A4 Ultrasport wordt de laatste* handgeschakelde Audi

Auteur: , 44 Reacties

*In de Verenigde Staten.

Het is hier grotendeels onder de radar gevlogen, maar in de Verenigde Staten hebben puristen enkele weken geleden slecht nieuws moeten incasseren. Halverwege augustus kwam aan het licht dat de laatst overgebleven Audi’s met een handgeschakelde versnellingsbak, de A4 en A5 (rijtest), aan het eind van dit jaar de deur worden gewezen. Om de fanaten niet helemaal in de kou te laten staan, komt Audi met een uitzwaaimodel.

Het betreft de A4 Ultrasport, een gelimiteerde versie van de A4 in een exclusieve, nostaligsche trim. De auto is niet alleen de laatste Amerikaanse Audi met een handbak, het is tevens een knipoog naar de originele A4 Ultrasport van de B6-generatie. Deze auto was onderhuids technisch verwant aan de gemiddelde A4, maar leek van buiten als twee druppels water op de S4.

Hetzelfde is het geval met de nieuwe A4 Ultrasport. De auto krijgt standaard allerlei fijne opties, dankzij de aanwezigheid van het Premium Plus-pakket. Naast parkeersensoren, een 3D-audiosysteem van Bang & Olufsen en LED-lampen, krijgt de Ultrasport verschillende Audi Sport- en RS-onderdelen. Daarbij is er bepaald geen tekort aan koolstofvezel stukken. Er worden in totaal niet meer dan 40 exemplaren verkocht, zo weet Audi Club North America te melden.

Het verdwijnen van de handgeschakelde transmissie is niet zozeer een verrassing. Audi is op internationaal niveau al jaren bezig de handbak uit het gamma te halen. De relatief grote groep liefhebbers in de Verenigde Staten, die nota bene van Audi de kans hebben gekregen zichzelf te bewijzen door de handgeschakelde auto’s te kopen, hebben de vereiste autoverkoop niet weten te bereiken. De president van Audi Amerika, Scott Keogh, liet leden van de Audi Club eerder weten de handbak door te zetten als de verkoop tussen de 10 en 12 procent kwam. Tijdens een recente toespraak liet Keogh echter weten dat de verkoopcijfers van handgeschakelde A4- en A5-modellen niet boven de 2 à 3 procent uitkwamen. Einde verhaal, dus.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de handgeschakelde versnellingsbak bijtijds ook zal verdwijnen bij de Europese modellen. Voorlopig is dit nog niet het geval.



44 reacties

En ze vinden deze velgen bij Audi nog steeds ok?
@gumz: ja indd de velgen zijn qua design erg slecht
@gumz: vind die Rotors altijd wel dik. Op een A3…
@jaspervdwinden: of een B6
@gumz: die standaardvelgen designer van Audi kunnen ze beter ook met pensioen sturen…
@freezzr: Klopt, maar er zal alvast wel een petjesmarkt voor zijn.. Hierbij had ik net hetzelfde gevoel.. https://www.autojunk.nl/2018/06/audi-a7-opties

Enige Audi die ik zou overwegen is een S3 sedan, prachtige wagen, standaard met prima velgen..
@freezzr: Audi heeft geen standaardvelgendesigner op de loonlijst staan. Deze persoon staat op de loonlijst van Skoda (heeft iets met het voormalige IJzeren Gordijn beloningstelsel te maken). Deze designer ontwerpt de standaardvelgen voor het gehele VAG concern, BEHALVE die voor Porsche A.G., die worden door iemand die op de loonlijst van Seat ontworpen….heeft te maken met de toen gunstige Deutsche Mark – Spaanse Peseta wisselkoers. De standaardvelgen van de Bugatti’s worden door een Zwitser die in Thailand woont ontworpen…heeft te maken met…..enz.
Ach, in Amerika maakt het voor de meesten dus niet uit. Hier in Nederland ligt half lease-rijdend Nederland hier wakker van omdat ze vast zitten aan hun leasebudget.. dan woon ik qua regeling betreft auto’s toch veel liever in Amerika…
@47cars: een grijze Audi lijkt me geen reden om naar de VS te emigreren.
Eigenlijk zie ik helemaal geen reden om naar de VS te emigreren, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het land helemaal zo “great” niet meer is.
@mashell: als die “betrouwbare bron” om 1 of 2 personen betreft dan moet je jezelf toch eens afvragen hoe realistisch dat is… -op een bevolking van enkele honderden miljoenen.

