aan?
Doe mij maar een A45 AMG:)
Beetje jammer van dit 4 uitlaten, dat zou voorbehouden moeten zijn aan 8/10/12 cilinders.
Een 2.0TSI-tje heeft aan 2 piepjes genoeg. Verder zal het best een lekker ding zijn. Geen circuit-monster als een Mégane RS, maar gewoon een lekkere snelle daily.
Nou, dat worden een hele hoop euro’s voor iets dat er weer zoooooooooooooooo vreselijk saaaaaaaaaaaaaaai uitziet #opdievieruitlatennanatuurlijk
Lijkt wel heeeul erg veel op een A4
@maiik0ll: het is dan ook geen bmw
Het is nog even wachten op het echte werk van audi in deze klasse, de RS3. De mercedes A45 AMG, is er bijna. Ik ben zeer benieuwd wat dat voor BMW zal worden met die M2 waarover zo vaak gespeculeerd wordt. En dan… kiezen maar!
@jurgen: ah, je was me net iets voor ;-)
300pk uit 2 liter? Matigjes vergeleken met de A AMG! Mercedes, voorsprong door techniek…
@Svenska_Aeroplan_AB: a45 moet je dan ook vergelijken met de rs3, niet met de s3 slimmerik
@honeyhanger:
RS is een 2,5L 5cilinder slimmerik, geen 2L 4 cilinder….
1.6TDI met S line. Meer is het niet. T’is dat ie in het rood op de foto staat anders had je hem waarschijnlijk niet eens gezien. Nikszeggend model, zeker voor een sporter. De vorige S3 was al geen uitbundig feest van herkenning maar dit is helemaal teruggeschroefd tot alleen een S-line bumpersetje en chromen spiegelkapjes. En toch weer massa’s die zo 55-65k neertellen voor zo’n ding. Dan moet je er wel heeuuuul erg van houden hoor.
@E34M5Touring: met 300pk is het wel een wolf in schaapskleren. Denk aan een 316i met M type plaatje maar dan andersom.
@mashell: Je hebt wolf in schaapskleren en je hebt S line van Audi. Of wou je zeggen dat je zonder badges nog ziet of je met een S Pakketje op een 1.6tdi van doen hebt of met de 1 na snelste A3. Als ik 300pk heb gekocht voor 60k mag ie er wel iets specialer uitzien dan de eerste de beste greenlabel versie met S line. Het hoeft niet gelijk met Impreza spoilers volgehangen te worden maar iets meer swung had er wel ingemogen van mij. Die spiegelkapjes zijn leuk maar die zie je inmiddels ook op elke 1.4tsfi zitten.
Koop toch een Sandero
Een hot-hatch moet er wat mij betreft juist redelijk braaf uitzien, een alledaagse auto on steroids, een wolf in schaapskleren. Dat is het hele concept achter de hot-hatch en de eerste Golf GTI. Als je dat niet leuk vind breng je hem maar naar een ordinaire tuner om de hoek.
Ik vind het juist positief dat hij niet uitgerust is met dubbele spoilers, spiegeltjes en kraaltjes… Hoe minder aandacht hoe beter wat mij betreft. Maar goed, ik heb meer problemen met de prijs… ik ga hem niet kunnen betalen :-(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).