Kijkend naar de cijfers zou je toch denken dat het hier best aardig gaat.
@stuko: het gaat niet om een of twee personen maar om precies te wezen 62984825 personen. Deze vonden allemaal dat America niet great was en weer great gemaakt moest worden.
En tja, die cijfers, het is hoogeconomie, wereldwijd (nou ja, behalve in Venezuela) dat is geen verdienste van Merkel, Rutte, Abe of Trump.
De VS is een moeilijk land, ze hebben een gebrekkig sociaal systeem, een gebrekkig milieu bewustzijn (die grote pickups, hebben ze daar nou echt zoveel hoveniers?). Een defensieapparaat dat vooral een werkeloosheidsbestrijdingsproject is. Primitieve wetgeving (the right to bear arms…). Het is een groot land, een mooi land, maar ten opzichte van de Noord Europese landen veelal ook wel een beetje achter gebleven. Dat schept ook mogelijkheden, een bedrijf als Google of Facebook kunnen niet uit Europa komen, hun moraal tov privacy is hier ondenkbaar. Maar levert ook beperkingen op, als je kijkt naar de Amerikaanse auto industrie, die loopt technologisch gezien achter. De focus ligt daar op groot en goedkoop, niet op goed en duurzaam.
@mashell: ik doelde meer op het feit dat we ons hier in Nederland dood betalen aan belasting op auto’s. In de VS kijken ze iets minder naar uitstoot..
@47cars: en we mogen ons best eens afvragen of de wereld niet beter af was als de VS wat meer op haar uitstoot zou letten. Meer belastingen op brandstof en op onzuinige wagens zorgt er ook daar voor dat ze kleinere en zuiniger wagens gaan rijden. Want er is een reden dat wij autorijden zwaar belasten, het is een ontmoedigingsbeleid om onverantwoord gedrag tegen te gaan.
@mashell: rij jij toevallig een 1.2 bluemotion spaardiesel.. ik niet namelijk..
@mashell: En daarom geilen alle auto sites en bladen op auto’s met nog meer PeeKaa’s. BMW M5 E28 begon met 286 PK en de laatste heeft 625 PK. Maar jij leest toch ook Autoblog? 80% van de auto’s die voorbij komen zijn onbereikbaar. Daarmee staan de publicaties niet in verhouding met het muesli koopgedrag van de NL autorrijder. Dat ligt niet aan de verantwoording voor het milieu maar de belastingdruk. De roverheid heeft doekoes nodig voor hun exorbitante uitgavegedrag onder het mom van milieu. Desalniettemin kijk ik graag naar mooie auto’s en vrouwen wetende dat ik ze nooit zal rijden.
@mashell:
Oeh! Zoveel waarheden daar kunnen de trump Huggies niet tegen hoor ;-) mooie reactie! Leest lekker weg :-)
@mashell: als je geld hebt is Amerika top om in the wonen. Als je arm bent is het absoluut kut.
Nou is die logica op veel plekken van toepassing maar in VS is het versterkende factor.
@mrbasa: wanneer ben je rijk en wanneer ben je arm? Zit hier niks meer tussen?
@pa045: In NL wel in de USA niet.
@pa045:
Cru gezegd: nee. Het is zoals 50 Cent (ik kan het zelf nauwelijks geloven dat ik hem aanhaal) zegt: Get rich.. or die tryin’.

Er zijn maar heel weinig mensen in de wereld die niet een hogere levensstandaard proberen te bereiken dan hun huidige. En de meeste die dat niet proberen doen dat niet omdat er simpelweg geen hogere levensstandaard ís.
@mrbasa: Naar mijn mening had je het niet beter kunnen verwoorden.
@mashell: 2 procent van de US is top. 98 procent is heulemaal kut. Muv Alaska dan.. dat is 300 procent TOP!
Het is een voorwielaandrijver met een lastige balans en niets anders dan turboblokken (en dus een tikje turbolag). Jup, ongelooflijk belangrijk, zo’n handbak. #ironie
@bara: je praat wel vooroordelen. Zo kun je ook stellen dat achterwielaandrijving een listig weggedrag geeft en atmosferische motoren door gebrek aan koppel vaak wat lomer aanvoelen dan turbo motoren.
@mashell: we hebben het over een A4. Niet echt een auto die bekend staat om zijn scherp rijgevoel en fijne bestuurderservaring. Wel een auto die zich richt op puike afwerking, tonnen opties en een relatief comfortabele rit (relatief, want het zitmeubilair bij VAG valt regelmatig wat tegen). Daar wat “sport”-goodies op kleven en er een handbak in monteren maakt het daarom nog geen fijne auto. Het tegendeel is waarschijnlijk waar, want Duitser en “sportieve” vering: het is vaak synoniem voor knijterhard. Het blok zit nog altijd een heel eind naar voor in die auto. Ik heb laatst achter een S3 zitten aanjagen over Franse bergweggetjes. Ik kon hem niet bijhouden in de rechte stukken, maar in de bochten knalde ik bijna tegen zijn achterkant aan omdat zijn neus iedere keer maar naar buiten bleef schuiven. Mijn auto stuur je met de achterwielen, de wielen zitten op de hoeken en hij heeft quasi een 50/50. Niet echt een vooroordeel tegenover Audi dus, lijkt me zo. Een handbak verandert weinig aan de inherente eigenschappen / beperkingen van een A4. Sportieve Audi’s zijn goed in een ding: tempo maken op de snelweg. Daar heb je geen handbak voor nodig.
@bara: Rij een A3 Helemaal mee eens. Rap onderweg op de snelweg en daarna zoek gereden worden door auto’s met minder PK’s op de afrit omdat je er anders over de voorwielen uitglijd. Extra spannend als het in de bocht overgaat in gladder asfalt of een hobbel.
@BaRa: hier ben ik het mee eens. Een A4 is een ongeïnspireerd rijdende auto die bij uitstek geschikt is voor een automaat.
Kan aan mij liggen maar ik zie dus niks van een S of RS hierin terug. Lijkt meer op zo’n Lease Edition met S line interieur zoals ze in Nederland geleverd worden.

En tja, een A4 of A5 met handbak? Wie wil dat nou nog? Logische stap. Echter een handbak in een A1 of A3 zou ik dan nog wel snappen. Hellemaal in een S1, S3 of RS3.
@simonferrari: dat is de marketing van Audi waar zij heer en meester in zijn. Als het maar verkoopt.
@ghost: als er 40 mensen intrappen dan is het voor audi prima
@dirkiii: eigenlijk klinkt dat getal 40 alsof Audi USA er ook niet al te veel vertrouwen in heeft.
Staat bij mij in de buurt een A3 met deze komo grijs tint, iedere keer als ik er langs kom moet ik lachen, echt vreselijk die kleur
@lekkerlinksrijden: Wat is er vreselijk aan een kleur die passerende mensen doet lachen?
Dit ziet er toch uit alsof je de kaalste versie in de configurator probeert samen te stellen
Verbaast me wel een beetje van die sales cijfers. Ik was voor een maatje in de US aan het kijken naar een S5 met V8 van de eerste serie en daar staan er echt veel met handbak. Terwijl je die hier bijna altijd als automaat ziet. Persoonlijk heb ik dan liever automaat ivm de Quattro. AWD launchen met een handbak blijft tricky vind ik. Toen ik nog in Arnhem werkte wel eens achter de RS4 demo van Zenna gestaan. Die ging met rokende koppeling over Velperbroek circuit… 2 stoplichten, 2x snoeihard erop, 2x rookpluimen en een verbrande koppelinglucht…
Wat is die kleur “komo grijs” toch foeilelijk… Je moet toch echt een wanstaltige smaak hebben om dat te bestellen.. Pff..
Nb.. tja aan al het leuke komt een eind.. en dan ga je toch bij een ander merk kijken die wel handbakken levert als je dat perse wil.. Vrij simpel en mis je in dit geval niks aan..
Audi en Puristen…..
eeerrhhmmm…
Boeie dat er hier geen handbak ik geleverd wordt. Als je rijplezier wil koop je sowieso geen Audi.
Pfff nou en die S-tronic is het dan zeker!!? Ik heb em in mijn A4. Trage k*t bak is het
Wie wil er überhaupt nog een Audi A4? Wat een saaie bak!
Wat een ongelofelijk zaadloos hok. Hoop dat de USA uitvoering ook de Eu in het navigatiesysteem heeft zitten. Kunnen ze eens een keer buiten hun grenzen kijken.
Premium Plus pakket.. Niemand die de zotheid daarvan opmerkt? Voor de über loser die eigenlijk een A8 wil rijden maar denkt dat deze term zijn schamelheid kan verbloemen. Wat een treurnis.
Audi doet het enige juiste. Gewoon geen handbak meer, wat een ouderwets getob blijft het dat roeren in zo een bak tandwielen.
Kan niet wachten tot er alleen nog maar automaten / automatisch schakelende versnellingsbakken zijn.
Wat een afgang de huidige A4. Dat ding verkoopt ook voor geen meter. Die velgen zijn zoooo 2008.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).